Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Städtråd, Om krav, åsikter med mera
          Tikka
          Inlägg 20-11-2010, 12:02
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

CITAT (Christa @ 20-11-2010, 10:35) *
          Frågan är var ribban ligger för den som skall ha besök och var den ligger för besökarna?

Den intressantaste frågan är hur du ser på det som gäst hos andra och varför man tycker som man gör.

Försöker att städa ur kök, garderober o tvätta fönster vår o höst. Sen håller vi efter vart efter, nu när vi jobbar bådatvå (jag har varit hemma o sjukskriven i ett antal år) så är det en del skit i hörnen o det ruckas på städet. Men det jag håller på, det är städa på toa o kök om gäster dyker upp, tidningshögar mm de får de som kommer tåla sånt bryr jag mig inte om.
          Sen är det skönt för mitt eget välbefinnande att ha ordning mellan varven om man har mycket runtomkring sig, då blir jag lugn av någon anledning.

Kommer jag till någon annan på besök är det trevligt med en ren toa annars bryr jag mig inte...det är som någon annan sa tidigare, det är personerna jag vill träffa inte se hur rent de har!

Läste en artikel i somras om något liknande, köp hem fördigmat och umgås annars blir det sällan av i dagens stressande samhälle....kan ju kanske stämma?

Redigerat av Tikka: 20-11-2010, 12:03

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 20-11-2010, 12:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (hattstugan @ 20-11-2010, 10:42) *
          Avskyr att städa!!

Röjer undan den värsta oredan om jag någon gång ska ha gäster!

Är en rörig människa som inte störs av hur det ser ut! Jo dessa urperfekata hem!

Har jobbat i andras hem i stort sett hela mitt liv och sett det mesta! Me!n jag bryr mig inte om hur andra har och skulle någon tycka att det ser för eländigt ut hos mig så är det deras bekymmer inte mitt! Det är mitt hem och andra ska inte tala om hur jag ska städa! Eller inte

Kunde ha skrivit det själv!
          Mitt hem är mitt och mina hundars och jag har valt att ha en inhägnad trädgård och låta hundarna gå ut och in som dom vill - eftersom allt är sand ute är det även sand inne. Skulle jag vilja ha välstädat skulle jag inte kunna göra annat än feja - eller ta ut hundarna på bestämda tider och torka fötterna och magen efter varje utevistelse.
          Störs någon av hur det ser ut behöver dom inte komma hit.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          skånepåg
          Inlägg 20-11-2010, 12:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Ett enkelt sätt att städa är att skapa en mapp på datorn och döper den till skitet i huset, sen tar du bort den då står det "vill du ta bort skiten i huset" sen är det färdigstädat giggle.gif
          Hehe, nej men städa är jag rätt dålig på det finns för det mesta några dammtussar här och där och lite disk, sen min katt e ju överallt och välter ner och biter upp påsar och dräller ut det på golvet =(
          Så jag måste städa ibland tongue.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Christa
          Inlägg 20-11-2010, 12:57
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Tikka @ 20-11-2010, 12:02) *
          Försöker att städa ur kök, garderober o tvätta fönster vår o höst. Sen håller vi efter vart efter, nu när vi jobbar bådatvå (jag har varit hemma o sjukskriven i ett antal år) så är det en del skit i hörnen o det ruckas på städet. Men det jag håller på, det är städa på toa o kök om gäster dyker upp, tidningshögar mm de får de som kommer tåla sånt bryr jag mig inte om.
          Sen är det skönt för mitt eget välbefinnande att ha ordning mellan varven om man har mycket runtomkring sig, då blir jag lugn av någon anledning.

Kommer jag till någon annan på besök är det trevligt med en ren toa annars bryr jag mig inte...det är som någon annan sa tidigare, det är personerna jag vill träffa inte se hur rent de har!

Läste en artikel i somras om något liknande, köp hem fördigmat och umgås annars blir det sällan av i dagens stressande samhälle....kan ju kanske stämma?

Minns du var du läste artikeln? Det kan ju vara intressant att läsa hela och många tidiningar har ju allt arkiverat på nätet.

Jag tror ju för min del att många skulle må bättre med mer umgänge och färre krav.

I somras var det några här på gatan som tog initiativet till att vi skulle ha fest på vändplatsen. Alla skulle ha med sig sin egen mat och något att sitta på så att ingen fick något extra jobb.

Vad tror ni hände? Jo, nästan alla utom jag hade med sig en massa att bjuda på plus det de skulle äta själva. Varför kan man ju undra. Är Sverige ett kravsamhälle där alla skall vara så duktiga och ha det så fint osv så vi sliter ut oss? Stress är ju inte direkt något bristvara...

Citera
          Gita
          Inlägg 20-11-2010, 12:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag har svårt att koppla av och trivs inte riktigt om det är stökigt och ostädat runt mig därför köper jag sedan ett par år veckostädning. Den bästa investering jag någonsin gjort, det är underbart att komma hem till ett nystädat och fräscht hus fredag eftermiddag, det är underbart att kunna ägna hela helgen bara till att koppla av och göra roliga och trevliga saker. Det är underbart att alltid kunna ta emot gäster utan överhuvudtaget behöva tänka på stadning.
          Gita
          Tillägg. Vi är ett gäng som alla yrkesarbetar och har tid som en gemensam bristvara och vi gör så att vi gemensamt går ut och äter på restaurang en gång i månaden och på så sätt umgås på ett lätt sätt.

Redigerat av Gita: 20-11-2010, 13:04

Citera
          herkules
          Inlägg 20-11-2010, 13:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag trivs när det är rent och undanplockat, blir stressad när det är rörigt och skitigt, mitt umgänge blir inte på något sätt lidande för att jag har städat hemma.
          att inte ha tid att städa själv är trams, det tar inte lång stund att hålla efter skiten.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 13:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hade jag haft råd skulle någon gärna fått komma hem till mig och städa men då skulle jag inte vilja att andra ska behöva betala för det. Jag själv har bara städat hos människor som fått kostnaden subventionerad av övriga skattebetalare. Det kan endast vara acceptabelt om man har ett handikapp/ är så sjuk så att man inte fixar att ta hand om sin egen skit.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Fenja
          Inlägg 20-11-2010, 13:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Anki på Öland @ 20-11-2010, 12:16) *
          Kunde ha skrivit det själv!
          Mitt hem är mitt och mina hundars och jag har valt att ha en inhägnad trädgård och låta hundarna gå ut och in som dom vill - eftersom allt är sand ute är det även sand inne. Skulle jag vilja ha välstädat skulle jag inte kunna göra annat än feja - eller ta ut hundarna på bestämda tider och torka fötterna och magen efter varje utevistelse.
          Störs någon av hur det ser ut behöver dom inte komma hit.

Precis så är det här med!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          blomkronan
          Inlägg 20-11-2010, 15:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (blomkronan @ 20-11-2010, 11:11) *
          Grejer kan få ligga huller om buller men rent ska det vara, så städa "underytan" gör jag happy.gif

Den här meningen måste jag formulera om... wink.gif
          Grejer kan få ligga huller om buller
          duh.gif vad tänkte jag på då jag skrev " kan få"
          Jag gillar inte då grejer ligger huller om buller, men det är "snabbstädningarna" som gör det... så det är verkligheten!

men rent ska det vara, så städa "underytan" gör jag
          Rent under ytan!!!... det var det inte!! wink.gif Jag kan ju säga att min definition för rent är inte i närheten av vad min mamma tycker giggle.gif

Barnen tycker det är trivsamt hemma iallafall, så, så illa kan det inte vara, även deras vänner säger att det är så skönt att komma hem till oss för man behöver inte "gå på tå"

Citera
          skånepåg
          Inlägg 20-11-2010, 15:29
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Det ska finnas nån sorts sysselsättning för oss med diagnos, min styvmamma nämnde nåt om det att man städar hos varandra och diskar och så, får fråga henne igen men jag gillar inte ha folk hemma hos mej tongue.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 20-11-2010, 15:49
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag har två småbarn och tre katter. Det är omöjligt att hålla det fläckfritt hemma.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-11-2010, 16:16
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har inga stora krav på städning vare sig hemma hos mig själv eller hos andra men nu börjar det se rent ut sagt för jävligt ut här hemma, är berättigad till hemtjänst men det sa jag upp för snart ett år sedan då jag inte hade råd som sjukskriven. Nu är jag inte ens det, utförsäkrad från f-kassan och jag ser hur hemmet förfaller. Lider av att ha det så här men orken tryter och fönstren är inte putsade på minst två år, har inte dammsugit och torkat golv sedan mitten av januari och nu skäms jag verkligen för mitt hem. Tur att jag är så himla osocial att jag aldrig får några besök men det känns jobbigt när sonen vill ta hem kompisar. Har berättat på andra trådar att jag drabbats av två strokes men numera tror jag det mera handlar om depression att inget blir gjort. Fanns något TV-program tidigare där de åkte hem till folk som hade det rörigt och ostädat hemma förut och jag skulle verkligen behöva hjälp.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 16:28
          Länk hit: #33

Medlem

Malcolm kan du inte få din son att hjälpa till med städningen lite?

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 20-11-2010, 16:57
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 20-11-2010, 16:28) *
          Malcolm kan du inte få din son att hjälpa till med städningen lite?

Håller med. Hur skall han kunna klara sig i framtiden om han inte ens kan dammsuga? Om ni hjälps åt så går det säkert lättare också.

Ett tips är att börja i ett rum och flytta tidningar och annat plock till ett annat rum först. Då går det fortare att få fint och man kan bli inspirerad av det.

Mår man inte bra och skall börja med att plocka så finns det kanske ingenstans att lägga prylarna och så kommer man liksom ingenstans.

Om jag fick kaos på skrivborden på jobbet när det varit för mycket projekt så tog jag alla papper och mappar och la först alltihop i en stor hög. Sedan torkade jag av alla ytor. Sedan tog jag min stora hög och gick in i konferensrummet där det fanns ett jättebord och en massa stolar. Då fanns det plats att sortera i massor av olika högar.

En kvinna på jobbet som var väldigt noga med städning gjorde ändå alltid som jag skrev överst.

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-11-2010, 19:48
          Länk hit: #35

Gäster

Nu har väl Malcolms son ett handikapp om jag inte minns fel, så det kanske inte är helt lätt, det kanske tar mer energi att försöka få hjälp, eller kanske till och med hjälpa till med hjälpen, än att göra det själv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 20:03
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Meriona @ 20-11-2010, 19:48) *
          Nu har väl Malcolms son ett handikapp om jag inte minns fel, så det kanske inte är helt lätt, det kanske tar mer energi att försöka få hjälp, eller kanske till och med hjälpa till med hjälpen, än att göra det själv.

Jag vet inte hur stort handikapp sonen har det var därför jag frågade. Finns ju många med handikapp som klarar en hel del sysslor.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-11-2010, 20:12
          Länk hit: #37

Gäster

Jag förstår, och jag tycker också att tonåringar (friska som sjuka) ska hjälpa till om de kan. Men om man själv inte mår bra kan det där tjatandet vara just det man inte orkar. Bara försökte tänka mig in i situationen.

Ungefär som när man inte orkar förklara för folk att man har ont för att de ändå inte fattar, så skiter man i det och säger att man mår bra.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 21:57
          Länk hit: #38

Medlem

Fast Malcolm har ju fler barn. Men det är väl olika i olika familjer om man ställer upp och hjälper varandra om någon mår dåligt kanske.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 20-11-2010, 22:04
          Länk hit: #39

Gäster

Vill inte ha det stökigt ... var sak på sin plats (ibland glömmer jag) ... gillar inte att ha en massa grejs och plotter överallt. Därmed inte sagt att det ska vara el se sterilt ut ... nej det ska synas att här bor folk.
          Veckostäd och några drag med trasa och dammsugare däremellan och så klart ska kök, badrum och toalett hållas rena, dagligen = diskbänk, o spis rengjorda, tvättfat svabbat likaså toastolar osv

Gäster kommer så gott som alltid oanmälda ... inget problem. smile.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 21-11-2010, 07:27
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Meriona @ 20-11-2010, 20:12) *
          Jag förstår, och jag tycker också att tonåringar (friska som sjuka) ska hjälpa till om de kan. Men om man själv inte mår bra kan det där tjatandet vara just det man inte orkar. Bara försökte tänka mig in i situationen.

Ungefär som när man inte orkar förklara för folk att man har ont för att de ändå inte fattar, så skiter man i det och säger att man mår bra.

Att tjata är jättejobbigt! När det gäller tonåringar tror jag mer på att involvera. Att man sätter sig tillsammans och diskuterar hur man vill ha det hemma. Att man inte ger order utan ställer frågor och diskuterar på lika villkor. Malcoms son är dessutom vuxen och han berättade att de inte dammsugit sedan i januari.

Själva dammsugningen brukar inte vara den del i städningen som kräver mental ork och kapacitet. Det var därför jag föreslog strategin att börja med att flytta bort allt plock från ett rum och dammsuga där.

Om man börjar med plocket när det är kaos överallt så riskerar man att aldrig komma så långt som till dammsugningen. Det tar så lång tid innan man ser resultat så att man ger upp.

Redigerat av Christa: 21-11-2010, 07:28

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 20:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon