Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 69 70 71 72 73 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          dahla
          Inlägg 11-07-2012, 12:43
          Länk hit: #1401

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Så här skriver Olof Liberg till Dag Lindgren Professor Emeritus i Genetik på Dags blogg 2012-07-03 angående inavelsgraden i det data som använts i simulering:

CITAT
          De MVP-värden vi beräknat bygger på data från vår nuvarande vargpopulation för perioden 1998 – 2011. Under den perioden har inaveln i populationen varierat mellan ungefär 0,21 och 0,31 (årsmedeltal). Det är alltså sant att våra data speglar situationen i en inavlad population. Det innebär att våra värden på MVP förmodligen är något högre, än de skulle vara för en motsvarande population helt utan inaveln, men där allt annat var lika. Men med tanke på de rätt så modesta effekter av inaveln på demografin, som vi hittills kunnat uppmäta, skulle skillnaden förmodligen inte vara så stor.

http://vargdag.wordpress.com/2012/07/03/in...rbarhetsanalys/

Redigerat av dahla: 11-07-2012, 12:44

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 12-07-2012, 09:46
          Länk hit: #1402

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (dahla @ 11-07-2012, 13:43) *
          Så här skriver Olof Liberg till Dag Lindgren Professor Emeritus i Genetik på Dags blogg 2012-07-03 angående inavelsgraden i det data som använts i simulering:
          http://vargdag.wordpress.com/2012/07/03/in...rbarhetsanalys/

Hmm, vad vill du egentligen säga med detta inlägg? Vilken slutsats är det du vill att vi ska dra? Utveckla gärna vad det egentligen är Olof Lidberg avser och i vilket sammanhang detta sagts. Är knappast meningsfullt att lägga ut lösryckta stycken med okänt syfte utan förklaring.

Skummade för övrigt igenom länken du hänvisade till (hade för övrigt inget med Olof Lidberg eller Dag Lindgren att göra vad jag kan se??). Tämligen förvirrat resonemang. Verkar som om vederbörande inte riktigt förstått vad han pratar om, alternativt är väldigt dålig på att förklara. Eller så har han förstått men försöker lägga ut dimridåer för att underbygga sin åsikt om.

CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2012, 22:09) *

Ja, fast knäppskallar finns i båda lägren. Jag känner flera personer som jobbar med rovdjur på olika länsstyrelser och de blir regelbundet hotade av jägare och vargmotståndare på ungefär samma sätt som det skrivs om i den här artikeln.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 12-07-2012, 09:54
          Länk hit: #1403

Medlem

CITAT (dahla @ 10-07-2012, 08:05) *
          http://www.jagareforbundet.se/dalarna/tuna...8%20januari.pdf

Det är väl som vanligt bara trams enligt er.

Ja. Hopplös referens för övrigt. Osammanhängande och oklart. Orkar inte läsa igenom allt men det jag orkat läsa bevisar inget alls. Ungefär samma bevisvärde som många andra konspirationsteorier.

Citera
          dahla
          Inlägg 12-07-2012, 09:59
          Länk hit: #1404

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 12-07-2012, 10:46) *
          Hmm, vad vill du egentligen säga med detta inlägg? Vilken slutsats är det du vill att vi ska dra? Utveckla gärna vad det egentligen är Olof Lidberg avser och i vilket sammanhang detta sagts. Är knappast meningsfullt att lägga ut lösryckta stycken med okänt syfte utan förklaring.

Skummade för övrigt igenom länken du hänvisade till (hade för övrigt inget med Olof Lidberg eller Dag Lindgren att göra vad jag kan se??).

Det var ett svar på det inlägget som kerstinbern la utan att hänvisa till någon källa som hon brukar tjata på mig om att jag ska göra.

Bloggen tillhör alltså Dag Lindgren. Ifrågasätter du hans kunskap?

Det Olof menar är att om de hade räknat på en vargstam utan inavel så hade ett mindre antal vargar behövts i Sverige för att nå upp till beräknat MVP.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 12-07-2012, 12:28
          Länk hit: #1405

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Det är sant att det finns gott om knäppskallar.
          Fast här hittade jag ingenstans "skjut gräv och tig"

Jakttidningar hyser BARA knäppskallar verkar det som.

Redigerat av sparvuggla: 12-07-2012, 12:30

Citera
          dahla
          Inlägg 12-07-2012, 13:21
          Länk hit: #1406

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 12-07-2012, 10:46) *
          Ja, fast knäppskallar finns i båda lägren. Jag känner flera personer som jobbar med rovdjur på olika länsstyrelser och de blir regelbundet hotade av jägare och vargmotståndare på ungefär samma sätt som det skrivs om i den här artikeln.

Märkligt att du inte nämner någonting om hoten från bevarandesidan som personalen på länstyrelserna får ta emot... dessa är ju dessutom överrepresenterade i statistiken.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 12-07-2012, 20:07
          Länk hit: #1407

Medlem

CITAT (dahla @ 12-07-2012, 14:21) *
          Märkligt att du inte nämner någonting om hoten från bevarandesidan som personalen på länstyrelserna får ta emot... dessa är ju dessutom överrepresenterade i statistiken.

Jaså det är dom? Det är inte det jag har hört. Men varför inte, det förekommer säkert också. Som jag sa, det finns knäppskallar i båda lägren.

Men ärligt talat, varför skulle jag ha nämnt något om hot mot länsstyrelsetjänstemän från bevarandesidan i mitt inlägg (även om jag känt till något om saken)? dunno.gif Jag skrev det som ett svar på att det i Rudans inlägg bara nämndes att jägare hotats och inte tvärt om. Tyckte det behövdes lite balans i debatten (som du ju uppenbarligen också vill, eller...?).

Citera
          dahla
          Inlägg 06-08-2012, 05:04
          Länk hit: #1408

Medlem

http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/25/...n-l-gre-n-i-dag

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 06-08-2012, 05:57
          Länk hit: #1409

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Ja det är mycket bra att Dag Lindgren äntligen pensionerats.

Citera
          dahla
          Inlägg 06-08-2012, 07:33
          Länk hit: #1410

Medlem

CITAT (kerstinbern @ 06-08-2012, 06:57) *
          Ja det är mycket bra att Dag Lindgren äntligen pensionerats.

Hur menar du då?

Citera
          dahla
          Inlägg 06-08-2012, 18:09
          Länk hit: #1411

Medlem

CITAT
          Länsstyrelsen: ”Inget naturligt vargbeteende”

Hela 31 får dödades av varg mellan Åkersberga och Bergshamra förra veckan. Det är det största vargangreppet hittills i länet, enligt länsstyrelsen som i fredags var ute för att undersöka skadorna, rapporterar Radio Stockholm.

Insamlad vargspillning ska nu dna-testas och förhoppningsvis ge svar på vilken varg som rev fåren. Länsstyrelsen har även hjälpt till med åtgärder för att förhindra nya vargangrepp.

Teorin är att vargen kommit in från sjösidan där stängsel saknas.

Det så kallade Rialareviret ligger i ett område mellan Norrtälje och Åkersberga. Där finns ett vuxet vargpar som våren 2010 fick fyra valpar. Åtminstone två av valparna fanns kvar i reviret förra sommaren, enligt länsstyrelsen.

Men enligt Anders Nylén, vid länsstyrelsen, är det omöjligt att svara på om det kan handla om någon av dessa vargar innan spillningen har analyserats. Teoretiskt skulle det också kunna röra sig om en varg som vandrat in i området utifrån.

– Det var ett stort angrepp. Jag känner inte till att vi har haft ett så stort angrepp tidigare i länet även om det har hänt i landet tidigare, säger Anders Nylén.

Att så många får rivs på en gång är dock inte ett naturligt vargbeteende enligt Nylén.

– Hundar kan få samma beteende ibland när de kommer in i en hage med mycket djur. Det är någon form av blockering som sker. De behöver ju inte döda så många för att få mat.

Det har skett angrepp på får tidigare i Stockholms län, även om de har varit mindre. Ofta har det då rört sig om Lodjur, enligt länsstyrelsen.

Om en varg orsakar stora skador går det att begära skyddsjakt hos Naturvårdsverket, men då måste vargen vara identifierad.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varg-dod...far_7400388.svd

Jag hade ju för mig att det var hos länsstyrelsen man ansökte om skyddsjakt men jag har ju haft fel förr... oavsett vilket så kan det ju lika gärna vara alla vargarna i reviret som varit inblandade... då ryker väl hela reviret istället... det vore ju synd för det behövs ju massor av varg utanför "varglänen" för att få spridning på djuren.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 07-08-2012, 14:04
          Länk hit: #1412

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Man kan återigen fråga sig hur illa ställt det är i skallen på en varghatare

http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/dal...forgiftade.html

Citera
          smuleborg
          Inlägg 07-08-2012, 20:06
          Länk hit: #1413

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Håller man vilda djur som tamdjur, ja då har man ett särskilt ansvar. Ha djuren i hägn (om det nu är möjligt enligt lag, om inte låt det vilda vara vilt).

Jag har försökt att redigera tre gånger, nu ger jag upp. Vill bifoga "affichering" vi stött på här i krokarna; kortfattat: Varg äter upp dina barn. Nu ger jag upp. Har originalfilerna om någon är intresserad.

Redigerat av smuleborg: 07-08-2012, 20:23

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 07-08-2012, 20:29
          Länk hit: #1414

Medlem

CITAT (dahla @ 06-08-2012, 19:09) *

Jag hade ju för mig att det var hos länsstyrelsen man ansökte om skyddsjakt men jag har ju haft fel förr... oavsett vilket så kan det ju lika gärna vara alla vargarna i reviret som varit inblandade... då ryker väl hela reviret istället... det vore ju synd för det behövs ju massor av varg utanför "varglänen" för att få spridning på djuren.

Det förekommer att viltstängsel klipps upp. Det förekommer att stängsel runt får klipps upp. Av vem och i vilket syfte? Gissa.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 07-08-2012, 21:23
          Länk hit: #1415

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 07-08-2012, 15:04) *
          Man kan återigen fråga sig hur illa ställt det är i skallen på en varghatare
          http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/dal...forgiftade.html

Ja, eller jakthatare... för det lutar tydligen mer åt att någon vill ta död på jakthundar och dessutom få det att se ut som om jägarna själva skulle ha lämnat korv och kött med cyanid... i vilka kretsar får man tag på cyanidkapslar? Skulle inte tro att det finns någon hundägare eller jägare där som på egen mark vill sprida giftampuller... då kan man ju lika gärna skjuta sina hundar med en gång...

Det luktar dock lite ptp över det hela...

CITAT (smuleborg @ 07-08-2012, 21:29) *
          Det förekommer att viltstängsel klipps upp. Det förekommer att stängsel runt får klipps upp. Av vem och i vilket syfte? Gissa.

Du syftar på APU nu eller? Att dom klippt upp näten utmed vägarna är ju bevisat men att dom klippt upp fårstängsel visste jag inte... så jäkla onödigt

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 08-08-2012, 03:32
          Länk hit: #1416

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (dahla @ 06-08-2012, 18:09) *

Har man husdjur där det finns rovdjur, och väljer att inte skydda sina husdjur så borde inte ersättning utgå vid skador. I fallet i Riala fanns inget rovdjursavvisande stängsel, och samma person hade vi 3 tidigare tillfällen anmält att han fått får skadade, och ändå valt att inte skydda sina djur:

http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...skyddsjakt.html
          http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...-farstaket.html

