Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

13 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför är det så bra att äta grönsaker?, Behöver lite hjälp med min bok
          Christa
          Inlägg 18-11-2010, 07:31
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Bolltistel @ 17-11-2010, 23:42) *
          Mättat fett:
          Det vetenskapliga underlaget till WHO:s rapport om dietärt fett:

http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223977

på sidan 181 står det t ex "Intake of SFA was not significantly associated with CHD mortality"

Översättning:
          Efter att ha letat och letat och letat efter ett samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom i flera decennier och lagt ut många miljarder på detta har man alltså misslyckats med att hitta ett sådant samband.

Grönsaker:
          Skojig recension på hyperlipid av en studie där man får folk att äta mycket grönsaker och sedan mäta hälsoeffekterna:

http://high-fat-nutrition.blogspot.com/sea...%20WHEL%20study

"This is big research using big money to make a big point. To confirm all of the benefits of those mysterious micro-nutrients in the vegetable juice."

Och så här ser det ut över hela linjen. Resultaten är alltså magra när man väl gör interventionsstudier, minst sagt. Tyvärr. Jag önskar det fanns något man kunde äta och enkelt veta att det var jättenyttigt och skyddande mot otrevliga sjukdomar som bröstcancer och hjärtinfarkt. Som broccoli eller nåt. Men det är inte så.

Nu förstår jag inte. Jag efterfrågade undersökningar som visade att det var negativt för hälsan att äta grönsaker. Mättat fett har jag inte nämnt över huvud taget.

Redigerat av Christa: 18-11-2010, 07:31

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-11-2010, 09:14
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har aldrig varken hört eller läst att det skulle vara negativt för hälsan att äta grönsaker. Frågan är väl om det är nödvändigt vilket jag inte tror.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 07:01
          Länk hit: #63

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-11-2010, 09:14) *
          Har aldrig varken hört eller läst att det skulle vara negativt för hälsan att äta grönsaker. Frågan är väl om det är nödvändigt vilket jag inte tror.

Beror väl på vad man äter för övrigt. Ju mer så kallad skräpmat man äter ju mer grönsaker behöver man äta. Man kan ju aldrig titta på ett enda livsmedel ensamt. Det är hela kosthållningen man måste sammanväga plus hur man lever i övrigt.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-11-2010, 07:34
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 18-11-2010, 09:14) *

Jag har faktiskt frågat mig detsamma. När jag växte upp så åt man knappt några grönsaker alls, men nu har det nästan gått till överdrift åt andra hållet.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 07:40
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 19-11-2010, 07:34) *
          Jag har faktiskt frågat mig detsamma. När jag växte upp så åt man knappt några grönsaker alls, men nu har det nästan gått till överdrift åt andra hållet.

Är du säker på det? Det var ju väldigt mycket grönsaker i den svenska husmanskosten.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-11-2010, 07:45
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christa @ 19-11-2010, 07:40) *
          Är du säker på det? Det var ju väldigt mycket grönsaker i den svenska husmanskosten.

Det var mest sönderkokta morötter och burkärtor... Tomat, sallad och gurka var möjligen med som en liten dekoration på talltriken... (50-talet - medelklasshem)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bettis
          Inlägg 19-11-2010, 07:55
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Aqvakul @ 19-11-2010, 07:45) *
          Det var mest sönderkokta morötter och burkärtor... Tomat, sallad och gurka var möjligen med som en liten dekoration på talltriken... (50-talet - medelklasshem)

Så var det hos oss också "på den tiden giggle.gif ", min farfar var trädgårdsmästare och när han stod på torget med sina första tomater så kom folk fram och undrade hur han kunde få äpplena så väldigt röda, har han berättat.

--------------------

Citera
          evelina
          Inlägg 19-11-2010, 08:05
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Så var det hemma hos mig också.Ibland fick vi vitkål med lingonsylt till blodpudding eller kålpudding eller rotmos, kokt blomkål. Potatis var ju det som man åt mest.

Och jag har överlevt. Fast vi fick mycket frukt för det hade aldrig mamma fått som liten.
          Tillskotten var fiskleverolja. TVI!!! crying.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 08:17
          Länk hit: #69

Medlem

Kålsoppa, kåldolmar, ärtsoppa, spenatsoppa, makrill och spenat.

Väldigt många recept i min gamla kokbok har grönsaker i sig. Kallops innehåller morötter och lök och man serverade rödbetor till. I receptet på kokt höna är det också en massa grönsaker.

Konsumtionen av sallat, tomat och gurka har säkert ökat men konsumtionen av rödbetor, palsternackor, rotselleri, kålrötter och potatis har minskat.

Grönsakssoppa åt vi ofta hemma.

Hur många äter rotmos numera?

Citera
          Carl
          Inlägg 19-11-2010, 08:26
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

När gjorde grönsakerna sitt intåg i Sverige? Jag är född början på 50 talet . Kan inte minnas att vi färska grönsaker vinter tid. Fanns det? '

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-11-2010, 09:04
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gurka och tomat fick vi sommartid eftersom vi odlade det i växthusen. Sallad var garnityr på uppläggningsfaten vid festligare tillfällen. Blomkål sönderkokta morötter och burkärtor fick vi någon gång till söndagssteken och någon enstaka gång stuvade morötter till falukorven. Om det nu fanns morötter och lök som var helt sönderkokta i kallopsen så fanns det nog inte mycket nyttigt kvar. Kålsoppa, kåldolmar, ärtsoppa, spenatsoppa, makrill och spenat kan jag inte påminna mig att vi någonsin åt. Rotsaker förekom i soppa ibland. Potatis åt vi varje dag.

Jag vill nog påstå att grönsaker var sällsynt på matbordet hos oss under -40 -50 -60-talet. Den förhatliga fiskleveroljan glömmer jag aldrig sick.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 19-11-2010, 09:28
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 09:04) *
          Gurka och tomat fick vi sommartid eftersom vi odlade det i växthusen. Sallad var garnityr på uppläggningsfaten vid festligare tillfällen. Blomkål sönderkokta morötter och burkärtor fick vi någon gång till söndagssteken och någon enstaka gång stuvade morötter till falukorven. Om det nu fanns morötter och lök som var helt sönderkokta i kallopsen så fanns det nog inte mycket nyttigt kvar. Kålsoppa, kåldolmar, ärtsoppa, spenatsoppa, makrill och spenat kan jag inte påminna mig att vi någonsin åt. Rotsaker förekom i soppa ibland. Potatis åt vi varje dag.

Jag vill nog påstå att grönsaker var sällsynt på matbordet hos oss under -40 -50 -60-talet. Den förhatliga fiskleveroljan glömmer jag aldrig sick.gif

haha, jag dricker ff en hutt möllers tran, varje morgon! smile.gif
          blomkål, vitkål, kålrot, sånt var vanligt hemma när jag var liten, möjligtvis ättiksinlagda gurkskivor också, så klart kokta ärtor och morötter.
          aldrig sallad som i salladsblad, tomat, parika mm.
          jag äter nästan aldrig kalla grönsaker, det är förmodligen nyttigt men jag tycker inte att det är gott.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 09:42
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 09:04) *

I skolan fick vi både kålsoppa, ärtsoppa, kålpudding och kallops. Rotmos fick vi också i skolan. Bruna bönor också, tyvärr...

Som grönsak till maten fick vi strimlad vitkål med lingonsylt i. Det hade de varje dag. Min sambo hade ett svagt minne av rivna morötter. Den största mängde grönsaker på den tiden var nog rotsaker, lök och purjolök som fanns inblandat i maten och många gånger sönderkokt. Plus potatis och rotmos förståss och det andra jag räknade upp.

Varför skulle det inte finna så mycket näring kvar i sönderkokta morötter?

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 19-11-2010, 09:54
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Ju längre tid man kokar grönsaker desto mindre nyttigheter finns det kvar. Även varmhållning av grönsaker försämrar vitamininnehållet. De långkok som serverades i skolan var nog ganska värdelösa på så sätt. De hölls ju dessutom varma hur länge som helst innan alla ätit klart.

Redigerat av Lena i Torslanda: 19-11-2010, 09:58

--------------------
          Lena

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 10:16
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 09:54) *
          Ju längre tid man kokar grönsaker desto mindre nyttigheter finns det kvar. Även varmhållning av grönsaker försämrar vitamininnehållet. De långkok som serverades i skolan var nog ganska värdelösa på så sätt. De hölls ju dessutom varma hur länge som helst innan alla ätit klart.

När det gäller morötter har jag läst att man får i sig ungefär lika mycket näringsämnen oavsett om de äts kokta eller råa. Det beror på att kroppen har lättare att tillgodogöra sig näringen i de kokta morötterna.

Olika näringsämnen är känsliga för olika saker. Varmhållen potatis har t ex förlorat i stort sett allt c-vitamin men kalium kan ju inte försvinna eftersom det är ett mineral.

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 19-11-2010, 10:39
          Länk hit: #76

Medlem

Om du går in på Livsmedelverkets sida så kan du få svar på dina frågor om t.ex kokta kontra råa grönsaker samt väldigt mkt annat. Du undrade ju över sönderkokta morötter - det är stor skillnad på dem och morötter som är kokta så de har spänst kvar.

--------------------
          Lena

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 11:16
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 10:39) *
          Om du går in på Livsmedelverkets sida så kan du få svar på dina frågor om t.ex kokta kontra råa grönsaker samt väldigt mkt annat. Du undrade ju över sönderkokta morötter - det är stor skillnad på dem och morötter som är kokta så de har spänst kvar.

Jag använder mig av Livsmedelsverkets webbplats i stort sett varje dag. Vilken skillnad menar du att det är?

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 19-11-2010, 11:28
          Länk hit: #78

Medlem

Om du använder den varje dag så vet du säkert att du kan jämföra livmedel med varandra när det gäller näringsinnehåll t.ex råa och kokta morötter.

--------------------
          Lena

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 11:34
          Länk hit: #79

Medlem

Ja det vet jag och det har jag gjort också men det är rätt länge sedan.

Citera
          Christa
          Inlägg 19-11-2010, 11:41
          Länk hit: #80

Medlem

Mineraler kan fortfarande inte förstöras av kokning. De blir mer lättillgängliga för kroppen och tas sannolikt upp lättare.

Citera

13 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 11:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon