Jag som sade till mig själv att inte lägga mig i, så kan jag inte motstå

Nåja, min syn på saken som biolog, jägare, Skåning, fd hundägare, mamma och människa...
Jag gick ur Jägareförbundet eftersom jag inte kunde ställa upp på deras rovdjurspolitik. Den suger rent ut sagt, enl min uppfattning, MEN Jägareförbundet och deras åsikter är INTE representativa för alla jägare. Vi är också människor och de flesta har ett genuint naturintresse (även om vissa tror motsatsen).
Som biolog kan jag bara säga att vargen är en naturlig del av faunan i många länder, inkl Sverige. Den har trängts bort pga människornas invasiva beteende och antagande att vi ska kunna göra vad vi vill i naturen; oavsett om detta är att hålla får i lösdrift i skog eller låta hundar springa vind för våg. Dessutom har naturligheten i att det finns rovdjur försvunnit, i stora delar av världen är det naturligt att det fonns rovdjur-man gillar det inte och gör sitt bästa för att undvika dem; men de är en naturlig del av faunan.
Son hundägare skulle jag aldrig ens komma på tanken att ha min hund lös i marker där jag visste det fanns varg - det är inte en rättighet att ha hunden lös. Dessutom, oavsett vad vissa påstår, man kan ALDRIG ha 100% koll på sinhuns annat än om den går fot vid din sida eller är i snöre. Så är det bara och den som säger att den har sådan koll lever nog i ett parallellt universum....
Som Skåning tycker jag det är synd att inga lodjur och vargar trivs här nere, är ibte rädd hemma och inte heller rädd när jag vistas i områden där det finns stora rovdjur.
Som mamma kan jag förstå paniken hos kvinnan som mötte vargen, MEN jag önskar samtidigt att man barn växer upp med fakta och inte rykten och åsikter. Och att de kan få chansen att se varg annat än på zoo.....
Redigerat av KRT: 28-04-2011, 16:44