| |
|
  |
Varför är det så bra att äta grönsaker?, Behöver lite hjälp med min bok |
|
|
|
|
19-11-2010, 18:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-11-2010, 18:30)  Man bör nog inte äta för mycket av växter som innehåller oxalsyra.Frågan är hur mycket som är ok. Jag frågade Livsmedelsverket för några år sedan hur mycket spenat man kunde äta utan att det var skadligt men jag minns inte riktigt vad de svarade. Fick nog ett ganska diffust svar tror jag. Hon menade att om man inte åt det tillsammans med mjölkprodukter så var det inte så farligt när det gäller njurstensrisken. Afrikaneran åt det ju varje dag och kanske flera gånger omdagen utan att laka ur oxalsyran genom kokning som vi gör men i den delen av Afrika kanske man inte äter så mycket mjölkprodukter och väldigt mycket grönsaker.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 18:57
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 12 422

|
Här kommer info direkt kopierad från livsmedelsverkets hemsida: Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt. [/size] [/font] [font="Arial"]Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering. Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt. [size="2"]Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering. ___________________________________ Stämmer inte med vad du tror, eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 12 422

|
mitt svar såg lite konstigt ut, försöker igen:
Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt.
Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 19:26
|

Medlem

|
CITAT (pimpim2 @ 19-11-2010, 19:08)  mitt svar såg lite konstigt ut, försöker igen:
Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt.
Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering.
Ja det där känner jag till. Mineralerna förstörs som sagt inte utan dom hamnar i kokvattnet. Om man då har morötter i t ex kallops som var upprinnelsen till diskussionen så stannar mineralerna i kallopsen. När det gäller oxalsyra så skriver de ju att det är bra att den lakas ur vid kokning men det står inget om hur ofta man kan äta spenat.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 19:27
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 19:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 17:09)  Magnesium är ett grundämne och det förstörs inte vid upphettning till 70 grader. Du nämnde kalcium också tidigare och vill väl inte hävda att kalciumet i mjölken förstörs vid pastöriseringen? Har inte hävdat något sådant - kalciumet förstörs inte men magnesium behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium. Vilket var vad jag skrev. Jag frågar dig då - kan du bevisa att magnesium inte påverkas negativt vid pastörisering? Jag vill gärna veta om nutritionslärarna ljög för mig.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 19:58
|

Medlem

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 19:42)  Har inte hävdat något sådant - kalciumet förstörs inte men magnesium behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium. Vilket var vad jag skrev. Jag frågar dig då - kan du bevisa att magnesium inte påverkas negativt vid pastörisering? Jag vill gärna veta om nutritionslärarna ljög för mig. Jag tror att du minns fel. På nätet finns ju det mesta så du kan kolla själv om du hittar något om det. Det vi diskutede från början var om sönderkokta morötter i kallops var något att ha näringmässigt och då frågade jag varför det skulle vara värdelöst ur näringssynpunkt. Betakarotenet i morötterna tas för övrigt upp lättare av kroppen när de är kokta.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 19:42)  Har inte hävdat något sådant - kalciumet förstörs inte men magnesium behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium. Vilket var vad jag skrev. Jag frågar dig då - kan du bevisa att magnesium inte påverkas negativt vid pastörisering? Jag vill gärna veta om nutritionslärarna ljög för mig. Magnesium är ett grundämne och kan inte förstöras. Däremot kan det möjligen bindas till andra ämnen så att det inte kan tas upp av kroppen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 20:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Orkar inte läsa allt jag hittar om magnesium men en av det första träffarna var denna på Kostkoll. Kan inte värdera uppgiften, vet inte vem som är utgivare. Det feta är min markering.
"Mjölkkonsumtionen svarar för stort näringsintag hos svenska barn och ungdomar och är därmed en billig näringskälla. Mineraler från kalk, kalcium och relativt hög grad av vitamin D gör mejeriprodukterna utmärkta för den växande befolkningen men det har många gånger diskuterats om och isåfall hur mycket av dessa mineraler och vitaminer som finns kvar efter homogenisering och pastörisering. Exempelvis, så minskar mineralet magnesium vid upphettning, vilket i sin tur påverkar vårt upptag av kalcium, eftersom dessa är beroende av varandra. Om kroppen således varken tar upp magnesium och kalcium, så har D-vitaminet inte heller en naturlig funktion eftersom den skall föra ut kalciumet i kroppen."
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 20:49
|

Medlem

|
Jag uppreper, magnesium är ett grundämne och KAN inte förstöras. Jag reagerar fö mot att beteckna magnesium som ett mineral eftersom det inte existerar i naturen som rent ämne utan i olika föreningar, dessa kan däremot kallas för mineraler. Det är fö en metall.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 21:20
|

Medlem

|
Det är som Ruda säger och om det mot förmodan finns något i mjölken som binder magnesiumet vid upphettning så finns i alla inte samma ämne i morötter och det var ju huruvuda sönderkokta morötter hade förlorat sitt näringsvärde som det handlade om.
Det gäller bara att man inte häller bort kokvattnet för då har man förlorat en del näring.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Mår man bra av det man äter, så äter man rätt, med eller utan grönsaker. Inga kostråd i världen kan ändra det. Kroppen talar i regel om vad man behöver, på ett eller annat sätt. Att äta grönsaker är bra(och gott), men inte nödvändigt för att få i sig det kroppen behöver i form av vitaminer o mineraler. Bröd, fisk, ägg, mjölkprodukter, listan kan göras lång på bra mat. Mat skall ätas, inte dissikeras.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 21:37
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 31 920

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 12:37)  Du beskrev bara lunchen. Skulle vara intressant att höra vad du anser är varierad kost över hela dygnet. "Varierad" kost, som den ofta tyvärr ser ut: Frukost - smörgås eller flingor. Lite olika pålägg för att "variera". Lunch - pasta(sallad), pizza, eller lunchmacka (hamburgare t ex). Lite olika såser och pålägg, för att "variera". Middag - se lunch. Eller översatt: i huvudsak vetemjöl, vetemjöl, vetemjöl, plus kanske lite majs och ris. Variationen är minimal.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 21:58
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 21:20)  Det är som Ruda säger och om det mot förmodan finns något i mjölken som binder magnesiumet vid upphettning så finns i alla inte samma ämne i morötter och det var ju huruvuda sönderkokta morötter hade förlorat sitt näringsvärde som det handlade om.
Det gäller bara att man inte häller bort kokvattnet för då har man förlorat en del näring. Vem tusan äter upp kokvattnet när man kokat morötter???
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 22:12
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
När jag kokar morötter har jag iniminimalt med vatten, morötterna blir mycket mycket godare då än om man har mycket vatten att koka i. Sen brukar jag reda såsen med det lilla morotsvattnet som blir kvar, mest för att det är gott.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 22:12
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 21:58)  Vem tusan äter upp kokvattnet när man kokat morötter??? Kallops!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 23:37
|

Medlem

|
Visst man kan göra på olika sätt fast jag svarade ju på Christas inlägg och då tänkte jag mig varken kallops eller microlagade. Hur blir det när man ångkokar?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 23:56
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 08:17)  Hur många äter rotmos numera? Jag älskar rotmos! När man som jag har haft njursten, skall man vara försiktig med vad för slags grönsaker man stoppar i sig. Oxalsyra och garvsyra kan ställa till det igen. Jag fick besked om att undvika sparris, rabarber, rödbetor, spenat och gröna bönor. (Dessutom skulle jag undvika rödvin, te och choklad, men det hör ju inte till grönsakerna!) Lite små smakbitar brukar jag unna mej någon gång, och det har än så länge gått bra.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2010, 07:06
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 19-11-2010, 23:56)  Jag älskar rotmos!
När man som jag har haft njursten, skall man vara försiktig med vad för slags grönsaker man stoppar i sig. Oxalsyra och garvsyra kan ställa till det igen. Jag fick besked om att undvika sparris, rabarber, rödbetor, spenat och gröna bönor.
(Dessutom skulle jag undvika rödvin, te och choklad, men det hör ju inte till grönsakerna!) Lite små smakbitar brukar jag unna mej någon gång, och det har än så länge gått bra. Gröna bönor och sparris? Mysko, undrar varför man skall undvika dem när man haft njursten. Speciellt gröna bönor är jag intresserad av. Vi äter mycket av dem och jag har ibland druckit av kokvattnet men med viss tvekan.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|