Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Värsta vintern på 1 000 år ?
          Christa
          Inlägg 21-10-2010, 20:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Har ett diffust minne av att några Israeliska forskare sa att oljeutsläppet i mexikanska golfen kan påverka golfströmmen men jag hittar det inte på nätet. Har för mig att det skulle vara en tillfällig påverkan i så fall.

Kalla vintrar kommer ju ofta några efter varandra. Så var det på 40-talet och 80-talet och visst var det några värstingvintrar på 60-talet också men kanske inte så kallt.

Jag minns på 80-talet när det var 27 minusgrader och kraftig blåst i 6 veckor. Jag har aldrig frusit så i hela mitt liv. Hade 10 minuters promenad till jobbet och hade moonbots, fårskinnspäls och dubbla schalar och dubbla vantar. Ändå var händerna som isbitar när jag kom fram.

Många träd frös som var över 30 år gamla.

En vår på 80-talet gick isarna upp 10 maj och jag bodde i höjd med Göteborg.

Citera
          Motti
          Inlägg 21-10-2010, 20:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vättern frös förra vinten det är inte ett gott tecken för denna vintern eftersom den aldrig blev helt uppvärmd i sommras så lär den frysa snabbare detta året om det blir riktigt kallt !

Citera
          Lokan
          Inlägg 21-10-2010, 20:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Jag hoppas rönnbären får rätt! flirting.gif Inte ett rönnbär i år, så långt ögat kan se - förra året var träden så fulla att man inte såg kvistarna ... rolleyes.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Motti
          Inlägg 21-10-2010, 20:47
          Länk hit: #24

Medlem

ja vi får hoppas på "lagom snö" i vinter;)

Citera
          netaave
          Inlägg 21-10-2010, 20:49
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Det är nog ingen som kan säga att det blir den kallaste vintern på 1 000 år för så länge har det inte förts väderstatistik.
          Själv föredrar jag kyla och mycket vit snö framför slask och skitbruna drivor.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 21-10-2010, 20:52
          Länk hit: #26

Medlem

Du satte huvudet på spiken Netaave precis som jag skerv förut här vem har koll på hur det var för tusen år sedan ?gillar inte de här domedagspredikningarna där det gissas och sedan påstås att det är vetenskapligt ?

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-10-2010, 21:06
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Och kärnkraftsverken står i stort sett stilla. Undrar hur elsituationen kommer att bli vinter. Blir väl import av skitig el på grund av stillaståendet. Kanske ännu en vinter med stigande elpriser för dom som inte har bundit elen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          netha
          Inlägg 21-10-2010, 21:07
          Länk hit: #28

Gäster

Vi i norr hade ovanligt lite snö förra vintern ... bara 60 - 70 cm.

Citera
          Motti
          Inlägg 21-10-2010, 23:44
          Länk hit: #29

Medlem

Kan tala om att det blåser halv storm här,man fruktar en nu Gudrun nästan.Ingen som sa på Tv vädret i dag att det skulle blåsa så in i bänken?Tjuter i knutarna här och snöar.

Citera
          Berith
          Inlägg 22-10-2010, 06:33
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Ligger ett par cm snö här. *svärord!* Tycker inte om snö på fel årstider. mad.gif

Snö ska komma när man klär granen den 23 dec och vara borta en två tre veckor senare.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-10-2010, 07:42
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Något galet är det ju!!! När jag vakna i morse har det kommit 5 cm snö fear.gif OCH det snöar fortfarande, vi ska ha städning i bostadsorådet i morgon... och kratta löv, hur vi nu ska hitta dom giggle.gif
          under dom 13 år vi bott här har det aldrig kommit snö till den dagen som alltid har legat på sista helgen i oktober.

Dom säger så olika vad det gäller att spå vinterns väder och en sa att OM någon verkligen kan spå vädret skulle den vara miljonär... och någon sån har vi inte flirting.gif Så det är bara för oss att "vänta och se"

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-10-2010, 08:17
          Länk hit: #32

Gäster

Det har inte hänt något exeptionellt med Golfströmmen, dumheter! Om det verkligen hade hänt skulle det vara århundradets största nyhet i världen och inte ett rykte i någon by.

Någon har kanske läst dethär lilla kåseriet och hmmmm...tagit det på allvar giggle.gif

http://www.torgny.se/ord/golfstromen%20vander.htm

Citera
          ingrids
          Inlägg 22-10-2010, 11:10
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Tror att forskarna faktiskt i viss mån kan uttala sig om kalla vintrar för länge sedan genom titta på årsringar från träd, både såna som står i backen och sådana arkeologer gräver upp. Om jag inte minns fel finns det numera en utförlig år för år redogörelse baserat på årsringar som går tillbaka till typ vikingatiden. Och sen har vi ju de forskare som borrar i glaciärer och avläser borrkärnor, fast där vet jag mindre om hur det funkar.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-10-2010, 11:16
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Forntiden går det att någorlunda beskriva, framtiden är omöjlig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-10-2010, 11:33
          Länk hit: #35

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Vissa ledtrådar kan man nog få genom att studera skriftliga källor också, om man bara skall gå 1000 år tillbaka. Kanske det står något i Eddan till exempel? Nu gäller ju det här hela Europa, och jag kan tänka mig att det finns mängder med så gamla skrifter nere på kontinenten. Men säkrast är förstås att kolla årsringar från träd man hittat under utgrävningar. Gäller det bara de senaste tusen åren så har nog forskarna ganska bra överblick över klimatet.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 22-10-2010, 12:25
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Att polerna smälter påverkar väl också golfströmmen?

Dels genom att mängden sötvatten ökar, och att det kalla smältvattnet kan "tunna ut" eller rubba golfströmmen något, det behövs ju inte mycket för att vårt klimat här skulle förändras ganska drastiskt, om golfströmmen ändrade sitt flöde på något sätt. Eller?

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-10-2010, 12:29
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (Monaxe @ 22-10-2010, 13:25) *
          Att polerna smälter påverkar väl också golfströmmen?

yes.gif

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-10-2010, 14:36
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Det där med den värsta på 1000år var ju någon polsk "professor" som babblade utan att ha några bevis på vad han sa eller som experten på SMHI sa om saken...."förstår inte hur han ens kan säga så när vi bara mätt i 150 år":-)
          Förra året var det rena motsatsen, ingen snö och det skulle bli så varmt och det där med de gamla snöfyllda vintrarna var ett minne blott pga av den globala uppvärmningen bla bla bla...och en stor kongress hölls i köpenhamn men sen gick det någon vecka och vips så var det 20 cm snö i nästan hela sverige och en månad senare var det 50-100 cm i hela Sverige och den tidigare miljödebatten blev tyst:-)

Allt har inte med utsläpp att göra utan vädret är fortfarande en slumpfaktor utan dess like och man kan inte veta flera månader innan om det kommer vara -20 eller töväder hela vintern helt enkelt.

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-10-2010, 15:01
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tror vi redan sitter i fällan. Klimatet har ju en tröghetsfaktor i sig och utsläppen ökar ju år från år. Nu är ju Indien o Kina på gång som ekonomiska stormakter och miljön o vårt klimat får ta ytterligare stryk. Sedan har vi Afrika. Välstånd bygger ju på energi, massor av energi. Kol finns i enorma kvantiteter. Så vi eldar väl på o korsar fingrarna. Häpp.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-10-2010, 15:35
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (theseraphim @ 22-10-2010, 15:36) *
          Förra året var det rena motsatsen, ingen snö och det skulle bli så varmt och det där med de gamla snöfyllda vintrarna var ett minne blott pga av den globala uppvärmningen bla bla bla...och en stor kongress hölls i köpenhamn men sen gick det någon vecka och vips så var det 20 cm snö i nästan hela sverige och en månad senare var det 50-100 cm i hela Sverige och den tidigare miljödebatten blev tyst:-)

Allt har inte med utsläpp att göra utan vädret är fortfarande en slumpfaktor utan dess like och man kan inte veta flera månader innan om det kommer vara -20 eller töväder hela vintern helt enkelt.

Du har så rätt så länge du pratar om väder vilket inte alls är detsamma som klimat.

Redigerat av Gunilla T: 22-10-2010, 15:35

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 03:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon