Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Do it yourself, Köper ni allt färdigt?
          Överbölingen
          Inlägg 03-12-2010, 00:44
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Jagade i fyra butiker efter malen fänkål till årets korvar. Till slut fick jag mala själv. Själv! är tydligen fortfarande = bästa dräng:)

Citera
          Klura
          Inlägg 03-12-2010, 05:54
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

CITAT (andersen @ 02-12-2010, 17:46) *
          Tack, men jag har inga större problem med den, den går som en klocka och har rullat ca 50.000mil! har en barndoms kompis som byter olja och tittar över den varje vår, har dock något glapp i jordningen tror jag, rätt som det är stannar bilen och jag måste räkna till tio sedan går den igång och jag kan köra ett par tre månader så händer det igen, och det kan hända ett par gånger efter varandra, det som är marit det är att bilen är automatväxlad så bilen blir stående någon minut, är rädd att det skall hända på Esingeleden med tätbiltrafik, annars så gillar jag min gamla volvo.

Jag gillar också Volvo. Det är bästa vinterbilen. Min 240 har bara gått 15700 och är som ny.
          Kan t o m mecka själv om det skulle behövas.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-12-2010, 08:05
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 00:19) *
          Vågrätt...?

Ja?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-12-2010, 08:42
          Länk hit: #44

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Klura @ 03-12-2010, 05:54) *
          Jag gillar också Volvo. Det är bästa vinterbilen. Min 240 har bara gått 15700 och är som ny.
          Kan t o m mecka själv om det skulle behövas.

Hur många sandsäckar har du i bagaget under vintern för att kunna ta dig fram då? wink.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 11:43
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Ser man en bil i diket en snöig och hal dag så är det ofta en Volvo 240, hade själv en 245:a och den var rent livsfarlig på vintervägar, inte startade den snällt när det var kallt heller. Den SAAB jag har nu är dock pålitlig, både vad det gäller väghållning och starter.

CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2010, 08:05) *
          Ja?

Blir det inte vatten ståendes där då?

Citera
          Anma
          Inlägg 03-12-2010, 12:04
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 08:42) *
          Hur många sandsäckar har du i bagaget under vintern för att kunna ta dig fram då? wink.gif

Min man blir lika nostalgisk varje gång han ser en 240 på vinterväglag. "Åhh vad jag saknar bakhjulsdrivet! Slaadddaaaaa!!!" Brukar det låta. Vi hade en sån i många år, sladdade runt jämt och ständigt. Men vi var aldrig ner i någon dike.
          Fast när jag föreslår att vi kan byta till en så brukar han bli tyst... Nån måtta får det tydligen vara på nostalgin.
          Och så sladdar han vidare med hjälp av handbromsen istället.
          Ja, jag vet, vissa blir aldrig vuxna. Han skulle blivit rallyförare istället.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-12-2010, 12:11
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 11:43) *
          Ser man en bil i diket en snöig och hal dag så är det ofta en Volvo 240, hade själv en 245:a och den var rent livsfarlig på vintervägar, inte startade den snällt när det var kallt heller. Den SAAB jag har nu är dock pålitlig, både vad det gäller väghållning och starter.
          Blir det inte vatten ståendes där då?

Inte på insidan. Det är fö inte helt tätt, träet andas.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 12:16
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2010, 12:11) *
          Inte på insidan. Det är fö inte helt tätt, träet andas.

Hoppas du har någon form av läkt emellan för att få en luftspalt mot huset.

Citera
          Klint
          Inlägg 03-12-2010, 13:11
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Jag tapetserar,målar (dock inte utvändigt om det är för högt) och gör en hel del, slipade ett golv för några år sen men det var lite nervigt men så tänkte jag kan inte bli så mycket sämre.Det blev så fint och jag var jättestolt.En annan grej jag gjorde på vinst och förlust var att sätta foder runt en öppning (dörren var borta)ja det gick det med.Däremot tog jag hjälp med att byta fönster de tog jag inte i.Jag gör inte korv syltor osv.
          Men bakade en del förr och det ska jag ta upp igen.Nu ska vi sätta på xtraljus på bilen när vi(gubben)gör det själv sparar vi 1700kr!)

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-12-2010, 13:12
          Länk hit: #50

Moderator

CITAT (Anma @ 03-12-2010, 12:04) *
          Min man blir lika nostalgisk varje gång han ser en 240 på vinterväglag. "Åhh vad jag saknar bakhjulsdrivet! Slaadddaaaaa!!!" Brukar det låta. Vi hade en sån i många år, sladdade runt jämt och ständigt. Men vi var aldrig ner i någon dike.
          Fast när jag föreslår att vi kan byta till en så brukar han bli tyst... Nån måtta får det tydligen vara på nostalgin.
          Och så sladdar han vidare med hjälp av handbromsen istället.
          Ja, jag vet, vissa blir aldrig vuxna. Han skulle blivit rallyförare istället.

Sån är jag också biggrin.gif Men jag vill hellre ha en bmw från 80-talet, man hade bättre kontroll i dom än i volvo. Vansinnigt kul att leka i, men man fick sitta i ständig koncentration på motorvägen när det snöat lite. Att korsa snösträngen mellan filerna var alltid ångestframkallande.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 13:36
          Länk hit: #51

Medlem

Jag kommer aldrig att köpa en bakhjulsdriven bil igen, fick nog av 245:an, med en framhjulsdriven kan man för det mesta backa loss om det ör mycket snö. Åka runt och sladda gjorde jag i min förra ungdom så det räcker.

Citera
          Anma
          Inlägg 03-12-2010, 13:45
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 13:36) *
          Jag kommer aldrig att köpa en bakhjulsdriven bil igen, fick nog av 245:an, med en framhjulsdriven kan man för det mesta backa loss om det ör mycket snö. Åka runt och sladda gjorde jag i min förra ungdom så det räcker.

Sen finns det ju de som faktiskt blir vuxna. flirting.gif

Jag har gjort allt från att byta golv till att byta papptak, med lite hjälp så kart, men jag var kvarterets värsting på hammare.
          Det var innan.
          Mitt motto var "Andra gör vad de kan, jag gör vad jag vill". Min dröm var att bygga mig mitt eget hus.
          Men så kom det en liten olycka emellan och nu är det "jag gör det lilla jag klarar" som gäller. Till exempel skar jag våderna, hela 5 st, som gubben fick hänga upp på väggen härom veckan.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 13:54
          Länk hit: #53

Medlem

Jag resonerar som Pippi Långstrump, vet inte om jag kan förrän jag försökt. Bytte ramlager (sitter på vevaxeln) i min mopedmotor som 15-åring trots att jag aldrig gjort nå´t liknande förut men det gick bra.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-12-2010, 21:23
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Anma @ 03-12-2010, 00:43) *
          Det har kommit nya isoleringsskivor som är väldigt tunna, jag tror att det var så att 5 cm tjocklek isolerar som 30-40 cm vanlig isolering. Kanske minns jag helt fel vad det gäller siffrorna, men stor skillnad var det i alla fall! Värt att titta på om man vill isolera inifrån.

Tack snälla - detta ska jag kolla upp

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-12-2010, 21:27
          Länk hit: #55

Moderator

CITAT (ingrid fuxwall @ 03-12-2010, 21:23) *
          Tack snälla - detta ska jag kolla upp

Säg till om du hittar något. Det hade varit oerhört smidigt att isolera huset med. 10cm och man har i princip ett passivhus. Om detta isolermaterial verkligen finns är det väll ohemult dyrt

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-12-2010, 21:53
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 21:27) *
          Säg till om du hittar något. Det hade varit oerhört smidigt att isolera huset med. 10cm och man har i princip ett passivhus. Om detta isolermaterial verkligen finns är det väll ohemult dyrt

Det har du säkert rätt i

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 23:24
          Länk hit: #57

Medlem

Jag är också intresserad av detta nya tunna isoleringsmateriel, bor i ett 50-talshus som byggdes på den tid oljan tydligen var billigare än isolering. Väggerna är gjorda av lättbetong och sedan är det tegel som fasad vilket gör att det knappast går att isolera utvändigt och att regla upp inomhus och sätta upp traditionell isolering skulle ta bort för mycket bostadsyta.

Citera
          Anma
          Inlägg 03-12-2010, 23:41
          Länk hit: #58

Medlem

Letade lite slött igår, men hittade inte det. Gör ett nytt försök. Men det finns, det vet jag med säkerhet.

Denna kanske det var? Minns inte, det var aktuellt för ca 2 år sen att söka efter isolerskivor.
          http://www.finnfoam.se

Inser ju att mina siffror nog var väldigt överdrivna, men skillnad är det ju.
          Sen är det på gång vaakumisolering och det är väldigt tunna skivor det. Men det dröjer innan de kommer ut på marknaden som tilläggsisolering.

Redigerat av Anma: 03-12-2010, 23:58

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 04-12-2010, 00:07
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Ojojuj! Vilken trivsam blandning det blev här.

Ang Volvo Har förbrukat 1 st 245, ett st 745 (eller vad den nu hette) och en 850. Med framhjulsdrift. Den senare var av det slaget att hela motorn måste lyftas ur vid byte av lameller. Kostade ca 10 kalla. Efter slarvigt jobb och två reklamationer så de fick göra om jobbet samt ytterligare efter halvgjorda reparationer efter en älgkrock (även där med reklamatiloner) och kötider på upp till mer än 5 veckor för service, så gav jag upp. Dessutom var både fram och bakhjulsdrivna versionerna besvärliga i vinterväglag. Numera har jag en SUV. Inte miljöpåverkad men bra för norrlandsförhållanden. Och mer bensinsnål än någon av volvobilarna. Dagarna före jul förra året så kollade jag SUVbeståndet i Willys kundgarage. Under tre dagar låg det parkerade beståndet av stadsjeepar på 17 till 24 %. I södra Sverige är det bara skogvaktare, polis och ambulans samt servicepersonal som behöver sådana bilar.

Läste om isolering också i tråden. Jag överväger en yttervägsisolering. Kåken byggd 1929. Bef isolering är/var sågspån. Det mesta är nog nerrasat. Har någon försökt blåsa skumisolering i gammal kåk? Jämfört priser med vanlig yttre tilläggsisolering?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-12-2010, 00:17
          Länk hit: #60

Moderator

CITAT (Anma @ 03-12-2010, 23:41) *
          Letade lite slött igår, men hittade inte det. Gör ett nytt försök. Men det finns, det vet jag med säkerhet.
          Denna kanske det var? Minns inte, det var aktuellt för ca 2 år sen att söka efter isolerskivor.
          http://www.finnfoam.se
          Inser ju att mina siffror nog var väldigt överdrivna, men skillnad är det ju.
          Sen är det på gång vaakumisolering och det är väldigt tunna skivor det. Men det dröjer innan de kommer ut på marknaden som tilläggsisolering.

Om jag förstår rätt har deras isolering nästan exakt samma lambdavärde som byggmax billiga isolering. Men förmodligen är det ett mycket trevligare material att arbeta med. Glasullen är ju ett ganska otrevligt material, men finnfoamen är gjord av plast och säkert mycket bättre

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 06:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon