Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > nordkoreas attack...
          Fny
          Inlägg 24-11-2010, 17:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Nej usch, det är ju hemskt. sad.gif Är själv inte så insatt i fackliga frågor, så det hade jag ingen aning om...

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-11-2010, 18:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (andersen @ 24-11-2010, 16:56) *
          För mej är det inget land som jag skulle vilja leva i,men det beror nog till stor del av min fackliga bakgrund, fackliga aktiviteter uppskattas inte någonstans i Asien, men Sydkorea tar en speciellt dålig plats pga att dom lovade att bättra sig när dom tog plats i G20 men det har dom inte uppfyllt, tror att det sitter ca 300 fackligt aktiva kamrater i fängelse pga att dom har försökt att få igång facken i Sydkorea, men det stoppas av Sydkoreanska lagar mot fackföreningar, Polisen slår hårdhänt ner strejkande arbetare, dom blir slagna sönder o samman.

Det är väl inte konstigt om man hamnar i fängelse när man försöker starta fackföreningar i ett land där såna är förbjudna! Skall man inte följa landets lagar?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          batski
          Inlägg 24-11-2010, 18:48
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 18:02) *
          Det är väl inte konstigt om man hamnar i fängelse när man försöker starta fackföreningar i ett land där såna är förbjudna! Skall man inte följa landets lagar?

När lagar är orättvisa och förtryckande kan det vara berättigat att bryta mot dem i syfte att få till stånd en förändring. Hade t ex. Martin Luther King Jr. inte brutit mot lagen genom sina civil olydnads-aktioner hade USA kanske haft kvar sina gamla rasistiska lagar...

Citera
          andersen
          Inlägg 24-11-2010, 18:50
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 18:02) *

Dom fria fackföreningarna borde vara tillåtna i ett land som Fny ansåg vara ett framstående land, där av att jag skrev att Sydkorea har lagar som förbjuder fackföreningar.

Sedan så förstår jag att du skriver så som du gör för att provosera! i ett demokratisk land så skall självklart det inte vara förbjudet med fackföreningar, så svaret på din fråga är att det är två fel, nr1 landets lagar är fel och nr2 föreningsrätten borde gälla alla länder i hela världen, tyvärr så gör den inte det.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-11-2010, 19:20
          Länk hit: #25

Medlem

Nej, jag provocerar inte, bara retas lite. Men det finns ett allvar i botten. Jag är för rätten att bilda fackföreningar men samtidigt är jag kritisk. Det skall inte vara ett självändamål med en fackförening, det kan bli ett självmål annars. Jag har varit fackansluten hela mitt yrkesverksamma liv, snart 38 år. Fn betalar jag 500 kr/månad för "nöjet" men när jag summerar börjar jag fundera på vad jag har betalat för, i dagens penningvärde börjar det närma sig 200 000. Under dessa år har jag ett par gånger varit på kant med facket för jag har inte tyckt att de arbetar för medlemmarna utan har en egen agenda. Dessutom så finns det inom rörelsen en del som har det jäkligt bra utan att förtjäna det. Makt har en benägenhet att korrumpera som lord Akron sa. Fast här handlar det om pang-pang på Koreahalvön.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-11-2010, 20:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 19:20) *
          Nej, jag provocerar inte, bara retas lite. Men det finns ett allvar i botten. Jag är för rätten att bilda fackföreningar men samtidigt är jag kritisk. Det skall inte vara ett självändamål med en fackförening, det kan bli ett självmål annars. Jag har varit fackansluten hela mitt yrkesverksamma liv, snart 38 år. Fn betalar jag 500 kr/månad för "nöjet" men när jag summerar börjar jag fundera på vad jag har betalat för, i dagens penningvärde börjar det närma sig 200 000. Under dessa år har jag ett par gånger varit på kant med facket för jag har inte tyckt att de arbetar för medlemmarna utan har en egen agenda. Dessutom så finns det inom rörelsen en del som har det jäkligt bra utan att förtjäna det. Makt har en benägenhet att korrumpera som lord Akron sa. Fast här handlar det om pang-pang på Koreahalvön.

I Nordkorea behövs inte facket, där tar ”den käre ledaren”, hand om dig...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-11-2010, 20:31
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-11-2010, 20:10) *
          I Nordkorea behövs inte facket, där tar ”den käre ledaren”, hand om dig...

Faktum är att demokrati är ett ganska ineffektivt styrelseskick, att fatta beslut tar en väldig tid. Den bästa ordningen ur den synvinkeln är den upplyste despoten, med all makt i sin hand fattar han beslut som är bra för de flesta och snabbt går det. Beträffande Nordkorea så är dock despoten inte speciellt upplyst, snarare rena rama natta råder.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 24-11-2010, 20:39
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (andersen @ 24-11-2010, 16:56) *
          För mej är det inget land som jag skulle vilja leva i,men det beror nog till stor del av min fackliga bakgrund, fackliga aktiviteter uppskattas inte någonstans i Asien, men Sydkorea tar en speciellt dålig plats pga att dom lovade att bättra sig när dom tog plats i G20 men det har dom inte uppfyllt, tror att det sitter ca 300 fackligt aktiva kamrater i fängelse pga att dom har försökt att få igång facken i Sydkorea, men det stoppas av Sydkoreanska lagar mot fackföreningar, Polisen slår hårdhänt ner strejkande arbetare, dom blir slagna sönder o samman.

Hade ingen aning om detta.
          Extra trist då att många svenska företag är direkt verksamma i Sydkorea.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          gnon49
          Inlägg 24-11-2010, 21:03
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

ja inte har Sverige dåliga relationer med Kina som ju är en ren diktatur. Vårt exportberoende gör nog att vi bortser från det mesta om vi vill upprätthålla exporten och få gröna sifftror i statsbudgeten. Sydkorea är nog på rätt väg efter alla år av militärdiktatur. Välstånd brukar ju gynna demokratin, liksom fattigdom gynnar diktatur.
          Sydkorea skickar matbistånd till Nordkorea och får granater som betalning. Helt sanslöst tycker jag.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-11-2010, 21:16
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 20:31) *
          Faktum är att demokrati är ett ganska ineffektivt styrelseskick, att fatta beslut tar en väldig tid. Den bästa ordningen ur den synvinkeln är den upplyste despoten, med all makt i sin hand fattar han beslut som är bra för de flesta och snabbt går det. Beträffande Nordkorea så är dock despoten inte speciellt upplyst, snarare rena rama natta råder.

Även den "upplyste" Voltaire förordade den upplyste despoten, men tappade hoppet om såväl Fredrik den store av Preussen som Katarina den stora av Ryssland.
          Tyvärr visar historien att det upplysta snart slocknar och ersätts av blind diktatur. Demokrati innebär inte alltid att det bästa beslutet fattas, men det är en garanti mot det riktigt dåliga...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          batski
          Inlägg 24-11-2010, 21:52
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 20:31) *

Men hur vanligt är det med upplysta despoter? unsure.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 24-11-2010, 22:01
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Jag talar inte om företag som skickar varor/pengar. Jag talar om svenska företag som har direkta investeringar i Sydkorea... eller tom flyttade från Sverige till Korea.

Redigerat av Ralf: 24-11-2010, 22:02

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          gnon49
          Inlägg 24-11-2010, 22:18
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Ralf @ 24-11-2010, 22:01) *
          Jag talar inte om företag som skickar varor/pengar. Jag talar om svenska företag som har direkta investeringar i Sydkorea... eller tom flyttade från Sverige till Korea.

Men dom flesta stora svenska företagen investerar ju i Kina hej vilt. Idag är ju Kina rena drömmen för företag att investera i. Att Kina är en diktatur glöms liksom bort i sammanhanget. Sedan kan jag inte låta bli att beundra kinas framgångar. Men en diktatur är det om än inte lika brutal som Nordkoreas.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 19:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon