|
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
Olle A
|
19-12-2010, 13:28
|
Gäster

|
Oj så uppmuntrad han blir till att skriva på av ett sådant språk. Olle
|
|
|
|
|
19-12-2010, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Olle A @ 19-12-2010, 13:28)  Oj så uppmuntrad han blir till att skriva på av ett sådant språk. Olle Ohja. Jag har funderingar på att skriva ett eget meddelande till berörda myndigheter och fråga om de inte slarvat bort en 0:a, borde det inte vara 200 som skall skjutas? Och hälsa från alla på Odlas forum.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
20-12-2010, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
Att
Redigerat av herkules: 13-10-2013, 23:00
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
20-12-2010, 08:29
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (herkules @ 20-12-2010, 08:26)  det är också patetiskt att döda det man är rädd för. Det tycker jag inte nödvändigtvis
|
|
|
|
Gunilla T
|
20-12-2010, 09:50
|
Gäster

|
Fast, är det inte just rädsla som ligger bakom allt dödande? Rädsla för att någon eller något skall skada oss själva eller vår egendom.
Krig mellan nationer har sitt ursprung i rädsla, religionskrig - en rädsla för att den egna religionens makt skall minska eller försvinna. Främlingsfientlighet och rasism....grundat i rädsla för något vi inte känner igen.
Bålgetingen som dödas för att den ser så farlig ut, myrorna i trädgården förgiftas för att de kanske kan skada någon växt och dendär "äckliga" larven dödas istället för att låta den växa upp till en vacker fjäril!
Rovdjuren dödas för vår rädslas skull...
|
|
|
|
|
20-12-2010, 09:57
|

Medlem

|
Jag har lite svårt att koppla ihop ordet pateisk med skitnödig eller förstoppad. Patetisk betyder att någon visserligen är starkt engagerad men i en överdriven grad. Någon eller några borde försöka begripa att ju mer ful i munnen man är desto mindre tas man på allvar. CITAT (Gunilla T @ 20-12-2010, 09:50)  Fast, är det inte just rädsla som ligger bakom allt dödande? Rädsla för att någon eller något skall skada oss själva eller vår egendom.
Krig mellan nationer har sitt ursprung i rädsla, religionskrig - en rädsla för att den egna religionens makt skall minska eller försvinna. Främlingsfientlighet och rasism....grundat i rädsla för något vi inte känner igen.
Bålgetingen som dödas för att den ser så farlig ut, myrorna i trädgården förgiftas för att de kanske kan skada någon växt och dendär "äckliga" larven dödas istället för att låta den växa upp till en vacker fjäril!
Rovdjuren dödas för vår rädslas skull... Inte bara, de kan även ses som en konkurrent. Om mat eller utrymme.
--------------------
|
|
|
|
|
20-12-2010, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 546
Medlem nr: 7 606

|
CITAT (Gunilla T @ 20-12-2010, 09:50)  Fast, är det inte just rädsla som ligger bakom allt dödande? Rädsla för att någon eller något skall skada oss själva eller vår egendom. Jag håller med dig till viss del, det ligger mycket sanning i det du säger. Men personligen så tror inte jag att det är rädsla som driver de jägare som väljer att delta i den här jakten som komma skall, det är andra värden. Bakom beslutet gör det kanske det, men för jägarna själva tror jag dödandet handlar mer om den kick de får av att göra det, den trofé som de sedan kan visa upp etc. Dödande som ett nöje helt enkelt, ett sätt att krydda vardagen. Jag kan inte påstå att jag vet hur de som gör det känner, jag gissar bara och det vill jag noga betona, men för mig förefaller det mest sannolikt. Det är ju skillnad på att jaga varg och älg t ex, älgar äter "man" så där kan argumentet vara att man jagar för matens skull. Men varg äter man väl inte? Så då måste det vara något annat som driver. Personligen kan jag dock inte förstå hur man kan se ett så vackert djur och sedan få för sig att trycka på avtryckaren. Det är för mig helt obegripligt.
|
|
|
|
Gunilla T
|
20-12-2010, 10:04
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 09:57)  Inte bara, de kan även ses som en konkurrent. Om mat eller utrymme. Visst....men konkurrens om livsnödvändiga ting har sin grund i rädsla eller hur?...rädslan att bli utan...
|
|
|
|
|
20-12-2010, 10:11
|

Medlem

|
CITAT (Thalassa @ 20-12-2010, 10:04)  Jag håller med dig till viss del, det ligger mycket sanning i det du säger. Men personligen så tror inte jag att det är rädsla som driver de jägare som väljer att delta i den här jakten som komma skall, det är andra värden. Bakom beslutet gör det kanske det, men för jägarna själva tror jag dödandet handlar mer om den kick de får av att göra det, den trofé som de sedan kan visa upp etc. Dödande som ett nöje helt enkelt, ett sätt att krydda vardagen. Jag kan inte påstå att jag vet hur de som gör det känner, jag gissar bara och det vill jag noga betona, men för mig förefaller det mest sannolikt. Det är ju skillnad på att jaga varg och älg t ex, älgar äter "man" så där kan argumentet vara att man jagar för matens skull. Men varg äter man väl inte? Så då måste det vara något annat som driver. Personligen kan jag dock inte förstå hur man kan se ett så vackert djur och sedan få för sig att trycka på avtryckaren. Det är för mig helt obegripligt. Lite lätt överdrivet att enbart skylla på nöjet, ett nedvärderingsknep tycker jag. Vargen är en storkonkurrent om viltet. Det är vanligt bland rovdjur att döda konkurrenter, vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare, mm.
--------------------
|
|
|
|
|
20-12-2010, 11:26
|
Medlem
Antal inlägg: 546
Medlem nr: 7 606

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 10:11)  Lite lätt överdrivet att enbart skylla på nöjet, ett nedvärderingsknep tycker jag. Vargen är en storkonkurrent om viltet. Det är vanligt bland rovdjur att döda konkurrenter, vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare, mm. Som jag skrev så ville jag noga betona att det var min gissning, det som för mig föreföll mest sannolikt. Jag kan inte se vilken rädsla som skulle ligga bakom, men du menar alltså att jägarna är rädda för att det andra viltet ska försvinna? Det är inte helt otänkbart att det är så, även om det för mig förefaller osannolikt att det skulle hända. I naturen finns det många rovdjur och om man jämför t ex att rävar tar rådjurskid, med hotet att vargar tar älgkalvar, så har ju rådjuren överlevt utan att utrotas. Enligt wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgjakt) skjuts cirka 100 000 älgar varje år. Anledningen är att man anser att älgarna annars blir för många, vilket kan ställa till problem i trafiken och vålla skogsskador. Min syn är att vi människor brett ut oss så mycket att det som återstår borde vi kunna lämna ifred åt naturen och om älgstammen har minskat eller ökat pga vargarna borde ju vara relativt enkelt att kolla upp. Någon som är jägare får gärna bidra till diskussionen och berätta vad drivkraften är. Som jag sa så påstod jag mig inte veta, jag bara ifrågasatte om rädsla är hela sanningen eller inte. Sedan så skyllde jag inte enbart på nöjet. Men det är mycket mycket möjligt att mitt inlägg är naivt, jag kan absolut ingenting om jakt, eftersom det som sysselsättning är helt väsensskilt mot sådant som jag intresserar mig för. Jag tror dock fortfarande att det ligger någon sanning i det jag skrev, men som sagt det handlar om att tro, inte veta.
Redigerat av Thalassa: 20-12-2010, 13:12
|
|
|
|
|
20-12-2010, 18:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
Ja detta är något av det märkligaste jag varit med om. Att begränsa den redan utsatta vargen till 200 vargar!? Läste ngnstans att de skrattar åt oss (eller gråter) i utlandet för vad vi gör med våran djurfauna.
Nej låt livet och naturen ha sin egen gång så mycket som möjligt!
Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet?
|
|
|
|
|
20-12-2010, 18:19
|

Medlem

|
Här är riktigt sjuka siffror på eländet. Antal djur i Sverige:
Får 200.000 Renar 250.000 Älgar 350.000 Rådjur 500.000 Vargar 200 Lodjur 1.500
Redigerat av xlxl67: 20-12-2010, 18:21
|
|
|
|
|
20-12-2010, 18:36
|

Medlem

|
CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 18:11)  Ja detta är något av det märkligaste jag varit med om. Att begränsa den redan utsatta vargen till 200 vargar!? Läste ngnstans att de skrattar åt oss (eller gråter) i utlandet för vad vi gör med våran djurfauna.
Nej låt livet och naturen ha sin egen gång så mycket som möjligt!
Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet? Bara en liten fråga, VILKA skrattar? Har de några vargar själva? Sverige är nog ett av de länder i Europa som värnar mest om naturen och som dessutom har mest kvar. Västeuropa alltså.
--------------------
|
|
|
|
|
20-12-2010, 18:42
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 18:11)  Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet? Hej! Jag tror att det skulle bli som i vissa andra områden på jorden där över 50 % av vargmaten består av tamdjur och där det visat sig att vargarna föredrar hästar framför andra tamdjur. Jag kan förstå att människor som har minimal erfarenhet av djur och tycker att tamdjur är oviktigt gillar att ha massvis av vargar. Vi som lever med eller av våra husdjur har oftast en annan uppfattning. Dessutom skulle det ske en utarmning av naturen på grund av minskad betning, granskogen skulle ta över större arealer och våra husdjur skulle få sämre miljö. Om man vill kalla vår önskan att ha ett litet, begränsat antal vargar för rädsla eller kunskap får var och en själv avgöra. Jag förstår inte varför engagemanget är så stort för vargar när det finns andra svenska, utrotade arter som borde återinföras. När det gäller själva jakten så vore det kanske effektivare att försöka avliva vargarna redan som valpar. Då skulle man kunna behålla genetiskt värdefulla kullar. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
20-12-2010, 19:10
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 18:42)  Jag kan förstå att människor som har minimal erfarenhet av djur... Jag vet inte vilka du lyssnar på men på Artdatabanken finns mga av experterna inom Sveriges djurfauna. Läs: http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/Spec...upus_100024.pdfVargen är "Starkt hotad". Läs sedan under åtgärder. CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 18:36)  Bara en liten fråga, VILKA skrattar? Har de några vargar själva? Sverige är nog ett av de länder i Europa som värnar mest om naturen och som dessutom har mest kvar. Västeuropa alltså. Jag antar att de som skrattar tycker att vi borde ta mer hand om den naturskatten vi har i vargarna.
Redigerat av xlxl67: 20-12-2010, 19:10
|
|
|
|
|
20-12-2010, 19:48
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (malcolm @ 17-12-2010, 23:07)  När jag växte upp på 60-talet pratades det om att det bara fanns 6 vilda vargar i Sverige, nu är de fler men skall vi då ta död på de som finns..? Jag tycker inte det och vargen ÄR mitt favoritdjur nummer ETT, alla kategorier inkl. lejon, tigrar etc. Så smart...vart står det att man ska döda alla?.Eller rättare sagt...VEM propagerar här för at ALLA ska skjutas???? CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 18:11)  Nej låt livet och naturen ha sin egen gång så mycket som möjligt!
Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet? En vild gissning....du bor inte precis på gränsen eller i ett Vargrevir eller gör du?  ... CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 18:42)  När det gäller själva jakten så vore det kanske effektivare att försöka avliva vargarna redan som valpar. Då skulle man kunna behålla genetiskt värdefulla kullar. MVH Jan Lindgren Absolut enig!....Det eller skicka ut spårlag som spårar upp dom och skicka upp en helikopter och skjut av dom som ska bort......då behöver inte folk störa sig på att jägare skjuter dom...för mig kvittar det fullständigt hur jakten arrangeras.......
|
|
|
|
|
20-12-2010, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Jag har en jättebra idé. Skjut av en hel del värmlänningar istället! Då kan vargen få ströva fritt som den bör. Börja med de små valparna, gå till dagisen och lägg an. Perfekt ju, som att skjuta döda ankor. Fortsätt till de få företagen runt omkring och skjut men var väl medveten om att de vuxna varelserna sitter med bössan redo att skjuta tillbaka. Rena amerikanska sydstaterna, där bössan är den förlängda armen och där man skjuter först utan att veta vad som är vad, om ni nånsin får reda på det... Ni ger oss resten av lantisar dåligt rykte tack vare er attityd! O jo, det finns varg här också.
|
|
|
|
|
20-12-2010, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (CillaM @ 20-12-2010, 20:43)  Jag har en jättebra idé. Skjut av en hel del värmlänningar istället! Då kan vargen få ströva fritt som den bör. Börja med de små valparna, gå till dagisen och lägg an. Perfekt ju, som att skjuta döda ankor. Fortsätt till de få företagen runt omkring och skjut men var väl medveten om att de vuxna varelserna sitter med bössan redo att skjuta tillbaka. Rena amerikanska sydstaterna, där bössan är den förlängda armen och där man skjuter först utan att veta vad som är vad, om ni nånsin får reda på det... Ni ger oss resten av lantisar dåligt rykte tack vare er attityd! O jo, det finns varg här också. Den metoden provade dom i Europa för 70 år sedan...med facit i hand så var det väl inte det mest lyckade projektet....Fast nu finns det hopp för dig med Cilla...det finns ett parti i riksdagen nu som säkert nappar på delar av din teori...  ,,,tycker du själv du har lyckats med att lyfta upp nivån här till din nivå eller ska den lyftas lite "högre" så du är säker på at du hänger med?
|
|
|
|
|
20-12-2010, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Nej, det är tyvärr så att du sänkt nivån till den mest primitiva av dom alla, JAG VILL-nivån. Och om dom nu prövat den metoden så var det jävligt synd att de inte lyckades. Som tur är så är ni varghatare väldigt få och kommer hållas under noggrannare uppsikt över vad ni gör under varkjakten-erna, den här gången och resterande, ifall det blir fler efter nästa års jakt. Då har säkerligen EU verkligen fått upp ögonen, de drönarna, för hur ni, jägarna, och de enormt fala politikerna agerar. För ni är inte att lita på, det har ni visat efter senaste massakern av vargar. Nivån är precis där den ska vara, på din nivå. Jag bryr mig inte ett dugg ifall ni skjuter ihjäl varandra, snarare skulle jag klappa händerna i ren förtjusning.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|