|
|
  |
text som bara försvinner ? |
|
|
netha
|
29-10-2010, 22:35
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 29-10-2010, 23:31)  mMn sitter här och skriver inlägg och ändrar ett komma eller så ,helt plötsligt har halva texten man skrivit bara försvunnit ?Vad har man då gjort för fel ?tryckt på fel knapp eller.Har tyvär varit ut för det flera gånger och det gör ju ens innlägg rumphuggna så att säga  Tror inte att du gjort något fel ... igår blev allt jag skrev rödmarkerat. Forumet har problem vågar jag påstå.
|
|
|
|
|
29-10-2010, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
kolla bara Netha vad det blev för blaha i inlägget "Bristvara"och det har jag blivit mobbad för här av en del!att jag inte kan "tala rent"Vet fan inte vad som händer?trodde jag kommit åt någon tangent h'är:(
|
|
|
|
netha
|
29-10-2010, 22:45
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 29-10-2010, 23:41)  kolla bara Netha vad det blev för blaha i inlägget "Bristvara"och det har jag blivit mobbad för här av en del!att jag inte kan "tala rent"Vet fan inte vad som händer?trodde jag kommit åt någon tangent h'är:( Ids inte leta bakåt, men jag har sett en del som jag inte tycker är OK i ett forum. Man må ha stavfel, vara dyslektiker eller bara slarvig ... men i ett forum tycker jag inte att man har rätt att klanka på någon som inte har MVG i Rättskrivning. I ett Internetforum ska ALLA våga träda fram och föra fram sina åsikter ... oavsett om alla ord är rättstavade eller inte.
|
|
|
|
netha
|
29-10-2010, 22:55
|
Gäster

|
|
|
|
|
Meriona
|
30-10-2010, 09:22
|
Gäster

|
Så mystiskt med text som försvinner!  Det kan ju bli en helt annan mening i det man skriver än man avsett. Hoppas att det rättat till sig nu så att det inte blir så igen.
|
|
|
|
|
30-10-2010, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Vet man med sig att man skall skriva en längre text kan man göra det i ett ordbehandlingsprogram och sedan klippa och klistra, då får man även rättstavningskontroll. Finns bra ordbehandlare att hämta gratis på nätet openoffice.org tex.
|
|
|
|
|
30-10-2010, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tack för tippset Malcom men det är lite för avancerat för mig jag är i stort set självlärd på datorn och kan inte alla finesser;) Föresten !kanske är det någon som tycker jag skriver så bra att de sno texten för mig  Jobbigt när stora bitar av texten försvinner för det kan ju bli hur fel som helst då !kanske är det jag som kommer år någon knapp här men jag vet inte i så fall vilken ?eller är det fel på datorn  frustrerande är det.Annars tycker jag inte jag stavar så himmla dåligt !finns väl fler än jag i så fall,jag har ett himmla bra bildminne och brukar se när det är fel men som sakt i bland har man för brått eller för ivrig så man glömmer kolla allt.
|
|
|
|
|
30-10-2010, 22:53
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (netha @ 29-10-2010, 23:45)  Ids inte leta bakåt, men jag har sett en del som jag inte tycker är OK i ett forum. Man må ha stavfel, vara dyslektiker eller bara slarvig ... men i ett forum tycker jag inte att man har rätt att klanka på någon som inte har MVG i Rättskrivning. I ett Internetforum ska ALLA våga träda fram och föra fram sina åsikter ... oavsett om alla ord är rättstavade eller inte.  Detsamma tycker jag! Huvudsaken är väl att man förstår vad skribenten menar.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
30-10-2010, 23:27
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Edit: Nej, det var bara dumt. Tar bort.
Redigerat av Anma: 30-10-2010, 23:28
|
|
|
|
|
31-10-2010, 08:29
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (netha @ 29-10-2010, 22:45)  ............. men i ett forum tycker jag inte att man har rätt att klanka på någon som inte har MVG i Rättskrivning........... Nu börjar det bli lite löjligt tycker jag - i var och varannan tråd klagar motti och får här och där medhåll över mobbing för sin stavning. Jag har INTE klagat på mottis stavning, jag sa att man kanske inte skall ondgöra sig över invandrare som inte lyckats lära sig svenska språket när man själv skriver som en kratta! Det är en helt annan sak än att klaga på stavningen!!!!! Enbart att man som så ofta sägs, inte skall kasta sten när man sitter i glashus.........
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
31-10-2010, 09:06
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag har väldigt hög acceptans för stavfel, eftersom jag själv har svårt att stava. Däremot så har jag svårt för inlägg där avsändaren inte lyssnat och reflekterat över vad som sagts tidigare i tråden, utan bara matar på med egna mer eller mindre fördomsfulla synpunkter.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
31-10-2010, 09:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Hej Aqva, Det är väl inte hela världen om man stavar fel, alla gör det nån gång och har själv sett mina felstavningar, men om jag inte har sänt iväg inlägget, brukar jag titta över att det inte ska med totalt konstiga ord. Nu är det ett tag sedan jag gick i skolan, men de dokumenten och dyl. jag skriver åt maken, blir korrekta. Han kör med pekfingervalsen på tangetterna och jag skriver med alla fingrar och det går snabbare att skriva. Jag tycker att MOTTI ska inte känna sig negativt, för hennes inlägg kommer ändå fram, även om det kan slinka en liten felstavning. De flesta har ju sin dialekt som också kan påverka hur man skriver, men det kan vara scharmant. Ta och slå i rättstavningsknappen hela tiden, så har man kanske glömt och förbi i tråden. Låt oss vara mer storsinta, än att hålla på med sånt!  ...Fuchsian ....
Redigerat av fuchsian: 31-10-2010, 09:29
|
|
|
|
Gunilla T
|
31-10-2010, 09:36
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 31-10-2010, 09:06)  Jag har väldigt hög acceptans för stavfel, eftersom jag själv har svårt att stava. Däremot så har jag svårt för inlägg där avsändaren inte lyssnat och reflekterat över vad som sagts tidigare i tråden, utan bara matar på med egna mer eller mindre fördomsfulla synpunkter. Jaa..monologer är tröttsamma...sedan finns ju ett och annat guldkorn också...Shawn Batist t.ex.
|
|
|
|
|
31-10-2010, 09:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (fuchsian @ 31-10-2010, 09:28)  Hej Aqva, Det är väl inte hela världen om man stavar fel, alla gör det nån gång och har själv sett mina felstavningar, men om jag inte har sänt iväg inlägget, brukar jag titta över att det inte ska med totalt konstiga ord. Nu är det ett tag sedan jag gick i skolan, men de dokumenten och dyl. jag skriver åt maken, blir korrekta. Han kör med pekfingervalsen på tangetterna och jag skriver med alla fingrar och det går snabbare att skriva. Jag tycker att MOTTI ska inte känna sig negativt, för hennes inlägg kommer ändå fram, även om det kan slinka en liten felstavning. De flesta har ju sin dialekt som också kan påverka hur man skriver, men det kan vara scharmant. Ta och slå i rättstavningsknappen hela tiden, så har man kanske glömt och förbi i tråden. Låt oss vara mer storsinta, än att hålla på med sånt!  ...Fuchsian .... Som jag skrev i mitt förra inlägg så är dålig stavning inget stort problem - däremot är det ett problem när man inte lyssnat och reflekterat över vad som sagts tidigare i tråden, utan bara matar på med sitt eget.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
31-10-2010, 09:58
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Aqvakul @ 31-10-2010, 09:47)  Som jag skrev i mitt förra inlägg så är dålig stavning inget stort problem - däremot är det ett problem när man inte lyssnat och reflekterat över vad som sagts tidigare i tråden, utan bara matar på med sitt eget. Så sant som det är sagt!!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
31-10-2010, 10:07
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det är nog jag som är skyldig till det Motti kallar mobbing men det har inte varit min avsikt att mobba. Ja jag är en språkpolis vilket inte alltid är så lyckat. Har man jobbat med korrekturläsning och redigering av texter så sitter det i att försöka stava rätt. Varför ska man slarva när man skriver? Jag har velat tipsa om sätt att underlätta om man nu har svårt för att stava t.ex. att använda sig av stavningskontrollen. Ber om ursäkt om det tagits för mobbning. Att halka på tangenterna ibland är mänskligt och det är inte sådant jag reagerar över. Det händer även mig. En del verkar ha så bråttom att klicka på skickaknappen att de blir fartblinda. Jag kanske är ensam om att tycka det ibland skickas iväg inlägg som knappt går att läsa. Det är ju ingen liten privat chatt vi sitter på utan ett forum där hela världen kan läsa det vi skriver. CITAT (Aqvakul @ 31-10-2010, 09:06)  Jag har väldigt hög acceptans för stavfel, eftersom jag själv har svårt att stava. Däremot så har jag svårt för inlägg där avsändaren inte lyssnat och reflekterat över vad som sagts tidigare i tråden, utan bara matar på med egna mer eller mindre fördomsfulla synpunkter. Min acceptans är tyvärr rätt låg men resten håller jag absolut med om.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
31-10-2010, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (Aqvakul @ 31-10-2010, 09:47)  Som jag skrev i mitt förra inlägg så är dålig stavning inget stort problem - däremot är det ett problem när man inte lyssnat och reflekterat över vad som sagts tidigare i tråden, utan bara matar på med sitt eget. Jo,Aqva, jag förstår påängen i det hela. Vem ska man då ha som referens, eller skickar man några nickar och sen är det bra? Det är ju rättstavning vi snackar om och att Motti kände sig så, är det väl inte hela världen med stavfel som slunkit in.? Det är fel att börja hårklyva om en sån obetydlig sak. Det går ju att fråga vederbörande, om något är oklart????  .. Fuchsian .....
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|