Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med Norge och JAS, Varför så allvarlig...
          andersen
          Inlägg 04-12-2010, 11:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (theseraphim @ 04-12-2010, 09:34) *
          SAAB har redan tillverkat en drönare, förvisso än så länge en obeväpnad variant men i grund och botten är Drönare bland de mest simpla planen att bygga då det är ett förstorat radiostyrt plan. Hade för mig att det amerikanska Predatorplanet utvecklas på ca ½-1 år från det att försvarsdepartementet kontaktat tillverkaren om en beväpnad drönare.
          Precis, ser man till kundkretsen som är intresserad av JAS så är det inte många Natoländer eller länder som använder sig av modernare amerikanska stridsplan. Man ska nog inte heller glömma bort blundern när Försvaret hade ansökt om att få använda JAS i forna jugoslavien för att övervaka och flygspana men fick blankt nej av Natoledningen då JAS saknade sådana standardsaker som motmedelsutrustning osv. Först därefter fick JAS sådan utrustning som var standard sedan många år tillbaka.

Du blandar ihop JAS med Viggen, kriget i forna jugoslavien varade ifrån början av 90talet till mitten av 90talet, JAS blev oprativt först 1997!

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 04-12-2010, 12:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (andersen @ 04-12-2010, 11:15) *
          Du blandar ihop JAS med Viggen, kriget i forna jugoslavien varade ifrån början av 90talet till mitten av 90talet, JAS blev oprativt först 1997!

Nu pratar jag om när NATO bombade slut på kriget i Jugoslavien och Milosevic föll, Jag kommer inte ihåg alla detaljer men vad jag förstod så ville Försvaret att JAS skulle vara med som fredsbevarande plan dvs utföra spaning och se till att alla höll sig till planen ungefär men JAS fick inte deltaga då det saknade motmedelsutrustning. Det var iaf vad de pratade om på nyheterna då.

Citera
          andersen
          Inlägg 04-12-2010, 12:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (theseraphim @ 04-12-2010, 12:38) *
          Nu pratar jag om när NATO bombade slut på kriget i Jugoslavien och Milosevic föll, Jag kommer inte ihåg alla detaljer men vad jag förstod så ville Försvaret att JAS skulle vara med som fredsbevarande plan dvs utföra spaning och se till att alla höll sig till planen ungefär men JAS fick inte deltaga då det saknade motmedelsutrustning. Det var iaf vad de pratade om på nyheterna då.

Jaha då kan du ju ha rätt Natosbombningar började 1999.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 04-12-2010, 14:11
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (andersen @ 04-12-2010, 12:47) *
          Jaha då kan du ju ha rätt Natosbombningar började 1999.

Soms agt minns jag inte allt men det jag kommer ihåg var juist det att försvaret ville och jag tror även faktiskt regeringen var positiva till det hela(bra marknadsföring förmodar jag:-)men när NATO ledningen fick reda på att JAS helt saknade motmedel och att det inte fanns motmedelskapslar tillgängliga så vägrade de låta JAS flyga i en krigszon vilket iof man kan förstå då Serberna hade tillgång till det senaste inom ryska luftvärnsrobotar och faktiskt prickade ner en F117. Att sedan försäljning av JAS varit trög tror jag också själv beror på att man försent insåg behoven på dagen slagfält tex med system för smarta vapen och dylikt som JAS saknade till en början.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-10-2025, 10:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon