| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
11-04-2012, 09:25
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (dahla @ 11-04-2012, 09:52)  Nej, allt är inte så enkelt att förstå kanske...
Det pågår just nu en liten strejk bland eftersöksjägare runt om i landet just av den anledningen att de inte vill riskera att få sina hundar dödade av varg vid exempelvis eftersök. För att förstå så måste man känna till lite om hur det är i det verkliga livet.
Att landsbygden avfolkas är väl ändå lite konstigt... lika gärna som att bygga fler skolor i städerna kan man gott ha kvar skolorna på landsbygden... det tar lika lång tid för skolbussen att gå åt båda håll så ungarna från stan skulle kunna få gå i skola på landet eller i alla fall i en mindre stad istället för det omvända. Men nä, stadsbor är nog lite för bekväma för att tänka så. Bara för att jag aldrig skulle utsätta min bästa vän för risken att bli dödad av varg så menar du att jag inte känner till hur det är i det verkliga livet? Eller vad är det du vill ha sagt? Samtidigt påpekar du att eftersöksjägare strejkar , vilket jag självklart vet. Vet inte de strejkande jägarna heller hur det är i det verkliga livet? Isåfall borde dom väl inte få springa omkring med vapen i skogarna heller. Nej det är inte konstigt att landsbygden avfolkas men det har nog inte med vargen att göra.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 09:28
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (herkules @ 11-04-2012, 06:43)  jag skulle aldrig utsätta min bästa vän för eventuella rovdjursangrepp, jag släpper ej heller lös honom på essingeleden, jag vill att min hund ska leva så länge som han är frisk. det borde vara en självklarhet för alla hundägare men tydligen inte ... Nej, folk har sin hundar lösa för de "tror" att de har dem under kontroll. Som t ex ägarna till en boxer som under en promenad var lös, och då sprang i väg och jagade älgkalvar (givetvis borde hundägaren då åtalas!) . Senare dödades den hunden i skogen av vargar: http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.161079...-utanfor-ramnasDet typiskt är annars att ägaren i stället för att gå ut med hunden, bara öppnar dörren och låter hunden springa lös och rasta sig själv (och jaga vilda djur hur mycket som helst): http://www.vf.se/nyheter/hagfors/hund-dodad-av-varg-i-lakeneVanligen skyller man i dessa fall på att hunden "slitit" sig, i stället för att erkänna att man rastar hunden genom att låta den springa lös: http://www.vf.se/node/20442I vissa fall är naturligtvis inte ens hunden vargdödad, det räcker det att länstyrelsens besiktningsman bedömer att det med med 50% säkerhet bedöms vara ett rovdjursangrepp från ett fredat rovdjur för att ersättning skall utgå och det skall räknas som rovdjursdödat. Och länstyrelsens besiktningsman kan mycket väl vara en jägare med uppdrag inom hos jägarorganisationerna och som gör allt för att förstora vargens skador! http://www.vf.se/node/51905http://www.dn.se/nyheter/sverige/varggrans...i-dubbla-roller
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 14:32
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (kerstinbern @ 11-04-2012, 10:28)  Nej, folk har sin hundar lösa för de "tror" att de har dem under kontroll. Som t ex ägarna till en boxer som under en promenad var lös, och då sprang i väg och jagade älgkalvar (givetvis borde hundägaren då åtalas!) . Senare dödades den hunden i skogen av vargar: http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.161079...-utanfor-ramnasDet typiskt är annars att ägaren i stället för att gå ut med hunden, bara öppnar dörren och låter hunden springa lös och rasta sig själv (och jaga vilda djur hur mycket som helst): http://www.vf.se/nyheter/hagfors/hund-dodad-av-varg-i-lakeneVanligen skyller man i dessa fall på att hunden "slitit" sig, i stället för att erkänna att man rastar hunden genom att låta den springa lös: http://www.vf.se/node/20442I vissa fall är naturligtvis inte ens hunden vargdödad, det räcker det att länstyrelsens besiktningsman bedömer att det med med 50% säkerhet bedöms vara ett rovdjursangrepp från ett fredat rovdjur för att ersättning skall utgå och det skall räknas som rovdjursdödat. Och länstyrelsens besiktningsman kan mycket väl vara en jägare med uppdrag inom hos jägarorganisationerna och som gör allt för att förstora vargens skador! http://www.vf.se/node/51905http://www.dn.se/nyheter/sverige/varggrans...i-dubbla-rollerJa, jägarna är verkligen skickliga på att nästla in sig för att få som jägare vill http://www.dn.se/nyheter/sverige/varggrans...i-dubbla-roller
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 14:38
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (dahla @ 10-04-2012, 18:26)  Ge dig ut och tälta i reviret en vecka... men det vågar du nog inte... Varför skulle jag inre våga??? Tror du vargen skulle äta upp mig? Så skygga som vargarna är, vill jag verkligen inte störa dom. Dahla försök tänka i lite annan perspektiv än jägares, OK? Ta god tid på dig, jag hoppas du kommer fram till hur fin naturen är och att alla har sitt berättigande och rätt att leva där. Även såna som inte är så vackra eller "vi inte har någon nytta av"
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 15:29
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (sparvuggla @ 11-04-2012, 15:38)  Varför skulle jag inre våga??? Tror du vargen skulle äta upp mig?
Så skygga som vargarna är, vill jag verkligen inte störa dom. Tror inte du behöver vara orolig för att störa dem. Som jag skrivit tidigare tältade jag och två andra i en lettländsk skog för en del år sedan, och på morgonen kom det en varg och gick förbi mitt mellan tälten. Den verkade inte ett dugg störd av vår närvaro...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 15:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
det är barnkammare i skogen nu, varför störa? låt djuren vara ifred.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 16:02
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (herkules @ 11-04-2012, 16:51)  det är barnkammare i skogen nu, varför störa? låt djuren vara ifred. Ja, folk bör hålla sig så långt bort från naturen som möjligt, helst i sin lägenhet i storstaden. Eller? Jag tycker absolut man kan ge sig ut i skogen nu, djuren har inte ont av det.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Varför är det fritt fram att kalla alla som inte gillar vargar för varghatare? Finns det inga gråskalor i skogen?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 17:54
|

Medlem

|
Vad är man annars om man inte gillar vargar?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 17:57
|

Medlem

|
Vargmotståndare.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 18:03
|

Medlem

|
Samma sak
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 18:10
|

Medlem

|
Absolut inte, rent förtal. Hat är den kraftigaste negativa känslan och det tror jag inte alla motståndare känner.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 18:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jo, de blådårar som finns här är varghatare.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 863
Medlem nr: 305

|
Jag bor på en skogstomt i Dalarna och rastade mina små sällskapshundar igår. Vid tomtgränsen, 25 meter från boningshuset mot skogen låg en mängd rådjurshår som dragits flera meter.
Med all sannolikhet var förövaren varg eftersom vi har haft varg här hela vintern som folk har sett och även har de visats på TV.
Jag är rädd om mina små hundar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
11-04-2012, 19:36
|
Gäster

|
CITAT (Berit @ 11-04-2012, 20:01)  Jag är rädd om mina små hundar. Det är bra, men oroar du dig för rätt hot? Om du jagar med dem inne i vargreviret så löper de hälften så stor risk att blid dödade av vargen som att bli dödade av bil. Inne i ett vargrevir är alltså fortfarande risken att hunden trafikdödas dubbelt så hög som att vargen dödar hunden. Saken är att vargdödade hundar rapporteras i media med feta rubriker, medan de långt fler hundar som vådaskjuts eller dödas av bilar, tåg, vildsvin eller andra hundar, inte nämns alls. Jag såg en norsk skogkatt bli ihjälkörd i morgonrusningen på motorvägen vid Frescati igår, det kommer du inte att få läsa om i tidningen för ingen bryr sig utom ägaren, men "hund vargdödad" är en nyhet för det ger folk vatten på vargskräcks-kvarnen.
Redigerat av Azur: 11-04-2012, 19:38
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Azur @ 11-04-2012, 20:36)  Det är bra, men oroar du dig för rätt hot? Om du jagar med dem inne i vargreviret så löper de hälften så stor risk att blid dödade av vargen som att bli dödade av bil. Inne i ett vargrevir är alltså fortfarande risken att hunden trafikdödas dubbelt så hög som att vargen dödar hunden. Då har du läst agrias skrivelser lite som det passar dig... varg har vi endast i 4 län men bilar och vägar har vi i alla länen... räkna nu endast trafikdödade hundar i varglänen så får du en helt annan siffra. CITAT (herkules @ 11-04-2012, 16:51)  det är barnkammare i skogen nu, varför störa? låt djuren vara ifred. Vilka djur har fått ungar redan nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2012, 17:45)  Varför är det fritt fram att kalla alla som inte gillar vargar för varghatare? Finns det inga gråskalor i skogen? Jag får skit från alla håll... eller i alla fall från extremisterna på båda sidorna... jag tycker gott att vi kan ha varg i Sverige... antingen i ett hägnat naturreservat där dom får föröka sig fritt eller max två revir per län och då ska vargen finnas i hela Sverige. Det bär emot att säga det men det är nog bara att inse att merparten av jägarna nu kommer rösta på sossarna igen för att på så vis få tillbaka vargjakten. Till och med miljöpartiet är för en kraftig sänkning av vargstammen. Det här jävla larvandet med EU har fått alliansen på fall helt och hållet.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2012, 20:47
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 11-04-2012, 20:36)  Det är bra, men oroar du dig för rätt hot? Om du jagar med dem inne i vargreviret så löper de hälften så stor risk att blid dödade av vargen som att bli dödade av bil. Inne i ett vargrevir är alltså fortfarande risken att hunden trafikdödas dubbelt så hög som att vargen dödar hunden.
Saken är att vargdödade hundar rapporteras i media med feta rubriker, medan de långt fler hundar som vådaskjuts eller dödas av bilar, tåg, vildsvin eller andra hundar, inte nämns alls. Jag såg en norsk skogkatt bli ihjälkörd i morgonrusningen på motorvägen vid Frescati igår, det kommer du inte att få läsa om i tidningen för ingen bryr sig utom ägaren, men "hund vargdödad" är en nyhet för det ger folk vatten på vargskräcks-kvarnen. Egentligen angår det mig inte men det var ett av snurrigaste inlägg jag läst. Kör det omkring bilar inne i skogen i vargreviren eller på tomten? Jaga med? Det var sällskapshundar, inte jakthundar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
11-04-2012, 22:26
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2012, 21:47)  Egentligen angår det mig inte men det var ett av snurrigaste inlägg jag läst. Kör det omkring bilar inne i skogen i vargreviren eller på tomten? Larv. Det är klart det finns vägar genom skogen och att drivande hundar ibland blir överkörda när de korsar de vägarna, det vet du med. CITAT Jaga med? Det var sällskapshundar, inte jakthundar. Så de löper alltså ännu mindre risk, eftersom de inte kommer att springa lösa hela dagar i sträck inne i ett vargrevir, långt ifrån husse. CITAT (dahla @ 11-04-2012, 21:25)  Då har du läst agrias skrivelser lite som det passar dig... varg har vi endast i 4 län men bilar och vägar har vi i alla länen... räkna nu endast trafikdödade hundar i varglänen så får du en helt annan siffra.
Vilken tur att det finns folk som uttrett lite bättre än så.
Redigerat av Azur: 11-04-2012, 22:29
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|