Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          Jonny
          Inlägg 23-12-2010, 02:29
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 02:04) *
          Personligen tycker jag inte att djuren och naturen i första hand är till för oss människor utan har ett egenvärde. Alla de problem du räknar upp är ju sedda ur en mänsklig synvinkel och dessutom har problemen ursprungligen skapats av människan genom påverkan på miljön (t ex jordbruk, skogsbruk, jakt på rovdjur, introduktion av nya djurarter etc). Om vi inte varit där och pillat överallt skulle det inte vara några problem. Men, men nu är det som det är och det kan vi ju inte ändra på i en handvändning och då håller jag med om att jakt måste ske på vissa djurarter. Generellt är dock rovdjur betydligt bättre för bytesdjurens populationer än jägare eftersom de rensar ut sjuka och svag djur först - jägare tenderar ofta att göra tvärt om, de största och ståtligaste skjuts först.

Hadde rovdjuren levt på sjuka och svaga individer enbart så hadde det inte funnits många kvar...men vist har du rätt att en djurart blir stärkare när rovdjuren "betar av" stammen....där är vi mycket eniga....att djur har ett egetvärde kan jag också köpa.....och i min värld gäller den ALLA djur...inte enbart Vargen...det finns Djur i sverige...rovdjur...som är betydligt nera hotat än vad Vargen är....men det bryr sig folk mycket litet om...märkligt....Det du kanske inte tänker på...är att en orörd natur här i Sverige inte fungerar i en jämn vacker balans som många naturromantiker verka vilja tro......stammar flukturerar voldsamt....rent hypotetiskt i ett långre tidsperspektiv hadde det artat sig så att exempelvis Vargen...som vi nu diskuterar....formeligen hadde exploderat till det knappast var ett bytesdjur kvar...resultatet hadde blivit en kolaps i Vargstammen...som därtil hadde gett Ålgen bättre livsbetingelser...som igjen hadde gynnat dom kvarvarande Vargarna...som igjen hadde betat av Hjortdjuren....cirkelen är sluten och så har det varit i årtusanden...med det som facit så fattar både du och jag att det scenariot inte hadde fungerat i Sverige i dagens samhälle.....

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-12-2010, 10:00
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vill bara inflicka att påståendet att vargen är en hotad art stämmer INTE, varken i Sverige eller globalt. Vargens expansion i Sverige de sista 20 åren visar det klart. Den är dock starkt hotad i exempelvis Danmark och på Island.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-12-2010, 10:26
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (Jonny @ 23-12-2010, 02:05) *
          Jag vet inte helt vart jag ska börja...Vi kan ta enklaste först...."att stressa vargarna",,,,,man skickar ut ett spårlag...dom spårar upp djuren...helikopter förföljer djuren helt tills dom är så slut att dom inte orkar fly längre...då skjuts dom i från mycket närt avstånd....kontra.....man följer en spårlöpa till fots...djuren går lugnt undan...ungefär lika skrämda som om det hadde varit en svampspårare som hadde stört dom..i det första fallet är det en vargforskare som skjuter en bedövningspil i dom...i andra fallet är det en jägare som spårar vargen och har en förhoppning att vargen väljer ett övergångsställe i en passlinje där en passkytt står....Jag har VARIT med i det första nämda fallet så det är inte andra eller tredjehands information jag sitter inne med...alla som driver med forskning på Varg vet hur svårt det är att märka varg en andra gång när en sändare lägger av...du får dom aldrig ut på öppen yta där helikopteren surrar...jag skulle VÄLDIGT gärna att du fördjupar ditt resonemang om att rovdjur inte tål jakt pga att dom inte är vana att bli jagade...vad för typ av jakt är det dom inte tål??...en gubbe i bakhasorna i spårlöpan? biggrin.gif ......Föresten kan jag inte läsa något ställe i Naturvårdverkets beslut att grunnlaget för jakt är att folk ska ha en trofé att visa fram....Du hittar inga skäl för att jaga rovdjur.....det är bra...du är lika enögad som alla andra motståndare till Vargjakten...du ser inga problem ej heller någon som helst orsak till varför den ska jagas...jag ser problemen och vill ÄNDÅ ha Vargen kvar i den Nordiska faunan...så säg inte att jag är enögd...ty det är bara plats till 1 kung i dom blindes rike.........

Intressant att du vet så mycket om mig och hur jag tänker...... help.gif Lite onödigt med personangrepp och sarkasmer - leder liksom ingenstans i en debatt. Du påstår en massa saker om mig som du inte har den ringaste aning om. Om du bara tog dig tid att försöka förstå vad jag verkligen menar så skulle du inse att vi kanske inte står så långt ifrån varandra i den här frågan.

När det gäller stress på vargen så var det inte något av mina huvudargument (har ju rätt liten betydelse i sammanhanget). Kärnan i mitt argument var att om man nu absolut måste ha jakt på en så hotad art som vargen borde ske under mer kontrollerade former än i nuläget så att man inte tar några onödiga risker med att för många eller fel djur dödas. Härom dagen medgav bland annat naturvårdsverkets representant att det finns en viss risk att genetiskt viktiga vargindivider skjuts under licensjakten.

Givetvis är de flesta jägare helt ok personer men rötägg finns över allt, även inom jägarkåren. Jag har själv prata med jägare som skryter vitt och brett om sina jakttroféer och som uttryckt ett ohejdat hat mot stora rovdur (orsakerna till hatet är dock många gånger mer dunkelt). Så nog är det problemet i högsta grad existerande. Flera av de personer som arbetar med rovdjursfrågor på länsstyrelserna får regelbundet motta hot och vissa har slutat på grund av trakasserier.

När det gäller att rovdjur generellt tål jakt dåligt så är det inte konstigare än att rovdjuren inte anpassats till ett predatortryck. Rovdjur har bland annat betydligt långsammare förökning än deras bytesdjur och populationernas sociala och genetiska struktur är heller inte uppbyggd för att hantera omfattande predation.

CITAT
          Vill bara inflicka att påståendet att vargen är en hotad art stämmer INTE, varken i Sverige eller globalt. Vargens expansion i Sverige de sista 20 åren visar det klart. Den är dock starkt hotad i exempelvis Danmark och på Island.

I den senaste rödlistan anges varg i kategori EN (starkt hotad) så jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån? http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/GetS...chType=Advanced

Citera
          Jonny
          Inlägg 23-12-2010, 11:11
          Länk hit: #144

Medlem

Ja du Anders..Läs HELA denna tråd så kanske du fattar varför man kan bli lite sarkastisk...och om du uppfattade delar av innlägget som ett personangrepp så får ha en ursäkt...Jag vill så absolut fortfarande ha dig i live och önskar dig inget ondt. smile.gif ....ska man återgå till det andra du skriver så finns en del rätt och en del grova sakfel....Jaktens utforming är vi i princip ganska eniga om..iaf så eniga så att för dom flesta jägare så kvittar det hur det jagas......Absolut enig i att det finns rötägg blandt jägarkåren och det är ett problem...för mig är det ett störandes stort problem och inte av ringa karaktär......då jag hela tiden vill att det är fakta och sanning som speglar en lagstiftning..Det är inget unikt att det finns i den gruppen som i alla andra gruperingar i samhället...man behöver ej heller vara någon raketforskare för att fatta att en del Vargar i dagsläget blir tjuvskjutna...tragiskt men sant..Jag har haft en del sådanna diskusjoner med mera "Hårdtänkande" jägare...och om dom tycker det är ok att släppa ut Minkar ,elda upp köttbilar ,såga ned jakttorn etc.etc. så väl anarki vägen att gå...(skrämmandes tanke)...Påhoppet som vissa kommer med när det gäller Jägares intställning är rätt hårresandes...Fast det visar mera hur dom själva är....fanatiska i sin sak......Det FINNS självmordsbombare i Sverige...det har desvärre bevisats...Jag tror och hoppas att inte alla Söder om Tomelilla är det trots att dom pratar lite konstigt "där nede" wink.gif ...Till det sista så har du ..om jag får uttrycka mig så....verkeligen sakfel.....och jag vet inte helt vilka rovdjur du tänker på...Är det dom i den absoluta topp?...Räven är annars rätt högt uppe...men om det så är Varg vi snackar om så har dom betydligt HÖGRE reproduskjon än deras bytesdjur...se till valpkull och att inga andra hot finns än tillgången på mat..Nu lägger jag inte till parametrar som trafikdödade, tjuvskjutna etc.etc.men ser rent biologiskt på det.Lägger man till alla parametrar så växer fortfarande Vargen med i snitt 19% dom sensate åren......om vargen är hotat eller inte??...det är en akademisk fråga...beroende på hur stort eller hur litet du vill se på det....innom Sjöbo komun är den inte bara stärkt hotat den är utrotad!!!!!Ser man globalt är den absolut inte hotat.. innom Dalarnas län så är den "allmänt förekommande".........

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-12-2010, 11:14
          Länk hit: #145

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 10:26) *
          I den senaste rödlistan anges varg i kategori EN (starkt hotad) så jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån? http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/GetS...chType=Advanced

Från verkligheten. Rödlistorna är ett hopkok av förväntningar och farhågor. Urvalskriterierna är också lite skumma. Om en art går från enstaka djur till över 200 på 20 år är den knappast hotad. På sätt och vis kan man anse den vara hotad om exempelvis alla jägare plötsligt bestämde sig för att skjuta bort den från Sverige men det är inte troligt.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-12-2010, 12:50
          Länk hit: #146

Gäster

EU:s miljökommissionär underkänner samtliga argument för den svenska vargjakten. Man menar att argumenten inte är vetenskapliga och önskar fler svar av Sverige. Jakten bör inte verkställas innan Sverige inkommit med svar på de frågor EU kommissionen önskar.

Miljöministern framhärdar dock..

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4257422

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 23-12-2010, 14:30
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 12:50) *
          EU:s miljökommissionär underkänner samtliga argument för den svenska vargjakten. Man menar att argumenten inte är vetenskapliga och önskar fler svar av Sverige. Jakten bör inte verkställas innan Sverige inkommit med svar på de frågor EU kommissionen önskar.

Det är självklart ju. Att jaga rödlistad djur är ju katastrofalt.
          Men Carlgren tycker ju som det stod i gårdagens AB att förbifart Stockholm ger renare luft, gasledning i Östersjön gör havet rent, och vargjakten ger fler och friskare vargar!!
          Ska vi skratta eller gråta?

CITAT (Överbölingen @ 23-12-2010, 00:36) *
          Parentesisk kommentar: Vad skulle hända om alla jägare avstod från att jaga älg, vildsvin, rådjur, hjort, kråkor, kajor, bäver, mink, räv osv. Hur många år skulle det ta innan resp djurs områden blev överbefolkade. Effekterna på odlingar skulle bli katastrofala. Peråkrar förstörda. Ungskog skövlad. Sädesfält förstörda. Bäverdämningar skulle dränka och döda skog. Minken förstöra sötvattensfiskens population osv. Fåglarna skita ner balkonger och altaner. Bygga bo i skorstenar. Orwells, Djurfarmen, är en parodi.

Ovanstående förtjänar bara ett ord: Vilket skitsnack!!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-12-2010, 14:50
          Länk hit: #148

Medlem

Rödlistning innebär inget som helst automatiskt skydd. Rödlistningen av vargen, om det är så, är synnerligen tveksam men förmodligen någon sorts markering av den eller de som gjort listan. Man skulle kunna sätta upp afrikansk elefant på den svenska rödlistan, det finns inte så många i djurparkerna. Den har större rätt att vara där än vargen. Personligen skulle jag nog helst se att all rödlistning upphörde eller åtminstonde stannade hos forskare och andra som förstår syftet med listorna. Allmänheten tycks ha en dålig uppfattning om saken.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-12-2010, 15:02
          Länk hit: #149

Gäster

Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på?

http://www.svenskavargar.nu/

Citera
          gnon49
          Inlägg 23-12-2010, 15:51
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 15:02) *
          Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på?

Givetvis.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-12-2010, 15:51
          Länk hit: #151

Medlem

Nästan en folkstorm då, en på 1500. biggrin.gif Nej, jag har inte och kommer inte att skriva på fast det var väl ingen nyhet.

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 23-12-2010, 15:57
          Länk hit: #152

Medlem

Det är ju självklart att man skriver på!!
          Och försöker rädda Sveriges natur på alla andra tänkbara sätt.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6533727

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-12-2010, 16:07
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2010, 11:14) *
          Från verkligheten. Rödlistorna är ett hopkok av förväntningar och farhågor. Urvalskriterierna är också lite skumma. Om en art går från enstaka djur till över 200 på 20 år är den knappast hotad. På sätt och vis kan man anse den vara hotad om exempelvis alla jägare plötsligt bestämde sig för att skjuta bort den från Sverige men det är inte troligt.

Jo visst är rödlistan långt ifrån fullkomlig men jag tror nog att den är betydligt mer objektiv än den "verklighet" du talar om som ju mest verkar bygga på din alldeles personliga åsikt.

Citera
          malcolm
          Inlägg 23-12-2010, 16:07
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Skrev på alldeles nyss, hoppas det gör nå´n skillnad.

Bifogad fil  vargar1.jpeg ( 22.74k ) Antal nedladdningar: 18

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 23-12-2010, 16:09
          Länk hit: #155

Medlem

Ni kan kopiera nedanstående och skicka till Naturvårdsverket.
          Vi som värnar naturen och emot galenskaperna är ju så många fler än 1 % skjutgalna jägare.

Till
          Naturvårdsverket
          106 48 Stockholm
          registrator@naturvardsverket.se

Förvaltningsrätten
          115 76 Stockholm
          forvaltningsrattenistockholm@dom.se

Överklagande av beslut NV-03454-10, beslutsdatum 2010-12-17

Jag/Vi överklagar ovanstående beslut till Naturvårdsverket och Förvaltningsrätten av följande skäl:

1) Vargstammen har inte uppnått en gynnsam bevarandestatus

2) Vi accepterar inte det beskattningsunderlag som använts då det bygger på osäkra modeller, osäkra siffror och uppskattningar

3) Den förra licensjaktens konsekvenser har inte utretts ordentligt

4) Bästa OBEROENDE expertis har inte använts. Skandulv finansieras bl.a. av Jägarförbundet

5) Ovanligt många vargar har dött i år av olika orsaker

6) Acceptansen efter förra jakten har inte utretts och beräknas istället ha MINSKAT

7) Bekräftade antal vargar och föryngringar är fortfarande lägre än 2009 och kan vara så lågt att populationskollaps kan befaras

8) Jakten strider mot EU:s habitatdirektiv och ska anses olaglig tills det har utretts av EU

9) Vargen står fortfarande som akut hotad på rödlistan

10) Jakten som den ska bedrivas enl. NV:s riktlinjer är slumpmässig vilket kan innebära att föräldradjur skjuts från valpar och att genetiskt viktiga individer dödas

11) Beslutet bygger på felaktiga siffror då redan kända döda vargar ingår i underlaget, enl. följande:
          Enl. ”Ulv i Skandinavia” framgår att; vintern 2009/2010 registrerades 218-238 stationära vargar i Skandinavien (Sverige tillsammans med Norge). I denna siffra ingår redan då kända (registrerade) döda vargar med ett antal av 59, varav 49 i Sverige, under perioden 1 maj 2009-30 april 2010. Stationära svenska vargar under samma period: 158-172, vilket inkluderar de 49 kända döda vargarna.

12) Av beslutet framgår att Länsstyrelserna enl. preliminära inventeringsresultat har dokumenterat 18 säkra och 4 sannolika föryngringar samt att inventeringen pågår till den 28 februari 2011. Riksdagsbeslutet innebär att jakt får bedrivas om antalet föryngringar är bekräftade till 20. Vi menar att man inte kan besluta om jakt på obekräftade om än sannolika föryngringar. Vi vill också att NV redogör för de föryngringar utöver de 8 som bekräftats enl. ”Ulv i Skandinavia” den 3 november 2010.

Ort datum
          Namn
          Adress
          Personnummer

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-12-2010, 16:24
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 16:07) *
          Jo visst är rödlistan långt ifrån fullkomlig men jag tror nog att den är betydligt mer objektiv än den "verklighet" du talar om som ju mest verkar bygga på din alldeles personliga åsikt.

Vargen har i Sverige ökat från ca 5 djur till över 200 på 20 år. Vad har den då att göra på rödlistan som upptar djur som med en viss procent löper risk för att utrotas på 100 år? Lämnas vargen att sköta sig själv kommer den att föröka sig i snabb takt så den enda möjligheten att den utrotas beror direkt på människan. Vi har full kontroll på antalet eftersom vi är den enda fienden den har. Vargen kan liknas vid ett djurparksdjur på frigång och platsar lika lite på rödlistan som afrikansk elefant och lamadjur.

--------------------

Citera
          Jonny
          Inlägg 23-12-2010, 17:11
          Länk hit: #157

Medlem

Nej jag har desvärre inte hunnit med det....jag har skjutit inn bössan och gjort vapenvård........ smile.gif

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-12-2010, 17:14
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2010, 16:24) *
          Vargen har i Sverige ökat från ca 5 djur till över 200 på 20 år. Vad har den då att göra på rödlistan som upptar djur som med en viss procent löper risk för att utrotas på 100 år? Lämnas vargen att sköta sig själv kommer den att föröka sig i snabb takt så den enda möjligheten att den utrotas beror direkt på människan. Vi har full kontroll på antalet eftersom vi är den enda fienden den har. Vargen kan liknas vid ett djurparksdjur på frigång och platsar lika lite på rödlistan som afrikansk elefant och lamadjur.

Vet inte hur elefanterna kom in i den här diskussionen...... Till skillnad från vargen är de inte en del av den nordliga tempererade zonens ekosystem. De har aldrig varit och kommer aldrig att bli en del av den svenska naturen (finns liksom ingen potential för det).

Rödlistan ska bland annat ta hänsyn till risken för utrotning. Med en pytteliten, inavlad population som nu kan det när som helst komma en parasit, eller varför inte ett miljögift, som slår ut hela populationen på nolltid (vi har oerhört dålig koll på effekterna av alla de kemikalier som släpps ut i naturen). Dessutom innebär tjuvjakt, licensjakt, trafikskador och en del annat att trycket på vargen redan nu är hårt. Tror nog att de som rödlistat vargen har koll på den saken. Men jag håller med om att vargen med nuvarande politik i princip kommer att bli ett museeföremål som finns till på konstgjord väg. Ska vargen kunna klara sig själv och få vara den viktiga topppredator den har potential till så måste stammen få bli betydligt större än 200 individer.

Citera
          Jonny
          Inlägg 23-12-2010, 17:26
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 17:14) *
          Rödlistan ska bland annat ta hänsyn till risken för utrotning. Med en pytteliten, inavlad population som nu kan det när som helst komma en parasit, eller varför inte ett miljögift, som slår ut hela populationen på nolltid (vi har oerhört dålig koll på effekterna av alla de kemikalier som släpps ut i naturen). Dessutom innebär tjuvjakt, licensjakt, trafikskador och en del annat att trycket på vargen redan nu är hårt. Tror nog att de som rödlistat vargen har koll på den saken. Men jag håller med om att vargen med nuvarande politik i princip kommer att bli ett museeföremål som finns till på konstgjord väg. Ska vargen kunna klara sig själv och få vara den viktiga topppredator den har potential till så måste stammen få bli betydligt större än 200 individer.

När den tid kommer och kollapsen är total och inga Vargar finns längre....vad ska vi då diskutera?...För den måste ju kollapsa nu när alla skjuts bort.....igjentligen ingen dum tanke...nu när det finns en pytteliten innavlad populasjon....varför ta hand om nått som inte kan överleva på lång sikt ändå?....

Citera
          Jonny
          Inlägg 23-12-2010, 17:44
          Länk hit: #160

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 12:50) *

Jag är mycket förvånad att inte EU har motsatt sig Vargjakten mer än vad dom hittills har gjort......jag var säker på att det minst skulle komma en 2-3 varv i EU domstolen....minst......Hur en Holländare eller en Tysk från tjockaste Rhur-området ska ha något positivt alls att säga till om jakt överhuvedtaget i vilken form som helst är en gåta....av 2 stora orsaker....1....Det finns knappt natur kvar där nede...och att göra beslut som inte berör dom själva i någon grad är alltid enkelt....2....Jaktens historia....Norden är rätt unik i det avseende då det här dom sista århundraden har varit en allmogejakt....i det kontinentala Europa har jakten alltid varit förbehold ett mycket litet antall välbärgade grever och baroner.....fantastiskt rakryggat av regeringen att stå fast på sitt....och om några veckor kan alla vargkramare gråta en skvätt och skrika över sig hur illa det är med allt mördande i skogen........själv ska jag tiden före jaktstart lägga ned lite extra tid på att spåra av markerna så jag vet lite hur dom rör sig före jaktstart smile.gif

Citera

80 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 22:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon