CITAT (Anma @ 18-10-2010, 12:12)

Ja visst kan man fundera, men någon laglig rätt har man inte. Jag personligen skulle nog vara så fräck så jag bad om att få boken eller tidningen eller vad det nu månde vara.
Nej, naturligtvis har man ingen laglig rätt utan dethär är väl som vilken affärsuppgörelse som helst - man ingår ett avtal helt enkelt.
Ville bara uppmärksamma trädgårdsägare på vad som sker, inte alltid att fotograferna ger sig till känna heller. Har man " Öppen trädgård" t.ex. så kan man se någon som avviker och kryper omkring runt buskarna med kameran i händerna
Många frågar om de får ta bilder och då svarar jag iaf att det är okej om det är för privatbruk men långt ifrån alla frågar.
Den första gången någon fotograferade min trädgård blev jag väldigt glad över att någon tyckte att det jag skapat var värt att sätta på bild. En journalist och en yrkesforograf var här och jag satte av en hel del tid att identifiera växterna på bilderna så det blev korrekt.
Jag vet vad upphovsrätt är så jag frågade i efterhand om jag fick köpa bilderna - javisst men fick inte använda dem mer än för privatbruk. Jag betalde 800 kr för en DVD med ganska dåliga bilder
Idag skulle jag definitivt inte göra samma sak...