Vad gäller insekter så har 2010 varit ett hemskt år, mer än 90% av mina äpplen har varit angrippna av äppelvecklaren. Normalt hos mig är det enstaka %.
Jag tror inte att man kan göra speciellt mycket åt det, tyvärr. Det säljs ferromonfällor, men jag tror inte på dessa.
Plommonen var också angrippna till 90-95% i år, mot normala 50-60%. Förutom plomonstekeln på våren var det plommonvecklaren sen och dessutom massa röta (monilla). Ju större och godare plommonen är, dessto mera angrepp. Har några ympar som ger sura och smaklösa plommon och dessa var nästan helt fria från angrepp.
Tror inte det finns så mycket att göra åt det heller. Plommonstekeln kan ju behandlas med insektsmedel (säljs i alla EU länder med ett undantag), men plomonvecklaren är ju värre ställt med då den angripper under en lång period på flera veckor/månader.
Det är bara att hoppas på bättre fruktår 2011.
Limringar hjälper mot en annan insekt som heter frostfjärill (angriper löv), men inte mot steklarna eller vecklarna.
Det jag gör på våren är att spruta mina frukkträd (som är inte så stora) med ett insektmedel innehållande parafinolja ("Frukkträd effekt" heter det), så att de insekter som gömmer sig i barken kvävs. Men det hjälpte inte en sådant insektrikt år som 2010.
|