| |
|
  |
Alla roliga sorter riskerar att försvinna från fröfirmorna, Meddelande från Örtagårdens fröer |
|
|
|
Gunilla T
|
03-11-2010, 16:29
|
Gäster

|
Ingen tjänar pengar på utsäde som inte ägs av någon. Orkar inte googla men det skulle vara intressant att veta vem som har patent på de frön som får fortsätta att säljas på marknaden. Misstänker att dessa är några stora multinationella företag i USA...
Dethär är exakt vad som hänt med jordbruksutsädet i framförallt u-länderna där de gjorts beroende av ett fåtal producenter....
|
|
|
|
|
|
|
|
03-11-2010, 20:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Förmodligen bottnar förslaget i att det tidigare sålts dåliga fröer. Ej sortäkta och med dålig grobarhet. Det borde alltså finnas två olika klasser av fröer. En grupp med kvalitetsfröer och en grupp utan några myndighetsgarantier.
Det har gått att få tag på "olagliga" fröer. De har sålts som försök eller test utan några som helst garantier vilket varit tillåtet. Som tur är så är EU bara en mycket liten del av världen så vi får nog tag på våra fröer i alla fall.
När det gäller sortpatent så är det lagligt att samla frön för eget behov om det inte ger någon ekonomisk vinning. Om man får ge bort sådana frön vet jag inte. Orkar inte kolla. Borde stå på www.upov.int
Ingen kan veta hur mycket frö vi byter med varandra, så fortsätt att spara intressanta fröer och byt med andra odlingsgalningar. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2010, 09:03
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
CITAT (Pata @ 03-11-2010, 22:02)  Det ryktas att företaget heter Monsanto. De vill få patent på allt verkar det som... http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer...monsanto-grisenom det är monsanto, borde inte Eu bråka som f*n då? Monsanto är ju i stort sett usa. Har patent på massor av växter som sprider defekta gener till andra växter. Då kan det vara idé att hamstra på tidlösa, förändra kromosomerna på växterna bara för att... I vilket fall kommer jag nog se till att köpa aså mycket fröer jag kan innan nyår. Det har hänt att fröer påväg mellan olika länder förstörts av tullen pga att dom ansets olagliga.
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
04-11-2010, 11:00
|
Gäster

|
Jaha, nu har jag googlat lite! Tog ett namn som Pata nämnde här i första inlägget - Capsicum annum - och den som är uppfinnare och äger patentet till denna växt heter Marlin Edwards och är vad jag förstår forskare hos Monsanto. http://www.linkedin.com/pub/dir/Marlin/Edwards
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2010, 12:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
dålig grobarhet har man väl haft på några habanerosar bl.a, men jag har fått extra fröer då av Örtagården vilket är schysst tycker jag. Jaha då är det bara och beställa medans det går då :-(
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2010, 12:44
|
Medlem

|
Hej! Man kan inte ha ett patent på en art. Capsicum annuum är en gammal,välkänd art. Man kan däremot ha ett patent på en sort. Det kan vem som helst som har en ny, distinkt varietet få. Har Marlin sökt patent på C. annuum så skojar han med juristerna.
Man kan söka patent på ungefär vad som helst. I vissa länder får man dessutom patentet men det gäller inte alltid i verkligheten. Det påstås att någon har ett patent på hjulet. Naturligtvis gäller inte det patentet när någon använder ett hjul.
Det finns dock en stor obalans i der rättsliga systemet. En småföretagare eller privatperson har mycket små möjligheter att få rätt mot stora företag och stater.
Jag förstår inte varför någon nämner Monsanto i detta sammanhang. Varför inte nämna SLU, Hammenhög eller Syngenta som också har diverse patent ( Breeder's Right).
Greenpeace är ett stort, privat företag vars affärsidé är att skrämma folk. Knappast bättre än Monsanto.
GMO har använts sedan 1964 och under den tiden inte gett några negativa effekter.
Jag undrar ibland om vi håller på att få en ny religion där Greenpeace är frälsaren och Monsanto är djävulen? MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2010, 18:21
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2010, 13:44)  GMO har använts sedan 1964 och under den tiden inte gett några negativa effekter. Hur tänker du nu ?? Greenpeace delen kan jag hålla med om, nuförtiden jobbar dom på samma nivå som afa (anti facistisk aktion). Men ingen ska säga att gmo grödor inte påverkar omgivningen...
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2010, 18:40
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Den här regeln om vilka fröer som får säljas testade man införa för flera år sedan, Lindbloms frö och Runåbergs kringgick då reglerna genom att skänka bort fröerna och kunderna skänkte frivilliga donationer , efter att lagen kritiserades blev det dispans och man skulle få sälja udda sorter till hobbyodlare men enbart i små förpackningar. Återinförs reglerna är det väl bara att de börjar skänka bort fröerna och så ger vi kunder dem frivilliga donationer det lär ju inte finnas någon lag som säger att man inte får skänka bort fröer.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2010, 18:52
|
Medlem

|
[quote name='Mentha-Arvensis' date='04-11-2010, 18:21' post='1319832'
Men ingen ska säga att gmo grödor inte påverkar omgivningen... [/quote]
Hej! Visst påverkar GMO-grödor omgivningen. Man behöver mindre växtskyddsmedel men det anser jag är positivt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2010, 22:11
|
Medlem
Antal inlägg: 222
Medlem nr: 9 751

|
Monsanto väl är världsledande på just växtskyddmedel, så det är ju bra att de vill minska detta användande.
Jag nämnde detta företag eftersom alla som jag pratat om Eu direktivet nämnt detta företag och det är ju ingen direkt vacker läsning om man googlar på dem. Men visst jag håller med dig bättre att vi inriktar oss på att det är trisst att EU direktivet ska införas.
Jag fick meddelandet att av Jorbruksverket att Syftet med direktivet är att skapa möjligheter att saluföra amatörsorter på EU:s inre marknad. Därigenom gynnas den odlade mångfalden.
Jag förstår inte hur detta kan gynna den odlade mångfalden, men nåväl. Positivt är att enligt Linda på Jordbruksverket så kommer kostanderna inte bli lika höga som vi trott. Trots detta tror jag att det kommer bli tungt för fröfirmorna.
Men förslaget att skänka fröerna lät ju roligt:)
Redigerat av Pata: 04-11-2010, 22:12
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-11-2010, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
CITAT (theseraphim @ 31-10-2010, 20:49)  Det har med växtskydd ytterst att göra, en av de största bovarna i faunan är tyvärr amatörodlare o kolonilottsägare som banar väg för spridning av ohyra och sjukdomar då de inte har några krav på sig som tex en odlare har. Sorgligt men sannt Har du någon källa till detta och vilken betydelse det har?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-11-2010, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
Gäller detta alla arter, dvs sommarblommor, krukväxter, mm, också?
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-11-2010, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Pata @ 31-10-2010, 16:46)  När det gäller Statens Jorbruksverks föreskrifter om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter Diarie nummer 22-9337/10 Finns det bara en fråga ”VARFÖR”, gynnar det konsumenten, är det bra för den biologiska mångfalden,. Är det bra för Sverige som det nya matlandet i Europa som vår jordbruksminister talar sej varm för. Ställ frågan till linda.qvarnemark@jordbruksverket.se carina.knorpp@agriculture.ministry.se och snälla gör det fort om två månader träder hjärnsläppet i kraft. Förstod inte riktigt vilket dokument som har ovanstående diarienummer. Vad heter dokumentet man skall hänvisa till om man skriver till personerna du angivit? Alltså förslaget som skall träda i kraft vid årskskiftet? Vad tycker du man skall skriva på ett ungefär?
|
|
|
|
|
|
|
Tulipanaros
|
07-11-2010, 11:58
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 07-11-2010, 10:26)  Förstod inte riktigt vilket dokument som har ovanstående diarienummer. Vad heter dokumentet man skall hänvisa till om man skriver till personerna du angivit? Alltså förslaget som skall träda i kraft vid årskskiftet?
Vad tycker du man skall skriva på ett ungefär? Har inte läst dokumentet än men det finns här: http://www2.sjv.se/download/18.32b12c7f129...iv+2009-145.pdf
|
|
|
|
|
|
|
Tulipanaros
|
07-11-2010, 12:12
|
Gäster

|
Och: nu har jag läst dokumentet, vars innebörd väl är att Jordbruksverket gör vad som är möjligt inom ramen för EU-direktivet att göra fortsatt försäljning av bevarandesorter och amatörsorter möjlig, till lägsta möjliga kostnader. De konstaterar att det kommer att bli dyrare för en del småföretag, att bland annat Sverige har framfört detta till EU-kommissionen och att Jordbruksverket undersöker möjligheterna att kompensera detta. Mellan raderna kan man väl ändå läsa att Jordbruksverket inte välkomnar EU-direktivet och att man kommer att pressa det så långt det är möjligt till mångfaldens förmån.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-11-2010, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 6 614

|
CITAT (Tulipanaros @ 07-11-2010, 12:12)  Och: nu har jag läst dokumentet, vars innebörd väl är att Jordbruksverket gör vad som är möjligt inom ramen för EU-direktivet att göra fortsatt försäljning av bevarandesorter och amatörsorter möjlig, till lägsta möjliga kostnader. De konstaterar att det kommer att bli dyrare för en del småföretag, att bland annat Sverige har framfört detta till EU-kommissionen och att Jordbruksverket undersöker möjligheterna att kompensera detta. Mellan raderna kan man väl ändå läsa att Jordbruksverket inte välkomnar EU-direktivet och att man kommer att pressa det så långt det är möjligt till mångfaldens förmån. Ja när man först läser dokumentet verkar det ganska oförargligt. Haken med det hela är att många av de gamla sorterna som i nuläget går att köpa på posten inte är registrerade i EU´s förteckning över gamla sorter som de hänvisar till. Jordbruksverket säger sig vilja underlätta för de som vill saluföra dem. Men de kräver att varje sådan sort ska registreras som en bevarandesort. För att göra detta ställs krav som fröhandlaren eller föreningen aldrig i helsicke kommer att kunna leva upp till. (Förutom den ekonomiska chocken 300 kr per sort) Till exempel en utförlig dokumentation om sortens uppkomst, spridning mm. Sorten måste också kunna knytas till en viss trakt. Någon sådan dokumentation är jättesvår att finna när det gäller gamla sorter. Vad jag tycker jordbruksverket ska göra är att se igenom fingrarna med att folk intresserar sig för gamla ärter och rovor. Finns det inte värre saker som de borde ta tag i?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-11-2010, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 6 614

|
Förlåt, jag skrev fel, det ska kosta 3000 kr!
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-11-2010, 17:16
|
Gäster

|
CITAT (eugenia @ 07-11-2010, 15:59)  Vad jag tycker jordbruksverket ska göra är att se igenom fingrarna med att folk intresserar sig för gamla ärter och rovor. Finns det inte värre saker som de borde ta tag i?  Det kommer dom nog att göra också - vad jag förstår finns inga sanktioner kopplade till detta ännu iaf. Men - det är inte jordbruksverket som bestämt detta utan det är ett EU direktiv som vi har att följa eftersom vi är medlemmar. Ingen kommer att jaga hobbyodlare men på sikt kommer ju sortimentet att utarmas och vem tjänar pengar på det?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|