Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Målet med en diskussion, Var är ditt mål?
          Solstorm
          Inlägg 27-11-2010, 17:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Diskussioner kan se så olika ut. I en bra diskussion så ska man lyssna på varandras argument och tänka efter. Man lär sig att se mer än en sida av saken och det är ju positivt, men för det måste man ju inte ändra uppfattning, fast man kan om det verkar vettigt. En diskussion kan sluta med att man håller fast vid de olika synpunkter man hade från början, ingen behöver ju ändra uppfattning, man ska kunna respektera att andra uppfattningar finns än ens egen. Så funkar det när det är som bäst. Diskussion är ingen tävling.

Jag har en bekant som jag inte orkar med, har slutat att umgås med. Hon är enormt tävlingsinriktad och måste alltid ha rätt till varje pris. Hon kan aldrig avsluta en diskussion med att vi har olika åsikt utan ska till varje pris påtvinga mig sin åsikt.

Fast ibland är det svårt att vara sansad. Nog har jag kommit hem ibland och kokat efter diskussion med någon som jag tycker är helt dum och som vägrar fatta.

Citera
          gnon49
          Inlägg 27-11-2010, 18:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Hur en diskussion utvecklar sig beror väl på vad man diskuterar. Diskuterar man sakfrågor eller händelser finns ju ofta ett rätt svar. Diskuterar man t.ex politik så finns ju inget enkelt svar. Båda kan ha rätt. Att ventilera olika åsikter är väl egenligen syftet med en diskussion. Vill man tvunget ha rätt så är det nog mer en debatt. Vet man inte svaret så dikuterar man oftast. Tror man sig veta svaret så debatterar man utifrån det. Men det är min åsikt bara.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Christa
          Inlägg 27-11-2010, 21:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (gnon49 @ 27-11-2010, 18:14) *
          Hur en diskussion utvecklar sig beror väl på vad man diskuterar. Diskuterar man sakfrågor eller händelser finns ju ofta ett rätt svar. Diskuterar man t.ex politik så finns ju inget enkelt svar. Båda kan ha rätt. Att ventilera olika åsikter är väl egenligen syftet med en diskussion. Vill man tvunget ha rätt så är det nog mer en debatt. Vet man inte svaret så dikuterar man oftast. Tror man sig veta svaret så debatterar man utifrån det. Men det är min åsikt bara.

Jag håller med dig om det du skriver. Sedan har vi ju diskussioner där det är själva diskussionen som är intressant och inte att man kommer fram till en gemensam ståndpunkt. I ett forum är det nog oftast den typen av diskussion som jag tycker är intressantast.

Citera
          netha
          Inlägg 27-11-2010, 21:58
          Länk hit: #24

Gäster

Målet med en diskussion är väl att ventilera sina åsikter och tankar ... eller?

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 27-11-2010, 22:37
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Nu börjar vi nå fram till något bra i den här tråden.

Citera
          Christa
          Inlägg 28-11-2010, 07:14
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (netha @ 27-11-2010, 21:58) *
          Målet med en diskussion är väl att ventilera sina åsikter och tankar ... eller?

Självklart men då gäller det att hålla sig till sakfrågan och vara noga med att inte skriva omdömen om personen.

Det gäller också att anstränga sig för att försöka förstå vad den andre menar.

Citera
          netha
          Inlägg 28-11-2010, 08:48
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Christa @ 28-11-2010, 07:14) *
          Självklart men då gäller det att hålla sig till sakfrågan och vara noga med att inte skriva omdömen om personen.

Tycker nog att jag gjorde det.

Varför var grönsakstråden så upprörande för dig?

Citera
          Carl
          Inlägg 28-11-2010, 09:37
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

tycker det är intressant att läsa om andras åsikter. Iaf sig ganska kul att se att i princip att alla diskussions ämnen kan utmynna i hårda ord i princip alltid ifrån samma personer.
          Märkligt i mina ögon!

Citera
          netha
          Inlägg 28-11-2010, 10:05
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Christa @ 28-11-2010, 07:14) *

Tacksam om du visar var i grönsakstråden jag inte hållit mig till sakfrågan osv.

Citera
          Christa
          Inlägg 28-11-2010, 10:09
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (netha @ 28-11-2010, 10:05) *
          Tacksam om du visar var i grönsakstråden jag inte hållit mig till sakfrågan osv.

Jag syftade inte specifikt på grönsakstråden och specifikt på dig.

I en tråd så var det någon som påstod att jag hade anorexia och du hängde på. Tycker du att det är att hålla sig till sakfrågan?

Om du tycker det så kan du ju leta reda på den tråden och kolla vad du faktiskt skrev och vad jag skrev.

Citera
          netha
          Inlägg 28-11-2010, 10:12
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Christa @ 28-11-2010, 10:09) *
          Jag syftade inte specifikt på grönsakstråden och specifikt på dig.

I en tråd så var det någon som påstod att jag hade anorexia och du hängde på. Tycker du att det är att hålla sig till sakfrågan?

Om du tycker det så kan du ju leta reda på den tråden och kolla vad du faktiskt skrev och vad jag skrev.

OK ... trodde att det, eftersom du citerade mig.

Minns inte hur den tråden vandrade men jag tror fortfarande att du har ätstörning.

Citera
          andersen
          Inlägg 28-11-2010, 10:15
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Carl @ 28-11-2010, 09:37) *
          tycker det är intressant att läsa om andras åsikter. Iaf sig ganska kul att se att i princip att alla diskussions ämnen kan utmynna i hårda ord i princip alltid ifrån samma personer.
          Märkligt i mina ögon!

Fast Carl, jag tror att många gånger, är inte orden så hårda utan att det ligger mera i betraktarens ögon, vi har olika bakgrunder och olika sätt att uppfatta det skrivna språket, vilket är i mitt fall många gånger svårt att dra rätt slutsats på vad som menas med dom skrivna raderna.

Det är mycket lättare att föra en diskussion med det talande språket än det skrivna.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Suz
          Inlägg 28-11-2010, 10:50
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

CITAT (Solstorm @ 27-11-2010, 17:41) *
          Hon är enormt tävlingsinriktad och måste alltid ha rätt till varje pris. Hon kan aldrig avsluta en diskussion med att vi har olika åsikt utan ska till varje pris påtvinga mig sin åsikt.

Fast ibland är det svårt att vara sansad. Nog har jag kommit hem ibland och kokat efter diskussion med någon som jag tycker är helt dum och som vägrar fatta.

OT, visste inte att du känner min svärmor blink.gif

--------------------
          Zon II

Citera
          Christa
          Inlägg 28-11-2010, 12:06
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Carl @ 28-11-2010, 09:37) *
          Märkligt i mina ögon!

Jag har också konstaterat att det alltid är samma personer som är ohövliga mot mig.

Jag har ju också läst att många andra klagar på att det mycket bråk men jag har ingen koll på om det är samma personer som är i farten då också.

Vad jag inte förstår är vad de har för mål när de går på personen istället för ämnet.

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2010, 13:29
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Christa @ 28-11-2010, 12:06) *
          Jag har också konstaterat att det alltid är samma personer som är ohövliga mot mig.

Jag har ju också läst att många andra klagar på att det mycket bråk men jag har ingen koll på om det är samma personer som är i farten då också.

Vad jag inte förstår är vad de har för mål när de går på personen istället för ämnet.

Men Christa det är ingen som är ohövlig mot dig, däremot har du en tendens att uppfatta dem som har andra åsikter och tankar än du som ohövliga.
          Starta man en diskussion så bör man kunna accepera en mäng olika åsikter och också vara intresserad av vad andra tycker.
          Gita

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 28-11-2010, 14:10
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Gita @ 28-11-2010, 13:29) *
          Men Christa det är ingen som är ohövlig mot dig, däremot har du en tendens att uppfatta dem som har andra åsikter och tankar än du som ohövliga.
          Starta man en diskussion så bör man kunna accepera en mäng olika åsikter och också vara intresserad av vad andra tycker.
          Gita

yes.gif tummenupp.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 28-11-2010, 14:24
          Länk hit: #37

Medlem

Gita

Hur kommer det sig att det är så mycket klagomål på bråk i trådarna om alla nu är så hövliga mot varandra och håller sig till ämnet?

Citera
          andersen
          Inlägg 28-11-2010, 14:27
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jag tycker att det är just nu, lite bråk i trådarna, och det beror nog främst på att en medlem har lovat att vara snäll till jul.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Christa
          Inlägg 28-11-2010, 14:38
          Länk hit: #39

Medlem

Men Christa det är ingen som är ohövlig mot dig, däremot har du en tendens att uppfatta dem som har andra åsikter och tankar än du som ohövliga.Starta man en diskussion så bör man kunna accepera en mäng olika åsikter och också vara intresserad av vad andra tycker.
          Gita

Så länge dom har tankar och åsikter när det gäller ämnet vi diskuterar så är det okey. Det är när dom framför tankar och åsikter om mig som jag reagerar.

Att framföra subjektiva bedömningar av den man den man diskuterar med är ohövligt.

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2010, 14:44
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Christa @ 28-11-2010, 14:24) *
          Hur kommer det sig att det är så mycket klagomål på bråk i trådarna om alla nu är så hövliga mot varandra och håller sig till ämnet?

Men snälla du, nu seglar du väl iväg ,andra så kallade bråktrådar har väl inget att göra med detta.
          Här öppnar du en tråd och ställer en fråga, du får massor med svar men tydligen inte de svar du vill ha. Då är det synd om dig och du påstår dig bli ohövligt bemött. Med risk att anses som ohövlig anser jag att ditt sätt att resonera är ytterst märkligt och inte helt sunt.
          Gita

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 10:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon