I vulgärdebatterna om vår miljö finns det en och annan som påstår att miljövänner kräver att vi skall gå i säck och aska , ungefär så brukar det låta. Fast det är ju inte riktigt sant - det finns massor vi kan göra som inte inkräktar på vårt välmående och vår bekvämlighet.
Att slippa fördummande reklam i postlådan kan väl knappast anses medföra några svårare prövningar i det dagliga livet. Jag skulle däremot gärna få mera konsumentupplysning, t.ex. hur miljöbelastande olika varor egentligen är men det kommer nog aldrig att ske.
Notera reklambranchens kommentarer, han tror att det är reklamen som skapar vårt välstånd!
"På sajten Dagensmedia.se gick igår direktreklambranschens intresseorganisationen Swedma ut i ett upprört försvar av direktreklamen.
– Motionen är nästan ett övertydligt exempel på hur det kan se ut när idealister vill lägga livet tillrätta för andra människor, utan att ens ha rudimentära kunskaper i ämnet. Tvärt emot vad motionsskrivarna tror så är friheten att få marknadsföra sina varor och tjänster avgörande för det välstånd vi har idag och frågan är hur det lokala näringslivet skulle klara sig utan dr. Det är en väldigt oinitierad motion, säger Mikael von Ekensteen till Dagensmedia.se."
Men motionen kommer inte att få gehör, ekonomin går alltid före - kortsiktigt i alla fall.