Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mobilt bredband
          Aqvakul
          Inlägg 13-11-2010, 15:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Ice.net (NMT) brukar funka överallt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2010, 15:40
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 13-11-2010, 15:35) *
          Ice.net (NMT) brukar funka överallt.

Hur snabbt går det då? NMT var ju det gamla mobilnätet före GSM, har dom gjort om det nu för att funka som internet i stället?

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 15:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

De flesta lite nyare mobiler går att använda som modem men oj så lååååångsamt det går... sleeping.gif

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 13-11-2010, 16:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jag tror att man ska be att få pröva på det mobila bredbander för att se om man har täckning, Jag har Telias och har helt suverän täckning här hemma, i stugan 3 mil bort vid havet har jag skaplig täckning( jag kan surfa, ladda hem tidningsartiklar, mönster till symaskinen, musik men inte filmer då hackar det).Var till sonen som bor i Midsommarkransen (Hägersten) och där var det otroligt segt , kunde nästan inte vänta på att emailen skulle ladda.
          Vanliga mobilen funkade dock helt utan besvär. Därför kan det vara värt att få pröva på den plats som man mest kommer att vistas på. Hoppas att det löser sig för dig. sos.gif

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-11-2010, 16:04
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nej, finns ingen utbyggd telestation inom rimligt avstånd så är det nog kört. Har själv 7 km till stationen och det begränsar min hastighet till max 5mbit. Men det räcker gott för mig. Det mobila ligger på 3 mbit, också det helt ok. 3g-masten ligger faktiskt bara en bit bort så egentligen kanske man skulle slopa det fasta bredbandet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-11-2010, 16:14
          Länk hit: #26

Gäster

Malcolm, testade Telias länk men "inga relevanta svar" så det går nog inte här.

Bra länk med antennerna, en takantenn kostar ca 1500 kr och så måste man ha en extra dosa till om det inte finns uttag i modemet, den kostar strax under femhundra men, om jag förstod rätt så kommer denna dosa även minska effekten naughty.gif sedan vet man ju inte om det fungerar.

Ice.net låter ju helt klart intressant om man får ta hem och testa innan köp.

Citera
          andersen
          Inlägg 13-11-2010, 16:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

.

Redigerat av andersen: 13-11-2010, 16:38

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 16:57
          Länk hit: #28

Medlem

Går att få internet via parabol också men vad sådan utrustning kostar har jag ingen aning om men det lär vara dyrt, via vissa elbolag kan man tom. få internet via elnätet men vilka och hur det går till vet jag inget om, känner ingen som har det.

Redigerat av malcolm: 13-11-2010, 17:02

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2010, 17:26
          Länk hit: #29

Moderator

Problemet med internet genom parabol 'r att man bara kan ladda ner data den vägen, upp måste gå via teleledning. Internet via elnätet har jag hört pratas om i minst tio år, men det verkar aldrig komma igång. I alla fall på den tiden så var det för mycket brus och störningar på elnätet för att det skulle funka bra

Citera
          skånepåg
          Inlägg 13-11-2010, 17:45
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

http://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_Internet

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 18:35
          Länk hit: #31

Medlem

Från "Ny teknik":

Publicerad 4 april 2003 13:11
          Nordiska internetleverantören Swepet Satellit AB har tecknat ett avtal med Villaägarnas Riksförbund om uppkoppling till internet via satelliten Sirius.

Siriusparabol

När inte kablar, fiber eller adsl räcker till kan en internetuppkoppling via satellit vara lösningen. Via sateliten Sirius kan hushåll och företag utanför tätorterna få tillgång till snabbt internet. För en tid sedan tecknade Föreningssparbanken och LRF ett avtal med Swepet Satellit AB om snabba bankuppkopplingar via satellit och nu är det Villaägarnas Riksförbunds tur.

- Många av våra medlemmar har ingen möjlighet att få bredbandsuppkoppling. Dels för att de bor utanför storstäderna, dels för att adsl-tekniken inte kommer att bygga ut i hela landet, säger Villaägarnas utvecklings ABs vice vd Kenneth Kanckos.

Den utrustning som krävs för att få en snabb internetuppkoppling via satellit är ett satellitmodem och en parabol, parabolen är av samma typ som används vid mottagning av satellitteve.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-11-2010, 18:47
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har Tele2 och det funkar hyfsat, har just nu 2 prickar! I morse hade jag 3 för första gången någonsin, annars brukar det bara vara en. Vädret spelar också in, är det ösregn eller snöstorm t.ex. är signalen mycket sämre (dvs borta i mitt fall).
          Ha tålamod och flytta det mobila modemet en millimeter i taget tills du hittar ett ställe med bra täckning, det verkar inte finnas någon logik i var signalen är bra. Du kan också testa att hänga ut den genom fönstret. Men sladden ska helst inte bli längre än ca. en meter har jag fått förklarat för mig för då försvagas signalen.

CITAT (Carl @ 13-11-2010, 15:26) *
          Det räcker med ett vanligt telefonjack! Inga problem!

Det är väl klart det är problem!! angry.gif Det går helt enkelt inte om ledningen är för lång. Här är det nog 7 km till den där centralen vad de nu kallar den, vi ansökte och ansökte om bredband i flera år men skaffade till slut mobilt bredband för hastigheten med modem här ute var outhärdlig.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-11-2010, 19:10
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 13-11-2010, 15:40) *
          Hur snabbt går det då? NMT var ju det gamla mobilnätet före GSM, har dom gjort om det nu för att funka som internet i stället?

Det verkar kunna gå väldigt snabbt om man är beredd att betala för det

Jag vet flera som har det i sina stugor o som är mkt nöjda

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 13-11-2010, 20:07
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Gunilla T @ 13-11-2010, 12:50) *
          Datorer och bredband tillhör inte mina favoritämnen men hoppas någon annan har kunskap om vad man kan göra.

Vi bor ute på landet så den enda möjligheten här är mobilt bredband. Vi har ett tvåplanshus så när vi skaffade bredbandet för ett antal år sedan fungerade det ganska dåligt här ute. Nu fungerar det hyfsat men endast i undervåningen.

Har gjort i ordning en datorarbetsplats och köpt lite bekväma möbler i ett rum på övervåningen men se, det gick inte alls. Köpte en förlängningskabel och testade att dra ut den till fönstret men ingen signal help.gif

Vi har 3bredband plus som skall ha hyfsad täckning men vad är det som gör att man inte får någon signal på övervåningen? Är det plåttaket?

Kan man göra något, t.ex. installera en antenn på taket?..finns det öht sådan utrustning?

Hur många Mb får du på undervåningen? Huggorm skrev ju också att den leverantören gav olika bra signal olika dagar så det är väl bra att kolla hastigheten flera olika dagar. Om du kopplar upp dig på bredbandskollen.se kan du kolla hur många Mb du verkligen får. Det är ju konstigt att du inte få någon signal på andra våningen men om signalen är väldigt svag på första så kanske det kan ha med det att göra.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2010, 21:07
          Länk hit: #35

Moderator

Ja som sagt, det varierar väldigt. Under snöstormen för några veckor sedan gick det ner på GPRS, vilket går fruktansvärt långsamt. Där har jag alltid full mottagning dock. 3G varierar med vädret, men det verkar även vara andra faktorer som påverkar och jag har inte riktigt lyckats reda ut vad ännu. Hur som helst är det flatsidan på modemet man skall rikta med, inte änden som man annars lätt kan tro.

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-11-2010, 03:33
          Länk hit: #36

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Gunilla T @ 13-11-2010, 12:50) *
          Kan man göra något, t.ex. installera en antenn på taket?..finns det öht sådan utrustning?

Jag undrar om det inte är en 3G-router ni ska ha, som gör om 3G-uppkopplingen till ett "vanligt" trådlöst nätverk som man kan ansluta sig till med en bärbar dator eller en stationär dator med trådlöst nätverkskort (exv via USB).

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/3...00/136456.5259/

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/t...00/136968.4069/ (den här kan man gärna ha en liten (billigaste möjliga) förlängningssladd till så man kan röra runt den lite - precis bakom ett plåtigt datorskal kan mottagningen försämras).

Exempelvis. Om ni inte har väldigt massivt hus så borde det nog funka bra att få täckning i hela huset på det här sättet, genom att ställa 3G-routern på bottenvåningen där det är som bäst täckning.

Det är möjligt att Tre har någon sådan här lösning, så man kan köpa allt via dem. Bäst är nog om det finns en någorlunda lokal handlare så man kan lämna tillbaks sakerna enkelt om det inte skulle fungera.

Alternativt kan man prova andra operatörer. På landsbygden delar Tre och Telenor på ett nät, och Telia och Tele2 på ett annat. Att byta från Tre till Telenor är därför kanske inte mycket vits med, men Telia/Tele2 kan ju ha bättre täckning. Kan variera väldigt mycket från plats till plats. I ena änden av mina föräldrars hus har Telia bättre täckning än Telenor, i andra änden är det tvärtom...antar att det har med masternas placering att göra såklart.
          I riktigt svåra mottagningsförhållanden har Telia, Telenor och Tele2 dessutom sina gamla 2G-nät att gå över till. Telia har, för datatrafik, det överlägset bästa 2G-nätet då det stödjer EDGE-standarden på de flesta ställen. Ger väl typ 4-10x snabbare internet än vanlig GPRS (2G) kanske, har inte riktig koll längre.

Redigerat av Pirum: 14-11-2010, 03:46

--------------------
          zon2.5

Citera
          Carl
          Inlägg 14-11-2010, 08:21
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Borde inte närmaste radio handlare känna till vilken operatör som har bäst teckning i ditt område

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-11-2010, 09:35
          Länk hit: #38

Gäster

Oj, här rasslar det in förslag , tack !

Nu har jag testat på länken som Christa skickade (visste inte ens om att sådant fanns)

Antar att dethär inte är speciellt bra;

Ta emot filer - 2,16 Mb

Skicka filer - 0,34 Mb

Citera
          Christa
          Inlägg 14-11-2010, 09:43
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Gunilla T @ 14-11-2010, 09:35) *

Nu har jag testat på länken som Christa skickade (visste inte ens om att sådant fanns)

Ta emot filer - 2,16 Mb

Skicka filer - 0,34 Mb

Vad står det i ditt avtal att du skall ha? (Det brukar aldrig vara så mycket som de lovar).

Vi har upp till 8 i avtalet och nu på söndagsmorgon har vi 6,2 ta emot och 0,7 skicka.

Skicka är alltid lägre än ta emot.

Under statistik kan du se statistik över de mätningar som användarna har gjort och jämföra olika leverantörer i olika län. Ju fler som mäter ju mer tillförlitlig är statistiken.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-11-2010, 09:56
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gunilla T @ 14-11-2010, 09:35) *

Ta emot filer - 2,16 Mb

Skicka filer - 0,34 Mb

Låter väl ganska normalt för mobilt bredband.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 14:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon