Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Våga åka buss i Malmö?
          *Stintan*
          Inlägg 21-10-2010, 06:56
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vad är det som talar för att detta skjutande i Malmö skulle vara bråk mellan rivaliserande utländska ligor? Inget vad jag förstår. Tror snarare det är någon galen rasist som triggats igång av allt snack om SD:s rasism och invandrarfientlighet. Varför ska det skyllas på invandrare jämt? Det finns väl galningar och kriminella även med svensk bakgrund. Tror ni att kriminalvården skulle kunna läggas ner om vi sparkade ut alla invandrare? Det låter nästan så när man läser en del inlägg här.

Detta misstänkliggörande av invandrare så fort det händer något är skrämmande och leder inte till någon positiv stämning människor emellan. Vi är alla människor och ingen är väl bättre eller värd mer än någon annan oavsett var vi kommer ifrån.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-10-2010, 06:59
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 22:53) *
          Hon har ju rätt, det är i första hand invandrarna som härjar i Malmö. Inget blir bättre av att man försöker dölja det.

Det är fantastiskt hur ni som bor en dagsresa härifrån har initierade kunskaper om vad som sker i Malmö.

Polisen lutar alltmer åt att de flesta skottlossningarna snarare är riktade mot invandrare än initierade av invandrare.

Visst finns det problem i Malmö, som i alla större städer, men det handlar också om mycket annat än invandring och etnicitet. Ser man det på avstånd så är det lätt att förenkla problematiken.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Solstorm
          Inlägg 21-10-2010, 07:15
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Solstorm @ 20-10-2010, 10:49) *
          Nazister som skjuter?

Här spekuleras åt olika håll i tråden. Det kan ju vara antingen någon rasist eller kriminella ligor. Om man tittar bakåt på vad som brukar vara orsaken när det skjuts så är det ju vanligast att det är kriminella uppgörelser. Det är ju knappast fördomsfullt att säga att här finns utländska kriminella ligor som härjar i Sverige. Om någon till äventyrs tror det så är pk-skygglapparna alldeles för tjocka.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-10-2010, 07:52
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Solstorm @ 21-10-2010, 08:15) *
          Här spekuleras åt olika håll i tråden. Det kan ju vara antingen någon rasist eller kriminella ligor. Om man tittar bakåt på vad som brukar vara orsaken när det skjuts så är det ju vanligast att det är kriminella uppgörelser. Det är ju knappast fördomsfullt att säga att här finns utländska kriminella ligor som härjar i Sverige. Om någon till äventyrs tror det så är pk-skygglapparna alldeles för tjocka.

Dom finns väl överallt, inte bara i Sverige. Har någon påstått att det inte finns hos oss? Vem har satt på skyglappar?

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-10-2010, 08:02
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 21-10-2010, 07:56) *
          Vad är det som talar för att detta skjutande i Malmö skulle vara bråk mellan rivaliserande utländska ligor? Inget vad jag förstår. Tror snarare det är någon galen rasist som triggats igång av allt snack om SD:s rasism och invandrarfientlighet. Varför ska det skyllas på invandrare jämt? Det finns väl galningar och kriminella även med svensk bakgrund. Tror ni att kriminalvården skulle kunna läggas ner om vi sparkade ut alla invandrare? Det låter nästan så när man läser en del inlägg här.

Detta misstänkliggörande av invandrare så fort det händer något är skrämmande och leder inte till någon positiv stämning människor emellan. Vi är alla människor och ingen är väl bättre eller värd mer än någon annan oavsett var vi kommer ifrån.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-10-2010, 08:44
          Länk hit: #46

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det som pekade på att det var rivaliserande gäng var att det varit det så många gånger förr. Sedan kom det ju fram mer uppgifter, och nu finns det kanske lite som tyder på att det är en ny laserman. Lasersikte är det dock osäkert om han har, det är en enda person som sett en röd prick en gång.

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 21-10-2010, 08:58
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 09:44) *
          Det som pekade på att det var rivaliserande gäng var att det varit det så många gånger förr. Sedan kom det ju fram mer uppgifter, och nu finns det kanske lite som tyder på att det är en ny laserman. Lasersikte är det dock osäkert om han har, det är en enda person som sett en röd prick en gång.

Det framgick redan igår morse, sen att vissa i den här tråden valde att vifta bort möjligheten att svenska medborgare utan utländsk bakgrund skulle kunna begå mord är väldigt roande. Man kan ju som åskådare börja spekulera i graden av allmänbildning hos sådana odlaiter. biggrin.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-10-2010, 09:02
          Länk hit: #48

Gäster

CITAT (Smarterchild @ 21-10-2010, 09:58) *
          Det framgick redan igår morse, sen att vissa i den här tråden valde att vifta bort möjligheten att svenska medborgare utan utländsk bakgrund skulle kunna begå mord är väldigt roande. Man kan ju som åskådare börja spekulera i graden av allmänbildning hos sådana odlaiter. biggrin.gif

Jag skulle nog kalla det fördomar wink.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-10-2010, 09:09
          Länk hit: #49

Moderator

Det som framkom i går morse var att tre skjutningar inträffat under natten, och att en person anhållits. Det framkom senare att det varit just ett gängbråk, men att de två andra skjutningarna inte var inblandade. En av skjutningarna var just sådan att denna nya laserman kan ha utfört den. Den andra bestod i att någons bil blivit beskjuten under natten, vilket liknar de varningar man ser i gangsterfilmer. Det skjuts hela tiden i Malmö, och inte allt har med denna laserman att göra.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 21-10-2010, 09:17
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Skär av hela skiten och skicka ut i Atlanten. Djävla krimminellas Mecka ranting.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Vippan
          Inlägg 21-10-2010, 09:26
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Man får inte kritisera invandring och kriminalitet hur som helst, någon kan ju få moralpanik.

Vi måste respektera att dessa individer som skjuter ner folk bara vill ha respekt.

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-10-2010, 09:26
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Tack! tummenupp.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          fuchsian
          Inlägg 21-10-2010, 09:50
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Nu gäller inte detta Malmö som jag ska berätta om.
          Det är nu över 20år sedan när det kom många från det gamla Persien, och även skötsamma människor.
          Vi har en god vän som kom till Sverige som lärning under ett antal månader och det blev så att han blev kär i en svensk tös.
          När hans tid här var över, följde hon med honom, men efter ett tag kunde hon inte finna sig i tillrätta och då flyttade hela den lilla familjen tillbaka hit.
          Maken fr. Iran fick ett jobb och kunde försörja sig bra. Han fungerade också som tolk åt polisen när det kom folk därifrån. Det som dessa nyinkomna inte visste, var att vår vän lyssnade av deras privata snack hos polisen och kunde därifrån hänvisa den svenska polisen vilka var på flykt undan rättvisan från sina brott de begått och ville ha asyl här.
          Det blev så att dessa "smågangstrar" fick vända om och åka tillbaka och de som hade rent mjöl i påsen fick stanna.
          Till slut kom det fram vem som hade skvallrat åt polisen och det blev en klappjakt på honom. Han vågade inte åka hem till familjen, ringde min make och berättade hur landet låg och att vi skulle se till hans fru och barn.
          Sent en kväll kom han hem till oss, bad maken att gömma bilen, och han var rätt så illa misshandlad, men vägrade läkarvård så jag skötte om honom tills han började känna sig bättre, Han kissade blod och jag jobbade på den tiden så hade tillgång att kunna sy och blåstra om honom.
          Det var nog maken som tog kontakt med en viss polis och numera finns han inte --- fick en ny identitet.
          Saker som hände kring detta går jag inte mer in på, men han är vår nära vän och min make hjälper honom med det byrokrariska när det behövs.
          Då kan man endast tänka sig att vad är det för folk vi får i vårt land med dom som verkligen behöver oss och vill göra rätt för sig.
          Vad vår vän berättade var ju hårresande historier, men för honom var det en vardag han levt i, utom kriminaliteten. ..Fuchsian ....

Citera
          sqrulan
          Inlägg 21-10-2010, 09:59
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Därför att det oftast är invandrare som skjuter, nog vet väl alla att även svenskar skjuter och är kriminella??? Om kriminalvården skulle läggas ner.....osv, det har ingen skrivit?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-10-2010, 10:07
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Vippan @ 21-10-2010, 10:26) *
          Man får inte kritisera invandring och kriminalitet hur som helst, någon kan ju få moralpanik.

Vi måste respektera att dessa individer som skjuter ner folk bara vill ha respekt.

Du är enbart löjlig! Och vem har sagt att man inte får kritisera kriminalitet om jag får fråga. Varför kritisera invandringen? Det är väl i såfall integrationspolitiken man kan kritisera och även att det tar alldeles för lång tid för invandrarverket att fatta sina beslut om det finns adekvata skäl att få uppehållstillstånd.

Sen får man faktiskt kritisera folk som har alla dessa fördomar när det gäller invandrare. Såna människor har åtminstone jag svårt att repektera.

CITAT (sqrulan @ 21-10-2010, 10:59) *
          Därför att det oftast är invandrare som skjuter, nog vet väl alla att även svenskar skjuter och är kriminella??? Om kriminalvården skulle läggas ner.....osv, det har ingen skrivit?

Men gapa om att det måste vara invandrare som ligger bakom så fort det händer något tycker inte jag är OK.

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 21-10-2010, 10:16
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Nu drar jag mej ur denna diskussion för jag vill inte bråka med någon! ♥

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-10-2010, 10:24
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (Vippan @ 21-10-2010, 10:26) *

Där håller jag med dig, inte hur som helst utan önskvärt är ju att diskussionerna baseras på mera fakta än fördomsfulla påståenden. Det är alltid enklast och mest riskfritt att ständigt upprepa det som många säger - "invandring får inte kritiseras" är ett sådant påstående. Visst får invandring både kritiseras och diskuteras, det har det alltid gjorts. Det media och det politiska etablissemanget försökt göra är att rensa bort det mest fördomsfulla i diskussionerna vilket snabbt resulterat i slutsatsen "invandring för ej diskuteras.

Själv är jag varken för eller emot invandring utan försöker ha en pragmatisk inställning till det hela. Invandringen kommer aldrig att minska - snarare tvärtom eftersom vi kommer att få ta emot miljöflyktingar som inte längre kan överleva i sina länder. Sverige är ett förhållandevis tomt land fortfarande.

Som jag ser det är den absolut viktigaste frågan då om hur vi kan leva i samexistens med varandra framöver. Skall vi trappa upp motsättningarna och konflikterna eller acceptera det som inte kan förändras och fundera över vad vi själva kan göra. Det minsta som alla kan göra är att avstå från att sprida fördomar.

Invandrare är de som verkligen lider av utanförskap. Om man känner sig som en främling och icke accepterad i sitt nya land , ja, då känns det inte heller lika angeläget att t ex. underordna sig landets lagstiftning.

Vi mår alla bäst i ett samhälle som visar tolerans mot det som är annorlunda och där vi kan leva i harmoni med varandra, det gäller både invandrare och svenskar. Att polariseringen fortsätter att trappas upp kommer att drabba alla i samhället.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-10-2010, 10:41
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hej och hå, här går debattens vågor höga. Jag simmar ner till lite lugnare vatten men vill bara påpeka att NÄSTAN alla som blivit skjutna har varit invandrare, två var vanliga svenskar. Det komplicerar saken lite? Blubb.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-10-2010, 11:08
          Länk hit: #59

Moderator

CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2010, 11:41) *
          Hej och hå, här går debattens vågor höga. Jag simmar ner till lite lugnare vatten men vill bara påpeka att NÄSTAN alla som blivit skjutna har varit invandrare, två var vanliga svenskar. Det komplicerar saken lite? Blubb.

Jag gick i skolan sist det var lasermän i farten, och jag minns en skolkamrat som var invandrare som grät av rädsla. Nog känns det lite onödigt att blåsa upp saken på det här viset? Det är inte många artiklar i media som belyser att även svenskar skjutits, det ger väll inte lika häftiga löpsedlar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-10-2010, 11:12
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 21-10-2010, 11:24) *
          Där håller jag med dig, inte hur som helst utan önskvärt är ju att diskussionerna baseras på mera fakta än fördomsfulla påståenden. Det är alltid enklast och mest riskfritt att ständigt upprepa det som många säger - "invandring får inte kritiseras" är ett sådant påstående. Visst får invandring både kritiseras och diskuteras, det har det alltid gjorts. Det media och det politiska etablissemanget försökt göra är att rensa bort det mest fördomsfulla i diskussionerna vilket snabbt resulterat i slutsatsen "invandring för ej diskuteras.

Själv är jag varken för eller emot invandring utan försöker ha en pragmatisk inställning till det hela. Invandringen kommer aldrig att minska - snarare tvärtom eftersom vi kommer att få ta emot miljöflyktingar som inte längre kan överleva i sina länder. Sverige är ett förhållandevis tomt land fortfarande.

Som jag ser det är den absolut viktigaste frågan då om hur vi kan leva i samexistens med varandra framöver. Skall vi trappa upp motsättningarna och konflikterna eller acceptera det som inte kan förändras och fundera över vad vi själva kan göra. Det minsta som alla kan göra är att avstå från att sprida fördomar.

Invandrare är de som verkligen lider av utanförskap. Om man känner sig som en främling och icke accepterad i sitt nya land , ja, då känns det inte heller lika angeläget att t ex. underordna sig landets lagstiftning.

Vi mår alla bäst i ett samhälle som visar tolerans mot det som är annorlunda och där vi kan leva i harmoni med varandra, det gäller både invandrare och svenskar. Att polariseringen fortsätter att trappas upp kommer att drabba alla i samhället.

Men invandrare är ju ingen homogen grupp vilket det låter som i den här diskussionen. Här låter det som om alla invandrare var afrikaner, islamister eller åtminstone är sådana som det syns utanpå att de kommer från något annat land.

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 07:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon