Hej,
Funderar på om ett egenhändigt ihopsnickrat växthus i lösvirke i kombination med glas från glasmästaren på något sätt skulle vara ett alternativ till färdigköpt byggsats från de vanliga växthusleverantörerna?
Som jag ser det kan jag komma på följande:
+ Slipper avvikande utseende i aluminiumprofiler när man har ett hus helt i trä. + Mycket lätt att själv välja storlek, sidohöjd, utseende. + Möjlighet att utöka storleken i framtiden. + Lätt att anpassa och fästa inredningsdetaljer i en trästomme jämfört med att behöva påverka aluminiumprofilernas eloxering negativt. + En trästomme leder troligtvis inte in kyla på samma sätt som aluminium.
- Underhållet är mer betungande än för aluminium, rengöringen är dock lika viktig i ett aluminiumväxthus som i ett i annat material. - Risk för röta på lång sikt om man inte underhåller på rätt sätt. - Betydligt mer jobb.
Prismässigt vet jag inte ännu, utan vill gärna ha andras erfarenheter. En massa begagnade tvåglasfönster skulle underlätta men det har jag inte tillgång till. Därför är tanken att glasa stommen med enkelglas. Begagnade fönster hade mha befintliga persienner haft enkel lösning på skuggning.
Sedan kan man ju fråga sig om man vågar bygga i tryckt virke då det skulle inverka positivt på livslängden?
Vad tycker ni?
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|