Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 28 29 30 31 32 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          cassava
          Inlägg 04-02-2011, 23:22
          Länk hit: #581

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 38 282

CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 17:10) *
          Ojdå----Det var jue inte bra----vilket revir syftar du på????

Jag tror reviret kallas Bredfjällsreviret. De höll i alla fall hus i Svartedalsreservatet ca 4 mil norr om Gbg.

Citera
          Jonny
          Inlägg 04-02-2011, 23:54
          Länk hit: #582

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (cassava @ 04-02-2011, 23:22) *
          Jag tror reviret kallas Bredfjällsreviret. De höll i alla fall hus i Svartedalsreservatet ca 4 mil norr om Gbg.

Ok det är en grupp där det i dagsläget troligens finns 6st i flocken. och det verkar som dom har flyttat sig lite längre norrut.....

Redigerat av Jonny: 05-02-2011, 00:00

Citera
          herkules
          Inlägg 05-02-2011, 08:31
          Länk hit: #583

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 16:32) *
          Vilket bra svar...duuuktig du är...så det är deeeeet som är viltvårdare.....man lär sig tydlingen nått nytt varje dag..så den allmänna begreppet viltvårdare måste vara nått annat då....Har du flera personliga ord ??? rotfl.gif ....gå ut och bränn upp nån köttbil nu och glöm inte tofflorna.....

jag ska faktiskt avliva en hund.
          idiot.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Olle A
          Inlägg 05-02-2011, 09:01
          Länk hit: #584

Gäster

CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 23:54) *
          Ok det är en grupp där det i dagsläget troligens finns 6st i flocken. och det verkar som dom har flyttat sig lite längre norrut.....

Varifrån kommer den uppgiften? Jag som bor i närheten och jobbar på ett naturkonsultföretag har hört att de är 2-3 nu.

Olle

Citera
          Jonny
          Inlägg 05-02-2011, 09:07
          Länk hit: #585

Medlem

CITAT (herkules @ 05-02-2011, 08:31) *
          jag ska faktiskt avliva en hund.
          idiot.

Blir lite konfundersam nu....När du brukar ord som "idiot"...i din tolkning av ord så kan det möjligens betyda nått särdeles positivt? smile.gif .....hälsningar en viltvårdare

Citera
          Jonny
          Inlägg 05-02-2011, 09:40
          Länk hit: #586

Medlem

CITAT (Olle A @ 05-02-2011, 09:01) *
          Varifrån kommer den uppgiften? Jag som bor i närheten och jobbar på ett naturkonsultföretag har hört att de är 2-3 nu.

Olle

Under vargjaktsdagarna sågs sex individer som förmodligen är från Bredfjällsflocken i Svartedalen ännu längre söderut. svartedalen är ett naturområde som ligger i sydöstra delen av Stenungsunds kommun och nordöstra delen av Kungälvs kommun.

hela bloggen: http://www.zaramis.nu/blog/2010/01/05/varg...vastra-sverige/

Hurvida dom 6 går ihop nu idag eller är spridda över många mils område ska vara osagt...Imorgon ser det garanterat annorlunda ut. 5-7 är registrerade där nede..när var dom 10?...och hur länge? Bredfjällsreviret blev ettablerat 07-08 om jag minns rätt ...08 kom första kullen..09 kom kull 2..vinteren 09-10 blev det registrerat 5-7 inndivider i det reviret inkluderat ledarparet...altså 3-5 valpar....Möjligens var det under en kort period att fjolårsvalparna hold sig ihop med resten av flocken men bör säkerligen ha vandrat ut under året...Något kull i detta revir under '10 är ikke bekreftat...

CITAT (Olle A @ 04-02-2011, 18:24) *
          Rovdjur och bytesdjur ökar och minskar mycket riktigt beroende på omständigheter som hårda vintrar, sjukdomar och inte minst de olika djurstammarnas påverkan på varandra. Någon perfekt balans blir det däremot aldrig, utan stammarna kommer alltid att öka och minska på grund av sådana omständigheter. Det är därfören liten stam alltid är sårbar, så jag håller helt med om att vi måste acceptera att vargarna tar en del älgar.

Olle

Är så absolut enig!

Citera
          herkules
          Inlägg 05-02-2011, 10:03
          Länk hit: #587

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

läs och lär!

I vargtäta Minnesota i USA tillåts ingen licensjakt, men de hårdaste motsättningarna mellan människa och rovdjur är historia. ”Folk har utvecklat en tolerans”, säger vargexperten Dan Stark.

Den amerikanska delstaten Minnesota är ungefär hälften så stor som Sverige och har drygt hälften så många invånare. Delstatens vargstam är hänvisad till ett skyddat område som ungefär motsvarar det svenska vargområdet.

Men det finns en viktig skillnad: Minnesota har 3.000 vargar och Sverige 200.

Trots det stora antalet djur är gråvargen i Minnesota är fortfarande uppsatt på en rödlista över hotade arter. Så länge den är det får den inte jagas, annat än i skyddssyfte.

När vargen väl stryks från rödlistan, vilket tidigast tros ske i slutet av det här året, kommer vargstammen att övervakas i minst fem år innan licensjakt kan tillåtas. Under den tiden vill myndigheterna försäkra sig om att vargarna förökar sig som de ska.

Minnesotas vargar finns i den norra delen av delstaten, där befolkningstätheten i allmänhet är mycket låg (över hälften av delstatens invånare bor i storstadsområdet Minneapolis-St Paul i söder).

Det finns dock några städer även i norr, och det finns en landsbygdsbefolkning. Men förekomsten av flera tusen vargar i markerna verkar inte väcka särskilt starka känslor.

– Nej, jag skulle inte säga att det är kontroversiellt. Men det finns vissa konflikter. Ungefär hundra gårdar dokumenterar vargangrepp på sina tamdjur varje år, berättar vargexperten Dan Stark, som är ansvarig för administrationen av Minnesotas vargpolicy, för DN.se.

Som svar på vargangreppen skyddsjagas årligen runt 150 vargar av tjänstemän från delstatens naturresursdepartement.

Ibland kan det räcka med en dödad hund eller en riven kalv för att ge tillstånd till skyddsjakt, men ibland räcker inte det. Det beror på hur utsatt den drabbade gården varit tidigare och hur nära vargen befinner sig andra människor och andra tamdjur.

– Däremot, säger Dan Stark, är det kontroversiellt att man inte tagit bort vargen från listan över hotade arter. Det finns dubbelt så många vargar nu som man sagt behövs för att säkra stammens fortbestånd. Att den är kvar på listan har med juridik att göra, inte biologi.

Får ni arbeta med folks attityder gentemot vargen?

– Folk har efter hand utvecklat en tolerans för att det finns vargar i landskapet. Bönder och andra landsbygdsbor accepterar att rovdjuren finns där så länge de vet att de får ersättning för skadade och dödade tam- och husdjur, berättar Dan Stark.

– Och vi har ju flexibiliteten med skyddsjakt.

– En del jägare tycker i och för sig att vargarna dödar för mycket hjort. Men det finns inga bevis för att vargarna har någon särskild påverkan på hjortbeståndet.

Det är inte så länge sedan Minnesota var en gles vargstat. När antalet var på sin lägsta nivå, på 1950-talet, fanns det några hundra, alltså ungefär lika många som i Sverige i dag. På den tiden var det fortfarande skottpengar på varg, och jakt från luften var tillåten.

– Så snart jakten förbjöds började populationen växa, säger Dan Stark.

Är du förvånad över att folk vant sig så väl?

– Jag kan inte säga att det varit lätt. Vi hade motsättningar när vargen först blev listad som hotad. Det har gått i några cykler. Frågan lyfts när det är någon ny policyförändring på gång kring vargen.

Känner du till fall där vargar gett sig på människor?

– Inget som orsakat några skador. Inget som registrerats de senaste hundra åren. Inte i Minnesota.

– Det har rapporterats aggressiva vargar, men det har oftast handlat om närkontakt med hundar.

Dagens Nyheter idag

CITAT (Jonny @ 05-02-2011, 09:07) *
          Blir lite konfundersam nu....När du brukar ord som "idiot"...i din tolkning av ord så kan det möjligens betyda nått särdeles positivt? smile.gif .....hälsningar en viltvårdare

du är plump människa du.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Jonny
          Inlägg 05-02-2011, 10:21
          Länk hit: #588

Medlem

CITAT (herkules @ 05-02-2011, 10:03) *
          [du är plump människa du.

....fast jag är fortfarande en viltvårdare...en som vårdar viltet.....Fyller frysen med...om en ska bruka dina ord "ätbart kött"...sicken tur att jag inte fyller det med något oätbart kött.....för då hadde jag ju varit en? ....idiot? rotfl.gif

Redigerat av Jonny: 05-02-2011, 10:22

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 05-02-2011, 10:26
          Länk hit: #589

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Är jägar-Jonny verkligen så korkad eller är han bara här för att provocera oss som älskar djur och natur??

Mitt tips: båda delarna. Han är ju jägare.

Ang. vad tråden egentligen hadlar om, vill jag upprepa en länk, jag tycker det är så bra skrivet och stämmer perfekt:

http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/25204/

Redigerat av sparvuggla: 05-02-2011, 10:29

Citera
          Jonny
          Inlägg 05-02-2011, 10:53
          Länk hit: #590

Medlem

Nu är jag på väg ut för att spåra 2 vargar som holder på med revirbildning här i skogarna....rätt intressant då dom ej är registrerade som ett Vargpar...troligens är nån av dom utbrytare från Norska Linnekläpp reviret....Detta är mitt sätt att skaffa info på.....förövrigt kan man inte ens se sparvugglan som något annat än en Mupp....med sina ständiga påhopp, sin osaklighet, sin totala okunnskap...inte villig svara på enkla frågor som ställs...att sätta fast en sådan person är inte möjligt i en debatt ty han svara aldrig på det som frågas men slänger ut lite mera okunnskap....Faktisk är han den som har givit ordet "Mupp" ett nickname a0a.gif ...om nu hans lögner kommer att gjenomskådas i dom trångsyntas rike ska inte jag bedömma men risken för att det händer är mycket liten ....Nu ska jag spåra Varg.....igjen......

Redigerat av Jonny: 05-02-2011, 11:08

Citera
          Olle A
          Inlägg 05-02-2011, 15:39
          Länk hit: #591

Gäster

CITAT (Jonny @ 05-02-2011, 09:40) *
          Under vargjaktsdagarna sågs sex individer som förmodligen är från Bredfjällsflocken i Svartedalen ännu längre söderut. svartedalen är ett naturområde som ligger i sydöstra delen av Stenungsunds kommun och nordöstra delen av Kungälvs kommun.

hela bloggen: http://www.zaramis.nu/blog/2010/01/05/varg...vastra-sverige/

Hurvida dom 6 går ihop nu idag eller är spridda över många mils område ska vara osagt...Imorgon ser det garanterat annorlunda ut. 5-7 är registrerade där nede..när var dom 10?...och hur länge? Bredfjällsreviret blev ettablerat 07-08 om jag minns rätt ...08 kom första kullen..09 kom kull 2..vinteren 09-10 blev det registrerat 5-7 inndivider i det reviret inkluderat ledarparet...altså 3-5 valpar....Möjligens var det under en kort period att fjolårsvalparna hold sig ihop med resten av flocken men bör säkerligen ha vandrat ut under året...Något kull i detta revir under '10 är ikke bekreftat...

Det är bara det att bloggen du länkar till är daterad 5 jan 2010. wink.gif Knappast något bevis för att alla finns kvar ett år senare. Däremot stämmer det att ingen kull har konstaterats under 2010. När jag var ute och spårade för två år sedan bestod flocken av sju vargar om jag minns rätt, och det fanns förvånansvärt mycket älg i området av spåren att döma. De senaste två vintrarna har jag inte haft samma möjlighet att spåra, men folk tycks eniga om att två eller möjligen tre vargar finns kvar nu. Hoppas att de överlever nästa vecka och att jakten inte blir förlängd.

Olle

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-02-2011, 16:28
          Länk hit: #592

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Intressant debatt men "balans i naturen" är ett begrepp jag vänder mig emot. Inom modern ekologisk forskning anser man inte att det finns någon balans då naturen är dynamisk och det vi upplever av naturen är ett utsnitt, en ögonblicksbild av förlopp som ofta är cykliska. Den balans vi tycker oss se är sällan beständig över tid.

Generellt är rovdjur alltid bottom up- kontrollerade dvs de kontrolleras av mängden bytesdjur som finns. Topp-predatorer kan aldrig bli fler än vad bytesdjurens antal tillåter.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Jonny
          Inlägg 05-02-2011, 20:35
          Länk hit: #593

Medlem

CITAT (Olle A @ 05-02-2011, 15:39) *
          Det är bara det att bloggen du länkar till är daterad 5 jan 2010. wink.gif Knappast något bevis för att alla finns kvar ett år senare. Däremot stämmer det att ingen kull har konstaterats under 2010. När jag var ute och spårade för två år sedan bestod flocken av sju vargar om jag minns rätt, och det fanns förvånansvärt mycket älg i området av spåren att döma. De senaste två vintrarna har jag inte haft samma möjlighet att spåra, men folk tycks eniga om att två eller möjligen tre vargar finns kvar nu. Hoppas att de överlever nästa vecka och att jakten inte blir förlängd.

Olle

Jag refererade till påstående att "Dom var 10 nu är dom 2" ...att dom ska vara kvar är mera troligt än ikke troligt...Fast dom har en benägenhet att lösa upp sig efter 2-3 kullar... sprida sig och bilda nya par andra ställen....eller så flyttas kärnområdet en del mil hit eller dit...att det skulle vara mycket älg i området är helt korekt...det syns tydligt med Varg i området..några mindre fickor blir överfylda med älg...och andra större områden blir mer eller mindre Älgtomma....helt naturligt då Älgen ogärna stannar kvar innom kärnområdet...Jag hadde nu under hösten rätt långa diskusjoner med Länstyrlsens besktningmän och Vargforskare när vi träffades och vi är alla eniga om att Sändare på Varg inte ger så otroligt mycket längre....vi vet mer om den djurarten nu dom flesta andra arter beträffande bestandspopulasjon dynamiken och spridningsevne...vad vi däremot inte vet så mycket om är påverkan av exempelvis Älgstammen...så det är fullt möjligt att det blir sändare på Älgar innom Vargreviren i framtiden.....För att gå tillbaka på det med fickor med Älg så är det en av orsakerna till att vissa Älgjägare och vissa jaktkretsar ser en så dramatisk nedgång i Älgstammen...ser man i ett litet större område så är inte uttaket av Älg specielt dramatiskt...märkbart är det men aldrig på ett sådant vis att det skulle äventyra varken Varg eller Älgjakten...Detta fungerar så länge det finns fickor mellan Vargreviren...när allt är "fullt" ser situationen helt annorlunda ut...

Citera
          Jonny
          Inlägg 05-02-2011, 20:58
          Länk hit: #594

Medlem

Jag ska lägga vid en länk...är ni något intresserade i den svenska Vargstammen och hur den mår bör ni läsa detta....Efter 2 års jakt nu och spaltkilometer från alla "bättre vetande" så borde man ju konstatera att så godt som all Varg är borta....om dom inte blev "slaktade" så har dom tjuvjagats precis allihopa....och det skjuts ett alfa djur här ett alfadjur där och alla är sååååå överens om att nu är allt raserat....Läs det noga ......och det är ingen representant för småbönder eller Jägarnas riksförbund som skriver....Men en av dom mera kunniga innom området...........och läs innverkan jakten har...sett det i propotioner till hur div. "miljövärns" organisasjoner utmålar att stammen är på ruinens brant och att 1 eller några få "felskjutna" djur kan få stammen att haverera.......kan någon verkeligen säga att Vargen är utrotningahotad?....Ser hur det leks med siffror blandt annat så som..."Så här många dagar kvar tills Tigeren är utrotad"...då har dom räknat en viss stam ett år....räknat hur många som finns kvar nu...och glatt räknat ut hur många år till det går före alla är borta....vi gör det samma med Vargen..."Om 50år finns det 350.000 Varg i Sverige"...Jag vet ...det är ett löjligt resonemang....men att säga att en art som det är så extrem koll på som Vargen skulle vara akut hotat är inte ens en halvsanning det är en lögn!!.......

Om regeringen skulle få för sig att höja taket på Varg i Sverige till låt oss säga 330 (procentuellt en betydlig ökning från 210) så överstigs den summan med råge nästa år iaf....så då blir det jakt igjen......

http://www.nwt.se/varmland/article846117.ece

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 07-02-2011, 15:41
          Länk hit: #595

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Vi som vill behålla vår fina natur får inte glömma och tystna, årets jakt MÅSTE bli det sista:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8524442.ab

Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-02-2011, 18:45
          Länk hit: #596

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Jonny, jag bara undrar, har du danskt eller norskt påbrå? Förresten, dina senaste inlägg var ju både sansade och tänkvärda. Varför skrev du inte så från början? Då hade det inte blivit så tokigt mot slutet!

Redigerat av Bengalow: 07-02-2011, 18:47

Citera
          Jonny
          Inlägg 07-02-2011, 20:42
          Länk hit: #597

Medlem

CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 18:45) *
          Jonny, jag bara undrar, har du danskt eller norskt påbrå? Förresten, dina senaste inlägg var ju både sansade och tänkvärda. Varför skrev du inte så från början? Då hade det inte blivit så tokigt mot slutet!

Norrman...och svaret på din andra fråga är enkel....Jag svarar ungefär så som jag själv blir bemötad....Olle A som skriver här verkar vara både vettig och trevlig då får han något sånär vettiga svar tillbaka...han har säkerligen inte samma syn som undertecknade när det gäller varken jakt eller Vargförvaltning men jag har inga problem med att respektera hans åsikter.Det märks också att hans baskunnskaper i ämnet vida överstiger vissa andra debatörer här på forumet så varför ska man inte ge sånna personer respekt?

Redigerat av Jonny: 07-02-2011, 20:44

Citera
          Olle A
          Inlägg 07-02-2011, 21:32
          Länk hit: #598

Gäster

Tack för de orden Jonny! smile.gif

Olle

Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-02-2011, 22:30
          Länk hit: #599

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Kan så vara, men en debatt om vargarnas vara eller icke vara är en känslodebatt. Den är nog lika infekterad som folks syn på hajar, eller förvisso valar, i dessas vatten, och känslor tar överhand.
          När vi nu kanske kommit ner på en nivå, där vi kan diskutera utan invektiv, så frågar jag igen om eftersök... Jag fick ett svar som jag inte blev klok på.
          Exempel: Jag kör på ett rådjur eller älg... Då måste jag ringa polisen och anmäla det, eller hur? Polisen beslutar om eftersök, om djuret inte har dödats men sprungit iväg. Polisen kan då antingen sända egen personal på eftersök eller ringa dig t.ex. Och då kan du neka eller gå på uppdraget - det är det frivilliga som du påpekade. För mig startar eftersök med telefonsamtalet till polisen, och polisens handläggning av olyckan, medan det för dig var själva sökningen efter det skadade djuret. Eller...?
          Är vi på samma nivå nu?

Redigerat av Bengalow: 07-02-2011, 22:31

Citera
          Jonny
          Inlägg 07-02-2011, 23:25
          Länk hit: #600

Medlem

CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 22:30) *
          Kan så vara, men en debatt om vargarnas vara eller icke vara är en känslodebatt. Den är nog lika infekterad som folks syn på hajar, eller förvisso valar, i dessas vatten, och känslor tar överhand.
          När vi nu kanske kommit ner på en nivå, där vi kan diskutera utan invektiv, så frågar jag igen om eftersök... Jag fick ett svar som jag inte blev klok på.
          Exempel: Jag kör på ett rådjur eller älg... Då måste jag ringa polisen och anmäla det, eller hur? Polisen beslutar om eftersök, om djuret inte har dödats men sprungit iväg. Polisen kan då antingen sända egen personal på eftersök eller ringa dig t.ex. Och då kan du neka eller gå på uppdraget - det är det frivilliga som du påpekade. För mig startar eftersök med telefonsamtalet till polisen, och polisens handläggning av olyckan, medan det för dig var själva sökningen efter det skadade djuret. Eller...?
          Är vi på samma nivå nu?

Nja...vi kan ta det med eftersök...Det är straffbart av dig om du INTE annmälar en krock med ett exempelvis rådjur....Jag har ännu efter 20 år som jag har hollit på med eftersök sett eller hört om att Polisen har gjort eftersök...dom har iblandt avlivat djuret i nån dikeskant men längre sträcker det sig inte.....Polisen har sitt kontaktnät och då blir jag underrättad....jag kan gå ut på eftersöket eller lämna det vidare...(Man kan vara sjuk/bortrest etc.)...Det jag ville ha sagt är att jag har ställt upp på detta...i alla år frivilligt...Jag är Jägare och markägare men har ingen skyldighet att söka upp något påkjört Rådjur,Älg eller vad det måtte vara...Det känns inte specielt trevligt att i början på Juli klockan 04:00 åka iväg, spåra upp en Älgko med avbrutna ben som har hasat sig iväg från platsen för sedan om det inte var nog även avliva 2 små röda Älgkalvar...."Belöningen" om man kan se någon sådan är att man har kortat ned djurets lidande...Allt detta görs varje dag av FRVILLIGA jägare...Utan dom så hadde samhället haft stora problem....Kan lägga till lite av problematiken....Tillgången till bra eftersökshundar...och då menar jag BRA hundar börjar bli ett problem...specielt som jag nämde hundar att släppa när Älgen går iväg...Jag vet att det muttras i jägarkretsar i Dalarna om att dom snart lägger ned verksamheten...dom vill inte släppa hunden där det är för mycket Varg...fullt förståligt..och en bra löshund får man enbart gjenom mycket jakt och träning...kan man inte jaga med löshund så undrar jag hur det ska lösas???.Det är många här som säger jägarna får skylda sig själva om dom är så dumma att dom släpper sin hund.Det finns nått område här där jag INTE släpper min hund...där får djuren gå skadade för min del....om någon tycker det är illa får dom gärna släppa sin egna hund där...Problemen med för mycket Varg existerar....även om några verkar tro att några problem ej finns...Ska man lyssna till en del debatörer så är det enda en jägare vill är att utrota pricis allt levandes liv....gärna på kortest möjligaste tid och med mest möjligt lidande för djuret.........När den tid kommer så får jag väl byta bort mina vapen och sätta en Makramé låda i skåpet istället ......Jag kan ärlig talat inte fatta varför denna begränsade Vargjakt kan skapa så mycket ståhej....Det är en förvaltning på lik linje med alla andra stora rovdjur vi har i Sverige....Ser man Regeringens uppsatta mål på hur mycket rovdjur vi ska ha.....så fattar man rätt snart att det BÖR vara ett större problem att ha 1.500 Vargar än 1.500 Björnar....annars hadde talen väl varit lika?....Vargen ÖKAR i Sverige idag så varför gnäller dom????....och dom som tycker att allt kan sköta sig själv har totalt tappat fotfäste i verkligheten....ungefär på lik linje med en nollvisjon..Detta var ett alldeles för långt svar på din enkla fråga men det står kvar att allt bygger på en Frivillighet från jägarkårens sida..........Kan lägga till en sak....det handlar ikke om Vargens vara eller ikke vara...det är en FÖRVALTNING....jag har ägnat många år med att spåra Varg...länge före det ens var en tanke på att den skulle jagas....så jag om någon vill ha den kvar....men det måste kunna lösas med en gylden medelväg där dom flesta interessegrupper..om det så är Jägare,Bönder,Samer eller bara allmänt naturintresserade får sin röst hörd ......

Redigerat av Jonny: 07-02-2011, 23:36

Citera

80 sidor V  « < 28 29 30 31 32 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 18:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon