| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
04-02-2011, 16:19
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 16:07)  Gossen, jag svarar dig BARA på en punkt. Den som är det mest grundläggande och jag tog för givet att även du kan det. Men men, du kunde ju inte heller att vargen är rödlistad och utrotningshotad i Sverige så.......
Naturens balans är cykliskt, det är just det som är naturligt.
Många bytesdjur, då går det bra för predatorerna, dom får fler ungar och vuxna klarar sig bättre. Samtidigt börjar bytesdjuren minska.
Färre bytesdjur, då går det sämre för predatorerna, dom får färre ungar och fler vuxna dör då födan inte räcker till. Och då börjar bytesdjuren öka.
Cyklars längd är olika för olika arter.
Det kanske är lättast för dig att förstå om du tänker på fåglarna och våren.
Sök på nätet, och fundera lite själv.För det känns tyvärr som att försöka förklara för en träbock när det gäller dig och jägar-Jonny..... Ja jävlars.....inte ett endaste svar...inte är man förvånad heller....beviser igjen baskunnskaperna...dom är tillika med nol....Han provar desperat i sin snabbhet koka ihop lite gjenom några snabba sök på nätet.....Källinfo saknas ..grunnläggande baskunnskaper saknar....det mesta saknas....Det är faktisk verkeligen svårt att ta snubben på allvar...jag vet inte hans ålder heller...men ligger det intervallen 12-14 år så finns nog möjligens svaret där  CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 16:01)  Nja, jag frågade om källor. Det kan ju vara så att det förekommer någonstans men normalt är trillingar eller fler mycket sällsynt. Utan källhänvisningar är sparvugglan som vanligt vilse i lögnskogen. Blev du klokare nu med denna inngående djupannalys till svar????
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 14:48)  Nu talar du emot dig själv. Enligt dig finner jägarna ju ett stort nöje i att skjuta på dessa oskyldiga djur, då vore det dumt att utrota dem för då finns det inga kvar att slakta. /.../ man kan läsa på olika sätt, är tämligen övertygad att till och med du förstår vad jag menar. om inte så ska jag förklara för dig, när jag har pedagogtofflorna på ...
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 16:07)  Gossen, jag svarar dig BARA på en punkt. Den som är det mest grundläggande och jag tog för givet att även du kan det. Men men, du kunde ju inte heller att vargen är rödlistad och utrotningshotad i Sverige så.......
Naturens balans är cykliskt, det är just det som är naturligt.
Många bytesdjur, då går det bra för predatorerna, dom får fler ungar och vuxna klarar sig bättre. Samtidigt börjar bytesdjuren minska.
Färre bytesdjur, då går det sämre för predatorerna, dom får färre ungar och fler vuxna dör då födan inte räcker till. Och då börjar bytesdjuren öka.
Cyklars längd är olika för olika arter.
Det kanske är lättast för dig att förstå om du tänker på fåglarna och våren.
Sök på nätet, och fundera lite själv.För det känns tyvärr som att försöka förklara för en träbock när det gäller dig och jägar-Jonny..... Ok pucko. Du har fel som vanligt. VAR har jag påstått att vargen inte är rödlistad? Jag har bara skrivit att den pga rödlistningen inte nödvändigtvis är utrotningshotad. Läs på lite bättre. Om förhållandet mellan bytesdjur och predatorer är cyklisk är det pga att det inte är i balans. Om förhållandet är i balans ligger bestånden ganska jämt hela tiden, börjar de fluktuera är förhållandet ur balans. Vad f-n har fåglarna och våren med saken att göra? Äter våren fåglar? CITAT (herkules @ 04-02-2011, 16:24)  man kan läsa på olika sätt, är tämligen övertygad att till och med du förstår vad jag menar. om inte så ska jag förklara för dig, när jag har pedagogtofflorna på ... Snälla, ta på dem. Jag begriper fortfarande inte vad du menar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:27
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 16:24)  man kan läsa på olika sätt, är tämligen övertygad att till och med du förstår vad jag menar. om inte så ska jag förklara för dig, när jag har pedagogtofflorna på ... När du har dom tofflarna på så vill jag GÄRNA som jag frågade efter få en förklaring på skillnaden jägare/viltvårdare.......
Redigerat av Jonny: 04-02-2011, 16:28
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 14:43)  Vart ligger skillnaden/.../ skillnad är milsvid, en viltvårdare skulle aldrig jaga varg för nöjes skull eller för den delen för att fylla frysen med ätbart kött och h*n skulle heller aldrig sitta på ett forum och skriva som du gör. CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 16:26)  /.../ Snälla, ta på dem. Jag begriper fortfarande inte vad du menar. nepp, det får bli senare, nu ska jag ut!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:32
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 16:28)  skillnad är milsvid, en viltvårdare skulle aldrig jaga varg för nöjes skull eller för den delen för att fylla frysen med ätbart kött och h*n skulle heller aldrig sitta på ett forum och skriva som du gör. nepp, det får bli senare, nu ska jag ut! Vilket bra svar...duuuktig du är...så det är deeeeet som är viltvårdare.....man lär sig tydlingen nått nytt varje dag..så den allmänna begreppet viltvårdare måste vara nått annat då....Har du flera personliga ord ???  ....gå ut och bränn upp nån köttbil nu och glöm inte tofflorna.....
Redigerat av Jonny: 04-02-2011, 16:33
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:42
|

Medlem

|
Jaha, är det sluttjafsat för den här gången? Då gör jag som Pierre Isacsson, fast jag har ingen ångmaskin utan skall fortsätta med att tillverka spännbräden till årets fångster. Väl mött.
Redigerat av Gossen Ruda: 04-02-2011, 16:42
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 16:46
|
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 38 282

|
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 09:46)  Du har faktisk en poäng där...men varför inte i södra Sverige?..börja sätta ut dom rundt Gbg, Malmö, Stockholm...dom är inte farliga på nått vis och äter enbart svaga och skadade djur...så varför börja med norrland??...För nått år sedan blev en Björn observerad nära Karlstad...då var länstyrelsen ute i strövområdet med en "Varning för Björn" skylt...tänka sig hur Norrläningarna skrattade åt folk här i söder...eller Varg i Stockholm...då går det ut varningsmedelanden...fast det är 08'or så dom kan man förlåta det mesta....Nej ge Skåne, södra Småland och Kalmar en 15-20 Vargflockar...låt dom få vara där nede några år och sen kan man lyssna på hur det låter... Alldeles utanför Gbg hade de ju 10 vargar..... Fast nu är det bara 2 kvar...... Somliga är säkert glada. Andra är det inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 17:10
|

Medlem

|
CITAT (cassava @ 04-02-2011, 16:46)  Alldeles utanför Gbg hade de ju 10 vargar..... Fast nu är det bara 2 kvar...... Somliga är säkert glada. Andra är det inte. Ojdå----Det var jue inte bra----vilket revir syftar du på????
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 17:37
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 16:26)  Vad f-n har fåglarna och våren med saken att göra? Äter våren fåglar? Snälla, ta på dem. Jag begriper fortfarande inte vad du menar. *SUCK* Nej, du är ett hopplöst fall. Alla andra begriper hur dom insektsätande fåglarnas häckning är beroende av tillgången på insekter. Du begriper inte varför vissa år blir många flygga ungar, andra bara få eller inga. Och att många fåglar hoppar över häckningen vissa år av en för dig outgrundlig anledning. Det är en gåta för dig. Sov på saken. Det kanske tänds en lampa för dig inatt. Men du, det var då en jäkla tur att du inte valde nicket "Einstein* God natt! Men hoppas du och jägar-jonny inte hoppar av här. Ni med eran inlägg är verkligen en tillgång för oss NATURMUPPAR här
Redigerat av sparvuggla: 04-02-2011, 17:40
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Olle A @ 04-02-2011, 12:54)  Helt riktigt. Det får du däremot gärna utveckla närmare. Menar du att vargarna inte skulle påverka älgstammen ens om de blev flera tusen? Att olika djurstammar alltid påverkar varandra är grundläggande ekologi som även vi som gillar vargen måste känna till.
Olle Det jag menade var att rovdjur nästan aldrig kan rubba balansen negativt. Rovdjur o bytesdjur ökar o minskar beroende på olika omständigheter. Visst skulle vargen öka i början eftersom det finns gott om t.ex älg. Men efter några år planar det ut och vargen minskar i antal. Balansen är uppnådd. Och visst har vi råd att bjuda gråben på några hundra älgar om året.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 18:06
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 17:37)  *SUCK* Nej, du är ett hopplöst fall. Alla andra begriper hur dom insektsätande fåglarnas häckning är beroende av tillgången på insekter. Du begriper inte varför vissa år blir många flygga ungar, andra bara få eller inga. Och att många fåglar hoppar över häckningen vissa år av en för dig outgrundlig anledning. Det är en gåta för dig. Sov på saken. Det kanske tänds en lampa för dig inatt. Men du, det var då en jäkla tur att du inte valde nicket "Einstein* God natt! Men hoppas du och jägar-jonny inte hoppar av här. Ni med eran inlägg är verkligen en tillgång för oss NATURMUPPAR här Kom ihåg att borsta tänderna före du lägger dig....
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 18:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
Det var väldigt vad den här diskussionen blev otrevlig plötsligt och detta inlägg satte nivån direkt i morse  CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 09:36)  Just precis...en mani...totalt blockade i alla sanser,,det ger ju förklaringen på en del av deras svar,,,dom är så innsyltade på denna ena art och i sin synbara okunnighet borde jag hata denna art lika mycket som dom tycker om den........Jag hatar Varg....det är därför jag jagar den....och Rådjur såklart ...Älgen hatar jag...Orren också,,,,,,,,Tjäder?..usch usch" som jägare bör jag pr.definition hata absolut allt jag vill skjuta...Jag är sällan nykter..provar lägga alla skott lågt så jag kan stoltsera med en skadsjutning till....för inte att förglömma den euforiska njutelse jag får när jag gör vapenvård...allt det här är jag...för att man vill ha en förvaltning av en djurart...en art i mängden...sen fattar jag inte varför alla här är så arga på tjuvjakten?...har ni inga minkar kvar att släppa ut eller köttbilar att elda upp?..någon pälsaffär ni kan krossa fönstren på månne?...låg sysselsättning är inte bra för hälsan  Frågan är vem som skall ta åt sig? Krossa fönster? Total okunnighet om arten? Med en sådan början blir det ju omöjligt att föra en vettig diskussion. Sen att kalla folk för muppar och andra nedvärderande ord är ju inte heller så konstruktivt. Det är ändå ganska mga i tråden hittills som är helt emot till de som är skeptiska och har haft frågor men alla blir en bunt av "okunniga muppar" från storstan?! Men jag kan inte bli personligt irriterad. Jag skulle aldrig ta så illa upp så att jag börjar igonera medlemmar här och slutar svara på konstruktiva frågor bara för att man sakligt ifrågasätter sak och fakta eller säger emot
Redigerat av xlxl67: 04-02-2011, 18:11
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 18:19
|

Medlem

|
CITAT (xlxl67 @ 04-02-2011, 18:10)  Sen att kalla folk för muppar och andra nedvärderande ord är ju inte heller så konstruktivt. Det är ändå ganska mga i tråden hittills som är helt emot till de som är skeptiska och har haft frågor men alla blir en bunt av "okunniga muppar" från storstan?! Mannen med jaktgevär lovar att tjuvjakten får fortsätta och är enormt glad för det. Väldigt avslöjande uttalande igen av en jägare. ' skillnad är milsvid, en viltvårdare skulle aldrig jaga varg för nöjes skull eller för den delen för att fylla frysen med ätbart kött skit ska skit ha.' det är skillnad på viltvårdare och jägare Nazisterna kallade sina UTROTNINGSLÄGER för ARBETSLÄGER. Katt och Hund uppfödare kallar INAVEL för LINJEAVEL. Jägarna har valt att kalla NÖJESJAKT för SKYDDSJAKT allt för att dess sanna ej rumsrena handlingar ska låta bra. dom ältar bara samma lögner för egen egoismens skull, det enda man vill är att skjuta bort naturen! -------------------------------------------------------------------------------------------- ett liiiitet axplock bara....och du hänger upp dig över att man benämner en Mupp för en Mupp....Läs det du vill läsa... citer det du vill citera ...men din ensidiga vinkling blir lite väl löjlig......även om du provar göra dig seriös....
Redigerat av Jonny: 04-02-2011, 18:21
|
|
|
|
|
|
|
Olle A
|
04-02-2011, 18:24
|
Gäster

|
CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 18:01)  Det jag menade var att rovdjur nästan aldrig kan rubba balansen negativt. Rovdjur o bytesdjur ökar o minskar beroende på olika omständigheter. Visst skulle vargen öka i början eftersom det finns gott om t.ex älg. Men efter några år planar det ut och vargen minskar i antal. Balansen är uppnådd. Och visst har vi råd att bjuda gråben på några hundra älgar om året.  Rovdjur och bytesdjur ökar och minskar mycket riktigt beroende på omständigheter som hårda vintrar, sjukdomar och inte minst de olika djurstammarnas påverkan på varandra. Någon perfekt balans blir det däremot aldrig, utan stammarna kommer alltid att öka och minska på grund av sådana omständigheter. Det är därfören liten stam alltid är sårbar, så jag håller helt med om att vi måste acceptera att vargarna tar en del älgar. Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 18:47
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 17:37)  *SUCK* Nej, du är ett hopplöst fall. Alla andra begriper hur dom insektsätande fåglarnas häckning är beroende av tillgången på insekter. Du begriper inte varför vissa år blir många flygga ungar, andra bara få eller inga. Och att många fåglar hoppar över häckningen vissa år av en för dig outgrundlig anledning. Det är en gåta för dig. Sov på saken. Det kanske tänds en lampa för dig inatt. Men du, det var då en jäkla tur att du inte valde nicket "Einstein* God natt! Men hoppas du och jägar-jonny inte hoppar av här. Ni med eran inlägg är verkligen en tillgång för oss NATURMUPPAR här Va go du är.  Jag vet mer om naturen och samspelet i den än vad du nånsin kommer att kunna lära dig så du behöver inte spela Allan. Du drar först upp den påstådda balansen i naturen beträffande rovdjur och bytesdjur och är nu inne på insekter och fåglar. Håll dig till vargarna även om du är lika okunnig där.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 18:47)  Va go du är.  Jag vet mer om naturen och samspelet i den än vad du nånsin kommer att kunna lära dig så du behöver inte spela Allan. Du drar först upp den påstådda balansen i naturen beträffande rovdjur och bytesdjur och är nu inne på insekter och fåglar. Håll dig till vargarna även om du är lika okunnig där. Hehe,när det gäller insekter o fåglar så ger jag mig inte in i debatten med dig. Den skulle jag ändå förlora.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 21:57
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 21:51)  Hehe,när det gäller insekter o fåglar så ger jag mig inte in i debatten med dig. Den skulle jag ändå förlora.  En klok människa inser sina begränsningar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Olle A
|
04-02-2011, 22:01
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 21:57)  En klok människa inser sina begränsningar.  Precis! CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 18:47)  Jag vet mer om naturen och samspelet i den än vad du nånsin kommer att kunna lära dig så du behöver inte spela Allan.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2011, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Nej---jag går ej på jägarnas ursäkter för att mörda vargar! De biter sej själva i svansen! Jägare, usch! Hycklare!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|