Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > När är det dags att ställa fram pumpan?
          skogstroll
          Inlägg 29-10-2010, 13:56
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

och så ska man bara slänga det fina skalet eller vaddå?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 29-10-2010, 14:48
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (skogstroll @ 29-10-2010, 14:56) *
          och så ska man bara slänga det fina skalet eller vaddå?

Jaaaa, för det borde ju förbjudas att karva lyktor av dem! tongue.gif (jag köpte en pumpa idag för att göra en Jack-o'-Lantern idag, ve och fasa!)

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-10-2010, 15:03
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Halloween är inte min grej...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 29-10-2010, 15:10
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

i morse stod jag på busshållplatsen i beckmörkret och tänkte.... VAD skulle hända om jag började hoppa och hoa som ett spöke för gubben som stod bredvid hahah vad skraj han skulle bli.... nåja jag satt snällt kvar på bänken... kiss.gif

i alla fall tycker jag vi behöver lite mera roliga helger i det här landet, allt ska va så himla vanligt annars..... Midsommar.... snaps o sill.... Jul.... skinka... glögg... Påsk.... ägg d010.gif nä blä nåt roligare behövs. Sen behöver man ju inte köpa en massa prylar för det. Vi brukar åka och tända ljus på gravarna (två kyrkogårdar) och äter middag sen hos mor o far. Senare åker jag hem och tänder ett ljus i växthuset till en släkting vars grav vi inte brukar komma till pga extrem trafikstockning (Skogskyrkogården) En gång var jag där i snöstorm och då var det ingen trängsel smile.gif ... vill man inte fira den helgen så slipper man ju.

I helgen ska jag pimpa min pumpa giggle.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 29-10-2010, 16:38
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Och jag är FÄRDIG! Jag tjuvstartade för att få ha framme den lite längre än bara en dag. Och ja, jag slängde innanmätet - vilket slöseri! Kan tillägga att jag brukar slänga säsongsblommorna som står i kruka på trappan också men då är det minsann ingen som ylar.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          netaave
          Inlägg 29-10-2010, 17:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Har lite grejer men det är inget måste, va mer när tjejerna var yngre. Kanske sätter jag ett värmeljus i min pumpalykta på köksbordet men mer än så blir det nog inte. Pyntar ute gör jag långt innan Halloween och utan både spöken och pumpor.
          Blev lite inspirerad av något sött spöke här för ett par år sen men det blev inget det heller.
          Firar i stället med att gå ljusvandring inne i Uppsala i morgon kväll wink.gif dom ljussätter hela stan i häftiga färger under november.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-10-2010, 17:42
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Glädjeförstörare, jag, Stintan? Vilken glädje finner du i Halloween? Jag hoppas oseden dör ut av sig själv, eftersom den inte har det minsta förankring i Sverige - mer än kommersiell, förstås.
          Att sätta ljus på kyrkogården görs första lördag efter Alla Helgons Dag, som infaller den 31 oktober. Det är den enda katolska kvarlevnaden av kyrkohelger i Sverige, då man "samlade ihop" resterande helgon för att fira. Annars har ju helgonen var sin egen dag i katolska länder.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-10-2010, 18:23
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Bengalow @ 29-10-2010, 18:42) *
          Glädjeförstörare, jag, Stintan? Vilken glädje finner du i Halloween? Jag hoppas oseden dör ut av sig själv, eftersom den inte har det minsta förankring i Sverige - mer än kommersiell, förstås.
          Att sätta ljus på kyrkogården görs första lördag efter Alla Helgons Dag, som infaller den 31 oktober. Det är den enda katolska kvarlevnaden av kyrkohelger i Sverige, då man "samlade ihop" resterande helgon för att fira. Annars har ju helgonen var sin egen dag i katolska länder.

Ja bara för att man inte själv är road behöver man ju inte tycka att dom som är roade och t.ex. gör en ljuslykta av en pumpa är löjliga.
          Halloween betyder inget för mig numera men det fanns en tid då jag odlade pumpor själv och det pysslades en del. Det var när mina numera vuxna barn var yngre och det skulle firas. Om man resonerar som du så skulle vi inte ha tomte på julen heller och en massa andra saker som kommer utifrån från början. Jag tror många bara ser halloween som en anledning att få pynta och sätta lite färg och ljus i höstmörkret och det kan jag inte se något fel i. Allhelgonahelgen är något annat tycker jag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          andersen
          Inlägg 29-10-2010, 18:37
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Jag tror att Halloween är till för att handlarna skall dra in mera kosing.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          netaave
          Inlägg 29-10-2010, 21:35
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (andersen @ 29-10-2010, 19:37) *
          Jag tror att Halloween är till för att handlarna skall dra in mera kosing.

Ja precis som Mors o fars dag, och alla andra ickereligöst uppkomna högtider.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 29-10-2010, 21:54
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jul också. den största av dem alla, men den vill väl de flesta inte vara utan?
          Ja, eller jul har ju utvecklats till den största kommersiella högtiden vi har. Om man nu ska vara petig.

Citera
          Motti
          Inlägg 29-10-2010, 22:27
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tror att enligt Irländsk tradition är det den här helgen som är Hallowen,men enligt vår tradition är det Alla helgon,Irländarna är ju katoliker vi är kristna så vi har nog inte samma tideräkning kanske.Jag har i alla fall köppt min eller vår Pumpa i dag som vi ska karva i barnbarna och jag tummenupp.gif Vi firar enligt svensk tradition Alla Helgons dag nästa helg!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-10-2010, 23:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Halloween firas den 31 oktober och har inte med Allhelgonahelgen att göra. Att det råder viss förvirring om när det är Halloween beror på att Alla Helgons dag kan infalla 31 oktober - 6 november och därmed kan sammanfalla med Halloween. I England och Amerika infaller Halloween alltid den 31 oktober och det finns ingen anledning att vi skulle koppla ihop den med Allhelgonahelgen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 30-10-2010, 07:22
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (skogstroll @ 29-10-2010, 16:10) *
          --- Vi brukar åka och tända ljus på gravarna ----

Men gör ni det till Halloween...? unsure.gif

No pumpa här i år, har haft nån liten orange dekoration andra år men inte i år som sagt.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 30-10-2010, 07:26
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Motti @ 29-10-2010, 23:27) *
          Tror att enligt Irländsk tradition är det den här helgen som är Hallowen,men enligt vår tradition är det Alla helgon,Irländarna är ju katoliker vi är kristna så vi har nog inte samma tideräkning kanske.Jag har i alla fall köppt min eller vår Pumpa i dag som vi ska karva i barnbarna och jag tummenupp.gif Vi firar enligt svensk tradition Alla Helgons dag nästa helg!

Motti nu förstår ja inte vad du menar. Du skriver Irländarna är ku katoliker och vi är kristna..........

Har du aldrig hört talas om att en katolik är kristen???????

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristendom

läs lite här

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 30-10-2010, 08:18

Citera
          ingrids
          Inlägg 30-10-2010, 08:16
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

I USA är pumpan man ställer eller sätter upp utanför sitt hus vid Halloween också en del i ett signalsystem som säger att de som bor i huset firar Halloween och välkomnar barn som ringer på och hojtar "bus eller godis". De som inte har en pumpa undanber sig alltså att vara med i firande.

Att kulturer importerar och exporterar högtider, komersiella eller inte, har pågott i över tusen år och det uppror nog alltid känslor.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-10-2010, 09:27
          Länk hit: #37

Gäster

Det har inte kommit några ungar hit och Halloweenat på flera år, det ska bli spännande att se om det kommer nån imorgon. En gång har jag råkat ut för bus, då fick jag små papperslappar strödda i vestibulen. Det var ett så sött bus att jag inte kunde låta bli att skratta. smile.gif SKULLE det komma några imorgon så har jag nåt gammalt godis som sonen inte vill ha, gammalt och segt. innocent.gif Kommer de på fel dag, dvs nästa helg får de inte ett jota. wink.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 30-10-2010, 22:58
          Länk hit: #38

Medlem

Har en stor pumpa här som jag köppte i fredags som ska karvas i veckan med barnbarna :)inte så att vi fira Hallowen precis men det är kul att karva pumpa och mysigt att tända ljus i och sätta på verandan,brukar ibland göra en Pumpapaj med chocklad i för att ta vara på innehållet också smile.gif
          Föresten så är sonen på Hallowenparty i kväll wink.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2010, 23:02
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Ställer du ut en pumpa så innebär det också att du hälsar Halloweenfirande barn välkomna i morgon....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 30-10-2010, 23:13
          Länk hit: #40

Medlem

Den risken är minimal i den här lilla byn finns bara två barn här och dom är bara 1,5 år;)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 23:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon