Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-11-2011, 13:26
          Länk hit: #1041

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (herkules @ 15-11-2011, 11:12) *
          äh, håll reda på hundar o boskap istället, om folk skulle se till att göra det de ska istället för att gnälla o döda så skulle vi ha en bättre värld.
          du får väl gå o spy om du mår illa. överdrifter som jägare och varghatare sprider, ser ni inte själva vilket löjets skimmer ni drar över er själva? jävla fjanteri!

Hej!
          Vi djurägare håller reda på våra djur. Ska vi ha varg samt öppen mark och husdjur som går ute och mår bra så måste någon satsa alla miljarder som behövs till stängsel. Jag förstår att du tycker att någon annan ska betala för att du gillar vargar men det är inte rimligt att några få ska betala för att vissa, mest stadsbor, vill se varg. Ska vi ha varg i Sverige så måste samhället gå in och betala för rovdjursavvisande stängsel samt underhåll. För närvarande finns det inte något politiskt parti som vill att samhället ska ställa upp på det. Det verkar inte heller finnas några privatpersoner som erbjuder sig att finansiera stängsel. Tills vi har ett rättvist system för att sätta upp stängsel så är enda alternativet att skjuta vargarna så fort som möjligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 15-11-2011, 14:02
          Länk hit: #1042

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Jan Lindgren @ 15-11-2011, 14:26) *
          Hej!
          Vi djurägare håller reda på våra djur. Ska vi ha varg samt öppen mark och husdjur som går ute och mår bra så måste någon satsa alla miljarder som behövs till stängsel. Jag förstår att du tycker att någon annan ska betala för att du gillar vargar men det är inte rimligt att några få ska betala för att vissa, mest stadsbor, vill se varg. Ska vi ha varg i Sverige så måste samhället gå in och betala för rovdjursavvisande stängsel samt underhåll. För närvarande finns det inte något politiskt parti som vill att samhället ska ställa upp på det. Det verkar inte heller finnas några privatpersoner som erbjuder sig att finansiera stängsel. Tills vi har ett rättvist system för att sätta upp stängsel så är enda alternativet att skjuta vargarna så fort som möjligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Vi betalar ju redan miljardbelopp för att hålla de vilda djuren borta från vägarna, uppenbarligen finns det politisk vilja att både låta skattebetalarna betala för det, och samtidigt acceptera miljardbelopp i skador (en älgolycka kostar 130 000 kr och den betalas av alla försäkringstagare) och acceptera tusentals skadade människor. Ett rättvist system vore naturligtvis att jakträttsinnehavaren fick betala både viltstängsel och dessutom betala alla kostnader vid olyckor, det är ju trots allt jakträttsinnehavaren som har inkomsterna från viltet.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-11-2011, 16:25
          Länk hit: #1043

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (kerstinbern @ 15-11-2011, 14:02) *
          Vi betalar ju redan miljardbelopp för att hålla de vilda djuren borta från vägarna, uppenbarligen finns det politisk vilja att både låta skattebetalarna betala för det, och samtidigt acceptera miljardbelopp i skador (en älgolycka kostar 130 000 kr och den betalas av alla försäkringstagare) och acceptera tusentals skadade människor. Ett rättvist system vore naturligtvis att jakträttsinnehavaren fick betala både viltstängsel och dessutom betala alla kostnader vid olyckor, det är ju trots allt jakträttsinnehavaren som har inkomsterna från viltet.

Hej!
          Jag är ingen jägare men jag håller med dig att det finns för mycket älg på många platser. Om vi har fler vargar så minskar älgolyckorna men det finns vildsvin också och de tycks försvara sig bättre mot varg än vad älgen gör. Det enklaste vore nog att man gjorde älginventeringar och om det behövdes så skulle man bestämma ett maxantal av älgar inom ett område. De som betalar viltstängslen är vi bilägare genom alla skatter som bilisterna betalar. Älgjägare betalar också en hel del avgifter. Dahla kan säkert redogöra för hur mycket.
          MVH
          Jan lindgren

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 15-11-2011, 17:00
          Länk hit: #1044

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (dahla @ 15-11-2011, 09:58) *

Är ganska trött på alla länkar till jägareförbundet och dess stalinistiska jakttidningar.
          Varför kommer dahla aldrig med något mer intressant, som tex. den här:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-sk...g-sjalv-i-foten

Det passar nog inte för jägarnas intressen, och hur var det med nykterheten här med? Ja, den som kan läsa mellan raderna har svaret.........

Men det är svårt att bli upprörd över den här oerhört skickliga ansvarsfulla och erfarna jägaren, denna oerhört skickliga ansvarsfulla och erfarna jägare har gjort dagen lite roligare bara....... yes.gif

Redigerat av sparvuggla: 15-11-2011, 18:01

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-11-2011, 17:00
          Länk hit: #1045

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande vägar så är många/de flesta anlagda med sk vägrätt. Man betalar en engångssumma pengar till markägaren för intrånget men det är fortfarande dennes mark. Älgar som dödas av trafiken tillfaller därmed också markägaren/jakträttsinnehavaren. Därför är det väghållarens ansvar att hålla ev älgar borta från vägen. Det är annorlunda med järnvägen för där är marken köpt/expropierad. Djur som dödas av tåget är därmed järnvägens problem. Ofta har man avtal med omgivande jaktföreningar att de skall ta hand om kadavren. Det kan bli många, snörika vintrar när älgarna uppehåller sig på järnvägen för att slippa pulsa i snön kan en älg per dag påköras. Nu är styrkeförhållandet till älgens nackdel så resultatet blir oftast bara älgfärs. Ibland en rödfärgad front. Nån gång fastnar älgen på loket och hänger draperad på fronten. Sällsynt händer det att någon luftkik slås av så tåger blir stående.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 15-11-2011, 19:23
          Länk hit: #1046

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jo, men viltstängsel längs vägarna finansieras ju inte av markägarna (jägarna), inte heller övriga kostnader och mänskligt lidande. Det gäller som jag ser det att hitta en balans, ett naturligt rovdjursbestånd och ett naturligt klövbestånd. Klövbeståndet är, som jag ser det, inte naturligt om klövet hålls som tamdjur och rovdjuren skjuts av.

Naturligtvis måste samhällsbidrag ges till rovdjursstängsel för hållande av tamdjur, vilket också ges i flera län.

Jag ser här, det pysslas om älg, rådjur och vildsvin, läggs ut foder (nästan året runt). Viltet behandlas som tamdjur. Inställningen till rovdjur, jag har inte vågat fråga.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          dahla
          Inlägg 15-11-2011, 20:00
          Länk hit: #1047

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Nu äter man ju inte varg så vad nytta tillför den?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-11-2011, 20:04
          Länk hit: #1048

Medlem

CITAT (smuleborg @ 15-11-2011, 19:23) *
          Jo, men viltstängsel längs vägarna finansieras ju inte av markägarna (jägarna), inte heller övriga kostnader och mänskligt lidande. Det gäller som jag ser det att hitta en balans, ett naturligt rovdjursbestånd och ett naturligt klövbestånd. Klövbeståndet är, som jag ser det, inte naturligt om klövet hålls som tamdjur och rovdjuren skjuts av.

Naturligtvis måste samhällsbidrag ges till rovdjursstängsel för hållande av tamdjur, vilket också ges i flera län.

Jag ser här, det pysslas om älg, rådjur och vildsvin, läggs ut foder (nästan året runt). Viltet behandlas som tamdjur. Inställningen till rovdjur, jag har inte vågat fråga.

Nej, som jag skrev är det väghållarens sak att hålla djuren borta vid behov. Det är vägen som inkräktar på markägarens ägor, inte markägarens djur som inkräktar på vägen. Därför kan man inte heller ålägga markägaren att sätta upp staket.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 15-11-2011, 20:46
          Länk hit: #1049

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

varg är bra, den håller rätt på älg!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-11-2011, 20:52
          Länk hit: #1050

Medlem

CITAT (herkules @ 15-11-2011, 20:46) *

Nja, först när mer lättfångade byten är slut som rådjur och får. Fö har vargen lika dåligt trafikvett som älgen, en blev påkörd för nån vecka sen i Bohuslän.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 15-11-2011, 21:07
          Länk hit: #1051

Medlem

CITAT (herkules @ 15-11-2011, 20:46) *

Ja, i varglänen kanske en och annan älg går åt... men det du inte förstår är att älgarna just nu ökar i antal på grund av vargen... folket i varglänen kan ju inte jaga älg med ställande hund vilket behövs för att man ska kunna skjuta rätt mängd älg...

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-11-2011, 22:14
          Länk hit: #1052

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Under älgjakten hade jag älgar på tomten var o varann dag. Dumma är dom tydligen inte. Fast lösspringande jakthundar är ett otyg att ha på tomten. Borde vara skottpengar på dom.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 15-11-2011, 22:17
          Länk hit: #1053

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (dahla @ 15-11-2011, 21:07) *
          Ja, i varglänen kanske en och annan älg går åt... men det du inte förstår är att älgarna just nu ökar i antal på grund av vargen... folket i varglänen kan ju inte jaga älg med ställande hund vilket behövs för att man ska kunna skjuta rätt mängd älg...

biggrin.gif Du försöker då hela tiden vränga till det till vargens nackdel men jag tror bara det får motsatt effekt här.

Skulle vara intressant att ha naturvårdsverket eller artdatabanken här nu som sitter på mer neutral fakta.

Redigerat av xlxl67: 15-11-2011, 22:17

Citera
          herkules
          Inlägg 16-11-2011, 07:58
          Länk hit: #1054

Medlem

CITAT (dahla @ 15-11-2011, 21:07) *

struntprat, självklart kan man skjuta älg (om det nu är nödvändigt) utan lös hund.
          vargen ska inte behöva stryka på foten för att människor vill att det ska krylla av lösa jakthundar i skogen.
          och tala aldrig någonsin om för mig vad jag förstår och inte förstår, det vet du ingenting om.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 16-11-2011, 08:58
          Länk hit: #1055

Medlem

CITAT (herkules @ 16-11-2011, 07:58) *
          struntprat, självklart kan man skjuta älg (om det nu är nödvändigt) utan lös hund.
          vargen ska inte behöva stryka på foten för att människor vill att det ska krylla av lösa jakthundar i skogen.
          och tala aldrig någonsin om för mig vad jag förstår och inte förstår, det vet du ingenting om.

Givetvis kan man skjuta älg utan lös hund... men du kanske kan förstå att det är stora områden med skog som ska jagas av och det fungerar inte att sitta och vänta på älgar som till största delen är aktiva på nätterna... lösa hundar som driver och ställer älgar med skall behövs oavsett vad du tror eller inte.

Vad ska vi göra åt varg som uppehåller sig i samhällen och städer då?

CITAT
          Varg dödade höna mitt i samhälle
          16 november, 2011
          En höna har dödats av varg. Händelsen inträffade mitt på dagen i centrala Insjön, Dalarna.

När Anna-Karin Halfvarsson från Insjön kom hem låg det fullt med fjädrar utanför hönshuset. Tre hönor fattades. Vid samma tid såg en granne till henne en ungvarg inne i samhället.

Två av hönorna har hittats, den ena var blodig. Den tredje fågeln är borta. Anna-Karin Halfvarsson vågar nu inte längre ha sin hönor utomhus.

– Jag ringde länsstyrelsen och frågade om jag måste sätta upp rovdjursstängsel för dem. Men när jag sa att jag bor i tätbebyggt område fick jag inget riktigt svar. Det känns riktigt otrevligt, säger Anna-Karin Halfvarsson, till Dala-Demokraten.

– Nu vet ju vargen att det finns mat här, men jag ska då inte mata den med mina djur, fortsätter hon till tidningen.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...mhalle-1.18651/

Citera
          herkules
          Inlägg 16-11-2011, 10:57
          Länk hit: #1056

Medlem

CITAT (dahla @ 16-11-2011, 08:58) *
          Givetvis kan man skjuta älg utan lös hund... men du kanske kan förstå att det är stora områden med skog som ska jagas av och det fungerar inte att sitta och vänta på älgar som till största delen är aktiva på nätterna... lösa hundar som driver och ställer älgar med skall behövs oavsett vad du tror eller inte.
          Vad ska vi göra åt varg som uppehåller sig i samhällen och städer då?

klart det fungerar att sitta och vänta på älgen, jakt är ett fritidsintresse, inget jäkla jobb. det behövs absolut ingen löshundjakt, ha hunden i snöre och spring.

nåja, så mycket varg springer inte vare sig i samhällen eller städer så det måste skrikas licensjakt i högan sky.

--------------------

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 16-11-2011, 11:14
          Länk hit: #1057

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Från dagens NT

Utökad skyddsjakt på varg
          Stockholm
          Det kan bli skyddsjakt på varg i vinter, även om vargarna inte har rivit tamdjur eller åstadkommit andra skador, enligt Naturvårdsverket. Det räcker med att "det råder stor sannolikhet för att det kommer att inträffa allvarliga skador".

Skyddsjakten, i den utökade form som verket nu föreslår, är tänkt att ersätta licensjakten som regeringen tvingades avskaffa tidigare i år efter att EU hotat dra Sverige inför domstol.
          TT

Citera
          herkules
          Inlägg 16-11-2011, 11:20
          Länk hit: #1058

Medlem

vi är många som självklart kommer att störa den "skyddsjakten"

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 16-11-2011, 11:40
          Länk hit: #1059

Medlem

CITAT (herkules @ 16-11-2011, 11:20) *
          vi är många som självklart kommer att störa den "skyddsjakten"

Gör det du, det hjälper säkert vargfrågan i rätt riktning smile.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 16-11-2011, 14:08
          Länk hit: #1060

Medlem

självklart manifesterar stockholmare, vi är för varg!

--------------------

Citera

80 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 03:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon