CITAT (Överbölingen @ 23-12-2010, 00:36)

Parentesisk kommentar: Vad skulle hända om alla jägare avstod från att jaga älg, vildsvin, rådjur, hjort, kråkor, kajor, bäver, mink, räv osv. Hur många år skulle det ta innan resp djurs områden blev överbefolkade. Effekterna på odlingar skulle bli katastrofala. Peråkrar förstörda. Ungskog skövlad. Sädesfält förstörda. Bäverdämningar skulle dränka och döda skog. Minken förstöra sötvattensfiskens population osv. Fåglarna skita ner balkonger och altaner. Bygga bo i skorstenar. Orwells, Djurfarmen, är en parodi.
Rätt väg är att hålla ett livskraftigt bestånd av alla levande djur som hör hemma här.
Undrar varför ingen skriker på hjälp när såväl sika- och vitsvanshjort och mårdhund är varg i veum. När och var de dyker upp är dessa djur lovliga året om.
Jag är inte emot jakt på vilt (för att äta), jag tror väldigt få här är det. Och många jägare är tillika stora natur-/djur-/kännare-/vänner. Vilt är som jag ser det det bästa kött "ur ett etiskt perspektiv" att äta.
Minken hör inte hemma i vår fauna, där förstår jag. Men varför i alla världen jagar man räv? Och varg?