| |
|
  |
Varför är det så bra att äta grönsaker?, Behöver lite hjälp med min bok |
|
|
|
|
19-11-2010, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 17:27)  Jag sitter här och knåpar på min bok och det är inte så lätt att skriva till en publik som man inte vet något om. Vad vet folk och hur resonerar dom? Jag vet att en del här inte gillar att jag slänger ut frågor men jag har ju ingen annan att fråga och det är just nu jag behöver svar.
Nu har jag i alla fall förklarat varför jag frågar.
Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få så många aspekter och tankar som möjligt när det gäller uppmaningen att äta mycket grönsaker. Alla har ju säkert hört det men VARFÖR är det bra?
Frågan är också NÄR man äter dom och hur mycket. Vad händer om man inte äter några grönsaker alls eller väldigt lite? Hur har du lagt upp boken? Har du delat in ämnet ett antal infallsvinklar? Ja du behöver ju inte avslöja ditt koncept men nyfiken på detta sorta skapande. Är själv dålig på att äta grönsaker trots att det är gott med alla sorts. Speciellt rotfrukter, vitkål, blomkål... Får man inte i sig vad man behöver bara man varierar kosten någorlunda? Svårt att få bristsjukdomar i dagens samhälle?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (xlxl67 @ 19-11-2010, 11:43)  Hur har du lagt upp boken? Har du delat in ämnet ett antal infallsvinklar? Ja du behöver ju inte avslöja ditt koncept men nyfiken på detta sorta skapande.
Är själv dålig på att äta grönsaker trots att det är gott med alla sorts. Speciellt rotfrukter, vitkål, blomkål...
Får man inte i sig vad man behöver bara man varierar kosten någorlunda? Svårt att få bristsjukdomar i dagens samhälle? Upplägget är det jag funderat mycket på nu när jag börjat skriva. Jag vill ju som du säger inte avslöja för mycket men den kommer att handla om kopplingen mellan hur vi lever och vår hälsa. Hur känslig man är för brister beror på hur mycket energi vi förbrukar. En kvinna med ett kontorarbete kan ju inte äta så mycket som en man med ett kroppsarbete och då kan mannen äta friare eftersom han ändå får i sig vad han behöver. Det där med att man får i sig tillräckligt genom att äta varierad kost det hör man ju ofta. Frågan är bara vad denna kost igentligen består av? Vad skulle du definiera som "varierad kost"?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
Varierad kost: Dagens lunch, fisk ibland+lite sallad, kött, bröd, ägg, pasta, rotfrukter hemma typ...
Däremot äter jag aldrig godis, bullar, glass, tårta, tuggummi - undrar om man vinner mkt på att INTE är det istället?!
Vill påpeka att jag har inga svar utan lär mig gärna.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 12:37
|

Medlem

|
CITAT (xlxl67 @ 19-11-2010, 12:20)  Varierad kost: Dagens lunch, fisk ibland+lite sallad, kött, bröd, ägg, pasta, rotfrukter hemma typ...
Däremot äter jag aldrig godis, bullar, glass, tårta, tuggummi - undrar om man vinner mkt på att INTE är det istället?!
Vill påpeka att jag har inga svar utan lär mig gärna. Jag startade tråden för att få veta hur människor som inte är specialintresserade tänker om det här med grönsaker. Att det påstås vara nyttigt har väl alla hört men varför det är nyttigt osv är givande att få höra för mig. När man skall skriva en bok eller hålla ett föredrag så är det ju viktigt att försöka sätta sig in i mottagarens perspektiv. Du har nog hoppat över något ord i frågan du ställde för jag förstår inte riktigt vad du menar. Du beskrev bara lunchen. Skulle vara intressant att höra vad du anser är varierad kost över hela dygnet.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 13:09
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 12:37)  Jag startade tråden för att få veta hur människor som inte är specialintresserade tänker om det här med grönsaker. Att det påstås vara nyttigt har väl alla hört men varför det är nyttigt osv är givande att få höra för mig. När man skall skriva en bok eller hålla ett föredrag så är det ju viktigt att försöka sätta sig in i mottagarens perspektiv.......... Men du är egentligen inte intresserad av åsikter som inte är ense med dig - detta att det är grönsaker som gör att man är frisk och sund........ Vi som klarat livhanken utan att äta en massa av dom slår du bara bort som människor som inte är så känsliga....... tänk om det faktiskt inte är grönsakerna som gjort att du blivit frisk igen??
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 13:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 11:41)  Mineraler kan fortfarande inte förstöras av kokning. De blir mer lättillgängliga för kroppen och tas sannolikt upp lättare. Fel - du generaliserar. Vissa mineraler förstörs vid upphettning. Magnesium tex som är viktig för kroppens upptag av kalcium.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 13:18
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 19-11-2010, 13:09)  Men du är egentligen inte intresserad av åsikter som inte är ense med dig - detta att det är grönsaker som gör att man är frisk och sund........ Vi som klarat livhanken utan att äta en massa av dom slår du bara bort som människor som inte är så känsliga....... tänk om det faktiskt inte är grönsakerna som gjort att du blivit frisk igen?? Jag har också skrivit i tråden att man måste väga samman allt man äter och inte bara titta på en sak i taget när det gäller kopplingen till hälsa. Vad grönsakerna beträffar så kan man ju ventilera fördelar och nackdelar med dem utan att bry sig om kopplingen till hälsan. Vad tror du är orsaken till att näringsexperterna säger att vi skall äta halva tallriken med grönsaker om vi är lågenergiförbrukare och en tredjedela om vi inte är det? Varför rekommenderar de det tror du? Jag menar inte som en argumentation oss emellan utan vad du tror om deras motiv. CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 13:13)  Fel - du generaliserar. Vissa mineraler förstörs vid upphettning. Magnesium tex som är viktig för kroppens upptag av kalcium. Var har du fått det ifrån? Jag antar att du menar vid matlagning och inte att de utsätts för några tusen grader eller så?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 14:20
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 13:13)  Fel - du generaliserar. Vissa mineraler förstörs vid upphettning. Magnesium tex som är viktig för kroppens upptag av kalcium. Möjligen kan man sönderdela vissa mineraler vid upphettning till former som inte kan tas upp av kroppen men jag skulle nog närmast tro motsatsen. Dock inte i de temperaturerna där matlagning sker. Magnesium är ett grundämne och det krävs nog en kärnreaktor för att slå sönder dess atomer.
Redigerat av Gossen Ruda: 19-11-2010, 14:21
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Christa du kanske skulle ta reda på fakta vad som händer med mineraler och vitaminer vid upphettning/kokning av grönsaker samt vilka kopplingar det det ena ämnet har med det andra och vad som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig mineralerna och vitaminerna. Det är väl viktigt att du har fakta och inte bara en massa tyckanden.
För vilken målgrupp skriver du din bok? Vanligtvis är folk inte dumma, även om de inte äter den hälsosammaste maten alltid d.v.s den som de s.k. näringsexperterna rekommenderar. Kom ihåg att många av dessa "experter" inte heller sitter inne med hela sanningen. Ena stunden ska vi äta si och andra så. Många av dem tjänar dessutom storkovan på sina s.k. expertråd eftersom de har kopplingar till industrin.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 15:09
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 14:54)  Christa du kanske skulle ta reda på fakta vad som händer med mineraler och vitaminer vid upphettning/kokning av grönsaker samt vilka kopplingar det det ena ämnet har med det andra och vad som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig mineralerna och vitaminerna. Det är väl viktigt att du har fakta och inte bara en massa tyckanden.
För vilken målgrupp skriver du din bok? Vanligtvis är folk inte dumma, även om de inte äter den hälsosammaste maten alltid d.v.s den som de s.k. näringsexperterna rekommenderar. Kom ihåg att många av dessa "experter" inte heller sitter inne med hela sanningen. Ena stunden ska vi äta si och andra så. Många av dem tjänar dessutom storkovan på sina s.k. expertråd eftersom de har kopplingar till industrin. Tror du också att mineraler förstörs vid kokning eller vad menar du med att ta reda på fakta?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 15:09
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 13:18)  ...............Vad tror du är orsaken till att näringsexperterna säger att vi skall äta halva tallriken med grönsaker om vi är lågenergiförbrukare och en tredjedela om vi inte är det?
Varför rekommenderar de det tror du?....................... Det har jag också undrat......... Sen är det väl också så att alla säger ju inte samma sak och vem vi tror på är vårt eget val.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 15:29
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 19-11-2010, 15:09)  Det har jag också undrat......... Sen är det väl också så att alla säger ju inte samma sak och vem vi tror på är vårt eget val. Är din åsikt att ingen behöver äta grönsaker för att behålla hälsan oavsett vad dom äter för övrigt. Hur har du kommit fram till det i så fall? Jag är inte ute efter någon pajkastning utan jag är verkligen intresserad.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 15:56
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 15:29)  Är din åsikt att ingen behöver äta grönsaker för att behålla hälsan oavsett vad dom äter för övrigt...... Men... det var väl en väldigt långsökt slutsats du har dragit av vad jag sagt.... fast skall jag vara ärlig tror jag nog att det är bättre att ändra "oavsett vad man äter" istället för att fortsätta äta "oavsett" om det kan klassas som skräpmat och bara lägga till grönsaker.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 15:59
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 15:09)  Tror du också att mineraler förstörs vid kokning eller vad menar du med att ta reda på fakta? Till viss del ja. Sen är det ju också så att det ofta behövs annat för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig vissa ämnen medan andra kombinationer kan göra det svårare för kroppen att ta upp det viktiga.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 16:05
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 15:59)  Till viss del ja. Sen är det ju också så att det ofta behövs annat för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig vissa ämnen medan andra kombinationer kan göra det svårare för kroppen att ta upp det viktiga. Kan du bevisa att mineraler förstörs vid kokning?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 16:56
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2010, 10:18)  Beträffande diabetes typ 2 så är det sant att den ökar och kryper ner i åldrarna. Det är mycket möjligt att det beror på överkonsumtion av socker men det betyder inte med automatik att socker är skadligt. Allt beror på mängden. Barn skall exempelvis undvika för mycket spenat eftersom de kan skadas av nitratet. Sen är det inte nyttigt att äta för mycket oxalsyra. Det där med nitrat och oxalsyra är jag ganska fundersam över. Jag känner ju till det du skriver men när jag höll föredrag om grönsaksodling förra våren så var det en kvinna i publiken som berättade att hon bott i Afrika ett antal år och där hon bodde är mangold basföda. Mangold innehåller oxalsyra men hon berättade att de oftast wokade mangolden och då blir ju oxalsyran kvar. Hon sa att de åt massor av mangold med oxalsyra och allt. När det gäller nitrat så läste jag häromdagen en artikel där de påstod att det var nitratet i grönsakerna som gjorde att det var så bra för hälsan. Konstigt, skall leta reda på den igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Åter till magnesium. Bevisa? - ingen av oss är väl forskare utan hänvisad till vad forskare säger - iaf när jag läste näringslära för några år sedan som en del av en annan högskoleutbildning så fick jag bl.a lära mig att pastöriseringen av mjölk förstörde magnesium, inte helt men det blev mkt lite kvar. Pastörisering sker ju som du vet vid ganska låg temperatur, ca 70gr. Om de ljög för mig då vet jag inte men det är lika mkt bevis som andra påståenden i tråden.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 17:09
|

Medlem

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 17:00)  Åter till magnesium. Bevisa? - ingen av oss är väl forskare utan hänvisad till vad forskare säger - iaf när jag läste näringslära för några år sedan som en del av en annan högskoleutbildning så fick jag bl.a lära mig att pastöriseringen av mjölk förstörde magnesium, inte helt men det blev mkt lite kvar. Pastörisering sker ju som du vet vid ganska låg temperatur, ca 70gr. Om de ljög för mig då vet jag inte men det är lika mkt bevis som andra påståenden i tråden. Magnesium är ett grundämne och det förstörs inte vid upphettning till 70 grader. Du nämnde kalcium också tidigare och vill väl inte hävda att kalciumet i mjölken förstörs vid pastöriseringen?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 17:16
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 16:05)  Kan du bevisa att mineraler förstörs vid kokning? Nej jag är ingen expert. CITAT (Christa @ 19-11-2010, 16:56)  Det där med nitrat och oxalsyra är jag ganska fundersam över. Jag känner ju till det du skriver men när jag höll föredrag om grönsaksodling förra våren så var det en kvinna i publiken som berättade att hon bott i Afrika ett antal år och där hon bodde är mangold basföda. Mangold innehåller oxalsyra men hon berättade att de oftast wokade mangolden och då blir ju oxalsyran kvar. Hon sa att de åt massor av mangold med oxalsyra och allt.
När det gäller nitrat så läste jag häromdagen en artikel där de påstod att det var nitratet i grönsakerna som gjorde att det var så bra för hälsan. Konstigt, skall leta reda på den igen. Så finns det dom som rekommenderar att man ska äta mangold istället för spenat just för att inte få i sig så mycket oxalsyra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Man bör nog inte äta för mycket av växter som innehåller oxalsyra.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|