Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Krukinköp!
          jimmy76x
          Inlägg 14-11-2010, 11:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 35 302

Hej!

Nu är det dax att köpa krukor för nästa års odlingar. Har köpt Rootrainer där jag ska börja sätta min fröer i, vilka krukor behöver jag sedan?

Antar att man behöver ca 8*8 cm krukor i det första skedet, men vad behöver jag sedan?

Vilka storlekar rekomenderar ni efter dem och hur många gånger behöver jag sätta om dem innan jag ställer dem där ute eller i växthuset?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 14-11-2010, 13:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Inte för att vara sådan men det beror helt på vad du odlar? ett naturligt steg efter en 8 bör vara tex en 12cm men om du ska odla dem i krukor hela vägen så kan manju gå upp till 10 liters direkt efter.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-11-2010, 15:54
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Som sagt beror det på vad man skall odla. Att hålla på och plantera om gång på gång i bara aningen större kruka känns lite dumt. Hellre då att gå direkt upp till tex. 16cm kruka eller så. Men som sagt, det beror på vad man odlar.

Citera
          jimmy76x
          Inlägg 14-11-2010, 17:15
          Länk hit: #4

Medlem

mest tomater hade jag tänkt!?

Citera
          Peztis
          Inlägg 14-11-2010, 18:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Oj, tomater behöver mycket jord. Om du sår i den kruka du köpt (bredså för ett antal) så behöver de sedan stoooora krukor.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-11-2010, 19:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (jimmy76x @ 14-11-2010, 17:15) *
          mest tomater hade jag tänkt!?

Sätt INTE fröna för tidigt, du tjänar INGET på det!!! jag har gjort den tabben två år i rad!!
          För då blir dom taniga och rangliga snabbt och då behöver du djupa krukor. (för lite ljus i feb-mars)
          De frön jag satte senare, i mitten/slutet april (6 veckor innan utplantering) blev kraftiga och då räcker det med Rootrainer ända fram till i juni då det är dax att plantera ut på plats (direkt i jorden). Ska dom stå i kruka under sommaren vill dom ha minst 20 literskruka.

Om jag sen behöver plantera om, tycker jag att 8x8 är för små... och det är för att jorden torkar ut så fort i dom, det är lättare att hålla jämnare bevattning i större krukor, nu mera sparar jag på mjölk paket, dom tycker jag är lagom för många olika växter vid omplantering.

Citera
          Bolltistel
          Inlägg 14-11-2010, 20:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

Även jag rekommenderar mjölkpaket till tomater som första omplantering. Man klipper av hörnen i botten för dränering. Själva plantan planteras så djupt att toppen sticker upp kanske 5-10 cm. På stammen under jord bildas rötter och det ger stadigare plantor.

I våras dog en av mina fem tomatplantor pga stamröta (dålig dränering från min sida). Jag testade då att ta sticklingar från en annan planta och bara köra ner i några krukor. Resultat: dessa nya plantor tog sig utmärkt och gav nästan (de var ju naturligtvis lite efter i schemat) lika bra skörd som de som "varit med från början". Rötter bildas oerhört lätt på tomater. Faktiskt så rotade sig flera av de skott jag tjuvade och slängde ner på bädden under tomaterna. Har man ont om plats under förodlingen kan man alltså testa att dra upp bara ett fåtal plantor och sen ta sticklingar i ett senare skede för att få många plantor.

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera
          jimmy76x
          Inlägg 15-11-2010, 09:50
          Länk hit: #8

Medlem

Roligt att se att så många svarar och bryr sig, behöver all hjälp nu i början:)

Menar ni arla eller skånemejeriernas mjölkpaket, snackar vi om 1 liters eller 1,5??smile.gif

Om jag nu inte tänker plantera i krukor utan istället direkt i jorden, hur gör jag då? Jag har bara gräs på min tomt, inget grönsaksland alls. Låt säga att jag vill dra upp 3 gånger 3 meter. Hur gör jag?

Förklara gärna så enkelt som möjligt i och med jag är helt grön på detta...

Citera
          Scout
          Inlägg 26-11-2010, 11:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

I våras använde jag mjölkpaket med stor framgång.

Jag tog de höga smala på en liter som är så vanliga i affären nu för tiden. För de större växterna skar jag av dem ungefär 5cm under de nedre vecken vid locket, så att det skulle bli lagom mycket jord. för mindre växter räcker det kanske att spara 10cm på höjden. Men det beror väl på vad man ska plantera. Klippte av ett av de nedre hörnen, bara så att det kan dräneras så att det inte blir vatten stående. Hällde i blomjord, men i de översta fem centimeterna la jag såjord (sån där sandig, med mindre näring). så att fröet får gro i såjord och sen får näringsrikare jord när det utväcklats och behöver det.

Där satte jag saker med lite större frön eller som blir lite större, och saker som är känsliga för rotskador vid omplantering: Pumpa, squash, melon, gurka, majs m.m.

De slipper planteras om. De får lagom mycket jord redan från början. De går att ställa mycket utrymmeseffektivt på en bricka eftersom mjölkpaketen är fyrkantiga. och så är de gratis också. Ska börja samla på mig sådan redan nu tror jag så att jag har tillräckligt många när det är dags att börja plantera.

Var sjukt nöjd med mjölkpaketen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 03:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon