|
|
  |
Do it yourself, Köper ni allt färdigt? |
|
|
|
02-12-2010, 14:37
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (malcolm @ 02-12-2010, 14:16)  Tyvärr har det blivit så att det knappt går att handla "råvarorna" längre, järnaffärerna är inte vad de varit och säljer mest solur och annat tjafs, behöver man tex. en bit mässingsstång får man leta. Clas Ohlson som tidigare var en guldgruva för hemmafixare har allt mer börja likna en prylbod. Många av de saker som man skulle kunna bygga själv är billigare att köpa färdigt eftersom virket är så dyrt så därför sparar jag alla spillbitar eftersom de kan ingå i någon konstruktion så småningom. För att inte tala om allt annat jag sparar, inte undra på att hobbyrummet och garaget är fullt av "bra-att-ha-saker"  Jag tycker det är roligt och avkopplande att bygga/konstruera saker. Är helt med dig malcolm, men vi är också uppväxta och fostrade i en helt annan tidsanda. Och jag har tidigare alltid tyckt det ÄR/VAR avkoppling att DIY:a .. nu börjar kroppen säga ifrån- men ännu så går det. Huggorm: Jag kan inte avgöra om du är snål- men knappast av snålhet som du bygger???? Jag betraktas säkert av många som "snål" för att jag tar tillvara på vad andra ratar- men SNÅL- är något helt annat- i mina ögon iallafall. b
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
02-12-2010, 14:59
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (gammelnalle @ 02-12-2010, 14:37)  Huggorm: Jag kan inte avgöra om du är snål- men knappast av snålhet som du bygger???? Jag betraktas säkert av många som "snål" för att jag tar tillvara på vad andra ratar- men SNÅL- är något helt annat- i mina ögon iallafall.
b "Sparsam" är ett bättre ord. Nej, det är inte därför som jag bygger, men nog känns det bra med 0kr i hyra Jag planerar för ett rejält växthus, byggt med gamla fönster som andra ratat. Det kastas alldeles för mycket grejer i det här landet, och även om fönstren inte klarar dagens isoleringskrav så duger dom gott till ett växthus. En granne har byggt världens växthus av virke från egen skog och fönster som byttes på något flerfamiljshus i Göteborg. Vi pratar 100-150kvm, fyllt med vindruvor, kiwi, schisandra, fikon och så vidare. I mitten en matsalsgrupp med plats för 8-10 personer. Alltsammans till en låg kostnad och med minsta möjliga förbrukning av råvaror. Riktigt så stort kanske inte jag skall bygga, men en bra förebild för mig som är snål och miljömedveten, men någorlunda händig
|
|
|
|
|
02-12-2010, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Huggorm @ 01-12-2010, 22:23)  Bild från i fjol, men det har inte ändrat sig så mycket. Altanen är lite färdigare och fönstren är målade bara.
Jag vet, det är en väldigt liten stuga, men jag vill inte ha en massa onödigt utrymme att värma upp. Och så är jag väldigt snål också. Skaplig stuga för en kolonilott.  Skämt åsido, ser skaplig ut men inget för en ekorre som jag. Jag är ensam på 120 kvm och får knappt plats.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
När jag startade denna tråd så menade jag kanske inte att man skulle kunna bygga sitt eget hus eller stuga men nog tycker jag att det hör till allmänbildningen att kunna laga en cykelpunktering eller att sätta upp en hylla. Själv har jag alldeles för mycket verktyg och maskiner men har ändå beställt tid på verkstad för att laga läckaget av kylarvätska på min bil men det beror mest på att det är vinter och kallt och jag har helt enkelt ingenstans att hålla på för vem vill meka bil när det är mer än 10 grader kallt ute...
|
|
|
|
|
02-12-2010, 17:08
|

Medlem

|
Joo, det där med punkteringar håller jag med om. På min första bil tog jag av topplocket, ett jäkla jobb med tröga pinnbultar, och lämnade in det för renovering när några ventiler bränt. Sen monterade jag det igen och motorn startade!!!  På den nuvarande skulle jag behöva byta topplockspackningen men en verkstad tar flera tusen och göra det själv? Med dubbla överliggande kamaxlar? Njaaa. Fö har jag tilläggsisolerat halva huset med ny fasad och allt annat, byggt ett nytt uthus på landet mm så nog sitter båda tummarna på rätt ställe.
--------------------
|
|
|
|
|
02-12-2010, 17:30
|

Medlem

|
När det gällde min Volvo 245 lämnade jag in den hos Bilia, den läckte ut olja till kylarsystemet vilket skapade en bubblig och trög smet som täppte till hela systemet, hade försökt med att byta ut både vattenpump och termostat innan men det hjälpte inte. Reparationen gick på 12.000 kr och jag får erkänna att jag inte har kunskapen för dylika reparationer men fö. fixar jag det mesta själv.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Jag tycker att jag är händig på det som jag tycker är roligt tex,så har jag bytt vevlager, hjullager, styrlager ja allt som kan bytas på en cykel. Datorer har jag byggt många, men när vi pratar bilar så ids jag inte att byta avgassystem och få blodiga händer, tycker det inte är roligt att meka bil och har därför ingen större kunskap heller. I hemmet så är det samma sak där har alldrig tapetserat, har målat dotterns rum det är nog allt som jag har gjort som hemmafixare.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 17:32
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 02-12-2010, 17:30)  Jag tycker att jag är händig på det som jag tycker är roligt tex,så har jag bytt vevlager, hjullager, styrlager ja allt som kan bytas på en cykel. Datorer har jag byggt många, men när vi pratar bilar så ids jag inte att byta avgassystem och få blodiga händer, tycker det inte är roligt att meka bil och har därför ingen större kunskap heller. I hemmet så är det samma sak där har alldrig tapetserat, har målat dotterns rum det är nog allt som jag har gjort som hemmafixare. Hör av dig när det gäller gammelbilen, du vet ju var jag bor men så här på vintern mekar jag inte så gärna.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 17:46
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (malcolm @ 02-12-2010, 17:32)  Hör av dig när det gäller gammelbilen, du vet ju var jag bor men så här på vintern mekar jag inte så gärna. Tack, men jag har inga större problem med den, den går som en klocka och har rullat ca 50.000mil! har en barndoms kompis som byter olja och tittar över den varje vår, har dock något glapp i jordningen tror jag, rätt som det är stannar bilen och jag måste räkna till tio sedan går den igång och jag kan köra ett par tre månader så händer det igen, och det kan hända ett par gånger efter varandra, det som är marit det är att bilen är automatväxlad så bilen blir stående någon minut, är rädd att det skall hända på Esingeleden med tätbiltrafik, annars så gillar jag min gamla volvo.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 20:29
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2010, 17:08)  Fö har jag tilläggsisolerat halva huset med ny fasad och allt annat, Hur gjorde du då? Har just haft ett samtal med en vän om detta i dag och till våren måste jag göra det själv så berätta gärna
|
|
|
|
|
02-12-2010, 21:02
|

Moderator

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2010, 20:29)  Hur gjorde du då? Har just haft ett samtal med en vän om detta i dag och till våren måste jag göra det själv så berätta gärna Det beror ju lite på hur ditt hus är konstruerat. Sedan får man välja om man skall isolera på utsidan eller insidan. Men viktigast är förståss att vinden är bra isolerad, den mesta värmen försvinner uppåt.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 21:30
|

Medlem

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2010, 20:29)  Hur gjorde du då? Har just haft ett samtal med en vän om detta i dag och till våren måste jag göra det själv så berätta gärna Svårt att ge råd, som Huggorm skriver så beror det på mycket. På den delen av huset som består av förtillverkade lämmar spikade jag på reglar 45 x 45 vågrätt med c/c 60 cm. Sen gullfiberskivor emellan, vindpapp utanpå och sen fasadbräder 120 x 22 och lock över skarvarna. En del av fusk/klantbyggda tillbyggnaden fick jag först riva ner ytterklädseln för det var röta i den. Sen samma uppbyggnad som den första delen med den nya fasaden. På en annan del av tillbyggnaden nöjde jag mig med att ta bort skarvlocken och sen på med den nya fasaden. Jag var noga med att få tätt nedtill för tidigare hade det dragit rätt ordentligt genom väggen.
--------------------
|
|
|
|
|
02-12-2010, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
beror ju på vad man kan dvs är kapabel att göra och inte.. Jag gör snygga julgrupper men är usel på snickeri..tex
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
02-12-2010, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2010, 20:29)  Hur gjorde du då? Har just haft ett samtal med en vän om detta i dag och till våren måste jag göra det själv så berätta gärna Ställ frågan på byggahus forum, där finns massor av experter. Just tilläggsisolering kan bli väldigt fel om man inte gör det rätt, ett par vänner fick göra om hela fasaden eftersom det saknades luftspalt då huset tilläggsisolerades.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
netha
|
02-12-2010, 22:50
|
Gäster

|
Kan hantera såg och borr och hammare och symaskin och pernsel och kavel och kakformar osv osv Barnen ... son och döttrar har fått var sin "flyttahemifrån" present ... välfylld verktygslåda och sortimentskåp innehållande allt man kan tänka sig behöva under de första åren i egen bostad inkl borrmaskin/skruvdragare. De är alla intreserade av snickeri ... skruva/måla/tapetsera ... tillverkar prylar ... bygger om i hus osv osv Allt spillvirke tas omhand ... kan ju vara bra att ha.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 23:46
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-12-2010, 21:41)  beror ju på vad man kan dvs är kapabel att göra och inte.. Jag gör snygga julgrupper men är usel på snickeri..tex Då är jag inte ensam men det gör ju inte saken bättre - det behöver göras något åt och vet jag inte hur så kan jag bli grundlurad CITAT (netha @ 02-12-2010, 22:50)  Kan hantera såg och borr och hammare och symaskin och pernsel och kavel och kakformar osv osv Barnen ... son och döttrar har fått var sin "flyttahemifrån" present ... välfylld verktygslåda och sortimentskåp innehållande allt man kan tänka sig behöva under de första åren i egen bostad inkl borrmaskin/skruvdragare. De är alla intreserade av snickeri ... skruva/måla/tapetsera ... tillverkar prylar ... bygger om i hus osv osv Allt spillvirke tas omhand ... kan ju vara bra att ha.  Även jag är duktig på det mesta men det hjälper inte alltid CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2010, 21:30)  Svårt att ge råd, som Huggorm skriver så beror det på mycket. På den delen av huset som består av förtillverkade lämmar spikade jag på reglar 45 x 45 vågrätt med c/c 60 cm. Sen gullfiberskivor emellan, vindpapp utanpå och sen fasadbräder 120 x 22 och lock över skarvarna. En del av fusk/klantbyggda tillbyggnaden fick jag först riva ner ytterklädseln för det var röta i den. Sen samma uppbyggnad som den första delen med den nya fasaden. På en annan del av tillbyggnaden nöjde jag mig med att ta bort skarvlocken och sen på med den nya fasaden. Jag var noga med att få tätt nedtill för tidigare hade det dragit rätt ordentligt genom väggen. Men hur gör man runt fönster och dörrar - det var just det vännen och jag funderade runt. Själv har jag kommit på att ytterpanelen måste bytas men vännen vill göra det från insidan och då började jag fundera - Era tips
|
|
|
|
|
02-12-2010, 23:52
|

Moderator

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2010, 23:46)  Men hur gör man runt fönster och dörrar - det var just det vännen och jag funderade runt.
Själv har jag kommit på att ytterpanelen måste bytas men vännen vill göra det från insidan och då började jag fundera - Era tips Det är ett problem. Isolerar man på utsidan hamnar fönstren en bit in och det ser konstigt ut. Det går förståss att flytta ut fönstren, men det är mycket jobb. Dessutom blir ju takfoten mindre. Isolerar man på insidan i stället, så förlorar man boyta.
Redigerat av Huggorm: 02-12-2010, 23:53
|
|
|
|
|
03-12-2010, 00:19
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2010, 21:30)  Svårt att ge råd, som Huggorm skriver så beror det på mycket. På den delen av huset som består av förtillverkade lämmar spikade jag på reglar 45 x 45 vågrätt med c/c 60 cm. Sen gullfiberskivor emellan, vindpapp utanpå och sen fasadbräder 120 x 22 och lock över skarvarna. En del av fusk/klantbyggda tillbyggnaden fick jag först riva ner ytterklädseln för det var röta i den. Sen samma uppbyggnad som den första delen med den nya fasaden. På en annan del av tillbyggnaden nöjde jag mig med att ta bort skarvlocken och sen på med den nya fasaden. Jag var noga med att få tätt nedtill för tidigare hade det dragit rätt ordentligt genom väggen. Vågrätt...?
|
|
|
|
|
03-12-2010, 00:26
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 02-12-2010, 17:46)  Tack, men jag har inga större problem med den, den går som en klocka och har rullat ca 50.000mil! har en barndoms kompis som byter olja och tittar över den varje vår, har dock något glapp i jordningen tror jag, rätt som det är stannar bilen och jag måste räkna till tio sedan går den igång och jag kan köra ett par tre månader så händer det igen, och det kan hända ett par gånger efter varandra, det som är marit det är att bilen är automatväxlad så bilen blir stående någon minut, är rädd att det skall hända på Esingeleden med tätbiltrafik, annars så gillar jag min gamla volvo. Automatväxlade bilar har en startspärr inbyggd i växelföraren, det är en kontakt som skall förhindra att bilen går att starta med växelläget i. Blir det avbrott/glappt i denna kontakt stängs hela tändningssystemet av och man kan råka ut för exakt de bekymmer du beskriver. Gamla Volvobilar av 240-modell har också ett kretskort bakom mattan under handskfacket där det sitter två relän fastlödda och det är inte ovanligt att dessa lödningar släpper.
|
|
|
|
|
03-12-2010, 00:43
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2010, 23:46)  Då är jag inte ensam men det gör ju inte saken bättre - det behöver göras något åt och vet jag inte hur så kan jag bli grundlurad Även jag är duktig på det mesta men det hjälper inte alltid Men hur gör man runt fönster och dörrar - det var just det vännen och jag funderade runt.
Själv har jag kommit på att ytterpanelen måste bytas men vännen vill göra det från insidan och då började jag fundera - Era tips Det har kommit nya isoleringsskivor som är väldigt tunna, jag tror att det var så att 5 cm tjocklek isolerar som 30-40 cm vanlig isolering. Kanske minns jag helt fel vad det gäller siffrorna, men stor skillnad var det i alla fall! Värt att titta på om man vill isolera inifrån.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|