Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 77 78 79 80 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          malcolm
          Inlägg 21-02-2013, 14:10
          Länk hit: #1561

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Det här fanns i min mailbox idag, undar varför...?

http://admin.getanewsletter.com/t/v/3_ODUzMTYzMjkx/

Redigerat av malcolm: 21-02-2013, 14:13

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 15:04
          Länk hit: #1562

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Du kanske har prenumererat på deras nyhetsbrev unsure.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          dahla
          Inlägg 21-02-2013, 21:10
          Länk hit: #1563

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (malcolm @ 21-02-2013, 14:10) *
          Det här fanns i min mailbox idag, undar varför...?

http://admin.getanewsletter.com/t/v/3_ODUzMTYzMjkx/

Det pågår en utredning om det där för du är tydligen långt ifrån ensam om att få det där mailet utan att ha skrivit på någon protest... dom har helt enkelt kommit över en stor lista med användbara mailadresser och gjort massutskick med dessa... mer om det i dagspressen.

CITAT (*Stintan* @ 20-02-2013, 13:40) *
          Känner mig inte det minsta drabbad. Varför skulle jag? Dina argument däremot verkar tryta betänkligt.

Nej, jag har allt argument men varför slösa med dom här?

CITAT (sparvuggla @ 20-02-2013, 15:20) *
          Argument har han inte haft på länge. Bara allmänt missnöje mot allt och alla vilket troligen bottnar på dålig självkänsla, trots jaktvapnen.

Du har en riktigt skev världsbild om du tror att självkänsla bottnar i några jaktvapen... jag är knappast någon från "hooden" du bor i där ni skryter om vem ni har misshandlat under helgen...

Citera
          hattstugan
          Inlägg 21-02-2013, 21:10
          Länk hit: #1564

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Fick höra idag att Varg finns endast ett par mil härifrån!

Jag tyckte det var häftigt men det tyckte inte den som berättade det! Hundarna vill inte gå ut längre!

Citera
          Anma
          Inlägg 21-02-2013, 21:14
          Länk hit: #1565

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (hattstugan @ 21-02-2013, 21:10) *

Jag tyckte det var häftigt men det tyckte inte den som berättade det! Hundarna vill inte gå ut längre!

Vill hundarna inte gå ut för att det finns varg några mil bort?

Citera
          dahla
          Inlägg 21-02-2013, 21:21
          Länk hit: #1566

Medlem

CITAT (kerstinbern @ 20-02-2013, 16:19) *
          Det är 45 000 männsikor som varge år blir våldtagna av jägarnas nöjesjakt genom att de drabbas av en viltolycka . Förutom att ett 100-tal dessutom skadas allvarligt, så drabbas de också av merkostander på ca 60 000 kr medan ve våltdtagande jägarna tjänar pengar på samma vilt

Vad gör du för att minska olyckorna på vägarna då?

Vad tror du skulle hända om man inte jagade våra klövvilt?

Du tror säkert att en ojagad vargstam skulle lösa alla problem med viltolyckorna på vägarna...

Om 120 älgar dödas av ett alfapar inom ett revir och tillväxten är cirka 170 älgar så tar vargen cirka 70% av den lokala tillväxten. Om vi nu låtsas att det i hela Sverige fanns vargrevir med normal storlek så skulle ändå 30% av alla kalvar överleva varje år utan jakt... vi skulle alltså aldrig kunna få en minskning av antalet älgar då.

Då har vi inte räknat med att vargen även tar kronhjort, dovhjort, rådjur och en mängd andra vilda djur... låt säga att vi skulle få en 100% överlevad från övriga djur... hur skulle det se ut på våra vägar då?

Jag inser redan nu att det är helt meningslöst att försöka förklara...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-02-2013, 21:31
          Länk hit: #1567

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag behöver ingen förklaring för jag inser att vi har jägarna att tacka för mycket. Utan jakt skulle Sverige översvämmas av framför allt klövvilt med åtföljande trafikolyckor, nerbetade skogar, skogsplanteringar och trädgårdar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 21-02-2013, 21:56
          Länk hit: #1568

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Förtydligande: Inte mina hundar utan den som berättade om vargen har hundar!

Men min kisse vill inte vara ute! Troligen pga av Lodjur inpå knutarna här ist för vaarg!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 21:58
          Länk hit: #1569

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 21-02-2013, 21:31) *
          Jag behöver ingen förklaring för jag inser att vi har jägarna att tacka för mycket. Utan jakt skulle Sverige översvämmas av framför allt klövvilt med åtföljande trafikolyckor, nerbetade skogar, skogsplanteringar och trädgårdar.

Ja tyvärr behöver vi jägare.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-02-2013, 22:05
          Länk hit: #1570

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 15:04) *
          Du kanske har prenumererat på deras nyhetsbrev unsure.gif

Nej!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 22:33
          Länk hit: #1571

Medlem

Ta inte i så du spricker. Det framgick knappast i ditt huvudinlägg. Inte alltid man fattar varför man får mejl från olika ställen.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 22-02-2013, 18:46
          Länk hit: #1572

Medlem

CITAT (malcolm @ 21-02-2013, 22:05) *
          Nej!

Gör en polisanmälan om urkundsförfalskning.

Citera
          dahla
          Inlägg 22-02-2013, 18:52
          Länk hit: #1573

Medlem

CITAT (hattstugan @ 21-02-2013, 21:10) *

Min hund går inte en meter ifrån mig när det har varit en varg i närheten... det är jag iof förbannat glad över. Jag är glad att jag inte har skaffat några höns ännu... 800 meter från mig tog sig en varg in till 30 kalkoner förra helgen... den hade dödat alla men bara tagit med sig en. Och ja, det är konstaterat av länsstyrelsen att det var just varg.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-02-2013, 19:16
          Länk hit: #1574

Medlem

Har man kunnat läsa om det någonstans?

--------------------

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 26-02-2013, 21:03
          Länk hit: #1575

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Hur orkar ni hålla på att älta den här frågan?

Har avstått från att skriva för redan för två år sedan fanns inget nytt att skriva i frågan. Numera handlar det om att hugga tag i finurliga språkliga formuleringar till förmån för ena eller andra sidan och dissekera dem.
          Intressant språkanalys där retorikerna oftast tar hem spelet.

Jag är fortfarande av den åsikten att vi skall ha varg i Sverige. Rätt antal och på rätt plats.

Antalet är betingat av "säkrad återväxt. Det är inte mitt bord. Där liter jag endast till vargforskarna och inte till tyckare och vargtroende.

Geografisk spridning är lämplig inom områden där boskap hålls inhängnad. Normatlfrigående boskap som vallkor, får, getter och ren skall inte utsättas för rovvilt. Dvs i norra Sverige söder om Dalsland, Östergötland och Uppland. Förlåt den krokiga linjen. I Södermanland torde odlande jordbrukare bli lyckliga eftersom vildsvinen kommer att decimeras och därmed mindre skador på grödorna och därmed bli lyckliga. detta oaktat att vildgrisarna är en ekonomisk bieffekt för markägarna.

Personligen anser jag att det enda som kan få stopp på denna meningslösa debatt och respektlösa skitkastning är den dag vargen tar ett barn eller en bärplockande kvinna. Om en skadad skogsarbetare eller odalman blir tagen så säger vargens vänner: Han/hon hade inte där att göra. detta trots att det var personens yrke.

Ge er på båda sidor och vänta i 5 år. Då kan ni komma igen och försvara era ståndpunkter. Jag upplever den nazistiska "förnekelelsen" i vargvurmarnas retorik.

Citera
          Cacki
          Inlägg 27-02-2013, 12:56
          Länk hit: #1576

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Överbölingen!
          Här vill du ha slut på vargdebatten och så slänger du in en brandfackla om att "vargvurmarna" tar till nazistisk retorik...hmm...??
          Vill du likna något i den här frågan vid nazistiska idéer så kanske du borde vända ögonen mot meningsmotståndarna istället. De är väl de som ger ord för att helst "utrota" och det är väl de som vill ta till vapen...eller??
          "Vargvurmarna" tycker ju bara att vi borde ha plats för vargarna i vår fauna också...

(Tänk om ändå "Mors lilla Olle" hade mött en varg istället för den där "snälla nallen" och hur hade det stått till med med fördomarna om Rödluvan släpat med sej en nalle till mormor istället... flirting.gif )

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-02-2013, 13:09
          Länk hit: #1577

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Är det inte dags att sluta tjata om Rödluvan och hur fel det är att skylla på vargen? Vargen är bara en symbol: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dluvan

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 01-03-2013, 12:39
          Länk hit: #1578

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

CITAT (Cacki @ 27-02-2013, 12:56) *
          Överbölingen!
          Här vill du ha slut på vargdebatten och så slänger du in en brandfackla om att "vargvurmarna" tar till nazistisk retorik...hmm...??
          Vill du likna något i den här frågan vid nazistiska idéer så kanske du borde vända ögonen mot meningsmotståndarna istället. De är väl de som ger ord för att helst "utrota" och det är väl de som vill ta till vapen...eller??
          "Vargvurmarna" tycker ju bara att vi borde ha plats för vargarna i vår fauna också...

(Tänk om ändå "Mors lilla Olle" hade mött en varg istället för den där "snälla nallen" och hur hade det stått till med med fördomarna om Rödluvan släpat med sej en nalle till mormor istället... flirting.gif )

Ett sett att se sken.

Jag såg till kontentan att "vargen gör ingen skada". Det är förnekelse. Och miljoner kronor på en vargtik? Det är väl skada nog i dessa depressionens tidevarv. I stället för omsorg och skola.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 27-05-2013, 06:34
          Länk hit: #1579

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Ett gott skratt förlänger livet.

http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/var...samlade-30.html

Citera
          dahla
          Inlägg 04-06-2013, 07:00
          Länk hit: #1580

Medlem

CITAT
          Junselevargen har kostat drygt nio miljoner kronor

Naturvårdsverket offentliggjorde förra veckan vad det kostat samhället att hålla Junselevargen i renskötselområdet – 7,4 miljoner kronor. Men det finns ytterligare kostnader och då landar slutnotan, så här långt, på drygt nio miljoner kronor.

De siffror som Naturvårdsverket presenterade förra veckan avsåg kostnaderna som verket haft från november till 30 maj. Men det är inte totalsumman för Junselevargens nota.

Kostnader som tillkommer
          – De tre första flyttarna kostade 1,5 miljoner kronor. Sedan tillkommer fjärde och sista flytten samt skyddsjakten, där vi inte fått alla specifikationer ännu. Vi bedömer att det handlar om 250 000 kronor, säger Anneli Nivrén, pressinformatör på Naturvårdsverket.

De tre första flyttarna kostade en halv miljon kronor styck. Kan det stämma att skyddsjakten och den fjärde flytten kostat "bara" 250 000 kronor?

– Det är den uppgift jag fått, men då ska det betonas att summan är en uppskattning eftersom vi inte fått in alla specifikationer ännu, svarar Anneli Nivrén.

Världens dyraste varg
          Hittills har alltså flyttvargen kostat skattebetalarna 9 150 000 kronor. Vargforskare Olof Liberg håller inte för osannolikt att hon därmed är världens dyraste varg, någonsin.

– Det finns nog ingen varg som kostat mer. Men jag tycker inte att man kan säga att det handlar om en vargindivid - det här handlar om hela den svenska vargstammen. Hade vi inte varit utsatta för sådan press från EU, hade vi inte behövt ta till de här metoderna, säger Olof Liberg.
          Pengarna som Junselevargen kostat har tagits från budgeten för värdefull natur.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/junsele...miljoner-kronor

Pengarna har alltså tagits från budgeten för värdefull natur... oavsett vilket så är det skattebetalarna som får stå för kostnaden. Detta för att "skydda" en enda individ när man nu räknar med att det finns cirka 450 vargar i Sverige... Dom där pengarna hade jag gärna skickat till bättre behövande istället...

Citera

80 sidor V  « < 77 78 79 80 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 13:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon