Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den nakna kocken, Vad USA barn vet om grönskaker
          herkules
          Inlägg 19-10-2010, 08:03
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 18-10-2010, 23:21) *
          Men kära nån, bara för att du gör på ett visst sätt så behöver du väl inte se ner på alla som inte gör som du och förkasta alla andras matvanor. Jag har lagat mycket husmanskost förr när barnen bodde hemma och gubben skulle ha till matlåda också men nog sjutton kunde vi någon gång ibland äta tacos eller en hembakad pizza till söndagsmiddag. Det såg vi som lite festligt och det enda som var färdigköpt var skalen, resten lagades till med masssor av grönsaker och annat. Dessutom arbetar inte alla må - fre utan kanske skift så inte alla är samlade till lördags- eller söndagsmiddagen. Varför måste du vara så generaliserande och tycka att det enda rätta är som du gör med allt.

tummenupp.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Red Top
          Inlägg 19-10-2010, 08:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Motti @ 19-10-2010, 00:20) *
          Tacos och torrtillabröd är väldigt fett och innerhåller en massa annat typ konserveringsmedel osv och räknas till Junk food skräpmat !inegn riktig mat alls som sakt,men vi äter det någon enstaka gång men skulle aldrig finnas på menyn här en helg.Då är det hemlagat med riktiga råvaror som gäller.

Du pratar i nattmössan, som så ofta. (Kanske beroende på att du mest är här på nätterna flirting.gif )

Tacosskal innehåller per skal c:a 66 kcal, fett 3,5g. Tortillabröd innehåller c:a 1/4 av det. Tunnbröd ger ungefär lika mkt energi, som tortillabröd.

Vad gäller konserveringsmedel, så innehåller de 0,01g natrium.

Jag lagar mycket husmanskost; köper ytterst sällan halvfabrikat, men anser inte att just tacos och tortillas tillhör skräpmatskategorin. Huvudingredienserna är ju rent kött och grönsaker. Man vräker ju inte i sig en massa skal och bröd.

Dessutom tycker jag det är trevlig mat, eftersom det är lite pyssel, och tar tid, för var och en att göra i ordning sin egen portion. Det gör att måltiderna blir ett bra tillfälle att umgås. Särskilt på helgen om alla i familjen är lediga.

Förarbetet med att hacka/skära grönsaker kan vara tidskrävande. Men det tycker jag är kärt besvär.

Eftersom jag är äldre än du, så tillhör även jag "den generationen", men jag är också begåvad med ett öppet sinne, när det gäller att ta till mig nya maträtter och nya sätt att laga traditionell mat. smile.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-10-2010, 08:13
          Länk hit: #43

Gäster

Har ni sett detta?

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.34688...lieturnén-igang

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 19-10-2010, 08:24
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (omk @ 19-10-2010, 01:05) *
          Det som slår mej mest, är att det (iaf i USA) är nästan bara de "fattiga / lågutbildade" (jodå, jag VET; generalisering ...), som äter denna "mat" (+ LÄSK !!!) dagligdags och därmed drabbas i mkt högre utsträckning av fetma, diabetes, hjärtsjukdom mm, de sjukdomar som brukar räknas som i-lands-problem, paradoxalt nog "de rikas problem". g.gif

Kanske inte så mkt i Sverige som i andra i-länder, men definitivt på gång, även här !
          Kan det bero på att just skräp-maten är för billig ? För lätt-tillgänglig ? Alltid öppet. Drive-in ...

Hade Staten varit i form av Sovjet på 50-talet, hade Big Mac bara kunnat köpas i speciella affärer på speciella tider och bara 2 i månaden.
          Lite som Systembolaget ... naughty.gif

Och kunde man dessutom beskatta "junkfood" (som vissa politiker vill), vilken inkomstkälla !! Fast, vem bestämmer när det ÄR junkfood ?? Det är ju klart lättare med tobak, alkohol och bensin ...

Spånar bara, ta inget av detta på riktigt allvar, men kanske det sås ett litet tanke-frö ? flirting.gif

(Och visst ÄR det gott med en BigMac nångång ...)

Ja junk food ÄR billigare än frukt och grönt i stora delar av USA. I vissa affärer har de inte ens färsk frukt, bara konserverad i sockerlag.

...och jag äter ofta och gärna tacos, det är både gott och nyttigt.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-10-2010, 08:54
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande min mat så är den alltid lagad från grunden, inga halv eller helfabrikat. Möjligen kan spagetti och korv räknas som halvfabrikat, bröd också men det köper jag. tongue.gif Köttbullar. Tillagar mina egna men jag kokar dem, jag brukar alltid misslyckas med stekning. Brända på utsidan och råa inuti. Mycket enklare att bara pytsa ner dem i kokande vatten och plocka upp efter 10 min. biggrin.gif Köpeköttbullar! Misstror köttbullar som studsar på golvet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 19-10-2010, 09:01
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2010, 09:54) *
          Beträffande min mat så är den alltid lagad från grunden, inga halv eller helfabrikat. Möjligen kan spagetti och korv räknas som halvfabrikat, bröd också men det köper jag. tongue.gif Köttbullar. Tillagar mina egna men jag kokar dem, jag brukar alltid misslyckas med stekning. Brända på utsidan och råa inuti. Mycket enklare att bara pytsa ner dem i kokande vatten och plocka upp efter 10 min. biggrin.gif Köpeköttbullar! Misstror köttbullar som studsar på golvet.

köpeköttbullar e inget vidare, jag har tom. friterat dem inte ens då blev de goda, tacka vet jag hemmalagat, det är ju så lätt med biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Carl
          Inlägg 19-10-2010, 09:11
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Lite OT att steka köttbullar eller falukorv är svårt. Båda har en tendens att bli brända. Sänk värmen så går det bättre

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 19-10-2010, 09:17
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Om hel- och halvfabrikat: http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlb...rticle355991.ab

Jag kan garantera att alla här som påstår sig laga all mat från grunden använder sig av halvfabrikat.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-10-2010, 09:29
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 19-10-2010, 10:17) *
          Om hel- och halvfabrikat: http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlb...rticle355991.ab

Jag kan garantera att alla här som påstår sig laga all mat från grunden använder sig av halvfabrikat.

Det är en svår bedömning vilket som är vad. Att ta ett djupfryst paket och micra är definitivt ett helfabrikat. Fast vad är fransyskan jag skär ner till kalopsen? Jag har inte slaktat kossan själv men däremot skär jag ner köttet i lämpliga bitar. Sen bryner jag och kokar allt själv och löken och potatisen till kommer från min trädgård. Fast rödbetorna är köpt helkonserv. Mjölken till har jag köpt och inte mjölkat själv. Hemlagat eller inte?

--------------------

Citera
          Red Top
          Inlägg 19-10-2010, 09:34
          Länk hit: #50

Medlem
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Whiskuchi @ 19-10-2010, 10:17) *

Det råder tydligen delade meningar om vad halvfabrikat är. Så här står det i NE:

"halvfabrikat

halvfabrikat, bearbetad men ännu inte slutligt förädlad råvara, t.ex. pappersmassa eller garn.

Inom kost- och näringslära avses livsmedel som förberetts industriellt för att underlätta senare tillagning. Hit räknas konserver och charkuterier."

NE/halvfabrikat

När jag säger halvfabrikat syftar jag på sådant, som är delvis tillagat. Jag tror att vi är fler, som gör den tolkningen.

Mjöl, havregryn, smör, köttfärs mm är för mig bearbetade råvaror utan tillsatser.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Carl
          Inlägg 19-10-2010, 10:19
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Skulle man gå efter denna strikta definitionen av halvfabrikat. Så är allt som köper halvfabrikat förutom rent kött!

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-10-2010, 10:51
          Länk hit: #52

Medlem
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 19-10-2010, 00:20) *
          Tacos och torrtillabröd är väldigt fett och innerhåller en massa annat typ konserveringsmedel osv och räknas till Junk food skräpmat !inegn riktig mat alls som sakt,men vi äter det någon enstaka gång men skulle aldrig finnas på menyn här en helg.Då är det hemlagat med riktiga råvaror som gäller.

Jag får hålla med dig delvis! Jag kollade på tortillasbröd i affären av ett billigare fabrikat och det innehöll palmolja (ett av de sämre fetterna att äta dessutom mkt negativ miljöpåverkan), konserveringsmedel, stabiliseringsmedel etc. Köper man lite dyrare så finns det bättre sorter.
          Tacokryddmix innehåller dessutom ofta smakförstärkare. Men väljer man ett bättre bröd så är ju tacos/ tortillas i sig inte så onyttigt för man äter ju tros allt väldigt mkt grönsaker. Jag har gjort vegetarisk variant några gånger med bönröra med paprika och chili istället för köttfärs.

Härdat vegetabiliskt fett och konserveringsmedel har vi tyvärr i alla småkakor, digestivekex och en del bröd med. Så det är inte bara i "junk food" man får i sig det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-10-2010, 12:48
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Red Top @ 19-10-2010, 09:07) *
          Du pratar i nattmössan, som så ofta. (Kanske beroende på att du mest är här på nätterna flirting.gif )

Tacosskal innehåller per skal c:a 66 kcal, fett 3,5g. Tortillabröd innehåller c:a 1/4 av det. Tunnbröd ger ungefär lika mkt energi, som tortillabröd.

Vad gäller konserveringsmedel, så innehåller de 0,01g natrium.

Jag lagar mycket husmanskost; köper ytterst sällan halvfabrikat, men anser inte att just tacos och tortillas tillhör skräpmatskategorin. Huvudingredienserna är ju rent kött och grönsaker. Man vräker ju inte i sig en massa skal och bröd.

Dessutom tycker jag det är trevlig mat, eftersom det är lite pyssel, och tar tid, för var och en att göra i ordning sin egen portion. Det gör att måltiderna blir ett bra tillfälle att umgås. Särskilt på helgen om alla i familjen är lediga.

Förarbetet med att hacka/skära grönsaker kan vara tidskrävande. Men det tycker jag är kärt besvär.

Eftersom jag är äldre än du, så tillhör även jag "den generationen", men jag är också begåvad med ett öppet sinne, när det gäller att ta till mig nya maträtter och nya sätt att laga traditionell mat. smile.gif

Tack, jag var för trött igår för att leta fakta om tacoskal och tortilla men reagerade eftersom jag också tyckte att Motti yrade i nattmössan.

Jag borde rimligen också tillhöra "den generationen" eftersom jag är ännu äldre flirting.gif och jag instämmer i allt du skrev. Jag lagar fortfarande i stort sett all mat från grunden av så rena råvaror som möjligt trots att jag nu är ensamstående. Spelar heller ingen roll vilken dag i veckan jag äter det ena eller det andra.

CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2010, 09:54) *

Då är det frikadeller och inte köttbullar flirting.gif men varför testar du inte att steka dem i ungnen?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 19-10-2010, 13:38
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Innehåll i Eldorado tacoskal:

Bifogad bild

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-10-2010, 13:59
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Old El Paso använder solrosolja till friteringen och inte palmolja. Håller på och kollar upp innehållsförteckningen på det märket eftersom jag har en känsla av att det skiljer sig mellan olika märken.

Räknar man ut hur mycket fett det är i ett tacoskal i Eldorados så blir det ca 2,25g.

Redigerat av *Stintan*: 19-10-2010, 14:04

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-10-2010, 14:32
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-10-2010, 13:48) *
          Då är det frikadeller och inte köttbullar flirting.gif men varför testar du inte att steka dem i ungnen?

Fast frikadeller görs väl på kalvfärs och jag använder blandfärs. Jag kallar dem för Kokta köttbullar a la Ruda. biggrin.gif Det är så enkelt att bara plumsa ner dem i kokande vatten och sätta på tiduret så jag fortsätter nog så.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-10-2010, 11:49
          Länk hit: #57

Medlem

Mamma mia! Ruda tala mat... rotfl.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-10-2010, 12:18
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

För mig är det också frikadeller och inga köttbullar när man kokar dom. Och så blir dom ju också så gråaktiga, ser inte lika goda ut som stekta

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-10-2010, 12:49
          Länk hit: #59

Medlem

Ok då, frikadeller. biggrin.gif Hur maten ser ut kvittar för mig, det är ett nödvändigt ont att äta för annars svälter man ihjäl. Fö blir kött... frikadellerna bruna av såsen.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-10-2010, 13:05
          Länk hit: #60

Medlem

Finns kanske köttbullsbrun karamellfärg... confused.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 23:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon