| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
13-01-2011, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Att inte anmäla sig som vargjägare är olagligt. Seriösa jägare anmäler sig.
Vilket djur som leds till slakt stressas int? Må vara nöt, svin, får, häst eller ren. (kanin, och tamfågel). Avlivning av ren med nackstick eller kula är lika effektivt som med slaktmask. De första alternativen är nog humanast. Pga att det är svårare att få en ren att stå så stilla att slaktmasken kan ansättas på rätt sätt. Men det får någon veterinär avgöra. Kula torde var det minst stressande men ger mer köttförstöring. Nacksticket ger ett tämligen kort stressmoment och allt kan tas tillvara. Även blodet. Jag skickar det här till mina vänner samerna i sonhustruns sameby för vederläggande. Därefter återkommer jag.
Ovederhäftig diskriminering i ord är det jävligaste jag vet näst handgripligt våld.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-01-2011, 22:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Under strecket ----------
Tänker på vår kravbonde; djuren slaktas direkt på gården. Ett och ett.
Ingen transport, ingen masslakt (där kompisarna tittar på).
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
13-01-2011, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
18549 påskrifter nu www.svenskavargar.nu sprid sidan och uppropet! CITAT (smuleborg @ 13-01-2011, 22:15)  Under strecket ----------
Tänker på vår kravbonde; djuren slaktas direkt på gården. Ett och ett.
Ingen transport, ingen masslakt (där kompisarna tittar på). jätteot, men vad betyder under strecket?
Redigerat av herkules: 13-01-2011, 22:47
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 05:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Med nu argumentet med att vargar ska skjutas av för att de har dåliga gener och risk för inavel. Hur sjutton ska man veta vilka vargar som har dåliga gener. Det är ju inget som syns på deras yttre.
Människorna som Carlgren och hans gelikar som har hand om denna sk bevaringsprojekt har ju inga kunskaper om hur det ska gå till egentligen. Om nu några individer har dåliga gener så risk för inavel sker ska de individerna sållas ut och inte en massslakt där man springer och försöker skjuta på alla djur som rör sig. Därför måste DNA prov tas på alla djuren och sedan kan därefter besluts fattas rörande individen. Nu finns ju risken att de istället skjuter friska och starka djur. Ni mänskliga jägare. ni har ju tappat era sinnen som kan förklara om detta är ett friskt eller sjukt djur. Normala rovdjur kan med sina sinnen få klart för sig om det rör sig om sjuka eller gamla individer. Det är ju därför de starkaste klarar sig och starkare genetisk bas blir förekommande. Mäniskor har förlorat dessa sinnen och jägare skjuter ju på allt och har ingen vilken skada de gör. Sjuka och dåliga djur få en chans att överleva och istället bidrar ni med dåliga genetiska baser.
Lägg er inte i moder naturs jobb. Det klarar hon så bäst själv. Ta istället era gevär och stoppa upp det ngnstans i er där det gör ngn större nytta. Det är säkert klart mycket skönare känsla än att döda utrotningshotade djur.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 07:28
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Markus_H @ 13-01-2011, 21:02)  det bevisar ju bara att den siste idioten inte är född än  Den dagen 0 jägare anmäler sig frivilligt då har ni något att skryta om. Jägarkåren dödar med glädje, och med störst iver på rödlistade utrotningshotade djur. Kommentarer överflödiga. Om jakten var helt fri, skulle dom utota alla djur utom älg och rådjur. Ingen har glömt hur dom utotade bävern, (sån är jägares viltvård i verkligheten allt annat är bara munväder och propaganda) men tack vare att naturvänner hämtade in bäver från Kanada och norge har vilivskraftig bäverstam igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 08:12
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är inga problem att skjuta vargar med dåliga gener, det är bara att panga på. Alla våra vargar har i stort sett samma genuppsättning, är lite osäker men det ryktas om att den första kullens föräldrar var syskon. Nära släkt var de iaf. Än så länge har det inte haft någon större påverkan men det kan komma i framtiden. CITAT (sparvuggla @ 14-01-2011, 07:28)  Jägarkåren dödar med glädje, och med störst iver på rödlistade utrotningshotade djur. Kommentarer överflödiga. Om jakten var helt fri, skulle dom utota alla djur utom älg och rådjur. Ingen har glömt hur dom utotade bävern, (sån är jägares viltvård i verkligheten allt annat är bara munväder och propaganda) men tack vare att naturvänner hämtade in bäver från Kanada och norge har vilivskraftig bäverstam igen. Vad har du fått Canada ifrån? De svenska bävrarna kommer från en norsk population som överlevde. Lite bättre fakta vore på sin plats. Den nordamerikanska bävern är en annan art. Inplanterad av naturvänner? Inga myndigheter inblandade? Fö var det den kvinnliga fåfängan som utrotade bävern, jakten var till stor del uppbyggd kring bävergället som användes i parfymer.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 08:12)  Vad har du fått Canada ifrån? De svenska bävrarna kommer från en norsk population som överlevde. Lite bättre fakta vore på sin plats. Den nordamerikanska bävern är en annan art. Det där med faktakunnskap kan man inte alltid förvänta sig..desvärre....Det med Vargars genetik är mer eller mindre skitsnack...Nyss Nämda Bäver blev satt ut i ett mindretal (80St) och har aldrig efter det påvisat några genetiska svagheter...Rådjuren var det knappast många flera kvar av heller, idag finns 500.000 utan synbara genetiska deffeker..Vitsvanshjorten i Finland där totalt 12st sattes ut och dom pr idag har en stor stam på ca. 30.000!..Trädkramare och naturromantikere påvisar rätt likadana symptomer...möjligens borde det ha varit e större genetis variasjon den gruppen  ...Idag ska jag bara jobba halvdag...resten av dagen ska det spåras....för imorgon....då smäller det
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 08:48
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 08:12)  /.../Vad har du fått Canada ifrån? De svenska bävrarna kommer från en norsk population som överlevde. Lite bättre fakta vore på sin plats. Den nordamerikanska bävern är en annan art. Inplanterad av naturvänner? Inga myndigheter inblandade? Fö var det den kvinnliga fåfängan som utrotade bävern, jakten var till stor del uppbyggd kring bävergället som användes i parfymer. nog har jag läst/hört kanada också, dessutom så skrev ju sparvuggla norge också så vad är du så stöddig för?
Redigerat av herkules: 14-01-2011, 09:05
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 08:53
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
och Bäveren kommer från NORGE!!! inget annat...
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Överbölingen @ 13-01-2011, 21:43)  Att inte anmäla sig som vargjägare är olagligt. Seriösa jägare anmäler sig. Vad menar du med detta?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Enklast svarat Aqua, likaväl som det förekommer lagbrytare på andra håll, t ex stöld, rattfylleri osv så finns det i jägarkåren folk som inte gör det som är rätt.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 10:02
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 14-01-2011, 08:48)  nog har jag läst/hört kanada också, dessutom så skrev ju sparvuggla norge också så vad är du så stöddig för? Jag rättade en felaktig uppgift bara, men är samtidigt lite trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar. Kommer de svenska bävrarna från Norge har den nordamerikanska arten inget med saken att göra. Genetik är fö inte enkelt. Om en population har samma genuppsättning, dvs är nära släkt, är risken större för genetiska skador men det behöver inte bli så. Det finns många exempel på detta. All världens guldhamstrar härstammar från en enda kull, ev från en enda individ ur den. En population av sjöelefanter kommer ursprungligen från en enda liten grupp på en hane och några honor som överlevde utrotningen av alla andra. Så länge alla vargar är nära släkt har det inte så stor betydelse om man skjuter bort en del, antalet ökar snart igen. Om man däremot får in lite nytt blod får man vara försiktigare så man inte tar bort individer ur den gruppen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 10:10
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Tack herkules och smuleborg för svaren om renskötsel.
Den andra länken klart mer nyanserad än den första, men båda handlar om slaktmetoder och inte om renskötsel. Även om slakten ju är en del av rennäringen.
Vad jag anser om den hysteriska jakten på vargen har jag skrivit tillräckligt om tidigare.
Hela vargdebatten (inte bara här på Odla) påminner mig alltför mycket om debatten om våra invandrare.
Mycket tyckande och få fakta.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 10:02)  Jag rättade en felaktig uppgift bara, men är samtidigt lite trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar. Kommer de svenska bävrarna från Norge har den nordamerikanska arten inget med saken att göra. Vad som är rätt och fel i bland annat dessa diskussioner handlar ofta om vad man prioriterar. Jag tycker det är tråkigt att du skriver " trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar". Det är ingen som bara skriver felaktigheter lika mycket som att det är någon som bara skriver helt rätt saker. Johnny slänger ur sig liknande saker lite tidigare i denna tråd. Jag vet inte om argumenten tröt eller om det avr en dålig dag.
Redigerat av xlxl67: 14-01-2011, 10:43
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Skulle nog tro att den lagliga jakten på varg är en parentes eftersom motståndet mot jakten är så massivt. Att aktivt jag varg tillhör svunna tider. Tjuvjakten fortsätter säkert men det klarar nog vargstammen av. En passiv avskjutning kanske berhövs på enskilda individer som beter sig onormalt men som sagt, aktiv jakt känns medeltida.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 11:12
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 14-01-2011, 10:10)  Tack herkules och smuleborg för svaren om renskötsel. Den andra länken klart mer nyanserad än den första, men båda handlar om slaktmetoder och inte om renskötsel. Även om slakten ju är en del av rennäringen. Vad jag anser om den hysteriska jakten på vargen har jag skrivit tillräckligt om tidigare. Hela vargdebatten (inte bara här på Odla) påminner mig alltför mycket om debatten om våra invandrare. Mycket tyckande och få fakta. nja, inte är det endast slakten på renarna som kritiseras, användandet av snöskoter/helikopter är ju väldigt stressande och de används ju inte enbart vid slakt utan även vid flytt. vad det gäller vargslakten så finns det precis hur mycket fakta som helst.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 11:17
|

Medlem

|
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2011, 10:40)  Vad som är rätt och fel i bland annat dessa diskussioner handlar ofta om vad man prioriterar. Jag tycker det är tråkigt att du skriver " trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar". Det är ingen som bara skriver felaktigheter lika mycket som att det är någon som bara skriver helt rätt saker. Johnny slänger ur sig liknande saker lite tidigare i denna tråd. Jag vet inte om argumenten tröt eller om det avr en dålig dag. Ingen nämnd och ingen glömd. Det finns olika typer av uppgifter. Hur många vargar det finns och hur många som skall skjutas, varifrån våra bävrar kommer och liknande uppgifter är fakta som har en exakt innebörd. Ok, man kanske inte vet exakt hur många vargar det finns men på ett ungefär. Dessa fakta kan knappast diskuteras. Huruvida det är rätt eller fel att skjuta av vargar är däremot ingen fakta utan en personlig uppfattning som varierar från person till person och detta kan diskuteras, även om varje person har rätt till sin åsikt utan att bli hånad eller verbalt angripen för sin åsikt. CITAT (gnon49 @ 14-01-2011, 11:10)  Skulle nog tro att den lagliga jakten på varg är en parentes eftersom motståndet mot jakten är så massivt. Att aktivt jag varg tillhör svunna tider. Tjuvjakten fortsätter säkert men det klarar nog vargstammen av. En passiv avskjutning kanske berhövs på enskilda individer som beter sig onormalt men som sagt, aktiv jakt känns medeltida. Med tanke på vargens förökningstakt kommer vi förr eller senare att tvingas till avskjutning, ju längre man väntar desto fler måste skjutas.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
"6 500 jägare har anmält sig för att skjuta 20 vargar under årets jakt. Vilken enorm jägarstam vi har i Sverige."Annika Lanz på Twitter i går
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2011, 12:37
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 14-01-2011, 12:21)  "6 500 jägare har anmält sig för att skjuta 20 vargar under årets jakt. Vilken enorm jägarstam vi har i Sverige."Annika Lanz på Twitter i går  6500 är ändå bara en fyrtiondel av alla jägare så tänk på det alla ni som generaliserar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|