| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
18-01-2011, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Snöflinga @ 17-01-2011, 19:17)  Här i Närke sköts en varg nyligen. Den hade stora kala fläckar i pälsen. Det visades vara rävskabb. då var det bra att den avlivades, djur som drabbas av långtgående skabb lider.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 09:27
|

Medlem

|
tidningar idag JAKT. Vargjakten i Sverige beklagas officiellt av EU. Nu talar allt för att Sverige dras inför EU:s domstol. Samtidigt står det klart att jakten inte är slumpartad. Merparten av vargarna som har skjutits är vuxna djur.
Under måndagen fälldes en varg i Värmland. Det betyder att hittills har 15 vargar fällts under årets jakt. På måndagen konstaterades också att den varg som blev påskjuten i söndags i Västra Götaland inte träffades. - Den är oskadad, säger Göte Johansson vid länsstyrelsen i Västra Götaland. Av tilldelningen på 20 djur återstår nu 15 vargar, varav två i Värmland, en i Västra Götaland, en i Örebro län och en i Västmanlands län.
EU beklagar
Jakten fortsätter att uppröra EU:s miljökommissionär Janez Potocnik som ansvarar för skyddet av hotade djurarter. "Jag beklagar att Sverige har inlett licensjakten på varg utan att ge tydliga svar på min skrivelse sänd den 7 december 2010", skriver Potocnik i ett uttalande. Han understryker att jakten kan vara olaglig enligt EU:s lagstiftning. Nu, framhåller han, finns inget annat att göra än att dra Sverige inför domstol. "De svenska myndigheternas agerande ger mig få andra val än att föreslå till EU-kommissionen att starta ett formellt förfarande mot Sverige för brott mot EU:s miljölagstiftning", heter det i Potocniks uttalande.
Vuxna djur dödas
På måndagen kom dessutom signaler om att jakten inte fungerar riktigt som tänkt. Av de fjorton vargar som dödats har elva klassificerats som vuxna och bara tre som valpar/ungdjur. Detta motsvarar inte alls ålderssammansättningen i vargstammen. - Det låter som en skev fördelning. Det kan bero på att jakten medvetet riktas in mot de vuxna vargarna, säger Olof Liberg, koordinator för vargforskningsprojektet Skandulv. Jägare som TT talat har bekräftat detta. Skjuts de vuxna vargarna blir det ingen föryngring i reviret nästa år, vilket är målet. Även i fjol var avskjutningen sned. Men Liberg påpekar att forskarna tog hänsyn till detta inför årets tilldelning. - För att spara antalet alfadjur och säkra minst 20 föryngringar nästa år så bromsade vi tilldelningen totalt, säger han.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Olle A
|
18-01-2011, 10:59
|
Gäster

|
Om det sista stämmer, visar det att jägarna ser skillnad mellan vuxna vargar och ungdjur. Blir det fortsatt jakt, borde det väl i så fall inte vara omöjligt att ha en tilldelning på enbart ungdjur?
Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
Igjen saxat från Naturvårdsverket:
Är det tillåtet att fälla båda djuren i ett föräldrapar med årsvalpar? Hur förhindrar ni att det sker? Naturvårdsverket avråder starkt från att skjuta båda föräldradjuren, även om valparna bedöms klara sig på egen hand vid den åldern, enligt forskare. Men det är svårt för en jägare att bedöma om det är förälder, valpar eller ettåringar, eftersom de kan vara ungefär lika stora. Vargarna kan vara på olika platser i ett revir och det är olika jaktlag som upptäcker dem. Därför är det svårt att utforma jaktvillkor i denna fråga. Citat slut....
Att se skillnad på ett alfadjur och en ettåring är i de närmaste omöjligt om inte båda djuren uppenbarar sig samtidigt.Ungefär som att man med säkerhet kan se att det är en Rådjursget kontra ett smaldjur...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 18:15
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2011, 15:05)  Jonny: Antingen är du här med avsikt att provocera eller så är du sällsynt okunnig - tyvärr lika illa vilket som.... Jag vet att han är totalt okunnig. Varför skulle han provocera inlägg efter inlägg när det gäller så här allvarliga saker? Att vara dum och/eller jägare är inte straffbart .
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 18:29
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Jonny @ 18-01-2011, 08:50)  Snälla nån ett "löfte"?? Vart står det???...Först är dom i dina ögon fredade sedan är det ett löfte....Om min "Rekomendation" till dig blir att kolla fram fakta före du slänger ur dig ord och meningar du inte har en aning om...är et då pr. automatik et löfte om att du gör det?...knappast...som sagt förut...Gröna Khmer slutar aldrig förvånas...Rena lögner eller på sin höjd halvsanningar är det enda ni kommer med...det som är skrämmandes är att ni iblandt inte ens själva fattar vad som är vad  Med andra ord menar du att vargjakten är helt urskiljningslös? Uppenbart tar inte jaktlagen hänsyn till vilka de skjuter även när man vädjar om att spara vissa individer. Om nu jakten ska uppfylla det syfte man påstår att göra stammen friskare så bör man inrikta den på att skjuta hanar och honor där man vet att kullstorleken har minskat pga inavel, individer som är "problemvargar" och går nära bebyggelse och hundar och andra individer som inte har invandrat och kan tillföra nya gener. Men jägarna verkar skjuta helt urskiljningslöst och då får det inte den effekten utan blir bara kontraproduktivt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 19:08
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Markus_H @ 18-01-2011, 18:29)  Med andra ord menar du att vargjakten är helt urskiljningslös? Uppenbart tar inte jaktlagen hänsyn till vilka de skjuter även när man vädjar om att spara vissa individer. Om nu jakten ska uppfylla det syfte man påstår att göra stammen friskare så bör man inrikta den på att skjuta hanar och honor där man vet att kullstorleken har minskat pga inavel, individer som är "problemvargar" och går nära bebyggelse och hundar och andra individer som inte har invandrat och kan tillföra nya gener. Men jägarna verkar skjuta helt urskiljningslöst och då får det inte den effekten utan blir bara kontraproduktivt. Lite vid sidan om, för några år sen fanns det en liten stam med vita älgar i Värmland. Många åkte långtifrån för att få se dessa skönheter. Men men, värmlänska jägare drog ut med sina ku*********are, och så var dom vita älgarna borta. Det är så dom "hjälpte" djuren redan då. Jägare var naturligtvis stolta och glada, dom hade gjort ännu ett hjältedåd, lyckats skjuta en försvarslös vit älg som alla andra ville skulle få leva dra turister och ge inkomster. Olika inrättningar växte fram och döptes till typ Vita älgen.. Här är en bild på en stolt och glad jägare efter sin hjälteinsats: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article5...lg-skjuten.html
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 20:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Det diskuteras här huruvida vargen är utrotningshotad eller ej. På global, nationell eller lokal nivå. Det beror på, vad jag förstår, vilket synsätt man har. Jag har läst, tycker jag, med "öppet sinne" vad "vargmotståndarna" skriver; de och jag har helt eller delvis olika syn. Slakten av varg tycker inte jag är försvarbar. "Hundarna" köper jag fortfarande inte Jonny  . Hur är det med klövviltet, någon här har skrivit (fritt ur minnet); att vargen är en garanti för friskt klövvilt. Rovdjuren tar - vad jag förstår - de svagaste. Eller, om man nu kan se det så, de svaga ger sitt liv. Men då hamnar de inte i människans gryta/grill/ugn. Naturligtvis finns det en partipolitisk aspekt också, som andra tidigare skrivit. Kampen om glesbygds-/storstadsväljarna. Centerpartiets kamp för överlevnad. Beslutet hade inte kunnat tas utan alliansens mandat. Jag är absolut inte emot jakt, jag äter själv vilt. Och i jägarkåren finns, det vet jag, "etiska" jägare och naturvårdare som gör en stor insats. Men att skjuta varg (eller t.ex. räv) om det inte handlar om skyddsjakt, tycker jag är förkastligt. Har själv läst Guillous artikel, puss på pannan! ..................................... Jag är inte inloggad sju dagar i veckan, och svarar då allt som oftast "för sent" här i en aktuell debatt. Om helgerna har vi bestämt oss för att vara "nätbefriade", det är vårt val (testa det själv, det kan kännas som befriande). Och jag är inte heller alltid "aktiv" under veckorna här på Odla; och aldrig under den avlönade arbetstiden.
Redigerat av smuleborg: 18-01-2011, 21:18
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 22:00
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 18-01-2011, 18:15)  Jag vet att han är totalt okunnig. Varför skulle han provocera inlägg efter inlägg när det gäller så här allvarliga saker? Att vara dum och/eller jägare är inte straffbart . Vad är det jag provocerar med???och jag har inte sett ett endaste innlägg där du ens i närheten har kommit med nått i debatten här...du har knappt sagt annat än att jag ljuger...ställde en fråga förut om vad jag har ljugit med i sakfråga...men nått svar fick jag inte...mycket förväntat.... CITAT (Markus_H @ 18-01-2011, 18:29)  Med andra ord menar du att vargjakten är helt urskiljningslös? Uppenbart tar inte jaktlagen hänsyn till vilka de skjuter även när man vädjar om att spara vissa individer. Om nu jakten ska uppfylla det syfte man påstår att göra stammen friskare så bör man inrikta den på att skjuta hanar och honor där man vet att kullstorleken har minskat pga inavel, individer som är "problemvargar" och går nära bebyggelse och hundar och andra individer som inte har invandrat och kan tillföra nya gener. Men jägarna verkar skjuta helt urskiljningslöst och då får det inte den effekten utan blir bara kontraproduktivt. Är du läskunnig så läs vilka regler som gäller vid årets Vargjakt...det har inte ett smack med jaktlagen att göra..."Jägarna verkar skjuta helt urskiljningslöst"....Vi skjuter dom djuren lagen sager att vi får skjuta!Är du inte nöjd med utformingen så är det Naturvårdverket du får rätta din kritik till inte jägarna...ska det vara svårt att fatta?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT (Jonny @ 18-01-2011, 22:00)  Vad är det jag provocerar med???och jag har inte sett ett endaste innlägg där du ens i närheten har kommit med nått i debatten här...du har knappt sagt annat än att jag ljuger...ställde en fråga förut om vad jag har ljugit med i sakfråga...men nått svar fick jag inte...mycket förväntat.... Är du läskunnig så läs vilka regler som gäller vid årets Vargjakt...det har inte ett smack med jaktlagen att göra..."Jägarna verkar skjuta helt urskiljningslöst"....Vi skjuter dom djuren lagen sager att vi får skjuta!Är du inte nöjd med utformingen så är det Naturvårdverket du får rätta din kritik till inte jägarna...ska det vara svårt att fatta? Jonny, man bör kunna diskutera utan att ideligen idiotförklara sina meningsmotståndare. Är du verkligen intresserad av att folk ska ta till sig det du skriver så är det inte särskilt smart att dränka budskapet i spydigheter. Ett litet tips bara....
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 22:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Jonny @ 18-01-2011, 22:00)  Vad är det jag provocerar med???och jag har inte sett ett endaste innlägg där du ens i närheten har kommit med nått i debatten här...du har knappt sagt annat än att jag ljuger...ställde en fråga förut om vad jag har ljugit med i sakfråga...men nått svar fick jag inte...mycket förväntat.... Är du läskunnig så läs vilka regler som gäller vid årets Vargjakt...det har inte ett smack med jaktlagen att göra..."Jägarna verkar skjuta helt urskiljningslöst"....Vi skjuter dom djuren lagen sager att vi får skjuta!Är du inte nöjd med utformingen så är det Naturvårdverket du får rätta din kritik till inte jägarna...ska det vara svårt att fatta? Så du menar att jägare är människor helt befriade från omdöme??? Vargjakten tillkom för att öka acceptansen för varg och för att jägarna i sin tur ska respektera att stammen bevaras långsiktigt. Om man medvetet saboterar vargens överlevnad så går man helt emot vad vargjakten skulle uppnå.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 22:30
|

Medlem

|
CITAT (Anders zon 1 @ 18-01-2011, 22:25)  Jonny, man bör kunna diskutera utan att ideligen idiotförklara sina meningsmotståndare. Är du verkligen intresserad av att folk ska ta till sig det du skriver så är det inte särskilt smart att dränka budskapet i spydigheter. Ett litet tips bara.... Knepigt...om du ser hur andra skriver om mig så lämnar du inga komentarer..suma sumarum är det enbart jag som borde skärpa till mig ...eller hur?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 22:35
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 18-01-2011, 22:30)  Så du menar att jägare är människor helt befriade från omdöme??? Vargjakten tillkom för att öka acceptansen för varg och för att jägarna i sin tur ska respektera att stammen bevaras långsiktigt. Om man medvetet saboterar vargens överlevnad så går man helt emot vad vargjakten skulle uppnå. Du skriver att jägarna skjuter urskiljningslöst...Har vi 4 älgar kvar på licensen och det är 2 vuxna och 2 kalvar så kan vi där med skjuta som vi vill...att du brukar ord som "Jaktlagen" i benämmningen som jag verkeligen inte fattar hur du får inn den Vargjakt som nu pågår ang. vilka djur som får skjutas..Jag sätter min lit till att dom som jobbar med vargen på heltid och forskar på dom har störst kunnskap om dom..Inte du eller jag...Säger Naturvårdsverket att alla Vargar är lagliga att skjuta...bortsett från dom avlysta reviren...då är alla lagliga...även alfadjur eller sändarförsedda...om det är rätt eller fel kan diskuteras...men det är inte rätt att skälla på jägarna när dom inte gör fel eller hur?...eller ska jägarna själva inte lyssna på vad forskarna säger och sätta helt orimmliga krav själva?...."Om man medvetet saboterar"???..Förklara det gärna för mig
Redigerat av Jonny: 18-01-2011, 22:44
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Jonny @ 18-01-2011, 22:35)  Du skriver att jägarna skjuter urskiljningslöst...Har vi 4 älgar kvar på licensen och det är 2 vuxna och 2 kalvar så kan vi där med skjuta som vi vill...att du brukar ord som "Jaktlagen" i benämmningen som jag verkeligen inte fattar hur du får inn den Vargjakt som nu pågår ang. vilka djur som får skjutas..Jag sätter min lit till att dom som jobbar med vargen på heltid och forskar på dom har störst kunnskap om dom..Inte du eller jag...Säger Naturvårdsverket att alla Vargar är lagliga att skjuta...bortsett från dom avlysta reviren...då är alla lagliga...även alfadjur eller sändarförsedda...om det är rätt eller fel kan diskuteras...men det är inte rätt att skälla på jägarna när dom inte gör fel eller hur?...eller ska jägarna själva inte lyssna på vad forskarna säger och sätta helt orimmliga krav själva?...."Om man medvetet saboterar"???..Förklara det gärna för mig Jag hoppas vid Gud att du inte utger dig för att vara någon sorts representant för jägarkåren.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 23:16
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2011, 23:03)  Jag hoppas vid Gud att du inte utger dig för att vara någon sorts representant för jägarkåren. Vad är fel?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT (Jonny @ 18-01-2011, 22:30)  Knepigt...om du ser hur andra skriver om mig så lämnar du inga komentarer..suma sumarum är det enbart jag som borde skärpa till mig ...eller hur? Det finns fler som i diskussionens hetta sagt onödiga saker här, men du har nog utmärkt dig lite extra om man säger så. Och att jag retar mig speciellt på just dig kanske kan bero på att du idiotförklarat mig tidigare?  Du vet, allt hänger ihop på ett eller annat sätt ... Det är lite synd för du har en del intressanta synpunkter, men tyvärr drunkar det i allt möjligt skräp som du häver ur dig.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2011, 23:32
|

Medlem

|
CITAT (Anders zon 1 @ 18-01-2011, 23:25)  Det finns fler som i diskussionens hetta sagt onödiga saker här, men du har nog utmärkt dig lite extra om man säger så. Och att jag retar mig speciellt på just dig kanske kan bero på att du idiotförklarat mig tidigare?  Du vet, allt hänger ihop på ett eller annat sätt ... Det är lite synd för du har en del intressanta synpunkter, men tyvärr drunkar det i allt möjligt skräp som du häver ur dig. Jag har inte skrivit att jag kommer att klappa händerna om nån skjuter ihjäl dig.........och igjen vill jag vet konkret vad "allt skräp" är?..nej du behöver inte ta med allt ta med nått bara
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 19:50
|

Medlem

|
Aftonbladet Debatt idag: Carl Festin, Östersund, om notan som skattebetalarna får betala för jägarnas, renägarnas och fårskötasrnas hobbyverksamhet: Med beaktande av den intensiva rovdjursdebatt som pågår i landet är det förbluffande lite granskning som ägnats de rovdjurskritiska intressena.
Rennäringen bidrar med 1,8 miljoner kilo slaktvikt. Det motsvarar omkring två hekto per svensk och för det disponerar rennäringen ungefär 40 procent av landets yta. Kalkonproduktionen ger som jämförelse tre hekto.
Inkomstmässigt är slakten och rovdjursskadorna likvärdiga i storlek för rennäringen. Andelen slaktvikt som rovdjuren äter är dock bara en bråkdel. Det skulle innebära en halverad kostnad för skattebetalarna om vi utfodrade rovdjuren med oxfilé.
Drygt 100 renägare anses äga så många renar att de kan bedriva det näringsmässigt. De övriga dryga 5 000 har det som hobbyverksamhet och för att åtnjuta renägarnas övriga privilegier.
I övriga landet är 97 procent av de rivna boskapen får. Fårfarmarna bidrar med drygt 5 hekto kött per person, men erhåller nästan all ersättning för rovdjursskador. Chansen att drabbas av rovdjursangrepp och vara hobbyfårskötare är sannolikt hundraprocentig.
Att släppa ut sin hund lös i skogen är ingen dum affär. Blir den rovdjurstagen utdelas i snitt cirka 10 000 kronor. Blir den däremot påkörd av en bil är hundföraren vållande. Således är rovdjurens vållande och ansvar större än både bilförares och hundförare och vi skattebetalare får betala för rovdjurens dödande av lösspringande hundar.
För att jägarna skall få bedriva sin hobby utsattes vi för över 44 000 tusen trafikkollisioner med klövvilt under 2010. Årligen dör nio personer och ett 70-tal skadas svårt. Kostnaderna tas av samhället och via försäkringspremierna. För att skydda oss från jägarnas hobbyverksamhet byggs viltstängsel för över 50 miljoner. Viltet erbjuds också exklusivt skogsplantsfoder med framtida nationellt, årligt produktionsbortfall på miljardbelopp.
I praktiken innebär det att övriga samhället får betala mycket dyrt för att fylla jägarnas frysboxar, rensa nästan halva landet på rovdjur för två hekto renkött och ersätta fårfarmare som valt boskap för att minimera tillsyn och besvär. Ett rimligt krav från övriga medborgare är därför att endast skydda verksamhet som bedrivs enligt affärsmässiga villkor och överlåta övrig natur att sköta sig själv.
Ett nationalekonomiskt lönsamt alternativ som skulle ge oss en viltstam av alla sorter unik i världen och turistmässigt mycket tilltalande. En nationell förvaltning som fördelar kostnader och intäkter likvärdigt på hela befolkningen och ger alla likvärdiga möjligheter.
Det är min utgångspunkt och det som bäst tillgodoser mina intressen. Krasst ekonomiskt även den mest tilltalande för de som inte är renägare, fårskötare eller jägare – därmed den bästa lösningen för 95 procent av befolkningen. LÄNK
Redigerat av herkules: 19-01-2011, 19:51
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|