| |
|
  |
Varför är det så bra att äta grönsaker?, Behöver lite hjälp med min bok |
|
|
|
|
16-11-2010, 20:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 134
Medlem nr: 6 842

|
Jag har inga synpunkter på grönsakers nyttighet, men innan du lägger ner för mycket arbete på projektet borde du undersöka om något förlag vill bekosta en utgivning. Och även om du hostar upp pengarna själv, vore det idé att kolla om boken alls går att sälja. Marknaden verkar inte lida brist på hälsoböcker. Dina inledande frågor just till oss här på forumet antyder att du kanske inte fördjupat dig i det aktuella forskningsläget, inte bara inom medicin och näringslära, utan även vad gäller ”vanliga människors” attityder till grönsaker och annat. Som du ser, går åsikterna isär bland oss lekmän. Då bör du fråga vad som kan göra just din framställning så trovärdig att bokläsare och bokköpare skulle vilja ta del av den.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2010, 19:26)  Samma med mig - har under sista 6 åren börjat äta lite grönsaker men enbart därför att jag inte äter potatis, ris eller pasta och vill ju ha någon ersaättning. Innan dess åt jag kanske en tomat i månaden och jag kan fortfarande inte få i mig vanliga kokta grönsaker. Frukt och bär har jag däremot gärna ätit. Har alltid varit frisk, så grönsaker klarar man sig utmärkt utan!
ps inga vitaminpiller här heller! Vad var det som fick dig att gå över till LCHF? De flesta som äter den kosten gör det ju för att de har problem med hälsan.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 20:37
|

Medlem

|
CITAT (Bolltistel @ 16-11-2010, 19:26)  Animalier innehåller alla mineraler, vitaminer och essentiella fetter vi behöver (i hög koncentration dessutom).
Interventionsstudier har genomgående misslyckats med att visa att grönsaker eller frukt skulle vara särskilt viktigt för hälsan. Berätta gärna lite mer om hur du tycker att vi skall få i oss tillräckligt med mineraler genom att äta animalier. Kan du ge exempel på sådana studier?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Jag är en sån där person som alltid har ätit fel enligt alla kostråd. Lite grönsaker mycket kött, gärna fet mat. Mycket ris, lite potatis. Och enligt farbror doktorn är mina värden på topp. Men jag tycker om grönsaker, särskilt spenat, blomkål o brysselkål. Undrar om det inte är som så att vissa kan äta vad som helst utan att äventyra hälsan menan andra får ta det försiktigt o tänka på vad dom äter. Och vid sjukdom så kan nog kosten vara en viktig faktor för tillfrisknande. Man kan ju ha järnbrist, diabetes, högt blodtryck mm.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:06
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 31 920

|
Nja, raffinerat socker i större mängder är inte något vi är anpassade till, och det märks eftersom vi drabbas av de så kallade västerländska sjukdomarna när vi äter för mycket av varan. Det naturligt förekommande sockret (sackaoros, ren glukos, ren fruktos och kanske får man även räkna in sorbitolet) i en eller annan oprocessad frukt är den dos vi är byggda för att klara av.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:17
|

Medlem

|
CITAT (Bolltistel @ 16-11-2010, 21:06)  Nja, raffinerat socker i större mängder är inte något vi är anpassade till, och det märks eftersom vi drabbas av de så kallade västerländska sjukdomarna när vi äter för mycket av varan. Det naturligt förekommande sockret (sackaoros, ren glukos, ren fruktos och kanske får man även räkna in sorbitolet) i en eller annan oprocessad frukt är den dos vi är byggda för att klara av. Nu förstod jag inte riktigt. Är det här svar på någon annans fråga? Jag är väldigt nyfiken på svar på mina två frågor.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:24
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 16-11-2010, 21:02)  Jag är en sån där person som alltid har ätit fel enligt alla kostråd. Lite grönsaker mycket kött, gärna fet mat. Mycket ris, lite potatis. Och enligt farbror doktorn är mina värden på topp. Men jag tycker om grönsaker, särskilt spenat, blomkål o brysselkål. Undrar om det inte är som så att vissa kan äta vad som helst utan att äventyra hälsan menan andra får ta det försiktigt o tänka på vad dom äter. Och vid sjukdom så kan nog kosten vara en viktig faktor för tillfrisknande. Man kan ju ha järnbrist, diabetes, högt blodtryck mm. Ja det är ju många faktorer som spelar in. Att vara 60 år och helt frisk är dock ganska ovanligt idag tyvärr. Men det är som sagt många faktorer som spelar in och boken skall handla om helheten. Jag satt och knåpade på grönsakskapitlet ikväll och det går aldrig att skriva bra om man inte vet hur folk tänker så tack så mycket för vad ni allihop skrivit hittills! Det är mycket värdefullt alltihop.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 20:21)  .........Man kan bli det men det beror på hur resten av kosten ser ut och en rad andra saker. Det jag menade var att även om man tror att inget har hänt så kan man vara åderförkalkad. Åderförkalning i större eller mindre om fattning är mycket vanligt bland oss västerlänningar och man kan vara helt symptomfri ända tills det smäller till. Då tror jag mer på Bolltistel - mindre socker och stärkelse i maten! CITAT (Christa @ 16-11-2010, 20:28)  Vad var det som fick dig att gå över till LCHF? De flesta som äter den kosten gör det ju för att de har problem med hälsan. Tror jag inte det är, tycker mig ha upplevt att dom flesta startar för att dom vill gå ner i vikt. Dom har jojobantat i hela sitt liv och aldrig lyckats stanna kvar på en bra vikt utan att svälta sig för att sen gå upp igen. Att det medför hälsoförbättringar kan man väl kalla en bra biverkning  Från början gick jag också över för att jag ville gå ner mina 15 "slutarökakilon" och då läste jag allt som fanns att läsa om det och tyckte det lät så rätt. Och har fortsatt äta så för att det känns bra och jag mår bra av det.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:40
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2010, 21:32)  Då tror jag mer på Bolltistel - mindre socker och stärkelse i maten! Det är som sagt en helhet. Socker har jag blivit tvungen att sluta med helt och den enda spannmål jag äter är mitt eget surdegsbröd med hela korn. Min kostomläggning har också gjort att jag gått ner över 15 kg i fettvikt.
Redigerat av Christa: 16-11-2010, 21:42
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Bolltistel @ 16-11-2010, 21:06)  Nja, raffinerat socker i större mängder är inte något vi är anpassade till, och det märks eftersom vi drabbas av de så kallade västerländska sjukdomarna när vi äter för mycket av varan. Det naturligt förekommande sockret (sackaoros, ren glukos, ren fruktos och kanske får man även räkna in sorbitolet) i en eller annan oprocessad frukt är den dos vi är byggda för att klara av. Det är nog att hoppas på för mycket att hävda att det är sockrets fel att vi får "västerländska sjukdomar", vad nu DET är. Det fodras nog mycket noggranna studier för att bevisa den saken, frågan är väldigt komplex. Sen är vi alla individuella vilket knappast gör saken lättare. Fast det är lätt att hävda en massa utan att bevisa. Vilken dos är vi anpassade till? Hur mäter man den? Beträffande din bok Christa så är jag också mycket tveksam till projektet. Jag tycker mig märka, precis som andra gjort, att dina kunskaper är något begränsade. Att bara skriva ner dina tankar kryddade med andras åsikter leder inte långt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 21:50
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2010, 21:41)  Det är nog att hoppas på för mycket att hävda att det är sockrets fel att vi får "västerländska sjukdomar", vad nu DET är. Det fodras nog mycket noggranna studier för att bevisa den saken, frågan är väldigt komplex. Sen är vi alla individuella vilket knappast gör saken lättare. Fast det är lätt att hävda en massa utan att bevisa. Vilken dos är vi anpassade till? Hur mäter man den?
Beträffande din bok Christa så är jag också mycket tveksam till projektet. Jag tycker mig märka, precis som andra gjort, att dina kunskaper är något begränsade. Att bara skriva ner dina tankar kryddade med andras åsikter leder inte långt. Den som lever får se... Vad tror du själv är orsaken till att dom som har en så kallad västerländsk livsstil har så mycket hälsoproblem som de som lever ursprungligt inte har?
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
16-11-2010, 21:54
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 19:39)  Om han är åderförkalkad går ju i och för sig inte att veta eftersom det kan ske helt utan att man märker något.
Det var intressant att du berättade att han springer maraton eftersom det är helheten som är viktig.
Räknar du potatis som grönsak? Det många kallar Åderförkalkning är eg Åderförfettning ... Nej det är han inte. Det borde synas på hälsokontroller och provtagningar som görs på årliga hälsokontrollen. Potatis är rotsak ... det äter han, men aldrig ens en smula morot. Han äter socker ... gillar söta bakverk och äter aldrig bröd med en massa frön och andra konstigheter, (som han säger) har inte många sjukdagar sammanlagt under hela sitt vuxna liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 22:07
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 16-11-2010, 21:54)  Det många kallar Åderförkalkning är eg Åderförfettning ... Nej det är han inte. Det borde synas på hälsokontroller och provtagningar som görs på årliga hälsokontrollen. Potatis är rotsak ... det äter han, men aldrig ens en smula morot. Han äter socker ... gillar söta bakverk och äter aldrig bröd med en massa frön och andra konstigheter, (som han säger) har inte många sjukdagar sammanlagt under hela sitt vuxna liv. Man kan ju undra hur hans hälsa hade varit om han hade suttit stilla mycket och inte sprungit som du berättade att han gör. Han kanske också har trivts med sitt jobb och familj har han ju eftersom han är din svåger. Jag tror också att kvinnor är känsligare när det gäller kosten än vad män är eftersom kvinnor oftast har lägre energiförbrukning.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 21:50)  Vad tror du själv är orsaken till att dom som har en så kallad västerländsk livsstil har så mycket hälsoproblem som de som lever ursprungligt inte har? Har vi verkligen det? Problem? Vi kan visserligen få problem på fel sida om 50 men å andra sidan lever vi längre. Det är kanske så att hos ickevästerlänningar är det bara de kärnfriska som lever länge, de andra stryker med pga sjukdomar och undernäring mm. Medellivslängden är hög i exempelvis Sverige och då får vi mer åldersrelaterade hälsoproblem, kroppens bästföredatum är definitivt passerat i 30-årsåldern. Annat som kan påverka mer än felaktig kost är stillasittande liv, stress och liknande. Det går inte att bara peka på kosten.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 22:12
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2010, 22:07)  Har vi verkligen det? Problem? Vi kan visserligen få problem på fel sida om 50 men å andra sidan lever vi längre. Det är kanske så att hos ickevästerlänningar är det bara de kärnfriska som lever länge, de andra stryker med pga sjukdomar och undernäring mm. Medellivslängden är hög i exempelvis Sverige och då får vi mer åldersrelaterade hälsoproblem, kroppens bästföredatum är definitivt passerat i 30-årsåldern. Annat som kan påverka mer än felaktig kost är stillasittande liv, stress och liknande. Det går inte att bara peka på kosten. Diabetes till exempel är en sjukdom som kryper ner i åldrarna i västlandet. I första hand diabetes typ 2. Men precis som du säger, jag tror inte ett ögonblick på att endast kosten påverkar hur man mår.
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
16-11-2010, 22:14
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 22:07)  Man kan ju undra hur hans hälsa hade varit om han hade suttit stilla mycket och inte sprungit som du berättade att han gör. Han kanske också har trivts med sitt jobb och familj har han ju eftersom han är din svåger. Jag tror också att kvinnor är känsligare när det gäller kosten än vad män är eftersom kvinnor oftast har lägre energiförbrukning. Springa började han med när han var 49 år ... det var efter att han slutade röka.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 22:17
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 20:37)  Berätta gärna lite mer om hur du tycker att vi skall få i oss tillräckligt med mineraler genom att äta animalier.
Kan du ge exempel på sådana studier? Först ett allmänt rimlighetsargument: Kött, inälvor och ben (koka egen buljong är bra) från djur är mycket likt det våra egna kroppar är byggda av. Rimligtvis får vi därför i oss det vi behöver, i rätt proportioner, om vi äter detta. Ett rimlighetsargument till, för många mineraler (t ex järn och zink): Proteiner har en metalljon som utgör den aktiva siten. Utan denna metalljon fungerar inte proteinet. Ett exempel är hemoglobin som har en järnjon i sin aktiva site och som vi använder för att ta upp syre med. Om vi äter animaliskt protein bör vi alltså rimligen få i oss dessa mineraler i rätt proportioner eftersom vi själva bygger upp proteiner på samma sätt. Kvantitativt argument: Med Livsmedelsverkets databas kan man enkelt jämföra näringsinnehållet i olika livsmedel. http://www7.slv.se/Naringssok/Slutligen, ett erfarenhetsargument: Ursprungsbefolkningar som inuiter levde gott på en rent karnivor diet. Mitt tidigare inlägg var svar på Gossen Rudas inlägg om socker. Citatet trillade dock bort.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 22:30
|
Medlem

|
CITAT (netha @ 16-11-2010, 21:54)  Det många kallar Åderförkalkning är eg Åderförfettning ... Nja, det *är* faktiskt förkalkning av kärlen inblandat i processen. Bra bilder och förklaringar finns på Heart Scan Blog, t ex detta inlägg http://heartscanblog.blogspot.com/2008/03/...ry-calcium.htmldär man ser förkalkning i kranskärlen i hjärtat samtidigt som osteoporos (urkalkning) av ryggkotan på samma bild. Kalciumet hamnar alltså på fel ställe i kroppen. D-vitamin och K2-vitamin är viktigt för kalciumomsättningen, så brister där kan vara en anledning till varför man får dessa syndrom.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2010, 22:38
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (netha @ 16-11-2010, 22:14)  Springa började han med när han var 49 år ... det var efter att han slutade röka. Man kan aldrig använda ett exempel som referens har jag läst nånstans. Som till exempel min gamla farfar som rökte hela livet och dog 95 år gammal utan en enda liten svart fläck på lungan. Att han klarade sig betyder inte att alla rökare som fått kol och lungcancer hade fått dessa sjukdomar oavsett de rökt eller inte. Min gama farfar är en fiktiv person i ovanstående exempel. Min riktiga farfar fick kallbrand i benet och dog innan han fyllt 70. Detta berodde förmodligen på hans supande och rökande. Ren gissning bara det sista.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-11-2010, 06:57
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 16-11-2010, 22:14)  Springa började han med när han var 49 år ... det var efter att han slutade röka. Han verkar onekligen höra till dom individer som inte blir sjuka så lätt. Det finns ju en och annan som tycks vara som vaccinerade mot sjukdomar. Själv har jag nog dåliga gener eftersom min farmor var sjuklig och när hon var 60 år var så dement så de inte klarade att ha henne hemma mer. Min far var inte heller frisk men han var å andra sidan storrökare, drack för mycket alkohol, slarvade med maten och satt för mycket och päste i soffan. Eftersom jag blivit av med en rad hälsoproblem genom att ändra kost och motionsstrategi så vet jag att det har effekt och den som är lite extra skör måste vara extra noga för att hålla sig frisk. Det finns åtskilliga andra exempel på människor som blivit friska genom kostförändringar. Ett exempel är Ann Wigmore men hennes kost är för extrem även för mig. Hon hade dock cancer och då är ju motivationen en annan. Jag lyckades i alla fall äta bort mina envisa cellförändringar 2004 och dom har inte kommit tillbaka.
Redigerat av Christa: 17-11-2010, 06:58
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|