Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 71 72 73 74 75 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          dahla
          Inlägg 25-10-2012, 21:18
          Länk hit: #1441

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Motti @ 25-10-2012, 21:55) *
          Vargen florerar ju mest i norr !verkar lite B att lägga ut byten på vägarna där då traffiken är väldigt gles och chansen att en Varg skulle bli påkörd på grund av det är löjlig .
          Vargen är en slags hatkärlek för många !svårt att ta ställning när man bor i södra småland och inte ha Varg i skogarna !

Ja, bor man i Småland så kan man kalla Dalarna och Värmland för Norrland wink.gif

Man har tydligen fångat några personer med avbitartång på bild med sk åtelkameror uppsatta utmed vägarna i norrtäljetrakten och dom är jaktmotståndare och har inget med jägarkåren att göra. Troligtvis vill dom därimot lägga skulden på jägarna och svärta ner.

Det är nog enklare att bli negativt inställd till någonting man har i sin närhet än om man sitter bakom en dator och är allmänt sur på samhället

Citera
          Motti
          Inlägg 25-10-2012, 22:06
          Länk hit: #1442

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

I vilket fall vad man tycker om Vargen så tycker vi min man och jag att det ska vara shysst i hur man hantera Vargen och dess framtid !Både min man och jag är uppvuxen med jakt på Älg rådjur och Hare men Vildsvin och Varg är något som involverats i jakten de senaste fem -tio åren !då är det jäkligt svårt att ta ställning i frågan !Man vill ju att allt vilt ska få leva fritt i naturen men människans evoltion har ju gjort det omöjligt ,vi har tagit över all mark som det vilda en gång ägde, vi har trängt oss på och tagit för oss bara utan att tänka på konsekveserna .Konserkvenserna av det innebär jakt på vilt !

Citera
          dahla
          Inlägg 26-10-2012, 20:52
          Länk hit: #1443

Medlem

Håller med helt i det Motti skriver.

Jag tycker absolut att det kan få finnas varg i Sverige men som de flesta andra så vill jag inte ha vargen på min bakgård... det handlar inte om att vargen skulle äta upp djuren som jag skulle kunna tänkas skjuta. Vargen är ett rovdjur och är beroende av kött... det är förvisso jag också men jag KAN handla på ica...

På den närmsta gården finns det en liten fårbesättning på 15 får av en utrotningshotad art. Det finns inget ekonomiskt värde i de fåren för Sverige i det stora hela men för ägarna som är intresserade av att hålla en gammal ras vid liv upptar fåren en stor del av deras lediga tid. Nästa gård som ligger två kilometer från mig har över 500 får... utan stora rovdjur klarar sig ägarna med vanliga elstängsel som håller fåren i hagen och kostnaden för den stängslingen får ägarna själva stå för. Med 500 får blir det många hagar att stängsla in. Om man skulle få varg på marken måste man stängsla för att hålla vargen utanför stängslet och då börjar det kosta företaget Sverige stora pengar... kanske inte just enbart för de här 500 fåren... men med tanke på att det inom en radie av två mil finns dryga 10 000 får så kommer det bli dyrt och det är i dagsläget skattebetalarna som får stå för den ökade kostnaden. Dessvärre har det ju visat sig att det inte finns några rovdjurssäkra elstängsel så får dör i alla fall... rovdjursdödade får står staten för... VI är staten... även pensionärer och barn tillhör staten och landet Sverige och kostnader som kunde ha lagts på äldrevård och skola går till någonting onödigt.

Nu har det ju framkommit att till och med djurparkerna dödar utrotningshotade djur när dom får för stora föryngringar... man hittar inga djurparker att sälja djuren till och har inte plats för dem och det går inte att sätta ut djuren i det fria eftersom de är vana vid människor... ändå är det fint att arterna får leva vidare i djurparker... en vacker dag kanske deras avkommor kan sättas ut i reservat där det inte finns några människor.

Vargen är ju på inget vis utrotningshotad... vargen är ju världens vanligaste rovdjur med hundratusentals individer världen över. Ändå tycker jag att vi kan hysa en vild vargstam i Sverige men det måste då vara på den bakgård där ingen misstycker, där det inte finns tamdjur i beteshagar eller på fädbodsvallar. Rennäringen klarar inte av för många rovdjur heller så även om det är stora vidder i norr så funkar det inte med varg där heller.

Minsta möjliga antal vargar i Sverige men där förutsättningarna för vargens fortlevnad över lång tid ändå är säkrad är i dagsläget det enda som är möjligt. Som det ser ut idag så skulle vi rent teoretiskt kunna avliva alla vargar i Sverige idag för att imorgon sätta ut lika många nya från ett annat land... ett problem som i ett slag skulle lösas är inaveln som vargen har i Sverige idag. Givetvis så är det både opraktiskt och onödigt. Men det är samtidigt lika onödigt att ha det antalet vargar vi har idag eftersom det finns hundratusentals världen över... det finns inget behov av att hålla en så stor vargstam som vi har idag... minska antalet till minsta möjliga antal för att säkra vargens framtid och håll stammen på den nivån... släpp ut flera nya vargar från andra länder så snart staten har minskat vargstammen... gör så årligen och problemet med inavel är borta på några få år.

Med få vargar över HELA Sverige får ALLA dela på bördan. Vargar som uppträder nära människor måste jagas för att sky människan... om det sen görs med salthagel eller med blykula är en mindre viktig fråga... bara den jagas och skyr människan och dess tamdjur.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-10-2012, 22:22
          Länk hit: #1444

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 25-10-2012, 21:55) *
          Vargen florerar ju mest i norr !verkar lite B att lägga ut byten på vägarna där då traffiken är väldigt gles och chansen att en Varg skulle bli påkörd på grund av det är löjlig .
          Vargen är en slags hatkärlek för många !svårt att ta ställning när man bor i södra småland och inte ha Varg i skogarna !

Knappast i norr, samerna skjuter av dem där för att skydda sina renar. De flesta finns i mellansverige, alltså Dalarna och Värmland. Men sydsvenska höglandet borde vara en perfekt plats för varg, så det är konstigt att där inte finns flera dussin där redan. Det sägs att de har svårt att ta sig över motorvägarna, men jag vet inte om det stämmer

Citera
          hattstugan
          Inlägg 26-10-2012, 22:33
          Länk hit: #1445

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Vargen är smartare än vi!

Men Småland har stora skogsområden så där vore det ett perfekt habitat för Varg men...............

Citera
          Anma
          Inlägg 26-10-2012, 22:47
          Länk hit: #1446

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (dahla @ 25-10-2012, 22:18) *
          Ja, bor man i Småland så kan man kalla Dalarna och Värmland för Norrland wink.gif

Man har tydligen fångat några personer med avbitartång på bild med sk åtelkameror uppsatta utmed vägarna i norrtäljetrakten och dom är jaktmotståndare och har inget med jägarkåren att göra. Troligtvis vill dom därimot lägga skulden på jägarna och svärta ner.

Det är nog enklare att bli negativt inställd till någonting man har i sin närhet än om man sitter bakom en dator och är allmänt sur på samhället

Jag står för att jag vill ha varg i vårt land. Och då har jag ändå mött en mitt i stan på min gata för några år sedan.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 26-10-2012, 22:54
          Länk hit: #1447

Moderator

Ett mycket annorlunda möte iaf!

Skulle ge vad som helst för att få se en varg här bland alla vackra travhästar!

Citera
          dahla
          Inlägg 26-10-2012, 23:14
          Länk hit: #1448

Medlem

CITAT (Huggorm @ 26-10-2012, 23:22) *
          samerna skjuter av dem där för att skydda sina renar.

Njae... samerna är klokare än så... dom får ganska stora summor pengar för rovdjursdödade renar och dom ser ingen anledning till att dom själva ska behöva jaga vargen... dom skickar in ansökan om skyddsjakt och om de får ett positivt beslut så låter dom länsstyrelsen ta hand om problemet och då använder dom helikopter i första hand eftersom jakten då är över på några timmar och då slipper dessutom samerna bli misstänkta för olovlig jakt. Det finns säkert undantag och rötägg även bland renägarna men dom vet att dom har så många ögon på sig så jag tvivlar starkt på att dom tar saken i egna händer ifall det inte är rent uppenbart att det rör sig om ett fall för §28.

CITAT (Huggorm @ 26-10-2012, 23:22) *
          Det sägs att de har svårt att ta sig över motorvägarna, men jag vet inte om det stämmer

Motorvägen i sig är ju inget problem... men det går viltstängsel från stockholm till oslo utmed hela E18 och det gör det hela svårare givetvis. Det finns ju en och annan som har hittats i skåne, småland och östergötland och om dom inte har blivit utsläppta från en lastbil så får man väl anta att dom ändå har lyckats hitta en av eller påfart till motorvägen utan stängsel.

CITAT (hattstugan @ 26-10-2012, 23:33) *
          Vargen är smartare än vi!

Hur menar du nu?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 26-10-2012, 23:14
          Länk hit: #1449

Moderator

Tror inte heller på överdriven jakt/tjuvjakt av rovdjuren i Renbetesområden!

Men vad/hur skulle hästägare reagera om deras djur blev/blir attakerade av rovdjur?

Nu är väl inte en hästflock det mest attraktiva målet men det finns ju ensamgående hästar?

Citera
          dahla
          Inlägg 26-10-2012, 23:16
          Länk hit: #1450

Medlem

CITAT (Anma @ 26-10-2012, 23:47) *
          Jag står för att jag vill ha varg i vårt land. Och då har jag ändå mött en mitt i stan på min gata för några år sedan.

I städer ska dom helt enkelt inte vara... människan borde för övrigt inte heller bo i städer smile.gif

CITAT (hattstugan @ 26-10-2012, 23:54) *
          Ett mycket annorlunda möte iaf!

Skulle ge vad som helst för att få se en varg här bland alla vackra travhästar!

Jag tror inte att travhästarna skulle uppskatta att få se varg lika mycket som du dock smile.gif

Citera
          hattstugan
          Inlägg 26-10-2012, 23:19
          Länk hit: #1451

Moderator

Nähä?

Tror inte jag heller flirting.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 26-10-2012, 23:20
          Länk hit: #1452

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (dahla @ 27-10-2012, 00:16) *
          I städer ska dom helt enkelt inte vara... människan borde för övrigt inte heller bo i städer smile.gif

Det var en ungvarg på väg att leta sig ett eget revir. Kommer det en stad i vägen så kan det väl inte vara så farligt om den vandrar igenom istället för en omväg runt...
          Jag hade mina hundra med mig, den stora skällde som en blådåre. Vargen sänkte öronen och vände blicken bortåt. Så där som hundar gör när de vill tala om att de bara ska förbi och inte vill bråka.
          Värre än så var det inte.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-10-2012, 23:25
          Länk hit: #1453

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Var det inte en varg inne i Uppsala och irrade omkring också nyligen?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 26-10-2012, 23:38
          Länk hit: #1454

Moderator

Jopp! Nån krake som navigerat fel!

Tror inte Universitet är redo för vargen än! flirting.gif

Citera
          dahla
          Inlägg 01-11-2012, 05:38
          Länk hit: #1455

Medlem

Det blev lite för mycket att klistra in hela inlägget från Dag Lindgrens blogg så jag postar bara en länk till dom som är intresserade.

http://vargdag.wordpress.com/2012/10/27/he...n-pa-fel-fraga/

Citera
          Motti
          Inlägg 01-11-2012, 23:59
          Länk hit: #1456

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi har nyligen haft en Varghane som irrat omkring på småländska höglandet ,den är påväg norrut nu .

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 02-11-2012, 02:32
          Länk hit: #1457

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (dahla @ 01-11-2012, 05:38) *
          Det blev lite för mycket att klistra in hela inlägget från Dag Lindgrens blogg så jag postar bara en länk till dom som är intresserade.

http://vargdag.wordpress.com/2012/10/27/he...n-pa-fel-fraga/

Så du citerar fortfarande den pensionerade trädförädlarens pladdriga och långt ifrån objektiva blogg? Antar att han är jägare också. Han skriver uselt och förklarar ännu sämre så resonemanget är fullständigt obegripligt för det flesta. Verkar mest vara ute efter att svartmåla Naturvårdsverket med luddiga vetenskapliga förklaringar som grund. Som han lägger fram saken tvivlar jag på att han har andra forskare som målgrupp. Istället riktar han sig till allmänheten. Och ju mindre folk i allmänhet förstår desto bättre naturligtvis - bara det låter vetenskapligt och bra. Hans slutsats i den här artikeln är minst sagt grumlig. Som jag ser det kan man lika gärna tolka det precis tvärt om, men han väljer att koncentrera sig på vissa detaljer och lägga fram det på sitt sätt så att det passar hans syften. Vad jag vet så är det för övrigt inte Naturvårdsverket som tagit fram rapporten, som Dag Lindgren upprepade gånger påstår, utan forskare, bland annat från Grimsö om jag inte är felunderrättad. Naturvårdsverket bedriver ingen egen forskning och jag tror knappast att dom har kompetens att själva ta fram en sådan här rapport. Istället ger dom det i uppdrag till andra.

Citera
          dahla
          Inlägg 02-11-2012, 06:12
          Länk hit: #1458

Medlem

För att ifrågasätta Dag Lindgrens kompetens lär man nog ha en ganska gedigen kunskap på området...

Håkan Sand och Olof Liberg på grimsö har lovat Dag att säga till om de ser någonting i ärendet som inte stämmer med deras uppfattning och forskning.

Det är väl bara bra om man kan påvisa att naturvårdsverket har räknat på fel data... med rätt beräkningsmodell kan man ju givetvis få en mindre inavelsgrad snabbare än om man räknar fel...

Jag väntar på att någon annan genetiker ska lägga fram bevis som motbevisar Dag Lindgrens påståenden.

Här beskrivs Dag's argument på ett enklare vis. http://www.vargfakta.se/nyheter/naturvards...tik-kritiseras/

Redigerat av dahla: 02-11-2012, 06:24

Citera
          smuleborg
          Inlägg 06-11-2012, 20:01
          Länk hit: #1459

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (dahla @ 24-10-2012, 19:16) *
          Har du någon länk till den informationskällan eller är det hörsägen?

Det är inte hörsägen.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 06-11-2012, 20:13
          Länk hit: #1460

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

2 Professorer i populationsgenetik, dessutom med just zoologi som expertområde:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5334813

Citera

80 sidor V  « < 71 72 73 74 75 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 23:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon