CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 15:15)

Är man intresserad så skaffar man sig ju kunskapen eller hur? Då är en matdagbok en bra hjälp på vägen för att se vad som finns i det totala kostintaget. Man bör ju veta vad som finns i respektive livsmedel för att kunna sätta ihop måltider som innehåller det kroppen behöver för att man ska må så bra som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna när jag handlar, gör du det?
Bullar är ju mer godis än livsmedel tycker jag. Skriver du en bok riktad till människor som träna aerobics 5 dagar/vecka? Den som tränar hårt är säkert också ganska kostmedveten.
Så du stoppar hellre i dig processat fett än naturligt? Vem har sagt att man ska kombinera fettet med snabba kolhydrater? Kanske bra om man vill gå upp i vikt men det pratar vi väl inte om nu.
Man måste självklart utgå från sig själv och sina egna behov. Därför kan man inte generalisera och tala om för andra vad som är bäst. Själv har jag inga som helst problem med att äta grönsaker men för dem som har det finns det annat man kan äta istället för att få i sig de nödvändiga mineralerna och vitaminerna.
Tyvärr är det väl så att många tror att det är bra för hälsan med mättat fett även när man äter husmanskost. Det är den största faran med det budskapet. Speciellt bland karlar så finns det också dom som äter fett och protein utan en enda grönsak. Enbart en massa bacon, korv och kassler och ost är inte hälsosamt i längden.
Jag har inte använt processat fett sedan 1979 utom på jobbet där man inte kunde välja. Jag har lättbregott på mackan och det är smör och rapsolja.
Fett får jag från avokado som jag äter mycket av och sedan använder jag olivolja och rapsolja. Är dock inte säker på vilken av dessa oljor som är hälsosammast men det kanske du vet?
Nyss hade jag sesampasta på mackan och det är 50 % fett ungefär.
Under många år hade jag smör på smörgåsen.
Jag har läst innehållsförteckningar sedan jag flyttade hemifrån 1978 och jag har i stort sett aldrig köpt annat än rena råvaror. Det enda med tillsatsämnen som jag äter ofta är skinkpålägg.
Jag köpte Livsmedelsverkets tabeller med näringsämnen i början av 80-talet så jag har bra koll på hur mycket kalorier maten innehåller och lite annat också.
Jag har varit intresserad av kost ända sedan vi läste om kostcirkeln i sjunde klass. Sedan åt jag frukost efter kostcirkeln i flera år och hade jag fortsatt med det så hade jag troligen varit friskare nu. Då ingick 2 kokta ägg i min frukost men när jag gick andra terminen på gymnasiet började jag må dåligt av äggen och minskade till ett. När jag var 20 år upptäckte jag att mina envisa finnar i ansiktet som kom när jag gick på gymnasiet berodde på äggen. Dom försvann helt när jag slutade äta ägg. Sedan funkade inte min frukost längre och det blev flingor och mjölk istället. Man skall ju hinna till jobbet också så det får ju inte bli för omständligt.
Kanske kan våra diskussioner bli mindre munhuggning nu när du har lite mer bakgrund.
Redigerat av Christa: 22-11-2010, 15:53