Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

13 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför är det så bra att äta grönsaker?, Behöver lite hjälp med min bok
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-11-2010, 09:01
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det är alltid bra att någon blivit frisk. Om det är tack vare nya matvanor eller ren tur är omöjligt att säga. Enskilda fall saknar varje form av bevisvärde.

Att använda "ursprungsbefolkningar" som ett argument för en diet är ett feltänk. Olika grupper av människor är anpassade för olika födoämnen. Vissa grupper har extra gener för amylas andra har gener för att bryta ner lactose. Genetiken är viktig när det gäller diet.

Troligen kan man äta det man gillar bara man inte äter för mycket. Fetma beror på ett för högt intag av kalorier. Fetma har ett samband med olika metabola störningar. Vissa människor har drabbats av en alltför stor hunger vilket gör att de äter för mycket. Livet är orättvist.

De undersökningar som gjorts om diet och hälsa lider av stora problem. Det är mycket svårt att genomföra ett riktigt försök då det tar många år och folk klarar inte att kontrollera sitt matintag under så lång tid. Det går därför inte att ge korrekta dietrekommendationer för den svenska befolkningen.
          Läkartidningen är ett bra ställe att börja söka på när man vill ha information. Debatten är ibland häftig. Det finns en del forskare som exempelvis Uffe Ravnskov som hävdar att mättat fett är nyttigt. Andra hävdar att det är skadligt. ( Eftersom Uffe är en duktig trädgårdsamatör så han har rätt. )
          Scientific American har haft en del artiklar om mat och hälsa. En stor undersökning som refererats där påstod att man skulle undvika kött från ko, gris och får och istället skulle äta fisk och fågel. Minska på kolhydratintaget och då speciellt potatis. Potatisodlarna i USA blev lite upprörda och hänvisade till Irland. Svaret från forskarna var att har man ett tungt, fysiskt arbete så kan man leva på potatis.

En liten bagatell. Alger är inte växter så de kan inte räknas som grönsaker.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-11-2010, 09:23
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Christa @ 16-11-2010, 19:05) *
          Äter dom inte alger?

Dom äter f öv en helt annan kost än vi och det är sammansättningen som är viktig.

Nu är jag i den här tråden i första hand intresserad av allmänhetens uppfattning och inte av att fundera kring annat.

Tycker du som Jan att grönsaker inte behövs i det västerländska kosthållet?

Jag tror de kan äta lite alger men inte på någon nivå som ligger i linje med våran konsumtion av grönt eller att det tillför så mycket mer än smak och som tilltugg till fisk o kött. Annars är det ganska logiskt attd e knappt käkar något grönt då de bor där inget grönt i stort kan odlas plus att fettrik mat ger mer isolering i kroppen:-)

Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-11-2010, 09:30
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2010, 09:01) *
          Hej!
          Det är alltid bra att någon blivit frisk. Om det är tack vare nya matvanor eller ren tur är omöjligt att säga. Enskilda fall saknar varje form av bevisvärde.

Att använda "ursprungsbefolkningar" som ett argument för en diet är ett feltänk. Olika grupper av människor är anpassade för olika födoämnen. Vissa grupper har extra gener för amylas andra har gener för att bryta ner lactose. Genetiken är viktig när det gäller diet.

Troligen kan man äta det man gillar bara man inte äter för mycket. Fetma beror på ett för högt intag av kalorier. Fetma har ett samband med olika metabola störningar. Vissa människor har drabbats av en alltför stor hunger vilket gör att de äter för mycket. Livet är orättvist.

De undersökningar som gjorts om diet och hälsa lider av stora problem. Det är mycket svårt att genomföra ett riktigt försök då det tar många år och folk klarar inte att kontrollera sitt matintag under så lång tid. Det går därför inte att ge korrekta dietrekommendationer för den svenska befolkningen.
          Läkartidningen är ett bra ställe att börja söka på när man vill ha information. Debatten är ibland häftig. Det finns en del forskare som exempelvis Uffe Ravnskov som hävdar att mättat fett är nyttigt. Andra hävdar att det är skadligt. ( Eftersom Uffe är en duktig trädgårdsamatör så han har rätt. )
          Scientific American har haft en del artiklar om mat och hälsa. En stor undersökning som refererats där påstod att man skulle undvika kött från ko, gris och får och istället skulle äta fisk och fågel. Minska på kolhydratintaget och då speciellt potatis. Potatisodlarna i USA blev lite upprörda och hänvisade till Irland. Svaret från forskarna var att har man ett tungt, fysiskt arbete så kan man leva på potatis.

MVH
          Jan Lindgren

När man pratar om det här med "ursprungsbegolkningsdieter" så kan jag aldrig sluta tänka på den svenske arkeolog som var med på radion för några år sedan, just då var det stenåldersdieten som var det rätta och stenåldersmänniskan åt så nyttigt o bra. Så de frågade han han i slutet av reportaget vad han tyckte om den nya trenden? "Jo ska man se till alla fynd så är den helt fel för det där med att de ratade kött för nötter o dylikt är ren bluff, de gjorde hellre inget annat än käkade kött om de kunde och de spenderade mycket tid men att införskaffa saker som kunde bytas mot kött tex nötter och fisk."
          Stenåldermänniskan la alltså ner en stor del av sin tid på fixa kött antingen genom jakt men var de tex kustboende så bytte de sin fisk mot kött:-)
          Men det låter trovärdigt och det ger legitimitet för en produkt på något sätt. Man kan sälja allt med bra PR tom krig

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-11-2010, 10:18
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande diabetes typ 2 så är det sant att den ökar och kryper ner i åldrarna. Det är mycket möjligt att det beror på överkonsumtion av socker men det betyder inte med automatik att socker är skadligt. Allt beror på mängden. Barn skall exempelvis undvika för mycket spenat eftersom de kan skadas av nitratet. Sen är det inte nyttigt att äta för mycket oxalsyra.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bolltistel
          Inlägg 17-11-2010, 10:33
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2010, 09:01) *

MVH
          Jan Lindgren

Jag håller med om det mesta du säger Jan. När det gäller inuitkosten så har välkontrollerade försök gjorts med västerlänningar som då kan antas inte vara anpassade till inuitkost genom naturligt urval. Jag antar att du känner väl till Vilhjalmur Stefanssons experiment på sig själv.

Det finns även flera exempel på att man kan leva hälsosamt på en diet bestående till stor del av rotfrukter - t ex Kitavaborna:
          http://wholehealthsource.blogspot.com/2008...ping-it-up.html

Övervikt och därmed relaterade sjukdomar är relaterat till överintag av kalorier men problemet är multifaktoriellt. Jag skulle vilja säga att kärnan är en felreglerad aptit som i sin tur leder till överintag. Det finns metoder för att reglera ner aptiten. Ett är att äta lågkolhydratkost med mycket fett. Ett annat är motion. Vad som fungerar är individuellt. Att med viljan kontrollera sitt matintag fungerar bara under begränsad tid.

Slutligen håller jag med om att man idag faktiskt inte kan ge korrekta, detaljerade dietrekommendationer. Det är individuellt vad man mår bäst av, även om jag tror att ingen mår bra av socker och vitt mjöl i stora mängder för att inte tala om hårdprocessade fetter. De officiella råden om makronutrientfördelning är helt tagna ur luften.

Roligt att Uffe är trädgårdsamatör!

Redigerat av Bolltistel: 17-11-2010, 10:35

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera
          Christa
          Inlägg 17-11-2010, 11:46
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag saknar fortfarande de där studierna du skrev om Bolltistel.

När tråden nu engagerat en del redan pålästa snarare än medelsvensson så undrar jag vad ni anser om Dash-studien.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-11-2010, 11:48
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

alltså det finns en himla massa vitaminer, fibrer och annat nyttigt i grönsaker. Och gott är det också tycker jag i alla fall. Kål till exempel är ju sjukt gott, man kan stuva eller riva eller vad som helst. Prova ska du se att du mår bättre smile.gif för det gör man. Man kan ej leva på lövbiff och pommes allena.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-11-2010, 11:51
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Varför tror du att medelsvensson är så okunnig?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-11-2010, 11:53
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag blir lite nyfiken på hur du tänker använda det som diskuteras här i tråden när du skriver en bok... som källhänvisning eller?
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-11-2010, 11:54
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (*Stintan* @ 17-11-2010, 11:51) *

var det nåt jag sa? själv älskar jag lövbiff och pommes, så sent som igår åt jag det. Men man behöver nog lite extra. Sen är jag faktiskt själv rätt medelsvensson mad.gif

Redigerat av skogstroll: 17-11-2010, 11:56

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-11-2010, 11:57
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 17-11-2010, 11:46) *
          ..............undrar jag vad ni anser om Dash-studien.

Verkar inte stämma på mig i alla fall. Äter som sagt mycklet mättat fett och var nere och tog blodtrycket i fredags. Har alltid haft lågt och har fortfarande 115/70.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 17-11-2010, 11:58
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 17-11-2010, 11:51) *

Jag var ute efter att höra vad de trodde som inte var specialintresserade av frågan. Om man sedan kallar dem medelsvensson eller inte är egalt.

Den andra diskussionen är intressant den med men eftersom jag följt den i en massa andra medier så tillför den inte så mycket nytt för mig.

Citera
          Christa
          Inlägg 17-11-2010, 12:06
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Fenja @ 17-11-2010, 11:53) *
          Jag blir lite nyfiken på hur du tänker använda det som diskuteras här i tråden när du skriver en bok... som källhänvisning eller?
          Mvh
          Fenja

Kolla i början av tråden så hittar du det.

CITAT (Anki på Öland @ 17-11-2010, 11:57) *
          Verkar inte stämma på mig i alla fall. Äter som sagt mycklet mättat fett och var nere och tog blodtrycket i fredags. Har alltid haft lågt och har fortfarande 115/70.