Vi ser det här med oansvariga husdjursägare hela tiden. I Värmland "angreps" häromdagen en hund "på gården", men ser man på bilderna så visade det sig att ägaren rastat sina hundar genom att springa dem lösa utan någon form av staket.

http://nwt.se/munkfors/article1149056.ece

Citera
          dahla
          Inlägg 08-08-2012, 05:02
          Länk hit: #1417

Medlem

CITAT (kerstinbern @ 08-08-2012, 04:32) *
          Har man husdjur där det finns rovdjur, och väljer att inte skydda sina husdjur så borde inte ersättning utgå vid skador. I fallet i Riala fanns inget rovdjursavvisande stängsel, och samma person hade vi 3 tidigare tillfällen anmält att han fått får skadade, och ändå valt att inte skydda sina djur:

http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...skyddsjakt.html
          http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...-farstaket.html

Vi ser det här med oansvariga husdjursägare hela tiden. I Värmland "angreps" häromdagen en hund "på gården", men ser man på bilderna så visade det sig att ägaren rastat sina hundar genom att springa dem lösa utan någon form av staket.

http://nwt.se/munkfors/article1149056.ece

Enligt länsstyrelsen var inhägnaden i Riala bra. Fårägarna får endast bidrag till åtgärder som länsstyrelsen anser vara nödvändiga så något stängsel utmed vattnet behövs inte och fåren går inte ut i vattnet. Det finns inte en fårägare som VILL ha sina får dödade av varg och man gör nog vad man kan för att skydda sina djur med de ekonomiska medel man har. I en perfekt värld skulle det räcka med en traditionell och vacker gärdsgård.

Så nu är det oansvarigt att vistas med sina hundar på sin egen tomt... Ska vi hägna in våra tomter med rovdjursavvisande stängsel så varenda liten by ser ut som ett getto? Betongbarn!

Citera
          smuleborg
          Inlägg 08-08-2012, 19:30
          Länk hit: #1418

Medlem

CITAT (dahla @ 07-08-2012, 22:23) *
          Det luktar dock lite ptp över det hela...
          Du syftar på APU nu eller? Att dom klippt upp näten utmed vägarna är ju bevisat men att dom klippt upp fårstängsel visste jag inte... så jäkla onödigt

No, no. Klippta stängsel och dito fårstängsel står varghatarna för.

Varghatarna vill ha patent på rådjurstekar och bedriva jakt med lösa hundar. Är hungernöden stor i Sverige?

OBS, även jag vet att alla jägare inte är varghatare. De flesta jägare jag känner är sanna natur- och djurvänner.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 08-08-2012, 20:40
          Länk hit: #1419

Medlem

CITAT (smuleborg @ 08-08-2012, 20:30) *
          No, no. Klippta stängsel och dito fårstängsel står varghatarna för.

Jaha, och vart har du bevisen för det då?

Citera
          dahla
          Inlägg 08-08-2012, 20:45
          Länk hit: #1420

Medlem

CITAT (smuleborg @ 08-08-2012, 20:30) *
          Varghatarna vill ha patent på rådjurstekar och bedriva jakt med lösa hundar. Är hungernöden stor i Sverige?

Nu blandar du ihop det här lite... eller menar du att alla fårägare vill ha patent på rådjurstekar?

Det är inte någon hungersnöd i Sverige men jag och många med mig föredrar att äta ekologiskt kött som vi själva jagar, styckar och tillagar... det är kött från djur som hela sitt liv har gått under blå himmel istället för det antibiotikastinna köttet som föds upp i stora köttfabriker.

Jag säger ingenting om att vargen eller andra rovdjur äter av det naturen har att bjuda på men tamdjur och varg rimmar dåligt... detsamma gäller räv och frigående höns... det funkar helt enkelt inte.

Citera

80 sidor V  « < 69 70 71 72 73 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon