| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
23-01-2011, 14:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Skjuter man varg från helikopter så är det naturligtvis inte jakt det handlar om. Då bör man fråntas sina vapen och begär utträde ur jägarkåren.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 08:15
|
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 38 282

|
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 14:29)  Skjuter man varg från helikopter så är det naturligtvis inte jakt det handlar om. Då bör man fråntas sina vapen och begär utträde ur jägarkåren. Det är ju precis denna typ av "jakt" som efterlystes av vissa tidigare i tråden.... Anställda, professionella jägare. Utskickade av Länstyrelsen. För att skjuta specifika vargar. Till skillnad från de skjutglada amatörerna!
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 13:49
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (cassava @ 24-01-2011, 08:15)  Det är ju precis denna typ av "jakt" som efterlystes av vissa tidigare i tråden.... Anställda, professionella jägare. Utskickade av Länstyrelsen. För att skjuta specifika vargar. Till skillnad från de skjutglada amatörerna! Något jag har påpekat många gånger.......
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Och var skall Länstyrelsen hitta dessa professionella jägare? Säkerligen inte bland de egna leden för klantigare och okunnigare personer än tjänstemännen där är det svårt att hitta. Man får väl vända sig till alla skjutglada amatörer till jägare och fråga om någon känner för att bli professionell. Skillnaden mellan okunnig amatör och kunnigt proffs är ofta bara ett påskrivet papper.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 14:29)  Skjuter man varg från helikopter så är det naturligtvis inte jakt det handlar om. Då bör man fråntas sina vapen och begär utträde ur jägarkåren. Så vitt jag vet är det dessutom förbjudet att jaga från fordon.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 14:57
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
det var en genetiskt värdefull varghanne som sköts från helikopter - alltså måste det suttit en idiot och hållit i bössan.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 15:32
|

Medlem

|
Ni är allt bra tröga...Det här är en skyddsjakt fråna naturvårdsverkets sida...Har inget med jakt eller jägare överhuvudtaget att göra..i så fall är ju alla märkta Vargar skjutna av Jägare...fast då med en bedövningspil....Sen kan man VERKELIGEN!!!! ifrågasätta varför det blev beslutat att denna Varg skulle motivera en skyddsjakt...den frågan får bollas över till Naturvårdsverket.....inte svenska jägarförbundet
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Jonny @ 24-01-2011, 15:32)  Ni är allt bra tröga...Det här är en skyddsjakt fråna naturvårdsverkets sida...Har inget med jakt eller jägare överhuvudtaget att göra..i så fall är ju alla märkta Vargar skjutna av Jägare...fast då med en bedövningspil....Sen kan man VERKELIGEN!!!! ifrågasätta varför det blev beslutat att denna Varg skulle motivera en skyddsjakt...den frågan får bollas över till Naturvårdsverket.....inte svenska jägarförbundet självklart har man inte skyddsjakt på en genetisk viktig varg, spelar ingen roll om det är jägarförbundet eller naturvårdverket som initierat jakten, lika illa vilket som.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 14:26)  Och var skall Länstyrelsen hitta dessa professionella jägare? Säkerligen inte bland de egna leden för klantigare och okunnigare personer än tjänstemännen där är det svårt att hitta. Man får väl vända sig till alla skjutglada amatörer till jägare och fråga om någon känner för att bli professionell. Skillnaden mellan okunnig amatör och kunnigt proffs är ofta bara ett påskrivet papper.  Hmmm.... väldigt vad du är kategorisk. Vad har du för erfarenhet av tjänstemän på länsstyrelsen egentligen?  Vilka ska man byta ut dom emot istället då för att det ska bli bättre? Eller ska naturvårdsavdelningarna bort helt och hållet och det arbetet överlåtas på ett gäng ekonomer eller jurister istället (.....säkert mycket mer kompetenta...)? Man kan givetvis utbilda folk om det behövs. Men den springande punkten är väl inte eventuell brist på jaktkompetens utan snarare att vargjakten (om man nu alls ska jaga varg i nuläget) borde utföras som yrkesjakt och inte som fritidssysselsättning.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
CITAT (Anders zon 1 @ 24-01-2011, 17:16)  Hmmm.... väldigt vad du är kategorisk. Vad har du för erfarenhet av tjänstemän på länsstyrelsen egentligen?  Vilka ska man byta ut dom emot istället då för att det ska bli bättre? Eller ska naturvårdsavdelningarna bort helt och hållet och det arbetet överlåtas på ett gäng ekonomer eller jurister istället (.....säkert mycket mer kompetenta...)? Man kan givetvis utbilda folk om det behövs. Men den springande punkten är väl inte eventuell brist på jaktkompetens utan snarare att vargjakten (om man nu alls ska jaga varg i nuläget) borde utföras som yrkesjakt och inte som fritidssysselsättning. Jag har pratat med mängder av folk på Länstyrelsen om naturvård, Natura2000, reservatsskötsel och flora/fauna inom dessa områden och de har varit mycket kunniga, hjälpsamma och engagerade men det kanske inte är dessa tjänstemän som avses av Ruda?!
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 20:42
|

Medlem

|
CITAT (Anders zon 1 @ 24-01-2011, 17:16)  Hmmm.... väldigt vad du är kategorisk. Vad har du för erfarenhet av tjänstemän på länsstyrelsen egentligen?  Vilka ska man byta ut dom emot istället då för att det ska bli bättre? Eller ska naturvårdsavdelningarna bort helt och hållet och det arbetet överlåtas på ett gäng ekonomer eller jurister istället (.....säkert mycket mer kompetenta...)? Man kan givetvis utbilda folk om det behövs. Men den springande punkten är väl inte eventuell brist på jaktkompetens utan snarare att vargjakten (om man nu alls ska jaga varg i nuläget) borde utföras som yrkesjakt och inte som fritidssysselsättning. Det finns en och annan ö med kunskap men överlag tycker jag att kunskaperna om naturen ute på fältet är skral. Förmodligen finns det mer kunskap om lagar och bestämmelser, olika PM och rapporter och liknande. Så är fallet i V Götaland om det inte förändrats på sista tiden. Jag skulle kunna berätta om ett flertal häpnadsväckande saker men det avstår jag ifrån. Vad som framför allt har slagit mig är det ganska begränsade kompetensområdet många har. Vad jag menade med det tidigare inlägget var att jag tror inte att någon, eller ytterst få, på någon Länstyrelse skulle vara kapabel att selektivt kunna skjuta bort vissa utpekade vargar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 20:48
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 20:42)  Det finns en och annan ö med kunskap men överlag tycker jag att kunskaperna om naturen ute på fältet är skral. Förmodligen finns det mer kunskap om lagar och bestämmelser, olika PM och rapporter och liknande. Så är fallet i V Götaland om det inte förändrats på sista tiden. Jag skulle kunna berätta om ett flertal häpnadsväckande saker men det avstår jag ifrån. Vad som framför allt har slagit mig är det ganska begränsade kompetensområdet många har. Vad jag menade med det tidigare inlägget var att jag tror inte att någon, eller ytterst få, på någon Länstyrelse skulle vara kapabel att selektivt kunna skjuta bort vissa utpekade vargar. Amen...
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 20:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Tjänstemän må vara torra men förhoppningsvis har dom kunskapen o det dom beslutar. Och att dom inte har ett egenintresse i det dom beslutar. Avskjutning kan ju inte jägarkåren besluta om, lika lite som fiskeflottan kan bestämma om fiskekvoter. Då blir det rena vilda västern.Kunskapen finns ju inom dessa yrken och kan inhämtas. Men besluten måste fattas objektivt och inte efter egen vinnings skull. Det är väl oftast länstyrelsens sak har jag för mig.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 20:42)  Vad jag menade med det tidigare inlägget var att jag tror inte att någon, eller ytterst få, på någon Länstyrelse skulle vara kapabel att selektivt kunna skjuta bort vissa utpekade vargar. Det finns faktiskt mycket kompetens samlad inom länsstyrelserna, inte minst i i viltvårdsnämnden och bland jakttillsynsmännen. Om ytterligare kompetens krävs för en professionell skyddsjakt så kan denna lätt införskaffas. Troligen skulle det bli lite dyrare och en del jägare skulle bli besvikna, men det är en annan historia.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 21:46
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 20:42)  Det finns en och annan ö med kunskap men överlag tycker jag att kunskaperna om naturen ute på fältet är skral. Förmodligen finns det mer kunskap om lagar och bestämmelser, olika PM och rapporter och liknande. Så är fallet i V Götaland om det inte förändrats på sista tiden. Jag skulle kunna berätta om ett flertal häpnadsväckande saker men det avstår jag ifrån. Vad som framför allt har slagit mig är det ganska begränsade kompetensområdet många har. Vad jag menade med det tidigare inlägget var att jag tror inte att någon, eller ytterst få, på någon Länstyrelse skulle vara kapabel att selektivt kunna skjuta bort vissa utpekade vargar. Nog finns det en och annan jägare bland länsstyrelsetjänstemännen. Inte minst bland de som jobbar med naturvård. Hur duktiga jägare dom är har jag däremot ingen aning om. Men man kan väl anta att de är lika duktiga som de flesta jägare. Däremot har de med största sannolikhet bredare kunskap om naturvårdsfrågor än majoriteten av jägarna. Jag känner rätt många som jobbar med naturvård på länsstyrelser (bland annat i V. Götaland) och skulle nog vilja påstå att de flesta är väldigt kompetenta (givetvis kan inte alla lika mycket om allt, men det finns det ju knappast någon som kan - naturen är ju tämligen komplex). Att sedan omständigheterna och förutsättningarna inte alltid är de bästa att utföra ett bra jobb är ju en annan sak. Länsstyrelserna är ju tämligen kraftigt toppstyrda organisationer där en massa intressen måste samsas, och de som hanterar ärenden är ofta underbemannade och hinner inte lägga ner så mycket tid som dom skulle behöva på varje ärende. Då kan det ju givetvis lätt bli fel (verkar tyvärr vara ett mycket vanligt fenomen hos myndigheter). Med tanke på förutsättningarna borde man nog snarast förundras över hur ofta det ändå fungerar bra.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 21:52
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 24-01-2011, 20:52)  Tjänstemän må vara torra men förhoppningsvis har dom kunskapen o det dom beslutar. Och att dom inte har ett egenintresse i det dom beslutar. Avskjutning kan ju inte jägarkåren besluta om, lika lite som fiskeflottan kan bestämma om fiskekvoter. Då blir det rena vilda västern.Kunskapen finns ju inom dessa yrken och kan inhämtas. Men besluten måste fattas objektivt och inte efter egen vinnings skull. Det är väl oftast länstyrelsens sak har jag för mig. Förhoppningsvis är det så men knappast alltid. Ett exempel är den Länstyrelse som inhandlade en undersökning om alla skyddsvärda sandtag beträffande stekelfaunan mm, men när undersökningen var klar visade det sig att under tiden hade en annan avdelning på samma Länstyrelse godkänt slututtag av allt grus i ett par av de finaste lokalerna. Vad den ena handen gör... Fast ibland blir det rätt men sällan helt rätt. Framför allt vill jag peka på att beslutsfattande tjänstemän ofta inte har ingående kunskap om det de beslutar om, få kan eller har tid att exempelvis inventera fauna och flora själva så de måste fatta beslut på andras uppgifter.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 22:21
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Varför inte sätta Gossen Ruda som expert? Han kan och vet ju allt som har med naturen att göra - från steklar till vargjakt! Maken till inbilsk egocestriker har jag aldrig stött på. Finns det skottpengar på rudor?
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Men broder Ruda, tjänstemännen har oftast mer kunskap än tyckarna (politikerna). Men du påpekar ett grundläggande felet i vår apparat. Information, information och rapportering. Fram för längre kafferaster och jobbsnack vid dessa. Informellt utbyte påskyndar och besparar mycket arbete.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 22:35
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 24-01-2011, 22:21)  Varför inte sätta Gossen Ruda som expert? Han kan och vet ju allt som har med naturen att göra - från steklar till vargjakt! Maken till inbilsk egocestriker har jag aldrig stött på. Finns det skottpengar på rudor? När kom du själv med något "matnyttigt")
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2011, 23:02
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 21:52)  Förhoppningsvis är det så men knappast alltid. Ett exempel är den Länstyrelse som inhandlade en undersökning om alla skyddsvärda sandtag beträffande stekelfaunan mm, men när undersökningen var klar visade det sig att under tiden hade en annan avdelning på samma Länstyrelse godkänt slututtag av allt grus i ett par av de finaste lokalerna. Vad den ena handen gör... Fast ibland blir det rätt men sällan helt rätt. Framför allt vill jag peka på att beslutsfattande tjänstemän ofta inte har ingående kunskap om det de beslutar om, få kan eller har tid att exempelvis inventera fauna och flora själva så de måste fatta beslut på andras uppgifter. Där håller jag med dig! Den typen av obegripliga fel händer alltför ofta på länsstyrelserna. Den ena handen vet inte vad den andra gör. Fullständigt acceptabelt skulle jag vilja säga! Men det är nog oftast inte tjänstemännens fel utan beror på dåliga organisationer där olika avdelningar inte kommunicerar med varandra. Och så har man ofta lite tid och dåligt med resurser att hantera naturvårdsärenden. Naturvården är ju oftast inte särskilt högt prioriterad på högre nivå i länsstyrelsernas organisationer (många av dem som håller i trådarna tycker ju att t ex exploatering är betydligt viktigare).
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|