Det finns olika sätt att se på detta med jordfräs och handgrävning...
Om du fräser jorden så bör du först och främst klippa bort allt långt gräs för annars kommer det att tvinna sig runt jordfräsen. Detta hände när pappa fräse mitt land efter två år i träda. Han blev lite smått irriterad...

Nackdelen med jordfräs är att du även fräser sönder maskarna som är så otroligt nödvändiga för att få en fin jord. OK, det kommer nya men...
Fördelen med jordfräs är att det går fort och det blir oftast en bra struktur.
Nackdelen med att vända för hand (med grep) är att det är såååååå jobbigt och det tar tid.
Fördelen är ju att maskarna får leva och hjälpa till med ert trädgårdsliv.
Hmmmmm..... utan att veta hur er koloni egentligen ser ut så hade jag nog försökt att ta en grep och vända på jorden, inte rensat bort eller så. Bara vända den.
Till våren så vänder ni allt igen och då passar ni på att ta bort det som inte har blivit jord under tiden. Släng resterna på komposten så att det sedan blir fin jord som ni kan tillföra era odlingsplatser.
OK (efter att ha läst TS igen), nu skrev ni ju att det var hopplöst att få ned en spade. Till våren brukar det vara enklare att gräva och få bort ogräs.
Eftersom det är så otroligt tjockt med rötter så har ni ytterligare ett alternativ: be någon komma med en liten minigrävare och gräv upp allt ca 20 cm ned. Bara riva runt och vända på det, inget finlir... Kanske ni känner någon? Som känner någon? Eller kolla på Blocket, där fick jag tag på en kille som var jätteduktig och hjälpte mig gräva ur för växthuset.
Redigerat av Peztis: 22-10-2010, 18:21