Jag jobbar som PA och har gjort det i några år nu.
Min anställning ser inte riktigt ut som de flesta andra PA's. Jag är anställd av kommunen men inte direkt genom dem.
Jag har en PAN-anställning. Att vara PAN-anställd är att vara anställd direkt av familjen man jobbar hos eller att man är familjemedlem. Familjen har valt ut mig och kommunen har fått anställa mig som PA för denne brukare.
Lönen är inte den bästa nej, men den går att leva på. På min ordinarie tjänst har jag full lön, ob, helgersättning, mm.
Skulle min brukare tex hamna på sjukhus kan familjen välja att antingen följer jag med och assisterar eller så tar de själva hand om brukaren under sjukhusvistelsen.
Jag går i så fall hemma utan lön då jag inte jobbar.
Skillnade här blir att om jag inte varit PAN-anställd så kunde kommunen skicka runt mig till en drös med brukare som är helt okända. Jag skulle inte få lov att neka ett uppdrag.
Som PAN-anställd kan de ringa och fråga mig
om jag skulle kunna tänka mig att hoppa in hos någon annan medans min brukare ligger på sjukhus. Jag kan utan bekymmer tacka nej till det utan att vara rädd för att mista jobbet. Jag är bara anställd hos 'min' brukare.
För tillfället jobbar jag 10 timmar i veckan. Har tjatat mig till att få arbeta. Är egentligen helt sjukskriven men fick läkarna att dra ner det till 75%.
Den tjänsten jag jobbar på nu är lite dum.
Jag jobbar en natt i veckan. Alltså 10 timmar. Jag får dock bara betalt för 5 timmar. Får visserligen jourtillägg men den summan är en piss i Mississippi.
Skulle tjänsten göras om till vaken natt så skulle det bli lite mer. Förhoppningsvis blir det så då det inte går att sova den natten ändå. Brukaren är för orolig, vaknar mycket ofta och krampar väldigt lätt så man vågar aldrig slappna av helt.
Varför skulle det inte se bra ut i ett CV om du jobbat som PA?
Funkar det bra på jobbet så visar det att du är duktig på det du gör. Du kan ta människor även om de har ett handikapp och även finnas som stöd för den familjen.
Visst är det långt ifrån det du egentligen vill jobba med men det visar i din CV att du inte är rädd för att hugga i. Det är aldrig helt enkelt att jobba som PA. Även om man jobbar med en brukare så jobbar man även med dennes familj då de aldrig är långt borta.
I din jakt på drömjobbet så är detta bara en parantes. En bro över bäcken. Hittar du DET jobbet så går det att säga upp sig.
Lycka till med arbetsbiten.