Skrämselpropaganda? Den behövs tyvärr ibland. Själv fick jag uppleva den på plats. Vill inte att folk eller miljön ska behöva uppleva samma problem i framtiden- Vi är inte alltid helt skyddade i lilla Sverige. Vi är lite dumma och naiva bara.
Men helst vill jag inte skrämma ngn, men man behöver ha fakta i åtanke bara.
(Gör jag rätt nu?, köper jag ett bra val? VAd bli konsekvenserna av mitt val träd,växt i framtiden, osv, Folk tänker oftast inte mer än, vart ska jag plantera den, blir den fin färgmässigt sätt, osv... Nåväl. Jag hoppas att vi för detta på en professionell nivå utan massa fula och hetsiga ord.
Nu skrev jag att det handla om lokala områden, då menade jag så pass lokala platser som parker och städer- Torslanda-och Yarmouth, british columbia tex. Källorna kan dock alltid diskuteras. Mycket påverkar klimatet.
När du skriver att vedartade är en annan sak, kan du beskriva lite mer för mig vad den andra saken är då, please. Eller vad du har i åtanke typ.
Några som ligger i riskzonen att kunna bli invasiva eller skadliga vedartade enligt naturvårdsverket:
Tysklönn eller sykomorlönn (Acer pseudoplatanus)
Storbladig murgöna (Hedera hibernica)
Videkornell (Cornus albla ssp. stolonifera)
Häggmispel (Amelanchier spicata och confusa)
Rönnspirea (Sorbaria sorbifolia)
Glanshägg (Prunus serotina)
Eldtorn (Pyracantha coccinea)
och cotoneaster sp...
och de vedartade som redan betraktas som invasiva.
Vresros (Rosa rugosa)
Snöbär (Symphoricarpus albus)
Concorta tall Pinus concorta
Av alla dessa och ngra till som jag säkert har missat har alla utom en kommit via trädgårdskulturen.
Intressant artikel att läsa med, men antagligen bara en droppe i havet-
http://www.vastranyland.fi/start/jussar%C3...nn_1950384.htmlSjälvklart förekommer fler introducerade växter i södra Sverige än i norra Sverige. Det beror dels på varmare klimat och att fler introducerade arter därmed överlever vintern, men dels på att fler människor också bor i södra Sverige vilket medför fler introduktioner av nya arter.
Vi har mycket tur just nu, men det kommer att ändras och vi kommer se fler och fler arter etablera sig i naturen varav ett fåtal kommer bli invasiva.
Vilka vet vi dock inte ännu. Svårt att förutspå, vilka.
Alltid i rörelse framtiden är...