| |
|
  |
Varför är det så bra att äta grönsaker?, Behöver lite hjälp med min bok |
|
|
|
|
22-11-2010, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2010, 10:28)  Christa vad skall enligt din mening då en pensionär, en som av olika anledningar inte kan vara så aktiv, äta då? Knapra några morrötter och dricker vatten från kokning???? Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris. Den vanliga tallriksmodellen innbär en tredjedel av varje kategori. Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för.
Redigerat av Christa: 22-11-2010, 10:40
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:16
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 10:40)  Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.
Den vanliga tallriksmodellen innbär en tredjedel av varje kategori.
Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för. Tror du på allt nutritionisterna säger? Det var inte så väldigt länge sen dom sa att man skulle äta lightprodukte och sånt skit - endel säger det fortfarande. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........) Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta??
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:21
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:16)  Tror du på allt nutritionisterna säger? Det var inte så väldigt länge sen dom sa att man skulle äta lightprodukte och sånt skit - endel säger det fortfarande. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........)
Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? Vad tror du själv är orsaken till att du blir smalare? Svaret ovan var på Elisabets fråga om en långenergiförbrukare bara skulle äta grönsaker.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:25
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag tror man innerst inne vet vad som är bra. En rulltårta mitt i natten är väl lite fel kanske men att hålla på att hålla igen på pasta och det man tycker om verkar fånigt tycker jag. Sen behöver man ju inte äta pizza varje dag (även om det vore gott  ). Jag gillar grönsaker och vill gärna äta mer. Det finns mycket vitaminer och mineraler i det. Lightprodukter kan väl vara ok ibland, en hamburgare här, en pizza där, en sallad där.... vet vi egentligen inte vad som är rätt?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:29
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:21)  Vad tror du själv är orsaken till att du blir smalare?
Svaret ovan var på Elisabets fråga om en långenergiförbrukare bara skulle äta grönsaker. Det var inte vad jag tror jag undrade över utan din åsikt eftersom du har så bestämda åsikter och hänvisar till "nutritionister" som om dom hade exakt samma sak att säga och sagt samma sak i alla tider. Du vill ha motiveringar och svar från oss, hur vore det om du motiverade och svarade lite själv också istället för att bara bolla tillbaka. Att du svarade Elisabeth hindrar väl inte att jag ställer en följdfråga!!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:42
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:29)  Det var inte vad jag tror jag undrade över utan din åsikt eftersom du har så bestämda åsikter och hänvisar till "nutritionister" som om dom hade exakt samma sak att säga och sagt samma sak i alla tider. Du vill ha motiveringar och svar från oss, hur vore det om du motiverade och svarade lite själv också istället för att bara bolla tillbaka. Att du svarade Elisabeth hindrar väl inte att jag ställer en följdfråga!! Det jag skrivit i tråden om och om igen är att man inte kan rycka ut enskilda livsmedel utan måste se på helheten men chansen att få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer ökar om man äter en stor andel grönsaker. Om det nu skulle vara skrot med grönsaker hur förklarar du då att vegetarianer lyckas väl så bra när det gäller hälsa och vikt? Lågkolhydratdiet är inte enda sättet som funkar. Dessutom ingår det massor av grönsaker i konceptet som Annika D förordar. Som jag skrivit tidigare i tråden så trodde jag inte det var kontroversiellt med grönsaker eftersom det ingår i alla olika koncept som florerar i Sverige idag. Nu är det din tur att svara på min fråga.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:46
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:42)  Det jag skrivit i tråden om och om igen är att man inte kan rycka ut enskilda livsmedel utan måste se på helheten men chansen att få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer ökar om man äter en stor andel grönsaker.
Om det nu skulle vara skrot med grönsaker hur förklarar du då att vegetarianer lyckas väl så bra när det gäller hälsa och vikt?
Lågkolhydratdiet är inte enda sättet som funkar. Dessutom ingår det massor av grönsaker i konceptet som Annika D förordar.
Som jag skrivit tidigare i tråden så trodde jag inte det var kontroversiellt med grönsaker eftersom det ingår i alla olika koncept som florerar i Sverige idag.
Nu är det din tur att svara på min fråga. Inget svar på det jag frågade! CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:16)  Tror du på allt nutritionisterna säger? Det var inte så väldigt länge sen dom sa att man skulle äta lightprodukte och sånt skit - endel säger det fortfarande. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........)
Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? Det här var vad jag frågade!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Men man kan ju få i sig dessa mineraler och vitaminer utan att äta en massa grönsaker. Då borde man ju kunna äta mer av sånt för att få samma effekt eller?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:53
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:46)  Inget svar på det jag frågade! Det här var vad jag frågade! Är du ute efter en dispyt om fett eller inte fett eller förstår du inte svaret? Jag har försökt att var mycket tydlig. Om du vill att jag svara direkt på om jag tror på allt som nutritionisterna säger så får du länka till något exempel. Jag känner f öv inte till någon person som följt de allmänna råden om kost så hur kan du vara så säker på att de inte fungerar? Har du provat?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:55
|

Medlem

|
Jösses vad du slingrar dig Christa, varför kan du inte ge ett rakt svar på frågorna vi ställer? Jag väntar fortfarande!
Man kan väl diskutera saken utan att någon är ute efter en dispyt!
Redigerat av *Stintan*: 22-11-2010, 11:56
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 11:59
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 11:51)  Men man kan ju få i sig dessa mineraler och vitaminer utan att äta en massa grönsaker. Då borde man ju kunna äta mer av sånt för att få samma effekt eller? Kan du ge mig några exempel på vad man skulle äta istället så är det lättare att svara. CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 11:55)  Jösses vad du slingrar dig Christa, varför kan du inte ge ett rakt svar på frågorna vi ställer? Jag väntar fortfarande!
Man kan väl diskutera saken utan att någon är ute efter en dispyt! Larva dig inte. Vad är det jag inte har svarat på? Slingra sig - sånt trams!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:04
|

Medlem

|
Det är ju bara att gå till någon lista på nätet där man kan få reda på vad livsmedel innehåller i form av mineraler och vitaminer. Det är ju inte så att allt finns i ett enda livsmedel precis som att man inte får i sig allt genom att enbart käka tomater.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:07
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 12:04)  Det är ju bara att gå till någon lista på nätet där man kan få reda på vad livsmedel innehåller i form av mineraler och vitaminer. Det är ju inte så att allt finns i ett enda livsmedel precis som att man inte får i sig allt genom att enbart käka tomater. Om du då skall tillgodose kaliumbehovet och du väljer andra livsmedel än grönsaker så får du ju en massa annat på köpet också. Om du tillgodoser kaliumbehovet genom att äta bullar så lär du ganska snart rulla fram...
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:11
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:59)  Larva dig inte. Vad är det jag inte har svarat på? Slingra sig - sånt trams! Nej det är inget trams! Jag har ställt flera frågor tidigare i tråden som du nonchalerat totalt och vägrat svara på trots att jag upprepat dem. Du ställer hela tiden motfrågor eller ber oss andra att utveckla våra svar ytterligare istället för att själv svara på det vi frågar. Dessutom gillar du inte våra svar så därför är det ju ännu mer intressant att få höra hur du själv tänker om det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:15
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:53)  Är du ute efter en dispyt om fett eller inte fett eller förstår du inte svaret? Jag har försökt att var mycket tydlig.
Om du vill att jag svara direkt på om jag tror på allt som nutritionisterna säger så får du länka till något exempel.
Jag känner f öv inte till någon person som följt de allmänna råden om kost så hur kan du vara så säker på att de inte fungerar? Har du provat? Är absolut inte ute efter någon dispyt men ett rakt svar 1. tror du på allt nutritionisterna säger (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.) 2. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........) (citat från ett av dina tidigare inlägg: Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för.) 3. Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.) Det var dom påståendena som jag hade följdfrågor på!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:19
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (skogstroll @ 22-11-2010, 11:25)  En rulltårta mitt i natten är väl lite fel kanske En rulltårta mitt i natten kan vara mycket bra som smärtlindring (utsöndrar oxytocinerna i kroppen förutsatt att man blir glad och nöjd av rulltårtan) och har man mindre ont mår man bättre och mår man bättre har man ett mer hälsosamt liv.  Fast kanske inte varje natt, då blir man ju fet istället. CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:42)  Om det nu skulle vara skrot med grönsaker hur förklarar du då att vegetarianer lyckas väl så bra när det gäller hälsa och vikt? Det där är ju inte sant, och det vet du också. Många vegetarianer lider av bristsjukdomar och ännu fler tar tillskott. Att vara vegetarian och ha en varierad kost med allt man behöver är väldigt svårt.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:29
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 12:15)  Är absolut inte ute efter någon dispyt men ett rakt svar 1. tror du på allt nutritionisterna säger (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.) 2. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........) (citat från ett av dina tidigare inlägg: Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för.) 3. Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.)
Det var dom påståendena som jag hade följdfrågor på! 1. Fördelningen är en bra utgångspunkt men det finns andra lösningar. 2. Skillnaden mellan socker och pasta är att socker kommer ut väldigt snabbt i blodbanan och att det är väldigt lite mineraler i socker. 3. Därför att du klarar att äta färre kalorier per dygn.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:30
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 12:07)  Om du då skall tillgodose kaliumbehovet och du väljer andra livsmedel än grönsaker så får du ju en massa annat på köpet också. Om du tillgodoser kaliumbehovet genom att äta bullar så lär du ganska snart rulla fram... Så man måste käka en massa bullar menar du för att få i sig tillräckligt med kalium??? En näve nötter/mandel funkar bra annars: "Nötter och frön innehåller genrellt mycket fett, samt en hel del protein, ganska lite kolhydrater och en hel del fibrer. Nötter och frön är goda antioxidanter. De innehåller mängder med E-vitamin och B-vitamin, bl.a B9 - folsyra, B1, B6 m.f. samt är väldigt rika på många mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium, zink, koppar m.fl. Nötter och frön innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin och motverkar depressioner. Nötter och frön är också väldigt energirika, beroende på sin stora fetthalt." Ovanstående hämtat från: http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htmNäringstabeller är bra om man vill ha lite koll.
Redigerat av *Stintan*: 22-11-2010, 12:37
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:32
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 12:11)  Nej det är inget trams! Jag har ställt flera frågor tidigare i tråden som du nonchalerat totalt och vägrat svara på trots att jag upprepat dem. Du ställer hela tiden motfrågor eller ber oss andra att utveckla våra svar ytterligare istället för att själv svara på det vi frågar. Dessutom gillar du inte våra svar så därför är det ju ännu mer intressant att få höra hur du själv tänker om det. Det säger du ofta även om man svarar på allt du frågar. Vi har uppenbarligen kommunikationsproblem. CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 12:30)  Så man måste käka en massa bullar menar du för att få i sig tillräckligt med kalium??? En näve nötter/mandel funkar bra annars: "Nötter och frön innehåller genrellt mycket fett, samt en hel del protein, ganska lite kolhydrater och en hel del fibrer. Nötter och frön är goda antioxidanter. De innehåller mängder med E-vitamin och B-vitamin, bl.a B9 - folsyra, B1, B6 m.f. samt är väldigt rika på många mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium, zink, koppar m.fl. Nötter och frön innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin och motverkar depressioner. Nötter och frön är också väldigt energirika, beroende på sin stora fetthalt." Ovanstående hämtat från: http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htmMen snälla du, jag bad dig ju att ta något exempel men när du inte ville göra det så gjorde jag det istället.
Redigerat av Christa: 22-11-2010, 12:33
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2010, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
om man är i ett naturligt ok tillstånd så räcker det säkert med vanlig mat och grönsaker, fast man kan ju faktiskt ha lite olika behov. Man kanske är spänd, då är det bra med magnesium. Trött, järn osv. Ett tag var jag så himla frusen och trött och då fick jag tips om ett jättebra multivitamin - jäklar vad bra jag mådde då. Så jag tänker inte nonchalera nyttan av vitaminer eller mineraler. Sen är det ju olika hur tillskotten är sammansatta vattenlösliga osv samt vilken typ av vitamin/mineral det är. En del ryker ju rätt genom kroppen medans andra inte gör det.
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|