Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 13 14 15 16 17 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          Olle A
          Inlägg 15-01-2011, 13:11
          Länk hit: #281

Gäster

CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 13:01) *
          Hade man inte begränsat jakten så hade vi varit tillbaka på varg antal 0 innan månaden var slut. Visst är det konstigt att vi människor lyckades leva tillsammans med vargar i nästan 6000 år som jordbrukare utan att behöva utrota dem. Med dagens teknologi och uppfinningsrikedom så borde vi komma på ett sätt tycker man.

Att skylla på att man blir så ivrig att skuta så man "råkade" skadeskjuta är ingen giltig ursäkt. Som jägare med vapen i näven har man en skyldighet att inte plåga djuren. Klarar man inte av det ansvaret så borde man stanna hemma.

tummenupp.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2011, 13:17
          Länk hit: #282

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Hade man inte begränsat jakten så hade vi varit tillbaka på varg antal 0 innan månaden var slut. Visst är det konstigt att vi människor lyckades leva tillsammans med vargar i nästan 6000 år som jordbrukare utan att behöva utrota dem. Med dagens teknologi och uppfinningsrikedom så borde vi komma på ett sätt tycker man.

Det var för att kunna leva här i landet som vi utrotade vargen. Under de där 6000 åren dräptes varenda varg som visade ens det minsta intresse för våra husdjur eller oss själva. Det ingav vargstammen en djup rädsla för människor, och de höll sig undan.

Dagens teknologi ja, elstängsel är bra men det finns ju begränsningar i strömstyrka eftersom man inte vill att vargen skall skada sig rolleyes.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-01-2011, 13:29
          Länk hit: #283

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Anledningen till att forna tiders boskapsägare kunde leva ihop med vargen var att man var så illa tvungen, man hade inget anna val. Man klarade inte av att utrota dem, hade det gått hade man gjort det. Vargen var fruktad som kratursdräpare, det kan man se på alla tillnamn den fått. Tasse, gråben mm. Anledningen var att man var rädd för att locka fram vargen om man uttalade dess namn.

Men man kanske skulle utnyttja den moderna tekniken? Sätt ett halsband med en radiosändare med GPS-navigator på alla vargar, ingen omöjlighet. Sen kan man sitta vid datorn och kolla var alla djur befinner sig och har befunnit sig. Det är lätt att se vilket djur som varit i fårhagen och slaktat oskyldiga husdjur eller på något annat sätt skämt ut sig. Sen är det lätt att leta upp syndaren och skjuta bort den. Likaså kan uppkopplade jägare först kolla om det finns varg i närheten innan de släpper sina hundar. För i ärlighetens namn, vargen i Sverige är idag ett djurparksdjur på frigång, inget vilt djur. Vi har koll på var de flesta befinner sig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 15-01-2011, 14:03
          Länk hit: #284

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 12:16) *
          Det är sånt här som händer när man begränsar jakten till ett visst antal djur. Tillät man fri jakt året om skulle jägarna inte tvingas avlossa tveksamma skott. Som det är nu vet dom att dom bara får en chans, sedan ryker en varg i grannreviret i stället, och så får dom dras med sin varg ett helt år till.

Du försök tänka en extra gång innan du skriver. Jägare TVINGAS INTE slänga iväg skott på måfå. Det första en riktig jägare får lära sig är att man ska vara säker vad man skjuter på och träffa. Och dom får antagligen "dras" med sin varg resten av livet, då EU drar Sverige inför domstol i slutet på månaden, tyvärr hade dom ingen makt att hinna stoppa årets slakt.
          Och rödlistade djur ska man inte ställa upp på och jaga. Bäverns öde är inte glömt.

Men men........ den där skidåkaren som sköts ihjäl i höstas hade nog också snart smitit iväg till grannreviren om jägaren inte varit så snabb på att skjuta...........

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-01-2011, 14:41
          Länk hit: #285

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 15-01-2011, 14:03) *
          Du försök tänka en extra gång innan du skriver. Jägare TVINGAS INTE slänga iväg skott på måfå. Det första en riktig jägare får lära sig är att man ska vara säker vad man skjuter på och träffa. Och dom får antagligen "dras" med sin varg resten av livet, då EU drar Sverige inför domstol i slutet på månaden, tyvärr hade dom ingen makt att hinna stoppa årets slakt.
          Och rödlistade djur ska man inte ställa upp på och jaga. Bäverns öde är inte glömt.

Men men........ den där skidåkaren som sköts ihjäl i höstas hade nog också snart smitit iväg till grannreviren om jägaren inte varit så snabb på att skjuta...........

Det är nog fler som behöver tänka till. Var verkligen bävern rödlistad? rolleyes.gif Fö har det knappast någon betydelse om Sverige hamnar i EU-domstolen, någon makt att blanda sig i enskilda länders göranden har den inte. Bara utdöma verkningslösa böter.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-01-2011, 16:09
          Länk hit: #286

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Bara att inse. Med en stam på 200-300 vargar finns inga ursäkter eller förklaringar i världen för att motivera avskjutning. Alla vet även jägarna. Vargen hatr inget ekonomiskt värde som död, och därmed är det ingen vargjakt utan vargslakt. Och sysslar man med det så har man lagt jägaryrket åt sidan enligt mig.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 15-01-2011, 17:58
          Länk hit: #287

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 14:41) *
          Det är nog fler som behöver tänka till. Var verkligen bävern rödlistad? rolleyes.gif Fö har det knappast någon betydelse om Sverige hamnar i EU-domstolen, någon makt att blanda sig i enskilda länders göranden har den inte. Bara utdöma verkningslösa böter.

Jag gör ett undantag och svarar på ditt inlägg bara för att du ska lära dig något nytt vad dom svenska jägarna ställt till med. Och nu gäller det inte tjuvjakt, dödsskjutningar eller hotelser och misshandel.

1: Bävern var inte rödlistad, ändå utrotades den av dom svenska jägarna. Dödandet var så besinningslöst. Tänk att man lär sig nåt nytt varje dag.
          Det var någon här på forumet som skyllde på kvinnorna, att det var kvinnornas fel att bävern utrotades, och inte jägarnas.
          Skratta eller gråta? Välj själv.

2: Om Sverige fälls i EU-domstolen har det visst betydelse, årets slakt blir den sista i så fall. Det får vi reda på i slutet av månaden, just nu pekar allt på att det blir en fällning.

CITAT (gnon49 @ 15-01-2011, 16:09) *
          Bara att inse. Med en stam på 200-300 vargar finns inga ursäkter eller förklaringar i världen för att motivera avskjutning. Alla vet även jägarna. Vargen hatr inget ekonomiskt värde som död, och därmed är det ingen vargjakt utan vargslakt. Och sysslar man med det så har man lagt jägaryrket åt sidan enligt mig.
          Instämmer i allt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-01-2011, 18:26
          Länk hit: #288

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 15-01-2011, 17:58) *
          1: Bävern var inte rödlistad, ändå utrotades den av dom svenska jägarna. Dödandet var så besinningslöst. Tänk att man lär sig nåt nytt varje dag.
          Det var någon här på forumet som skyllde på kvinnorna, att det var kvinnornas fel att bävern utrotades, och inte jägarnas.
          Skratta eller gråta? Välj själv.

Förklara gärna den rödmarkerade meningen, för mig är den märklig. Beträffande kvinnornas del i bäverns utrotning så var det jag. Läs lite mer om bävergäll.

CITAT (sparvuggla @ 15-01-2011, 17:58) *
          2: Om Sverige fälls i EU-domstolen har det visst betydelse, årets slakt blir den sista i så fall. Det får vi reda på i slutet av månaden, just nu pekar allt på att det blir en fällning.

Finland har fällts flera gångar för sin vargjakt men den fortsätter ändå. Önsketänkande har ingen betydelse.

--------------------

Citera
          LinaLj
          Inlägg 15-01-2011, 19:12
          Länk hit: #289

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 37 699

CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 13:17) *
          Det var för att kunna leva här i landet som vi utrotade vargen. Under de där 6000 åren dräptes varenda varg som visade ens det minsta intresse för våra husdjur eller oss själva. Det ingav vargstammen en djup rädsla för människor, och de höll sig undan.

Dagens teknologi ja, elstängsel är bra men det finns ju begränsningar i strömstyrka eftersom man inte vill att vargen skall skada sig rolleyes.gif

Jag har för mig att vi levde bra här i landet även med vargen, på något sätt lyckades våra förfäder överleva och till och med föda upp boskap trotts att vargen bodde i skogen. Som vuxna människor borde vi veta att det vi vill inte alltid är vad vi får eller vad som är bäst. Vilket innebär att varken de som inte vill ha en vag och de som vill ha vargar över allt kommer att behöva inse att de inte kommer att få det de vill.

Angående att begränsa skador på boskap som vargar åstadkommer så finns det andra sätt än el. Både högteknologiska och lågteknologiska. Lågteknologiska varianter är att använda hundar, tex Kavkazskaja ovtjarka, som man låter gå bland boskapen. Dessa hundar är avlade för att skydda boskapen mot just varg och andra rovdjur.
          Mer högteknologiska hjälpmedel forskas det om. Det finns projekt som gör försök med att använda högfrekventa ljud som avskräckande medel. Det finns säkert en hel del andra sätt som jag inte har koll på.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-01-2011, 19:29
          Länk hit: #290

Medlem

CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:12) *
          Jag har för mig att vi levde bra här i landet även med vargen, på något sätt lyckades våra förfäder överleva och till och med föda upp boskap trotts att vargen bodde i skogen. Som vuxna människor borde vi veta att det vi vill inte alltid är vad vi får eller vad som är bäst. Vilket innebär att varken de som inte vill ha en vag och de som vill ha vargar över allt kommer att behöva inse att de inte kommer att få det de vill.

Angående att begränsa skador på boskap som vargar åstadkommer så finns det andra sätt än el. Både högteknologiska och lågteknologiska. Lågteknologiska varianter är att använda hundar, tex Kavkazskaja ovtjarka, som man låter gå bland boskapen. Dessa hundar är avlade för att skydda boskapen mot just varg och andra rovdjur.
          Mer högteknologiska hjälpmedel forskas det om. Det finns projekt som gör försök med att använda högfrekventa ljud som avskräckande medel. Det finns säkert en hel del andra sätt som jag inte har koll på.

Huruvida det var ett bra liv ihop med allahanda rovdjur kan ifrågasättas, man var dock tvungen. Olika kvarvarande fällor i skogen, varggropar och stenlabyrinter, visar dock att man gjorde så gott man kunde för att bli kvitt plågorisen. Man överlevde missväxt också, åtminstone de flesta. Det finns olika sätt att angripa ett problem som faktiskt vargen är för boskapsägare och även jägare. Du beskiver en del, det finns säkert fler. Enklast är det dock att bli kvitt vargen. Jag är fullständigt övertygad om att det bland boskapsägare inte finns många, om ens någon, som vill ha varg i markerna. Skall inte dessa få deltaga i debatten? Är det bara personer långt från verkligheten och som sett Martin Emtenäs m.fl. som gullat med djurparksvargar som skall få bestämma?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2011, 19:32
          Länk hit: #291

Moderator

Men på den tiden sköt dom vargen så fort dom fick en chans, och då blev de överlevande också skygga.

Man hade såna här hundar förr i tiden, innan vargarna blev sällsynta. Men de åt så mycket så man gjorde sig av med dom i tider av hungersnöd. Dessutom skall dessa hundar vara relativt otrevliga att ha att göra med även för människor. Hur som helst är det mycket kostnader och krångel, och den som skaffar sig några får bara för skojs skull har kanske inte tid och råd för detta.

Citera
          LinaLj
          Inlägg 15-01-2011, 19:49
          Länk hit: #292

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 19:29) *
          Huruvida det var ett bra liv ihop med allahanda rovdjur kan ifrågasättas, man var dock tvungen. Olika kvarvarande fällor i skogen, varggropar och stenlabyrinter, visar dock att man gjorde så gott man kunde för att bli kvitt plågorisen. Man överlevde missväxt också, åtminstone de flesta. Det finns olika sätt att angripa ett problem som faktiskt vargen är för boskapsägare och även jägare. Du beskiver en del, det finns säkert fler. Enklast är det dock att bli kvitt vargen. Jag är fullständigt övertygad om att det bland boskapsägare inte finns många, om ens någon, som vill ha varg i markerna. Skall inte dessa få deltaga i debatten? Är det bara personer långt från verkligheten och som sett Martin Emtenäs m.fl. som gullat med djurparksvargar som skall få bestämma?

