| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
04-02-2011, 08:54
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 08:02)  Att jaga är en nödvändighet i dagens Sverige. Utan jakt skulle älgar, rådjur mm skapa så mycket problem för skogsbruk, jordbruk, trädgårdsägare, trafiken mm att samhället svårligen skulle fungera. Att låta vargstammen öka skulle också skapa problem så den måste också jagas precis som andra rovdjur, som annars skulle kunna skada den människapade balansen. Egentligen inget konstigt, det som är konstigt är att det blivit en mani hos en del människor att ifrågasätta just vargjakten av alla djur som jagas. Ifrågasättandet tycks närma sig besatthet hos en del. En besatthet som är parad med en kraftig okunnighet och en oförmåga att se lite längre än näsan räckar. eventuellt skulle kanske människor inte tycka att jägare som deltar i vargjakten är fullt så äckliga om det var så att vi hade en riktig vargstam här i sverige, nu får de finna sig i att bli avskydda och häcklade för de jagar ett utrotningshotat djur. vem var det som var okunnig sa du? skit ska skit ha.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 09:03
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Med risk för att svära i kyrkan och att reta upp ett antal renskötande samer och värnare av ursprungsbefolkningars rättighet: Är det rimligt att norra Norrland ska vara vargfritt, glesbefolkat som det är och en naturlig invandringszon för nya vargar med nya gener. Olägenheterna för en alltmer industrialiserad form av rennäring med motorcyklar och lastbilstransporter bör vägas mot boskapsskötseln längre söderut som omfattar fler människor och representerar större värden.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 09:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (Överbölingen @ 03-02-2011, 23:06)  ... Humor och välmenande skämt... Gustav från jaktlaget låg vådaskjuten på sjukhuset. Förvirrad utbrister han: "Först sa de att det var Kalle som sköt mig, men här säger de att jag sköts av Syster Rut..."
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 09:36
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 08:02)  Att jaga är en nödvändighet i dagens Sverige. Utan jakt skulle älgar, rådjur mm skapa så mycket problem för skogsbruk, jordbruk, trädgårdsägare, trafiken mm att samhället svårligen skulle fungera. Att låta vargstammen öka skulle också skapa problem så den måste också jagas precis som andra rovdjur, som annars skulle kunna skada den människapade balansen. Egentligen inget konstigt, det som är konstigt är att det blivit en mani hos en del människor att ifrågasätta just vargjakten av alla djur som jagas. Ifrågasättandet tycks närma sig besatthet hos en del. En besatthet som är parad med en kraftig okunnighet och en oförmåga att se lite längre än näsan räckar. Just precis...en mani...totalt blockade i alla sanser,,det ger ju förklaringen på en del av deras svar,,,dom är så innsyltade på denna ena art och i sin synbara okunnighet borde jag hata denna art lika mycket som dom tycker om den........Jag hatar Varg....det är därför jag jagar den....och Rådjur såklart ...Älgen hatar jag...Orren också,,,,,,,,Tjäder?..usch usch" som jägare bör jag pr.definition hata absolut allt jag vill skjuta...Jag är sällan nykter..provar lägga alla skott lågt så jag kan stoltsera med en skadsjutning till....för inte att förglömma den euforiska njutelse jag får när jag gör vapenvård...allt det här är jag...för att man vill ha en förvaltning av en djurart...en art i mängden...sen fattar jag inte varför alla här är så arga på tjuvjakten?...har ni inga minkar kvar att släppa ut eller köttbilar att elda upp?..någon pälsaffär ni kan krossa fönstren på månne?...låg sysselsättning är inte bra för hälsan
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 09:46
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 09:03)  Med risk för att svära i kyrkan och att ett snatal renskötande samer och värnare av ursprungsbefolkningars rättighet: Är det rimligt att norra Norrland ska vara vargfritt, glesbefolkat och en naturlig invandringszon för nya vargar med nya gener. Olägenheterna för en alltmer industrialiserad form av rennäring med motorcyklar och lastbilstransporter bör vägas mot boskapsskötseln längre söderut som omfattar fler människor och representerar större värden. Du har faktisk en poäng där...men varför inte i södra Sverige?..börja sätta ut dom rundt Gbg, Malmö, Stockholm...dom är inte farliga på nått vis och äter enbart svaga och skadade djur...så varför börja med norrland??...För nått år sedan blev en Björn observerad nära Karlstad...då var länstyrelsen ute i strövområdet med en "Varning för Björn" skylt...tänka sig hur Norrläningarna skrattade åt folk här i söder...eller Varg i Stockholm...då går det ut varningsmedelanden...fast det är 08'or så dom kan man förlåta det mesta....Nej ge Skåne, södra Småland och Kalmar en 15-20 Vargflockar...låt dom få vara där nede några år och sen kan man lyssna på hur det låter...
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 10:17
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jonny! Om man tittar på Jägareförbundets hemsida, så slås man av deras ambition, att hos allmänheten öka förståelsen för jakt och vilt, att arbeta som ambassadör för sitt intresse, helt enkelt.
Citat från hemsidan: "-Arbeta för att öka allmänhetens förståelse för viltet och jakten".
Den klassificering du gör av människor, som inte delar ditt brinnande intresse för din hobby, är förödande för hela jägarkåren. Du arbetar faktiskt emot de mål som Jägareförbundet satt upp.
Jag delar inte din inställning till jakt/vargjakt, men är till nästan 100% med på SJF's ambitioner i fråga om viltvård. Gör du?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Med risk för att vara tjatig: Vargen är INTE utrotningshotad, varken i Sverige eller i världen. Det har råkat hamna på den svenska rödlistan men alla organismer på rödlistan är inte utrotningshotade. Att påstå det är ren okunnighet. Rödlistan kan mer ses som en observationslista baserad på vissa kriterier där man graderar risken för en framtida utrotning, man måste sen värdera resultatet mot verkligheten.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
En stam på´200 individer ligger risigt till. Att förneka det är att ha skygglappar på sig. Sedan kan en så liten stam inte rubba någons balans i naturen. Förresten rubbar aldrig ett rovdjur balansen i naturen. Det vet dom flesta.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
Olle A
|
04-02-2011, 12:54
|
Gäster

|
CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 12:13)  En stam på´200 individer ligger risigt till. Att förneka det är att ha skygglappar på sig. Helt riktigt. CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 12:13)  Förresten rubbar aldrig ett rovdjur balansen i naturen. Det vet dom flesta. Det får du däremot gärna utveckla närmare. Menar du att vargarna inte skulle påverka älgstammen ens om de blev flera tusen? Att olika djurstammar alltid påverkar varandra är grundläggande ekologi som även vi som gillar vargen måste känna till. Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 12:56
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 04-02-2011, 10:17)  Jonny! Om man tittar på Jägareförbundets hemsida, så slås man av deras ambition, att hos allmänheten öka förståelsen för jakt och vilt, att arbeta som ambassadör för sitt intresse, helt enkelt.
Citat från hemsidan: "-Arbeta för att öka allmänhetens förståelse för viltet och jakten".
Den klassificering du gör av människor, som inte delar ditt brinnande intresse för din hobby, är förödande för hela jägarkåren. Du arbetar faktiskt emot de mål som Jägareförbundet satt upp.
Jag delar inte din inställning till jakt/vargjakt, men är till nästan 100% med på SJF's ambitioner i fråga om viltvård. Gör du? Du är lika enögd som dom flesta här....läs vad som skrivs här om jägare....Hur i He**** ska man bemöte dom påståenden sakligt???  "hadde du sagt dom orden till mig så hadde jag slängd kaffet i nyllet på dig"...känner du igjen formuleringen???...så lägg inte bördan på saklighet på den ena sidan av diskusjonen....
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 09:03)  Med risk för att svära i kyrkan och att reta upp ett antal renskötande samer och värnare av ursprungsbefolkningars rättighet: Är det rimligt att norra Norrland ska vara vargfritt, glesbefolkat som det är och en naturlig invandringszon för nya vargar med nya gener. Olägenheterna för en alltmer industrialiserad form av rennäring med motorcyklar och lastbilstransporter bör vägas mot boskapsskötseln längre söderut som omfattar fler människor och representerar större värden. klart man ska svära i kyrkan, annars blir inget sagt. bra skrivet och håller med om varenda ord! CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 12:56)  Du är lika enögd som dom flesta här....läs vad som skrivs här om jägare....Hur i He**** ska man bemöte dom påståenden sakligt???  "hadde du sagt dom orden till mig så hadde jag slängd kaffet i nyllet på dig"...känner du igjen formuleringen???...så lägg inte bördan på saklighet på den ena sidan av diskusjonen.... det är skillnad på viltvårdare och jägare. CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 10:19)  Med risk för att vara tjatig: Vargen är INTE utrotningshotad, varken i Sverige eller i världen. Det har råkat hamna på den svenska rödlistan men alla organismer på rödlistan är inte utrotningshotade. Att påstå det är ren okunnighet. Rödlistan kan mer ses som en observationslista baserad på vissa kriterier där man graderar risken för en framtida utrotning, man måste sen värdera resultatet mot verkligheten. vargen är utrotningshotad i sverige, jägare vill att vi inte ska ha några vargar i sverige, de skjuter, gräver och tiger. usch för sådana! jägarna alltså. och han carlkvistaren. erlandsson med för den delen, jävla fjant!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 14:43
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 13:44)  det är skillnad på viltvårdare och jägare. Vart ligger skillnaden??...tror du har fått det liiiiitet om bakfoten....viltvårdare...vårdar viltet...ser till att predatortrycket inte lägger för stort tryck på viltstammarna...det är en av kriteriena för att vara "Viltvårdare" en annan är stödutfodring, biotopförbättring etc.etc...förklara GÄRNA skillnaden...Här ett litet klipp från en vanlig annons..... "Viltvårdare Är du en ung, marklös jägare? Har Du ett brinnande jaktintresse med stor känsla för djur och natur? Vi söker till vår verksamhet ett antal viltvårdare. Ett grundvillkor är att du har jägarexamen samt att Du har en säker och korrekt vapenhantering. Du får ingen lön men du får tillgång till 2000 hektar jaktmarker för rovdjursjakt. Din uppgift blir att på Din fritid arbeta med all form av viltvård. Du skall minimera stammarna av räv, grävling, mink och kråka samt i förekommande fall av lo och varg om tillstånd meddelas. Du skall även arbeta med att fälla asp, sätta ut saltstenar, toppa tall och gran med mer." Citat slut....hela ligger här http://www.hogliden.se/Jakt/Viltvaard/Viltvaardare.htmså menar att en Jägare INTE är viltvårdare? eller än en viltvårdare inte jägare??...eller är det heller så att du har hittat ett ord...sedan tyckt det var fint...utan en aning om vad det betyder...och lägger enbart egna värderingar i ordet........ ...smart
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 14:48
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 13:44)  vargen är utrotningshotad i sverige, jägare vill att vi inte ska ha några vargar i sverige, de skjuter, gräver och tiger. usch för sådana! jägarna alltså. och han carlkvistaren. erlandsson med för den delen, jävla fjant! Nu talar du emot dig själv. Enligt dig finner jägarna ju ett stort nöje i att skjuta på dessa oskyldiga djur, då vore det dumt att utrota dem för då finns det inga kvar att slakta.  Beträffande storleken på populationen. Om det finns 20, 200 eller 2000 vargar är egentligen oväsentligt. Om man räknar med yttre hot som jakt så går det att skjuta bort vilken populationsstorlek som helst om man bara vill. Nu är antalet ganska stabilt eller ökande så det hotet är betydligt överdrivet och dessutom måste alla jägare över hela landet vara överrens. Angående inre hot som inavel så kvittar det nog vilket antalet är eftersom de är genetiskt likadana, kommer det någon förändring de inte klarar stryker alla med iaf. Nu betvivlar jag detta, trots den kraftiga inaveln ser man få skador som tyder på genetiska problem. Inavel behöver inte betyda genetiska skador om stammen är frisk för övrigt. Det finns djur som är betydligt fler men ändå har genetiska skador. Skulle det dyka upp såna problem finns det gott om tid att få in nytt blod.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 15:14
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Olle A @ 04-02-2011, 12:54)  Helt riktigt. Det får du däremot gärna utveckla närmare. Menar du att vargarna inte skulle påverka älgstammen ens om de blev flera tusen? Att olika djurstammar alltid påverkar varandra är grundläggande ekologi som även vi som gillar vargen måste känna till.
Olle Olle, jag kan berätta för lite hur det är i områden där det finns mycket vargar, tex. i Ryssland, Kanada. Man har forskat i decennier i detta. Faktum är att älgarna anpassar sig till vargen. Här i Sverige har vi ju så otroligt få vargar, så älgarna har tappat sitt naturliga sätt att leva.Man har kunnat bevisa att i områden med många vargar föder älgarna alltid 2-4 kalvar, detta för att kompensera på ett naturligt sätt förlusten genom rovdjur. Här i Sverige föder dom bara 1-2 kalvar. Så paradoxalt nog kan älgarna bli fler med många vargar!! Dom svenska älgarna är livrädda för varg och flyr, vilket oftast slutar med att vargen tar älgen. Men normalt är att älgen slåss, och också ofta klarar sig. Så går det till när naturens balans råder. Här i Sverige har jägarna saboterat naturens balans och därmed djurens sätt att leva och existera. Och vargen äter aldrig upp alla älgar som jägarna påstår ovetandes eller bara för att försöka skrämmas och av egoistiska skäl hur det verkligen ligger till. Naturens balans går i cykler, när bytesdjuren blir fler blir också rovdjuren fler och tvärtom. Sen är det ganska skrämmande att en jägare här hejar på tjuvjakt och skrattar och tycker det är bra att dom inte fälls. Och vågar visa sitt jägartryne officiellt. Jag tycker att brott med vapen inblandade är bland det grövsta man kan begå. CITAT (Bengalow @ 04-02-2011, 10:17)  Jonny! Om man tittar på Jägareförbundets hemsida, så slås man av deras ambition, att hos allmänheten öka förståelsen för jakt och vilt, att arbeta som ambassadör för sitt intresse, helt enkelt.
Jag delar inte din inställning till jakt/vargjakt, men är till nästan 100% med på SJF's ambitioner i fråga om viltvård. Gör du? Håller helt med dig. Denna jägar-jonny är verkligen ingen bra reklam för jägarkåren om man såger det snällt
Redigerat av sparvuggla: 04-02-2011, 15:11
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 15:18
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 15:10)  Dom svenska älgarna är livrädda för varg och flyr, vilket oftast slutar med att vargen tar älgen. Men normalt är att älgen slåss, och också ofta klarar sig. Så går det till när naturens balans råder.
Sen är det ganska skrämmande att en jägare här hejar på tjuvjakt och skrattar och tycker det är bra att dom inte fälls. Och vågar visa sitt jägartryne officiellt. Du kommer enbart med lögner...konstant.....Bara för att du nämner en lögn många gånger så blir den inte sann vet du...mupp  ...Har du inga minkar att släppa ut idag?????
Redigerat av Jonny: 04-02-2011, 15:19
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 15:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Överbölingen @ 03-02-2011, 23:06)  Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. Var det inte den gamle Hyland som en gång gav ute en ABC-bok? På bokstaven E så skanderades följande "Emanisipationsdebatten är något som läggs åt sidan på natten.
Jag måste ärligt erkänna att jag skrattar mer åt diskussionen än åt dess innehåll. Ta nya tag! Snart är det vår. Om ett par månader så börjar snön att tina i de djupa skogarna, som Fantomen säger.
I båda sidors grundtanke finns det sunt resonemang. Men sedan är det tvärstopp på den ena sidan. Någon total- eller helhetssyn finns inte annat än på jaktsidan men efter att ha följt även förra årets vargtråd så var det ju inget annat att vänta. En mer mogen syn på tingen hade jag nog förväntat mig.
In the old west of the USA sá man en gång i tiden att en död indian är en bra indian. Det sá jägarna om katter för inte så länge sedan i jaktkretsar. Nu ser man lite annorlunda på saken men kvarstår att katter som påträffas flera kilometer in i skogen har inte där att göra. Detta oaktat att jag godtog grannens katt som en dag kom hemsläpandes på en ekorre. Sagda katt brukade ligga och spinna utanför hundgården och hund och katt slickade ömt på varandra. Ömsesidigt godkännande? Respektera att erfarenheter och upplevelser, djurhållning mm ger olika människor olika syn på tingens ordning. Kan inte och kommer aldrig att förstå den respektlösheten för andra människors ställningstagande. Jag har en åsikt. Du har en annan. Inte fan är du dum i huvudet för att du inte tycker som jag.
Förr i världen var den politiska debatten rolig. Humor och välmenande skämt. Idag är den så jäkla tråkig. Tänk er att Statsministern eller Maria W skulle använt citerade tillmälen ur den här tråden. Polsk riksdag skulle vara ett understatsment och kunnat jämföras med en dagisdebatt.
Jag har inget emot debatten men väl dess nivå.
Nu skall jag vara snäll. Sov gott alla! Jag respekterar att man vill ha varg i Vanadíslunden i Stockholm och ett alfpar i Botan i Göteborg. Men här skall det inte finnas några. Ni jägare ä för tröttsamma med er intoleranta inställning.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 15:54
|

Medlem

|
Jag kommenterar med rött. CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 15:14)  Olle, jag kan berätta för lite hur det är i områden där det finns mycket vargar, tex. i Ryssland, Kanada. Man har forskat i decennier i detta. Den nordamerikanska moosen är en eller flera undararter av älgen och är större. Resultaten är knappast överförbara
Faktum är att älgarna anpassar sig till vargen. Här i Sverige har vi ju så otroligt få vargar, så älgarna har tappat sitt naturliga sätt att leva.Man har kunnat bevisa att i områden med många vargar föder älgarna alltid 2-4 kalvar, detta för att kompensera på ett naturligt sätt förlusten genom rovdjur. Här i Sverige föder dom bara 1-2 kalvar. Så paradoxalt nog kan älgarna bli fler med många vargar!! Källor? Älgarna borde väl annars kompensera sig pga jakten
Dom svenska älgarna är livrädda för varg och flyr, vilket oftast slutar med att vargen tar älgen. Men normalt är att älgen slåss, och också ofta klarar sig. Så går det till när naturens balans råder. Älgen flyr normalt ALLTID för vargen
Här i Sverige har jägarna saboterat naturens balans och därmed djurens sätt att leva och existera. Låter lite flummigt
Och vargen äter aldrig upp alla älgar som jägarna påstår ovetandes eller bara för att försöka skrämmas och av egoistiska skäl hur det verkligen ligger till. Jag kan inte påminna mig om att någon har påstått detta
Naturens balans går i cykler, när bytesdjuren blir fler blir också rovdjuren fler och tvärtom. Då råder det väl ingen balans?
Sen är det ganska skrämmande att en jägare här hejar på tjuvjakt och skrattar och tycker det är bra att dom inte fälls. Och vågar visa sitt jägartryne officiellt. Jonny har aldrig hejat på tjuvjakt, bara påstått att ingen kommer att fällas.
Jag tycker att brott med vapen inblandade är bland det grövsta man kan begå. Kanske, kanske inte.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 15:56
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 15:54)  Jag kommenterar med rött. Du glömmde "ALLTID 2-4 kalvar"
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:01
|

Medlem

|
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 15:56)  Du glömmde "ALLTID 2-4 kalvar" Nja, jag frågade om källor. Det kan ju vara så att det förekommer någonstans men normalt är trillingar eller fler mycket sällsynt. Utan källhänvisningar är sparvugglan som vanligt vilse i lögnskogen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:07
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
Gossen, jag svarar dig BARA på en punkt. Den som är det mest grundläggande och jag tog för givet att även du kan det. Men men, du kunde ju inte heller att vargen är rödlistad och utrotningshotad i Sverige så.......
Naturens balans är cykliskt, det är just det som är naturligt.
Många bytesdjur, då går det bra för predatorerna, dom får fler ungar och vuxna klarar sig bättre. Samtidigt börjar bytesdjuren minska.
Färre bytesdjur, då går det sämre för predatorerna, dom får färre ungar och fler vuxna dör då födan inte räcker till. Och då börjar bytesdjuren öka.
Cyklars längd är olika för olika arter.
Det kanske är lättast för dig att förstå om du tänker på fåglarna och våren.
Sök på nätet, och fundera lite själv.För det känns tyvärr som att försöka förklara för en träbock när det gäller dig och jägar-Jonny.....
Redigerat av sparvuggla: 04-02-2011, 16:09
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|