CITAT (Anders zon 1 @ 08-12-2010, 23:14)

Antar att du syftar på Oreochromis mossambicus (brukar väl kallas Tilapia när man köper den). Tror att det är den Oreochromis-arten som är vanligast i fiskodlingar. Tyvärr är inte heller odling av denna fisk oproblematisk. Förutom de generella problemen med storskaliga intensivodlingar så har den sluppit ut ur odlingar på många håll och sedan blivit en starkt invasiv art som ställer till med mycket problem. Kolla länken:
http://www.issg.org/database/species/ecology.asp?si=131Hej!
Jag föredrar hybriden mellan mossambicus och hornorum. Det blir sterila fiskar som växer snabbt. Min erfarenhet är att de är mycket lättskötta och härdiga. De är helt ointresserade av att äta andra fiskar. Jag har testat ett antal olika sorters fiskyngel ihop med olika storlekar av hybriden. Rena arter av Oreochromis förökar sig för snabbt. Honorna växer alltför långsamt och det blir olönsamt om man inte har en marknad för småfisk. I många kommersiella odlingar hormonbehandlar man ynglen så att det bara blir hannar. Ett sätt att undvika alltför många yngel är att använda rovfiskar i dammen. Rovfiskarna kan ge ett högre pris och på så sätt kan det löna sig.
När det gäller andmat så finns det en hel del forskning som visar att det är en superb föda för fisk. Dessutom är andmatsodling ett av det bästa sätten att rena avloppsvatten. Fiskodling kan alltså minska näringsläckaget till havet. Andmat producerar 0,5 - 1,5 ton växtmassa /dag/ har. Det är en av de snabbast växande växter som finns. Näringsvärdet är bra. En damm med optimal fisksammansättning producerar ca 10 ton fisk/år/har om man enbart utfodrar med andmat.
Jag hade en förhoppning att mina oreochromis skulle äta klöver för att få billigt proteinfoder men det gick inte alls. Gräs gick dock bra. Tekniken att rena vattnet är väl utvecklad. Jag experimenterade lite men insåg till slut att jag behövde satsa ett antal miljoner på växthus och värmeanläggningar för att det skulle kunna bli lönsamt. Troligen så går det inte att konkurrera med fiskodlingar i varmare länder. För en människa som är intresserad av fiskar så kan det kanske vara inressant med en småskalig odlig för husbehov även i Sverige.
Jag ser alltså både småskalig och storskalig odling av fisk som ett sätt att producera mat på ett mycket miljövänligt sätt dessutom så är det ett billigt och enkelt sätt för småbönder i många länder att förbättra matkvalitén i hushållet. Det finns en del mycket possitiva erfarenheter från Afrika.
MVH
Jan Lindgren