Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kantväxter till grusgång, Tacksam för tips och förslag!
          Pernilla i villa
          Inlägg 20-10-2010, 14:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 24 189

Hej!

Jag bor i Stockholmsområdet, zon 3 och har frågor kring lämpliga kantväxter. Grusgången (se bild) är 10-15 m lång(ser kortare ut på bilden). Tänker inledningsvis skilja gräsmattan från gruset med kansten. För att få en bättre rumskänsla och för att tillföra färg tänkte jag plantera kantväxter längs med gången. Gången ligger soligt/halvskugga sen eftermiddag. Önskvärt med någotsånär "rådjurssäkra" växter.

Mina funderingar/frågor:
          1) Lågväxande buxbom (klippt) hela vägen närmast gruset. Innanför buxbomen något mer färgrant som dessutom växer högre än buxbomen.
          2) Lavendel - tråkigt rent färgmässigt? För låg? Lockar dock fjärilar vilket är trevlig samt den angenäma doften (går förstås att plantera någon annanstans).
          3) Rosor eller pioner som jag älskar! Tycker dock att pionerna är så rysligt fula efter avslutad blomning.
          4) Samma sort hela vägen eller olika?
          5) Vid grusgångens inledning (blå urnor på bilden) tänker jag mig en rosenportal om något/några år.
          6) Eftersom jag älskar Astilbe, tänker jag plantera dessa nedanför fönstret till vänster. Därför helst inte dessa längs med grusgången också.
          7) Jag vet att buxbom är dyrt, men jag är beredd att lägga ner en slant på detta.

Som ni ser har jag en del förslag, men behöver lite vägledning. Vad säger ni därute i landet?

Tack på föhand, Pernilla

Bifogad fil  Grusg_ng_mot_huset.JPG ( 34.69k ) Antal nedladdningar: 99

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon