| |
|
  |
Granen är klädd. |
|
|
|
|
12-12-2010, 09:03
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 18:54)  tror du inte jag vet vad jag själv skrivit ?, --- Skönt att du inte blev sur iaf, för som jag skrev - alla får såklart fira jul som dom vill. Jag också. Tror jag iaf....  Tur att inte Netha och Aq blev osams heller, för visst kommer man ihåg Nethas tidiga julgran varje år. Liksom att jag tycker julgranen hör julen till...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
12-12-2010, 10:04
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 21:44)  Jag har aldrig påstått att du haft som avsikt att provocera, men skrivit om detta har du gjort i flera år..Förra årets tråd..Bara för att ... Nu har jag gått igenom mina trådar om julgran ... 2009 var första gången jag startade tråd där jag berättade att granen var klädd ... i år var andra gången. Januari och dec 2009 startade jag tråd om att granen åker ut. PS. I år ska jag inte tala om när granen åker ut .-.. jag kanske bara säger att idag är det dags för tulpaner.
Redigerat av netha: 12-12-2010, 10:05
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2010, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (netha @ 12-12-2010, 10:04)  --- PS. I år ska jag inte tala om när granen åker ut .-.. jag kanske bara säger att idag är det dags för tulpaner.  Så den åker ut i år alltså? Nej jag bara skojade, förstår hur du menar. Här åker granen ut och tulpanerna in till mitten av januari, 13 oftast. Härligt med årets första tulpaner! Så där alldeles krispiga...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2010, 11:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
här åker de julsaker som jag ställt fram (det blir inte så himla mycket numera när barnen är stora) tillbaka upp på vinden på nyårsdagen - då gör jag vår!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2010, 12:31
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (zissi @ 11-12-2010, 23:11)  ...smågranar i gamla kärl (gurkburkar) av glas på några ställen. De är så söta så dekoration i dem behövs inte...  Vad gulligt! Nu måste du visa bild  Jag blir sugen på att sno idén.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
12-12-2010, 13:13
|
Gäster

|
CITAT (Berith @ 12-12-2010, 09:03)  Skönt att du inte blev sur iaf, för som jag skrev - alla får såklart fira jul som dom vill. Jag också. Tror jag iaf....  sur nejdå jag är inte sur på någon  . bara tyckte det var konstigt det du skrev och att du läste mina ord fel. alltså och då menar jag inte hur du gör med din jul, utan hur du antog att vi blev trötta tidigare. och att du läste mitt ord efter som före. men såklart om jag uppfattade fel så ber jag om ursäkt  och att du läste mitt ord fel ? kan ju hända alla. CITAT (netha @ 12-12-2010, 10:04)  PS. I år ska jag inte tala om när granen åker ut .-.. jag kanske bara säger att idag är det dags för tulpaner.  du får göra en vår-tråd i jan, så att vi kan börja längta till våren.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2010, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Berith @ 12-12-2010, 11:23)  Så den åker ut i år alltså? Nej jag bara skojade, förstår hur du menar. Här åker granen ut och tulpanerna in till mitten av januari, 13 oftast. Härligt med årets första tulpaner! Så där alldeles krispiga...  Tulpaner har vi ju haft i flera veckor nu! Visst är det trist att dom börjar med dom så tidigt!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2010, 13:22
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Biggan_ @ 12-12-2010, 13:17)  Tulpaner har vi ju haft i flera veckor nu! Visst är det trist att dom börjar med dom så tidigt!  Ja  det är ytterligare en sak som jag inte begriper. Hyazinther och tulpaner är vackra och underbara att ha i januari-februari, men hur kan folk få för sig att de hör ihop med julen? Doften av en hyazinth förminskar julstämningen, den doftar ju vår.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2010, 13:54
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Hyacinter, minitulpaner och tazetter har drivits upp till jul i Sverige så länge jag kan minnas, dvs minst i 55 år...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
12-12-2010, 14:19
|
Gäster

|
det är väl den röda tulpanfärgen som många tycker är julig, annars är ju utbudet av narcisser mycket större på vårvintern-våren. det är nog bara tazetter som är en ''julblomma'' ? resten kommer längre fram mot vår. hyacinter brukar jag ha ibland under julen, gillar doften. fast blomman känns mer som vår än jul tycker jag. efter jul är det detta jag längtar efter http://www.pixbox.se/pic_show_id30227797.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id30343546.htmlförsta primulan i butik, campanula, vintergäck, pärlhyacinter, andra narcisser än tazett, krokus, snödroppar, sippor m.m vad man nu kan hitta allra först i jan-feb. fyller jag både uteplatsen och fönsterna inne med vår i jan. nee nu svärmar jag ut för mycket från ämnet, förlåt. men från första vintergäcken, snödroppen till våren är en underbar tid.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2010, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
Det är lustigt det där med vad som ger julkänsla. För mig är många saker förknippade med när jag var barn. När jag var liten åkte vi tåg till Göteborg och firade jul hos farmor och farfar. Där bodde vi över några dagar i deras lilla tvårumslägenhet, vår familj på 4 personer och farmor och farfar och min faster. Man sov lite varstans. Jag sov på golvet i "storarummet" och hela rummet var fyllt av hyacintdoft. När jag känner doften är det verkligen jul för mig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
15-12-2010, 20:00
|
Gäster

|
Jag hoppas att alla får göra som de vill runt julen och annars också? Med eller utan gran, stor eller liten gran, med glitter på tvären eller höjden, med svenska eller turkiska flaggor och med bock eller gris under. Fånigt att nån ska ha åsikter om hur nån annan firar jul? Att säga hur man själv gör är en sak, men varför döma ut andras firande? I år har jag köpt en LITEN konstgran eftersom den stora egentligen inte får plats och dessutom luktar möglig källare. Den är klädd i en hoper färgglada ljus a la Amerika. Äckelpäckel för somliga men jag tycker det är superjuligt.  Och tidigt ska den upp, liksom tomtarna, inte ställer jag till med ett spektakel för bara några dagar, det verkar onödigt.  Riktig gran har jag slutat med för många herrans år sen, de är vackrast i skogen. Och att jag har dyschan full med kramdjur kan säkert störa nån också.  Och fler blir de....
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
15-12-2010, 22:49
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 15-12-2010, 20:00) 
Jag hoppas att alla får göra som de vill runt julen och annars också? Med eller utan gran, stor eller liten gran, med glitter på tvären eller höjden, med svenska eller turkiska flaggor och med bock eller gris under. Fånigt att nån ska ha åsikter om hur nån annan firar jul? Att säga hur man själv gör är en sak, men varför döma ut andras firande?  .
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2010, 07:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
Jag hoppas att alla får göra som de vill runt julen och annars också? Med eller utan gran, stor eller liten gran, med glitter på tvären eller höjden, med svenska eller turkiska flaggor och med bock eller gris under. Fånigt att nån ska ha åsikter om hur nån annan firar jul? Att säga hur man själv gör är en sak, men varför döma ut andras firande? I år har jag köpt en LITEN konstgran eftersom den stora egentligen inte får plats och dessutom luktar möglig källare. Den är klädd i en hoper färgglada ljus a la Amerika. Äckelpäckel för somliga men jag tycker det är superjuligt.  Och tidigt ska den upp, liksom tomtarna, inte ställer jag till med ett spektakel för bara några dagar, det verkar onödigt.  Riktig gran har jag slutat med för många herrans år sen, de är vackrast i skogen. Och att jag har dyschan full med kramdjur kan säkert störa nån också.  Och fler blir de....  kanonisss
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2010, 07:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Jag hoppas att alla får göra som de vill runt julen och annars också? Med eller utan gran, stor eller liten gran, med glitter på tvären eller höjden, med svenska eller turkiska flaggor och med bock eller gris under. Fånigt att nån ska ha åsikter om hur nån annan firar jul? Att säga hur man själv gör är en sak, men varför döma ut andras firande? I år har jag köpt en LITEN konstgran eftersom den stora egentligen inte får plats och dessutom luktar möglig källare. Den är klädd i en hoper färgglada ljus a la Amerika. Äckelpäckel för somliga men jag tycker det är superjuligt.  Och tidigt ska den upp, liksom tomtarna, inte ställer jag till med ett spektakel för bara några dagar, det verkar onödigt.  Riktig gran har jag slutat med för många herrans år sen, de är vackrast i skogen. Och att jag har dyschan full med kramdjur kan säkert störa nån också.  Och fler blir de.... Exactamento
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
18-12-2010, 17:50
|
Gäster

|
Idag har jag pimpat den lille granen med dubbla rader miniglitterkulor på snöre från ÖB: Minst 5 meter var det nog. Och jo - det var LILA glitter.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 15:02
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
I år har jag vare sig haft elljusstakar eller julgran uppe men tidigare år när jag har haft det har de fått stå uppe till februari någon gång, samma med ljusslingan i trädgården men det blev ingen så´n heller detta år.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Myosotis @ 26-12-2010, 14:57)  Nu kom jag ihåg!
Egentligen brukar vi oftast ta bort adventsstjärnan, advent är ju över iom att julen börjar, men hur det var så blev den kvar, gillar det varma ljuset så det gör inget. Den hamnade bakom granen, lite konstigt. Hur brukar ni göra, tar ni bort adventsljusstakar och så till jul? Låter allt stå i fönstren till den 13-14 januari då byter jag till vanliga fönsterlampor eller vad vi har. Tycker det är lite trist att ta bort det för det lyser upp i fönstren mera än en vanlig lampa tycker jag, men så är det ju tjugondaknut dansas julen ut.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 17:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Inga från Närke @ 26-12-2010, 17:07)  Låter allt stå i fönstren till den 13-14 januari då byter jag till vanliga fönsterlampor eller vad vi har. Tycker det är lite trist att ta bort det för det lyser upp i fönstren mera än en vanlig lampa tycker jag, men så är det ju tjugondaknut dansas julen ut. Samma här!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|