Har du provat dash-dieten? Den kanske funkar den med?

Många LCHF-are skyller Livsmedelsverket för att ha felaktiga kostråd men jag känner inte många som provat att äta efter deras råd.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-11-2010, 12:12
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Bolltistel @ 17-11-2010, 10:33) *
          Att med viljan kontrollera sitt matintag fungerar bara under begränsad tid.

Det har funkat för mig i ca 3 år. Kalla det motivation eller karaktär.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-11-2010, 12:15
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (skogstroll @ 17-11-2010, 11:54) *
          var det nåt jag sa? själv älskar jag lövbiff och pommes, så sent som igår åt jag det. Men man behöver nog lite extra. Sen är jag faktiskt själv rätt medelsvensson mad.gif

Det var till Christa jag ville säga att det finns väl inget som säger att man är okunnig bara för att man är en medelsvenson (vad nu det är).

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-11-2010, 12:15
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Christa @ 17-11-2010, 12:06) *
          Kolla i början av tråden så hittar du det.
          Har du provat dash-dieten? Den kanske funkar den med?

Många LCHF-are skyller Livsmedelsverket för att ha felaktiga kostråd men jag känner inte många som provat att äta efter deras råd.

Nej har aldrig ätit efter någon diet överhuvudtaget (förutom lchf sista 5 åren) - har ätit normal mat som alla andra fast utan grönsaker som jag inte tyckt om under dom övriga 50+ åren och ändå varit både smal, frisk och haft lågt blodtryck.

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 17-11-2010, 12:47
          Länk hit: #57

Medlem

Det finns ju en rad olika dieter där anhängarna mår bättre sedan de började äta si eller så. Gemensamt är ju att de innehåller mycket grönsaker och att snabba kolhydrater skall undvikas. När det gäller LCHF så ingår det ju mycket grönsaker i Annika Dahlqvists koncept. Bara ovanjordsgrönsaker dock.

Jag trodde därför inte att grönsaker var så kontroversiellt.

Jag skulle gärna vilja se någon studie som visar att man försämrar hälsan genom att äta mycket grönsaker.

Det skulle vara mycket intressant att se hur studien är upplagd.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-11-2010, 20:25
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Christa @ 17-11-2010, 12:47) *
          .............När det gäller LCHF så ingår det ju mycket grönsaker i Annika Dahlqvists koncept. Bara ovanjordsgrönsaker dock..............

Ja, numera äter jag en del grönsaker men fortfarande klarar jag inte kokta, det skall ju smaka gott också.... så det blir smörstekta eller wookade smile.gif

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 17-11-2010, 21:22
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 17-11-2010, 20:25) *
          Ja, numera äter jag en del grönsaker men fortfarande klarar jag inte kokta, det skall ju smaka gott också.... så det blir smörstekta eller wookade smile.gif

Har du ätit morötter som du skalat själv och kokat? Det är ju stor skillnad mot de där färdigskurna. Fast de växer ju under jord förståss.

Kokt broccoli äter vi ofta men det skall vara färsk om den skall vara god och då tar jag vara på kokvattnet också eftersom mycket näring hamnar där.

Wokad broccoli får jag så mycket gaser av. Inte så himla gott heller tycker jag. Broccoli med ostsås är en höjdare. Då skall den vara rätt finfördelad i en ostsås med god smak. Bjöd en kille på det för länge sedan och han slickade nästan kastrullen.

Hemodlade bönor är också väldigt goda och bönor kan man ju inte äta råa.

Citera
          Bolltistel
          Inlägg 17-11-2010, 23:42
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

CITAT (Christa @ 17-11-2010, 11:46) *
          Jag saknar fortfarande de där studierna du skrev om Bolltistel.

Mättat fett:
          Det vetenskapliga underlaget till WHO:s rapport om dietärt fett:

http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223977

på sidan 181 står det t ex "Intake of SFA was not significantly associated with CHD mortality"

Översättning:
          Efter att ha letat och letat och letat efter ett samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom i flera decennier och lagt ut många miljarder på detta har man alltså misslyckats med att hitta ett sådant samband.

Grönsaker:
          Skojig recension på hyperlipid av en studie där man får folk att äta mycket grönsaker och sedan mäta hälsoeffekterna:

http://high-fat-nutrition.blogspot.com/sea...%20WHEL%20study

"This is big research using big money to make a big point. To confirm all of the benefits of those mysterious micro-nutrients in the vegetable juice."

Och så här ser det ut över hela linjen. Resultaten är alltså magra när man väl gör interventionsstudier, minst sagt. Tyvärr. Jag önskar det fanns något man kunde äta och enkelt veta att det var jättenyttigt och skyddande mot otrevliga sjukdomar som bröstcancer och hjärtinfarkt. Som broccoli eller nåt. Men det är inte så.

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera

13 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 15:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon