| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
19-01-2011, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
CITAT (sqrulan @ 19-01-2011, 20:03)   men gode gud vem är du??? Ja nu såg jag att du är ju ett "gränsfall",hur är lagarna i Norge angående vargjakt m.m.???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (herkules @ 19-01-2011, 19:50)  Aftonbladet Debatt idag: För att jägarna skall få bedriva sin hobby utsattes vi för över 44 000 tusen trafikkollisioner med klövvilt under 2010. Årligen dör nio personer och ett 70-tal skadas svårt. Kostnaderna tas av samhället och via försäkringspremierna. För att skydda oss från jägarnas hobbyverksamhet byggs viltstängsel för över 50 miljoner. Viltet erbjuds också exklusivt skogsplantsfoder med framtida nationellt, årligt produktionsbortfall på miljardbelopp. I praktiken innebär det att övriga samhället får betala mycket dyrt för att fylla jägarnas frysboxar, rensa nästan halva landet på rovdjur för två hekto renkött och ersätta fårfarmare som valt boskap för att minimera tillsyn och besvär. Ett rimligt krav från övriga medborgare är därför att endast skydda verksamhet som bedrivs enligt affärsmässiga villkor och överlåta övrig natur att sköta sig själv. LÄNKJag har visserligen skrivit att jag skall lämna denna vargtråd åt sitt öde men nu börjar det svamlas om älgar så jag gör ett kort inhopp med en undran. Vad 17 menas med detta? Skall man låta älgarna föröka sig okontrollerat utan jakt och hur skulle det bli bättre vad gäller trafikolyckor? Vad är det för svammel? Om det finns någon tanke på att en enorm vargstam skulle kunna hålla en ännu enormare älgstam i schack och att det samtidigt skulle finnas ett fungerande samhälle på samma plats är häpnadsväckande.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 20:41
|

Medlem

|
Ett inlägg till sen ska jag inte lägga mej i nåt mera! (tror jag) Att döda för dödandetsskull, helt i onödan och inte för att man behöver mat eller känner sig hotad till livet, det tycker jag är fruktansvärt och det kan då inte jag som person acceptera som lagligt och riktigt, då struntar jag i alla lagar och regler som vi människor hittar på! För mej är det nåt som är sjukt i den personens liv! Kan man göra det utan att känna sorg och ångest då har man ingen spärr kvar, antagligen är man en sorglig och ledsen person med dålig uppväxt! Hur många känner sig hotade till livet av våra djur här i Sverige? Att vissa av dom dödar, får m.m är bara en naturlig instinkt och vi har ju för tusan dukat bordet åt rovdjuren. Jag tror att det dör mer människor i Sverige av människohand än vad det dör tamdjur av rovdjurskäftar, för att inte nämna hur många tamdjur vi dödar av ren ondska, okunskap och illvilja! jag vet av egen erfarenhet hur jägare gör och dom jagar mer än vad dom får och även större byten än vad som dom tilldelats! Världen är sjuk!!!! Ingen behöver svara på detta, jag ville bara säga vad jag tycker! Måste tillägga: Varför måste man köra 110km/t på 90 väg och 150km/t på 120 väg? Kör man sakta och klokt så händer det mindre olyckor! jag kör på våra krokiga vägar här i V-botten under den tillåtna hastigheten i vinterväglag men det kommer alltid nån "vägensriddare" som kör 120, är det så konstigt att olyckor händer då? man ska väl inte körara fortare än att man hinner med att väja undan????
Redigerat av sqrulan: 19-01-2011, 20:49
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 20:51
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2011, 20:34)  Jag har visserligen skrivit att jag skall lämna denna vargtråd åt sitt öde men nu börjar det svamlas om älgar så jag gör ett kort inhopp med en undran. Vad 17 menas med detta? Skall man låta älgarna föröka sig okontrollerat utan jakt och hur skulle det bli bättre vad gäller trafikolyckor? Vad är det för svammel? Om det finns någon tanke på att en enorm vargstam skulle kunna hålla en ännu enormare älgstam i schack och att det samtidigt skulle finnas ett fungerande samhälle på samma plats är häpnadsväckande. Är det älgarna som springer för fort eller är det bilförarna som kör för fort??? Förresten, människan har ju förökat sig okontrollerat också, är det bra???
Redigerat av sqrulan: 19-01-2011, 20:52
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 21:25
|

Medlem

|
CITAT (sqrulan @ 19-01-2011, 20:51)  Är det älgarna som springer för fort eller är det bilförarna som kör för fort??? Förresten, människan har ju förökat sig okontrollerat också, är det bra??? En älg som springer över en väg gör det otroligt fort. Den plötsligt bara är på vägen. Jag har hållit på att klippa en älg med bilen och jag reagerade inte förrän den var 2 meter in på vägen. Mitt på dagen. Som tur var kom den från vänster och vände när den såg bilen. Skulle man köra med älgsäker fart blir det 30-40 km/h. Alternativt ha 50 m fri sikt utefter alla vägar. Så här på vintern när det även för en älg är jobbigt att pulsa i snön går de gärna på järnvägsspåren. Ungefär en älg om dan blir älgfärs där.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 21:33
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2011, 21:25)  En älg som springer över en väg gör det otroligt fort. Den plötsligt bara är på vägen. Jag har hållit på att klippa en älg med bilen och jag reagerade inte förrän den var 2 meter in på vägen. Mitt på dagen. Som tur var kom den från vänster och vände när den såg bilen. Skulle man köra med älgsäker fart blir det 30-40 km/h. Alternativt ha 50 m fri sikt utefter alla vägar. Så här på vintern när det även för en älg är jobbigt att pulsa i snön går de gärna på järnvägsspåren. Ungefär en älg om dan blir älgfärs där. Här uppe är det alltid djupsnö vintertid och dom kommer som du säger snabbt upp på vägen med sina långa ben, men dom hör och ser och troligen fattar dom bättre än vissa djur. Vi har massor med älg men det är nog renarna som är det största problemet här för oss, dom springer ju nästan på bilarna och ber om att få dö! Vissa av oss som inte är samer är väldigt irriterade över deras djur! Nåja, nu kom jag bort från huvudämnet och jag skulle ju inte skriva nåt mera!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2011, 20:34)  Jag har visserligen skrivit att jag skall lämna denna vargtråd åt sitt öde men nu börjar det svamlas om älgar så jag gör ett kort inhopp med en undran. Vad 17 menas med detta? Skall man låta älgarna föröka sig okontrollerat utan jakt och hur skulle det bli bättre vad gäller trafikolyckor? Vad är det för svammel? Om det finns någon tanke på att en enorm vargstam skulle kunna hålla en ännu enormare älgstam i schack och att det samtidigt skulle finnas ett fungerande samhälle på samma plats är häpnadsväckande. inget svammel utan ett ovanligt klarsynt inlägg i rovdjur vs jägardebatten
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 22:45
|

Medlem

|
Varför står det "stäng tråden" i ditt inlägg?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 23:11
|

Medlem

|
CITAT (sqrulan @ 19-01-2011, 22:45)  Varför står det "stäng tråden" i ditt inlägg? det är ett skämt,ibland tjatas det om att trådar ska stängas/tas bort så jag tar det säkra före det osäkra och tycker allt ska stängas
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2011, 23:51
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Jonny @ 18-01-2011, 23:16)  Vad är fel? Din självinsikt uppenbart.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 07:55
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 19-01-2011, 22:34)  inget svammel utan ett ovanligt klarsynt inlägg i rovdjur vs jägardebatten  Du skulle möjligen inte kunna sluta komma med onödiga kommentarer utan förklara vad som är bra med det jag kommenterade och i så fall vad som är fel i mitt resonemang?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 08:50
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2011, 07:55)  Du skulle möjligen inte kunna sluta komma med onödiga kommentarer utan förklara vad som är bra med det jag kommenterade och i så fall vad som är fel i mitt resonemang? nej, jag skulle aldrig någonsin sluta komma med kommentarer så länge jag tycker de är nödvändiga. vad andra tycker är tämligen egalt. allt i ditt resonmenag är fel, undrar om vi öht läste samma debattinlägg?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 09:40
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 20-01-2011, 08:50)  nej, jag skulle aldrig någonsin sluta komma med kommentarer så länge jag tycker de är nödvändiga. vad andra tycker är tämligen egalt. allt i ditt resonmenag är fel, undrar om vi öht läste samma debattinlägg? Kan du förklara VAD som är fel? Jag börjar nog ana vad som är grunden i dina inlägg men gör ett försök nu.
Redigerat av Gossen Ruda: 20-01-2011, 09:40
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 13:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT Jag har inte skrivit att jag kommer att klappa händerna om nån skjuter ihjäl dig.........och igjen vill jag vet konkret vad "allt skräp" är?..nej du behöver inte ta med allt ta med nått bara Ehhh, har någon (jag?) påstått att du skrivit det? Jag sa att du idiotförklarat mig tidigare men det är rätt långt ifrån att påstå att du skulle klappa händerna åt att jag blev ihjälskjuten. Eller hur menar du egentligen?  CITAT (Jonny @ 18-01-2011, 22:09)  Föresten sköt jag nyss en Räv...är det provocerande? Imorgon bitti ska jag jaga Varg...fullt lagligt...är det provocerandes? Jag följer lagen...vi är ca 300.000 jägare i Sverige...att alla följer lagen tror jag knappast...Tar du 300.000 naturmuppar så finns det garanterat några där med som inte alltid följer lagen....så är det i alla samhällsgrupper....Men att kasta ur sig inte bara felaktighetermen, rena lögner eller halvsanningar dom aldrig behöver stå till svars för är inte provocerandes...Hadde 1 timmes långt snack idag med länstyrelsens besiktningsman och han skakade på huvve över hur media vinklar jakten.Fast det är vid vana med....och snart är jakten slut...då blir det ett helt år tills nästa gång  ...men det finns många "oskyldiga" djur att rikta bössan mot till dess....provocerandes nog nu ?  Tja om inte ovanstående är mestadels skräp så vet inte jag.... Innehåller diverse obefogade tillmälen och fåniga provokationer som rätt effektivt dränker det du kanske egentligen vill säga. Vill du ha fler exempel så kan du ju friska upp minnet med mitt tidigare inlägg med en samling tidigare citat från dig (bara ett litet skrap på ytan dock). Räcker det så här eller vill du ha mer exempel?
Redigerat av Anders zon 1: 20-01-2011, 13:49
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 14:27
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (Anders zon 1 @ 20-01-2011, 13:47)  Ehhh, har någon (jag?) påstått att du skrivit det? Jag sa att du idiotförklarat mig tidigare men det är rätt långt ifrån att påstå att du skulle klappa händerna åt att jag blev ihjälskjuten. Eller hur menar du egentligen?  Tja om inte ovanstående är mestadels skräp så vet inte jag.... Innehåller diverse obefogade tillmälen och fåniga provokationer som rätt effektivt dränker det du kanske egentligen vill säga. Vill du ha fler exempel så kan du ju friska upp minnet med mitt tidigare inlägg med en samling tidigare citat från dig (bara ett litet skrap på ytan dock). Räcker det så här eller vill du ha mer exempel? Är det skräp att jag sköt en Räv eller ska jaga Varg?...eller att jag följer lagen?.Är det skräp att en av Länstyrelsens besiktingsmän är totalt uppgiven över kritiken?..och nej du har inte skrevet att du kommer applådera...men andra har....Sånna påhopp var det få personer som reagerade på...jag kan inte se nått ställe att du har nämt nått som faktisk är rätt i denna debatten...och om du känner dig idiotförklarad...är det då inte så...som du skrev......Du vet, allt hänger ihop på ett eller annat sätt ... ...
Redigerat av Jonny: 20-01-2011, 14:29
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 15:53
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
När man läser denna tråd, får man onekligen känslan av att jägare - jonny vet allt kan allt och har alltid rätt.
Alla andra kan ingenting vet ingenting och har alltid fel.
Varför blir det alltid så när jägare debatterar med naturvänner eller andra människor överhuvudtaget?
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 16:24
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 20-01-2011, 15:53)  När man läser denna tråd, får man onekligen känslan av att jägare - jonny vet allt kan allt och har alltid rätt.
Varför blir det alltid så när jägare debatterar med naturvänner eller andra människor överhuvudtaget? Därför att Jonny har varit ute i verkligheten. Han har spårat och jagat och förmodligen även läst på. Det är något helt annat än att sitta i TV-soffan och titta på tillrättalagda naturfilmer eller läst partiska debattartiklar i Expressen och liknande media. Du får gärna berätta vad du har för baskunskaper i ämnet. Jag väntar fortfarande på att hercules skall förklara sig lite.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (sparvuggla @ 20-01-2011, 15:53)  När man läser denna tråd, får man onekligen känslan av att jägare - jonny vet allt kan allt och har alltid rätt.
Varför blir det alltid så när jägare debatterar med naturvänner eller andra människor överhuvudtaget? Du har helt rätt i en sak och det är att mitt sätt att skriva och mitt sätt att svara kanske iblandt skulle ha varit lite mera innlindat i finare ord.....Vad som är fakta är att jag fick min först utbildning som Varg/Lospårare i början av '90talet.Efter det har jag spårat hundravis av mil ,kollat på så många kadaver att det inte finns en möjlighet att räkna dom....och har haft ett natur/jägarinteresse sedan jag var 2 äpplen hög.Jag spenderar runda tal 200 dar i året i skogen...där allt från ren observation (ströva ) till att jaga,plocka svamp,bär Sätta upp fågelholkar etc.etc.Vad jag INTE lägger mig i är hur fårbonden har problem...hur samernas problem är ang. Vargen...till det är jag på tok för lite innsatt så där går jag inte inn i nån större diskusjon...Du undrar på varför det alltid blir så när "naturvänner" kontra jägare diskuterar???...för det första...jag ser mig själv som en stor naturvänn så varför några ska ha monopol på det navnet fattar jag inte...är det enbart Veganer som kan ge sig själva den epetiten?Vi har suttit nu under jakten och diskuterat påhoppen som kommer från...*naturvännerna*...vi har faktisk kommit fram till att det är så mycket sakfel som hela tiden dyker upp så vi konstaterar ofta att det enda dom vet och har lärt sig om naturen är från TV eller någon svamptur i skånes urskog....och min lite mindre trevliga ton iblandt är rätt naturlig....Hur man gång efter gång kan skriva att jag är en Varghatare undrar jag över...hadde dom bara lästa vad jag skriver......Nu är heller inte alla jägare som jag...några ÄR rabiata Varghatare...desvärre.....Iblandt blir jag konfronterat med uttalanden från Jägarnas riksföbund...snälla ni...är det nått som skadar Vargdebatten så är det dom och blanda mig ALDRIG ihop med dom.....
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 17:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2011, 16:24)  Därför att Jonny har varit ute i verkligheten. Han har spårat och jagat och förmodligen även läst på. Det är något helt annat än att sitta i TV-soffan och titta på tillrättalagda naturfilmer eller läst partiska debattartiklar i Expressen och liknande media. Du får gärna berätta vad du har för baskunskaper i ämnet. Jag väntar fortfarande på att hercules skall förklara sig lite. Jo, fast är man kunnig på något och vill att folk ska förstå är det inte särskilt smart att förlöjliga deras åsikter och synpunkter. På det sättet får man knappast någon att lyssna (mer än dom som redan är frälsta naturligtvis). Är man verkligen expert så bör sakargumenten räcka för att bemöta påstående utan att man ska behöva förlöjliga den som har andra åsikter.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2011, 17:26
|

Medlem

|
CITAT (Anders zon 1 @ 20-01-2011, 17:12)  Jo, fast är man kunnig på något och vill att folk ska förstå är det inte särskilt smart att förlöjliga deras åsikter och synpunkter. På det sättet får man knappast någon att lyssna (mer än dom som redan är frälsta naturligtvis). Är man verkligen expert så bör sakargumenten räcka för att bemöta påstående utan att man ska behöva förlöjliga den som har andra åsikter. Det kanske blir så när man i inlägg efter inlägg får läsa vilket mordiskt svin man är?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|