| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
21-12-2010, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 22:06)  Vad allmänheten tycker spelar nog mindre roll nu eftersom den nya rovdjurspolitiken bland annat innebär att förvaltningen ska ske lokalt. Allmänheten bryr sig nog inte speciellt mycket ändå... många är ju för jakten men även för vargen som vilt i Sverige.
Vargen har en enorm förökningstakt eftersom den förutom människan inte har några naturliga fiender. Den är ju inte direkt utrotningshotad globalt heller eftersom man räknar med ett totalt antal över 50 000 vargar. Jag förstår verkligen inte hysterin med att bevara alla vargarna i Sverige när man nu har ett mål på 210 vargar... Sverige får väl ses som en stor nationalpark för rovdjur... den sista utposten... 210 är under den biologiskt säkra gränsen. Det är ganska stora fluktuationer i många rovdjurspopulationer och den långsiktiga trenden är att kullarna minskar varje år. Tyvärr har allt sans och vett gått ur diskussionen för länge sedan och Carlgren och Centern har sålt ut sig till rovdjurshatarna. Till jägarnas försvar ska dock sägas att det var bara ca 5-6 % av jägarkåren som anmälde sig till slakten förra året. Som uppvuxen på landet har jag alltid haft förståelse för och accepterat jakt som viltvård men efter vargmassakrerna så lutar jag allt mer åt att jakten på rovdjur borde begränsat helt till anställda viltvårdare och inte läggas ut på vanliga hillbilly jägare. Jägarorganisationerna har tyvärr skadat allt förtroende jag hade för väldigt lång tid framöver som ställer sig bakom denna gapiga minoritet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (Markus_H @ 21-12-2010, 22:26)  210 är under den biologiskt säkra gränsen. Det är ganska stora fluktuationer i många rovdjurspopulationer och den långsiktiga trenden är att kullarna minskar varje år. Tyvärr har allt sans och vett gått ur diskussionen för länge sedan och Carlgren och Centern har sålt ut sig till rovdjurshatarna. Till jägarnas försvar ska dock sägas att det var bara ca 5-6 % av jägarkåren som anmälde sig till slakten förra året.
Som uppvuxen på landet har jag alltid haft förståelse för och accepterat jakt som viltvård men efter vargmassakrerna så lutar jag allt mer åt att jakten på rovdjur borde begränsat helt till anställda viltvårdare och inte läggas ut på vanliga hillbilly jägare. Jägarorganisationerna har tyvärr skadat allt förtroende jag hade för väldigt lång tid framöver som ställer sig bakom denna gapiga minoritet. Vad var det som inte fungerade under förra årets vargjakt?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Jonny. Tack för ditt utförliga svar. Jag förstår ändå inte varför det finns en gräns för varg, att denna är så låg; jag är väl trög.
Vi bor på landet. Ingen av oss jagar, vi har inga tamboskap (men två katter och planerar att skaffa hund; borderterrier). Vi vistas en hel del i skog och mark; stort rådjurs- och vildsvinsbestånd, en hel del grävling o.s.v. Det finns föda för varg. Naturligtvis ser vi den skada som klövviltet ställer till, det saknas i princip naturlig - som det heter - fiender. Jag har vänner (med tamboskap) där vargbeståndet - i svenska mått - är stort; de har inga större problem med varg. Här på bygden går det ramsor, en varg sägs ha angripit (lös) hund. Det är tragiskt om så är fallet, men som husdjursägare har man ansvar för att hålla husdjuret under uppsikt.
PS/ jag matar också fåglar, för min egen skull (erkänner) /DS
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 22:42
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 22:06)  Vad allmänheten tycker spelar nog mindre roll nu eftersom den nya rovdjurspolitiken bland annat innebär att förvaltningen ska ske lokalt. Allmänheten bryr sig nog inte speciellt mycket ändå... många är ju för jakten men även för vargen som vilt i Sverige. Har i vanlig ordning kortat ner dahlias inlägg. Jaha. Mindre roll. Jaha. Ingen undersökning över allmänhetens inställning finns. Är det inte då lite märkligt att du hänför till allmänhetens motstånd till varg?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 22:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 22:42)  Har i vanlig ordning kortat ner dahlias inlägg.
Jaha. Mindre roll. Jaha. Ingen undersökning över allmänhetens inställning finns. Är det inte då lite märkligt att du hänför till allmänhetens motstånd till varg? jag förstår inte alls vad du menar nu... kan du förklara lite tydligare?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 22:59
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 18:27)  För att inte antalet vargar ska växa snabbare än lokalbefolkningens acceptans för vargen, införs en tillfällig begränsning, som innebär att det totalt ska finnas max 210 vargar i Sverige. Om lokalbefolningens acceptans inte ökas kan en minskning av antalet vargar enklare göras. Det här menar jag. Du hänvisar i tidigare inlägg till lokalbefolkningens acceptans. Och här att ingen undersökning finns. Jag får inte ihop det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 23:02
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Ligger inte en del av VARGMOTSTÅNDET väldigt långt tillbaka i tiden??? Då vi hade alla tamdjur på vallning?
Vargen jagar väl inte hur som helst? Vad jag vet gäller det för VARGEN att göra av med minsta möjliga energi vid jakt och då är tamdjuren lämpliga byte så som hundar och får främst?
Sen har ju VARGEN fått skyllan för vad hundar gör når det gäller rivena tamdjur eller har jag fel?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Hörde en jägare uttala sig i TV. Minst 50 st ville han avskjuta. Snacka om att inte ha alla kulor i loppet.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 23:13
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 21-12-2010, 23:06)  Hörde en jägare uttala sig i TV. Minst 50 st ville han avskjuta. Snacka om att inte ha alla kulor i loppet. Håller med. Som jag (fortfarande) ser det handlar det om konkurrens om rådjurssadeln. Och människans som inte ens behöver kött för att överleva.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 23:19
|

Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 22:36)  Jonny. Tack för ditt utförliga svar. Jag förstår ändå inte varför det finns en gräns för varg, att denna är så låg; jag är väl trög.
Vi bor på landet. Ingen av oss jagar, vi har inga tamboskap (men två katter och planerar att skaffa hund; borderterrier). Vi vistas en hel del i skog och mark; stort rådjurs- och vildsvinsbestånd, en hel del grävling o.s.v. Det finns föda för varg. Naturligtvis ser vi den skada som klövviltet ställer till, det saknas i princip naturlig - som det heter - fiender. Jag har vänner (med tamboskap) där vargbeståndet - i svenska mått - är stort; de har inga större problem med varg. Här på bygden går det ramsor, en varg sägs ha angripit (lös) hund. Det är tragiskt om så är fallet, men som husdjursägare har man ansvar för att hålla husdjuret under uppsikt.
PS/ jag matar också fåglar, för min egen skull (erkänner) /DS Tusen tack...första vettiga svar jag har fått på den här sidan!!!!!...Senast idag fick jag ut och titta på "vargspår"...då en i bygden såg en Varg blandt husen här...Hon hadde haft den på 5 meter och var skakad över att den gick så nära begyggelse....Lite fältarbete och 2 telefoner senare så var "vargen" lokaliserat till grannens hundgård...(Stor jämthund)...Så är det någon som alltid är skeptisk till skrönor och vandringssagor så är det undertecknade....Nån kilometer bort tog vargen hunden deras en kväll för 2 år sedan...Faktisk en borderterrier...vist ska man ha koll på sin hund...denna var hela 6 meter från huset på gräsmattan...Jag har själv varit med om flera gånger at få spåra upp halvätna hundar som vargen har tagit ...då under jakter..."skyld er själva" är dom vanligaste komentarerna....i viss mån kan jag förstå deras reaktion...ungefär min reaktion när nån förtvivlad golfare gnäller att Greenen har bökats upp av vildsvin..Eller när 08'or gnäller om trafikproblem..Själv har jag 2 hundar...1 för Vildsvinsjakt och 1 liten Breton tik för skogsfågel...jag har jagat sedan jag var 7 år och ser jakten som en del av mitt liv...Min kunnskap om natur är i många henseende betydligt större än medelsvenssons.Sen är det inte sagt att mina tankar och idéer är dom enda rätta i all tid........Blandt jägare så är det absolut inte konkuransen om viltet som är problemet....Det är at den tar våras hundar inget annat...Jag skulle aldrig släppa min hund nära en trafikerad väg....ej heller störa vilt nära en trafikerad väg pga.faran för en alvarlig olycka.....med ett vargrevir på ens jaktmark så har man fått en fyrafälts motorväg rakt igjenom marken...problemet är att man aldrig vet när det är trafik....När man igjen läser att det är "Konkurans om viltet"...eller ännu bättre..."jägarna vill visa sitt stolta Trofé"..så har dom missat totalt....Vist kan man öka Vargpopulasjonen i landet...Fast då måste man också acceptera en större avskjutning....Hur det går ihop med Vargkramarnas idologi kan man bara ana....Jag rör mig mycket i markerna...både med och utan bössa...Jag sätter mig varken över eller brevid naturen....Jag är en del av den....Familjen äter båda Älg,Rådjur.skogsfågel och Vildsvin som den naturligaste sak i världen...Likaså Bär och svamp...Jag tycker själv jag är priviligerad at jag kan känna en så nära samhörighet med naturen...och få ha den helt innpå knutarna......och SJÄLVKLART ska den naturen inneholda arten Canis lupus......Hur många är en annan sak...och hur jakten ska utföras kan också diskuteras....Fast frågan OM den ska jagas eller inte är inte ens sakligt....Jag har ingen tamboskap förutom mina 2 hundar men dom få beteshagarna som fantes inne på skogen här fick läggas igjen..inte pga vargen men Lodjuret...Hurvida det var ett stort tap för männskligheten eller inte ska vara osagt...just nu breder granskogen ut sig där......Sumerar man allt och ser hur mycket "problem" 250 Vargar medförer så borde tanken på att det ska sköta sig fritt vara ren utopi för dom flesta med normalt förstånd........Föresten är det inte alla jägare som tycker som mig...en del är mera fanatiska mot vargen...så vist finnes det ett varghat det är helt rätt....det är bara det at dom skriver inte här...jag blir blandt vissa kretsar benämd som "Vargälskare".....bara så ni vet....  CITAT (hattstugan @ 21-12-2010, 23:02)  Sen har ju VARGEN fått skyllan för vad hundar gör når det gäller rivena tamdjur eller har jag fel? Du har helt rätt.....................
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2010, 23:33
|

Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 22:59)  Det här menar jag. Du hänvisar i tidigare inlägg till lokalbefolkningens acceptans. Och här att ingen undersökning finns. Jag får inte ihop det. Ja, det är på dom grunderna politikerna fattat beslut... oftast är väl markägare och lantbrukare engagerade i lokalpolitiken och det är väl den acceptansen man avser då... om medelsvensson inte är med på lokala politiska möten kan han/hon heller inte vara med och säga vad han eller hon tycker i de olika frågorna... svensson är lat.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 21:45)  Snälla du... vart finns då dessa vargjägarproffs??? Ja, inte vet jag, men finns dom inte redan nu så får man väl anställa några lämpliga personer och utbilda dessa.  Så särskilt många behövs knappast för att skjuta ett 20-tal vargar. Man har ju rätt bra koll på var vargarna finns och det är väl heller ingen större brådska? Alla vargar måste väl inte skjutas på några dagar? Ju färre personer som jagar desto bättre kontroll (särskilt om det är specialutbildade personer), vilket också bör minska risken att fel vargar skjuts.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 08:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2010, 22:00)  Jag frågar fortfarande om det finns någon undersökning gjord över allmänhetens inställning?
Tills dess lite fakta. 1987 fanns det 5 vargar i Sverige enligt Däggdjur i färg. På ca 20 år har alltså denna stackars utrotningshotade art, trots div laglig och olaglig avskjutning, vuxit till över 200 djur. Reproduktionen tycks vara god. Att fråga allmänheten är kanske inte alltid är det bästa? Ibland kanske experter måste ta ett beslut.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 08:17
|

Medlem

|
CITAT (Jonny @ 21-12-2010, 23:19)  ........Blandt jägare så är det absolut inte konkuransen om viltet som är problemet....Det är at den tar våras hundar inget annat... Jasså är det detta som allt handlar om?! Måste jägare ha sina hundar springandes helt fritt på de vida markerna? Är det hundarna och jägarna som har första tjing i markerna? Hundar ställer till det i sin tur. Tänk om fågelskådarna skulle börja kalla hundarnas framfart för "motorvägen"...  CITAT (Anders zon 1 @ 22-12-2010, 00:29)  Ja, inte vet jag, men finns dom inte redan nu så får man väl anställa några lämpliga personer och utbilda dessa.  Så särskilt många behövs knappast för att skjuta ett 20-tal vargar. Man har ju rätt bra koll på var vargarna finns och det är väl heller ingen större brådska? Alla vargar måste väl inte skjutas på några dagar? Ju färre personer som jagar desto bättre kontroll (särskilt om det är specialutbildade personer), vilket också bör minska risken att fel vargar skjuts.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 08:43
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 08:08)  Att fråga allmänheten är kanske inte alltid är det bästa? Ibland kanske experter måste ta ett beslut. Nej, men det är viktigt att väga in allas åsikter när beslut skall tas. Här hävdas ibland att allmänheten är emot vargjakt men jag tror inte det är så. Minoriteter kan ibland vara väldigt högljudda.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 08:55
|

Medlem

|
Det är sant och det är inte alls säkert majoriteten vill ha mer än 200 vargar. Den inkräktar ju bevisligen på våran bekvämlighet vilken många tyvärr inte vill välja bort för något i världen.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 09:10
|

Medlem

|
CITAT (Jonny @ 21-12-2010, 23:19)  Blandt jägare så är det absolut inte konkuransen om viltet som är problemet....Det är at den tar våras hundar inget annat. Det där får väl ändå stå för dig... Visst finns det dom som blivit av med sina jakthundar till vargen och vissa av dom ser säkert att det bör vara färre vargar i markerna på grund av det... ingen vill väl förlora en familjemedlem. Det finns givetvis lika många anledningar till att jägare och andra inte vill ha varg på sina marker som det finns människor som tycker och tänker i frågan. En av de absolut storsta orsakerna är på grund av ekonomiska förluster och som väl alla vet är ekonomin viktig i alla avseenden för de flesta av oss och exempelvis småbrukare och fäbodbrukare lever nog sällan med stora marginaler. Ekonomin styr samhället... även på landsbygden.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 09:24
|

Medlem

|
CITAT (Anders zon 1 @ 22-12-2010, 00:29)  Ja, inte vet jag, men finns dom inte redan nu så får man väl anställa några lämpliga personer och utbilda dessa.  Så särskilt många behövs knappast för att skjuta ett 20-tal vargar. Man har ju rätt bra koll på var vargarna finns och det är väl heller ingen större brådska? Alla vargar måste väl inte skjutas på några dagar? Ju färre personer som jagar desto bättre kontroll (särskilt om det är specialutbildade personer), vilket också bör minska risken att fel vargar skjuts. Vart ska dessa pengar tas ifrån då? Återigen handlar det om ekonomi... Ju färre jaktdagar som går åt för att fälla vargarna desto bättre är det på grund av minskad stress för djuren. Vi får inte glömma att vi endast har haft en licensjakt på varg... det är ett nytt jaktbart vilt för alla och jaktmetoderna som användes förr i tiden med lapptyg och drivande kedjor av människor och hundar är inte testat i nutid och skulle troligtvis innebära än mer stress för djuren i skogen, speciellt om det som i år blev -20 grader och en massa snö. Som det är nu måste jägarna använda vapen av klass 1, dvs de vapnen som är till för att fälla dovhjort, ronhjort, älg och björn... kulorna ska vara konstruerade för att "svampa upp" i det träffade djuret och avge så stor rörelseenergi som möjligt och med uppsvampningen skapa en så stor sårkanal som möjligt. Kulorna är konstruerade för vilt som därför är betydligt mycket större än vad vargen är och en kula av klass 1 som är lämpad för en älg på över 500 kilo kommer troligtvis bara gå rakt igenom en varg på 50 kilo utan att skapa en bred sårkanal... i andra länder används ofta vapen som vi i sverige skulle klassa som klass 2 och dessa är bättre lämpade för lite mindre vilt så som räv, grävling och rådjur och då med betydligt mjukare kulor som snabbare svampar upp sig i det mindre viltet. Här har naturvårdsverket lite att jobba med för en säkrare jakt på varg eftersom vapen av klass 2 inte är godkända till jakt på varg i Sverige idag. "Experterna" på naturvårdsverket har dessvärre inte den kunskap om vapen som de Svenska jägarna under årtionden har samlat på sig och "experterna" är inte villiga att ta åt sig av den informationen jägarna sitter inne med.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 09:38
|

Medlem

|
CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 08:17)  Är det hundarna och jägarna som har första tjing i markerna? På den frågan så är svaret för din del desvärre ja.-......jakträtten följer markägare eller dens arrendator...Så om du skådar fågel och jag jagar på samma mark så kommer du till korta vad gäller någon form för medbestämmande...Allemansrätten är rätt klar vad du får eller inte får göra på en mark....det samma är jaktlagstifningen. Lättfattat svar eller tycker du det behöver fördjupas mera?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2010, 09:45
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 22-12-2010, 09:10)  Det där får väl ändå stå för dig...
Visst finns det dom som blivit av med sina jakthundar till vargen och vissa av dom ser säkert att det bör vara färre vargar i markerna på grund av det... ingen vill väl förlora en familjemedlem.
Det finns givetvis lika många anledningar till att jägare och andra inte vill ha varg på sina marker som det finns människor som tycker och tänker i frågan.
En av de absolut storsta orsakerna är på grund av ekonomiska förluster och som väl alla vet är ekonomin viktig i alla avseenden för de flesta av oss och exempelvis småbrukare och fäbodbrukare lever nog sällan med stora marginaler. Ekonomin styr samhället... även på landsbygden. Ser du lite djupare i problematiken så finns svaret där.....om det enbart hadde varit ekonomi och konkuransen med viltet så kan inte jag fatta varför det går bra med jägarkåren och 1.500 Lodjur...jo enkelt...dom tar en himmla massa rådjur...massa får....fast dom tar inte hundar...iaf inte mer än i några ytterst fåtal fall..tillika med antallet hundar som Dödas av Örn....som igjen är av sådan ringa omfattning at det aldrig ses som något rejält hot....Hurvida en smäll i fäboddriften lagar ringar på den ekonomiska ytan ska för mig vara osagt...då jag helst provar svara i ämnen där min kunnskap ligger.....Du verkar ha betydgligt större kunnskap på den fronten än vad jag har så det överlåter jag till dig........Kan lägga till lite.....jag jagar betydligt mer än vad genomsnittsjägaren gör......jag skjuter troligens mycket mera också....ska man se till ekonomien i detta...och pengarna som läggas ned....så är viltköttet i frysen INTE det billigaste man har...skulle jag se till det så hadde frysen varit full med falukorv med realapp från ICA....
Redigerat av Jonny: 22-12-2010, 09:57
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|