Jag är boskapsägare så jag antar att jag i alla fall får delta i debatten. Jag lever visserligen inte av min boskap, som för övrigt består av tio får och två getter just nu, men jag kanske räknas ändå. Jag har även jaktlicens och har ingen direkt betänklighet att jaga tex älg och rådjur. Jag vet vad varg kan göra mot boskap, har bland annat sett vad vargar har gjort med getter i Italien. Det är inte vackert och det är en klar ekonomisk förlust för bonden. Men rent krasst sett så var vargen här före oss och om vi inte vill leva med vargen så får vi väll ta och flytta på oss, varför ska vargen utrotas för att vi inte kan anpassa oss? Visst är det konstigt att det i Grekland lyckas överleva med hela 2000 vargar springande fritt. Det är ungefär 31 vargar per kvadrat kilometer i ett land där det bor 82 personer per kvadrat kilometer. I Sverge kan vi tydligen inte ens ha en halv varg per kvadrat kilometer (idag ligger det på ungefär 0,49) när vi är 23 personer per kvadratkilometer utan att känna att vargen kommer att ta död på all boskapsuppfödning. Grekerna måste vara ett tåligt släkte.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 15-01-2011, 19:51
          Länk hit: #293

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 19:29) *

Vad är du ute efter egentligen? Hur många vargar vill du ha i Sverige? Om man läser mellan raderna så kan det se ut som om du vill ha bort den helt?

Själv är jag ute efter biologisk mångfald då jag älskar museum av alla dess slag. Det kanske är möjligt att 200 vargar är optimalt eller kanske bör det vara 2000 men jag vill ha objektiv fakta. Därför vände jag mig till Artdatabanken som sätter rödlistningen. Jag litar inte på patriarkatet som satt upp regler för licensjakt. Det är ekonomi och egoistiskt tänkande som styr reglerna för licensjakten misstänker jag.

Apropå 5000 eller 2000 individer för att slopa rödlistningen skall jag undersöka detta vidare från så neutrala källor som möjligt. Du har stor kunskap men jag vet inte riktigt vad du är ute efter i denna fråga.

smile.gif

Citera
          LinaLj
          Inlägg 15-01-2011, 19:59
          Länk hit: #294

Medlem

CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 19:32) *
          Men på den tiden sköt dom vargen så fort dom fick en chans, och då blev de överlevande också skygga.

Man hade såna här hundar förr i tiden, innan vargarna blev sällsynta. Men de åt så mycket så man gjorde sig av med dom i tider av hungersnöd. Dessutom skall dessa hundar vara relativt otrevliga att ha att göra med även för människor. Hur som helst är det mycket kostnader och krångel, och den som skaffar sig några får bara för skojs skull har kanske inte tid och råd för detta.

Jag känner boskapsägare, både i Italien och i Norge, som håller sig med hundar i deras hjordar. Visst är det lite pyssel och visst kostar det men ärligt talat så får man faktiskt anstränga sig lite om man nu tycker att det är så hemskt med vargar. Det är en hel del arbete med att träna hundarna men detta behövs bara göras när de är unga. Har man dessutom en eller två tränade hundar så är det lättare att träna en ny då hundarna tar efter varandra. Maten är en kostnad, självklart, men hur mycket sparar man på genom att slippa få rivna djur? Att de är otrevliga mot människor är en sanning med modifikation. Mot ägaren är de inte mer otrevliga än andra arbetande hundar som tex utpräglade jakthundar. Mot främlingar som kommer för nära hjorden är de inte supersociala, vilket är lite av ideen med det hela eftersom de är där för att skydda hjorden från faror. På plus sidan så slipper man ju boskapsstölder tummenupp.gif .

Vargen är här och den är här för att stanna. Både människor och varg kommer behöva anpassa sig efter varandra, det är bara att gilla läget.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2011, 20:01
          Länk hit: #295

Moderator

CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:49) *
          Men rent krasst sett så var vargen här före oss och om vi inte vill leva med vargen så får vi väll ta och flytta på oss, varför ska vargen utrotas för att vi inte kan anpassa oss? Visst är det konstigt att det i Grekland lyckas överleva med hela 2000 vargar springande fritt. Det är ungefär 31 vargar per kvadrat kilometer i ett land där det bor 82 personer per kvadrat kilometer. I Sverge kan vi tydligen inte ens ha en halv varg per kvadrat kilometer (idag ligger det på ungefär 0,49) när vi är 23 personer per kvadratkilometer utan att känna att vargen kommer att ta död på all boskapsuppfödning. Grekerna måste vara ett tåligt släkte.

För det första så kan inte vargen ha varit här före oss, eftersom vi vandrade in i takt med att inlandsisen drog sig tillbaka. För övrigt så är Sveriges vargar samlade i endast en del av landet. De finns i första hand i Svealand, nordvästra hörnet av götaland samt i södra norrlands kusttrakter. Tar man med detta i beräkningen så blir det andra siffror. Sedan undrar jag hur du räknat ut att det finns 31 vargar per kvadratkilometer i Grekland? Det låter i mina öron inte speciellt sannolikt. Inte 0,49 vargar per kvadratkilometer i Sverige heller för den delen.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-01-2011, 20:08
          Länk hit: #296

Medlem

CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:49) *
          Jag är boskapsägare så jag antar att jag i alla fall får delta i debatten. Jag lever visserligen inte av min boskap, som för övrigt består av tio får och två getter just nu, men jag kanske räknas ändå. Jag har även jaktlicens och har ingen direkt betänklighet att jaga tex älg och rådjur. Jag vet vad varg kan göra mot boskap, har bland annat sett vad vargar har gjort med getter i Italien. Det är inte vackert och det är en klar ekonomisk förlust för bonden. Men rent krasst sett så var vargen här före oss och om vi inte vill leva med vargen så får vi väll ta och flytta på oss, varför ska vargen utrotas för att vi inte kan anpassa oss? Visst är det konstigt att det i Grekland lyckas överleva med hela 2000 vargar springande fritt. Det är ungefär 31 vargar per kvadrat kilometer i ett land där det bor 82 personer per kvadrat kilometer. I Sverge kan vi tydligen inte ens ha en halv varg per kvadrat kilometer (idag ligger det på ungefär 0,49) när vi är 23 personer per kvadratkilometer utan att känna att vargen kommer att ta död på all boskapsuppfödning. Grekerna måste vara ett tåligt släkte.

Du har inte skrivit var du bor så jag vet ju inte om dina husdjur kan drabbas av vargangrepp, det har lite med saken att göra. Visst får du säga din mening, konstigt vore det annars. Det är dock bara en av 9 miljoner, precis som min röst. Beträffande den sydeuropeiska vagen så är det en helt annan ras än våran nordeuropeiska/asiatiska varg. Jag är lite dålig på hur den beter sig men den skiljer sig från vår ras. Familjegrupperna är mindre, själva vargen lär också vara mindre. Den lever inte av älg och ren utan av smådjur och avfall, nästan som en räv om mina uppgifter stämmer. Klimatet där nere är samtidigt varmare med allmänt större djurpopulationer. Här uppe sätter vintern gränserna så länderna går inte att jämföra rätt av. Fö så har jag aldrig propagerat för någon utrotning. Jag kan dock förstå de som vill detta. Jag förstår även de som har motsatt uppfattning men jag förstår inte den hätska uppspeedade debatten. 20 vargar av 200 är inte något utrotningskrig, bara att skumma lite på ytan.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2011, 20:09
          Länk hit: #297

Moderator

Enligt wikipedia finns det 200-300 vargar i Grekland. Samtidigt har landet en area av 131990 kvadratkilometer. Det får jag till 0,0015-0,0022 vargar per kvadratkilometer

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-01-2011, 20:09
          Länk hit: #298

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 20:01) *
          Sedan undrar jag hur du räknat ut att det finns 31 vargar per kvadratkilometer i Grekland? Det låter i mina öron inte speciellt sannolikt. Inte 0,49 vargar per kvadratkilometer i Sverige heller för den delen.

Det ska nog vara per tusen kvadratkilometer...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          LinaLj
          Inlägg 15-01-2011, 20:19
          Länk hit: #299

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 15-01-2011, 20:09) *

Precis jag missade nollorna, jag ber om ursäkt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2011, 20:19
          Länk hit: #300

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 15-01-2011, 20:09) *

Då låter det rimligare, förutom att jag skulle vilja se en källa på att där finns 2000 vargar. Enligt wikipedia är det som sagt 200-300 stycken. Det ger drygt 2 vargar per tusen kvadratkilometer. Förvisso mer än i Sverige, men också mer än det vargtäta Ryssland där det finns runt 1,76 vargar per tusen kvadratkilometer.

Citera

80 sidor V  « < 13 14 15 16 17 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 09:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon