Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

80 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          smuleborg
          Inlägg 21-12-2010, 20:35
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (sparvuggla @ 21-12-2010, 19:39) *
          Du kan kanske börja men kom något vettigt och inte typiska varghatarsvammel så får vi se.

Smuleborg, det är ganska roligt när någom som inte verkar kunna så mycket pratar om vartäta områden i Sverige. naughty.gif

Fakta däremot finns här:
          http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...st&id=46657

Ja, jo. Jag borde hållit käft.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 21-12-2010, 20:42
          Länk hit: #82

Medlem

CITAT (dahla @ 21-12-2010, 19:44) *
          Så här fördelar sig samhällets kostnader för rovdjur 2010:

Intressant. Det forskas på mycket, det går bort. Hur mycket kostar icke-rovdjur för samhället och privatpersoner? Förmodligen mycket mer. Har vi en balans mellan rovdjur och icke-rovdjur kan kostnaderna sjunka.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-12-2010, 20:47
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Finns det någon undersökning gjord på vad allmänheten tycker? Många hävdar att allmänheten håller med endera sidan men fakta?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          smuleborg
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (Jonny @ 21-12-2010, 20:35) *
          Det är det minsta problemet...........

Berätta...

--------------------

Citera
          Jonny
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (sparvuggla @ 21-12-2010, 18:35) *
          Är det någon som sett en nöjd jägare någon gång?
          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargen-f...tra_5730227.svd

*Oja...kolla bara på bilden....hur nöjd som helst bravo.gif

Citera
          dahla
          Inlägg 21-12-2010, 20:48
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 20:32) *
          210 vargar i detta geografiskt stora land. Jag kan i detta sammanhang inte låta bli att ställa frågan, hur stor del av av andelen av befolkningen bedriver fäbobruk? Naturbetesdrift förekommer (gud ske lov), utan större problem om man håller djuren inom elstängsel (som subventioneras). Den biologiska mångfalden torde förbättras med balans mellan klövdjur och rovdjur. Sociala verksamheter handlar väl då om jakt? Utrotningshotade lantraser har eldsjälar bevarat, en eloge till dem.

Ska nästa steg vara att begränsa eller i det närmaste utrota rovfåglarna, en rovfågel kan ju ta en och annan "lantras-höna"? Vill vi ha det så?

Som jag ser det handlar det egentligen om konkurrensen om viltet.

Det finns vargrevir i fyra av våra 21 svenska län... så dessa 210 vargar finns inte utspridda i hela riket... om så vore hade det inte varit några problem för dom som bor och verkar i de fyra vargtäta länen. Det här måste väl vara information som alla i Sverige känner till?

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-12-2010, 20:53
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (Överbölingen @ 21-12-2010, 19:20) *
          Vem blir först med att tillföra något nytt i debatten? Skall det bli omtugg i tusen inlägg som i den förra i våras?

Hej!
          Naturligtvis blir det ett omtugg. Det finns inte något nytt att tillföra debatten. Att omvända en vargälskare är lika svårt som att få en renskötare att vilja ha varg i inom sitt område. Försök bara inte skicka några vargar till södra Sverige. De äter tamdjur här också. Jag känner mig ganska trygg här eftersom jag har bra grannar med utmärkta gevär. Blir det stora problem så får jag kanske ta jägarexamen och skaffa gevär.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 21-12-2010, 20:57
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 20:35) *
          Ja, jo. Jag borde hållit käft.

Det var inte du utan Dahla som skrev om vargtäta områden........ 210 st kan inte vara speciellt tätt om så alla fanns i en enda kommun.......

Citera
          smuleborg
          Inlägg 21-12-2010, 21:02
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (dahla @ 21-12-2010, 20:48) *
          Det finns vargrevir i fyra av våra 21 svenska län... så dessa 210 vargar finns inte utspridda i hela riket... om så vore hade det inte varit några problem för dom som bor och verkar i de fyra vargtäta länen. Det här måste väl vara information som alla i Sverige känner till?

Har nära vänner i ett av de vargtäta länen, varav en handfull är inbitna jägare (tre av dem bedriver "naturbetesdrift"). De lever med varg i vardagen, och kan inte tänka sig att - förlåt uttrycket - slakta varg. Här i Roslagen sägs vi ha varg, jag har inte sett med egna ögon; granngården har (de var ute och red, en bit bort stod den, hästarna stod blickstilla).

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Jan Lindgren @ 21-12-2010, 20:53) *
          Hej!
          Naturligtvis blir det ett omtugg. Det finns inte något nytt att tillföra debatten. Att omvända en vargälskare är lika svårt som att få en renskötare att vilja ha varg i inom sitt område. Försök bara inte skicka några vargar till södra Sverige. De äter tamdjur här också. Jag känner mig ganska trygg här eftersom jag har bra grannar med utmärkta gevär. Blir det stora problem så får jag kanske ta jägarexamen och skaffa gevär.
          MVH
          Jan Lindgren

Och det tycks inte vara speciellt svårt idag:
          http://www.nwt.se/article649539.ece

Och du kan ha fler jaktgevär än ett:
          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/valdtakt...pen_2489897.svd

Citera
          xlxl67
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Jan Lindgren @ 21-12-2010, 20:53) *
          Hej!
          Naturligtvis blir det ett omtugg. Det finns inte något nytt att tillföra debatten. Att omvända en vargälskare är lika svårt som att få en renskötare att vilja ha varg i inom sitt område...

Du tar nog rekord i dålig argumentation här. Vill du inte diskutera mer så varför skriver du i denna tråden?

Citera
          dahla
          Inlägg 21-12-2010, 21:07
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 21-12-2010, 20:57) *
          Det var inte du utan Dahla som skrev om vargtäta områden........ 210 st kan inte vara speciellt tätt om så alla fanns i en enda kommun.......

210 är gränsen för hur många det ska vara enligt regeringsbeslut... efter årets föryngring antar man ju att det finns runt 300 vargar i dessa län.

Oavsett vilket så måste man ju också förstå att vargarna givetvis inte är spridda över hela den ytan som dessa fyra län utgör... alla områden är inte lämpade för vargen och då ratar givetvis vargen vissa områden och föredrar andra mer vilket innebär att det i vissa områden är enormt många fler vargar än vad det är i andra områden. Nu börjar till och med reviren överlappa varandra i vissa områden.

Det här är väl samma sak som missnöjet med invandrare... missnöjet är störst där invandrarna är flest... och det är nog inget konstigt med det... ser man problem dagligen blir missnöjet större än om man bara ser problemen på håll eller väldigt sällan.

CITAT (sparvuggla @ 21-12-2010, 21:02) *
          Och det tycks inte vara speciellt svårt idag:
          http://www.nwt.se/article649539.ece

Och du kan ha fler jaktgevär än ett:
          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/valdtakt...pen_2489897.svd

Finns nog ingen kriminell som söker licens på ett vapen han ämnar använda till brott... smile.gif

Citera
          smuleborg
          Inlägg 21-12-2010, 21:12
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (dahla @ 21-12-2010, 21:07) *
          Det här är väl samma sak som missnöjet med invandrare... missnöjet är störst där invandrarna är flest... och det är nog inget konstigt med det... ser man problem dagligen blir missnöjet större än om man bara ser problemen på håll eller väldigt sällan.

Jag har kortat ner dahlias inlägg.

Jag saknar ord.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 21-12-2010, 21:13
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 21:12) *
          Jag har kortat ner dahlias inlägg.

Jag saknar ord.

På grund av min jämförelse eller vad?

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 21-12-2010, 21:27
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT
          Någon ansvarig myndighet för skydd av fäbodar, ängs- och betesbiotoper har inte utsetts men enorma organisationer och resurser har satts in för särintresset rovdjursskydd!
          Nu pratar du i nattmössan dahla. Jämfört med hur mycket pengar som spenderas i jordbruksstöd, information etc, där en hel del går till just det du nämner, så är det inte särskilt stora resurser som läggs på rovdjuren. Rovdjuren är ju trots allt inte särskilt många i det här landet jämfört med antalet lantbrukare.

CITAT
          Hej!
          MVH
          Jan Lindgren

Suck, lika nyanserad som vanligt.... no.gif Att omvända en varghatare verkar för övrigt heller inte vara så lätt....

CITAT
          Min åsikt är att visst kan vi ha varg i vårt land och visst kan den jagas. Utförandet av det senare kan dock diskuteras. Istället för ett visst antal borde det vara så att vissa utpekade djur skulle skjutas, och detta på ett sätt som gör vargen skygg för människor. Vi skall upplevas som ett hot. Hur har jag ingen aning om, jag bara spånar.

Håller med förutom att jag inte tycker att det borde vara någon jakt alls på varg med den mycket lilla stam vi har i dag. Men om man nu absolut måste jaga ett så sällsynt djur så borde givetvis ske genom att man pekar ut vissa på förhand utvalda djur och att dessa sedan skjuts av proffs som är anställda för detta. Licensjakt på nuvarande sätt är "hål i huvet" och jag har svårt att se att det är något annat än en eftergift till högljudda röster inom jägarkåren.

Citera
          Jonny
          Inlägg 21-12-2010, 21:35
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 20:47) *
          Berätta...

Vet du......det är troligens ingen idé....läser man denna tråden så ser man många sakliga innlägg...dom blir aldrig komenterade....ni vill skala av ...förenkla...förlöjliga...och inte för en sekund ens prova ta till er information om at det möjligens KAN vara ett problem med för många Vargar i landet...merparten av er har desvärre mycket liten kunnskap om hur verkligheten ser ut....(Hur din kunnskap är ska jag inte uttala mig om då jag snackar i generella termer nu baserat på tråden)...trots allt har jag inte sett nått innlägg i någon tråd här där någon vill utrota Vargen......om man helt allvarligt tycker att naturen ska sköta sig själv så har dom där och då bevisat at dom lever i en liten fantasibubbla och bör inte ens tas på allvar.....Möjligens kan det i en liten begränsad geografisk yta fungera...då i dom stora nationalparkerna.....Fast då får vederbördande också förklara för Lapparna hur trängselsavgifter fungerar i Stockholm där dom blir deporterade........Har man kommit så långt at man har fattat att allt inte sköter sig själv så kommer man inn på fråga 2...Hur många Vargar ska vi ha?.....Igjentligen så är det nästan mer av en akademisk fråga i det stora och hela....210 är det nu.....det betyder ungefär 20-50st på licensjakt varje år..lite beroende av antalet föryngringar etc.etc.......säg nu att vi ökar till 1500 vargar.....Det finns mat nog till 1.500st inga problem med det...Vargangreppen på tamboskap kommer at öka markant...Fortfarande vill garanterat många som inte blir direkte berörda fortfarande tycka at det är helt ok.....Men kom ihåg....ska vi ha ett bestånd på 1.500st så betyder det en avskjutning på 200-300st i året minst!!!....Vad ni kan undra på är några enkla fakta...det finns 1.500-2000 Lodjur och ungefär 3.000 Björnar i landet...Det fungerar trots allt rätt så bra...Varför är det då satt en så låg gräns i antalet Vargar???...Möjligens för att det FÖR med sig problem med Vargen.även om många inte vill erkänna det.....om du undrar på undertecknades kunnskap i ämnet så har jag varit utbildat Vargspårare i en himmla många år och följt djuren i så många oräknliga mil....Varför jag har spenderat så mycket av min fritid på detta djur är at 1....Ett otroligt facinerandes djur som med sin jaktskicklighet och annpassningsförmåga aldrig slutar att förvåna.....2.....Kunnskap och fakta....så man kan komma med konkreta lösningar på hur stammen ska förvaltas......När man stör sig på Vargjakten pga. att det är VARG som djurart så spricker det mesta av förtrolighet...Jag tycker inte at en djurart ska vara "mera värd" än något annat...Noterar i andra trådar at Kärringar flyger ut och skrämmer bort Sparvhöken när dom provar ta en Talgoxe ...vart blev det av att naturen ska sköta sig själv?..Mata fåglar??..Varför konstgjors andning under vintertiden?...Det är då dom svaga ska gå under....Ska jag springa rundt i skogen och jaga bort vargen så dom inte äter dom vackra rådjuren?...Vad som är skrämmandes är hur folk distanserar sig från naturen i allt större omfång....Allt ska betraktas...Varför plocka svamp?...Ser man hur lite svamp det är i Skåne så borde den rödlistas...Kantarellerna blir knappt knappnålsstora före nån illbatting nyper dom....Trovärdigt va?...troligens är det inte en själ som läser detta ..ej mindre tar åt sig informationen........

Citera
          dahla
          Inlägg 21-12-2010, 21:45
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 21-12-2010, 21:27) *
          Men om man nu absolut måste jaga ett så sällsynt djur så borde givetvis ske genom att man pekar ut vissa på förhand utvalda djur och att dessa sedan skjuts av proffs som är anställda för detta. Licensjakt på nuvarande sätt är "hål i huvet" och jag har svårt att se att det är något annat än en eftergift till högljudda röster inom jägarkåren.

Snälla du... vart finns då dessa vargjägarproffs???

Citera
          Jonny
          Inlägg 21-12-2010, 21:45
          Länk hit: #98

Medlem

Obs....Måste tillägga min dubbelmoral....jag matar också fåglarna vid huset här fast Sparvhöken får mummsa fritt rolleyes.gif

Redigerat av Jonny: 21-12-2010, 21:47

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-12-2010, 22:00
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag frågar fortfarande om det finns någon undersökning gjord över allmänhetens inställning?

Tills dess lite fakta. 1987 fanns det 5 vargar i Sverige enligt Däggdjur i färg. På ca 20 år har alltså denna stackars utrotningshotade art, trots div laglig och olaglig avskjutning, vuxit till över 200 djur. Reproduktionen tycks vara god.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          dahla
          Inlägg 21-12-2010, 22:06
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2010, 22:00) *
          Jag frågar fortfarande om det finns någon undersökning gjord över allmänhetens inställning?

Tills dess lite fakta. 1987 fanns det 5 vargar i Sverige enligt Däggdjur i färg. På ca 20 år har alltså denna stackars utrotningshotade art, trots div laglig och olaglig avskjutning, vuxit till över 200 djur. Reproduktionen tycks vara god.

Vad allmänheten tycker spelar nog mindre roll nu eftersom den nya rovdjurspolitiken bland annat innebär att förvaltningen ska ske lokalt. Allmänheten bryr sig nog inte speciellt mycket ändå... många är ju för jakten men även för vargen som vilt i Sverige.

Vargen har en enorm förökningstakt eftersom den förutom människan inte har några naturliga fiender. Den är ju inte direkt utrotningshotad globalt heller eftersom man räknar med ett totalt antal över 50 000 vargar. Jag förstår verkligen inte hysterin med att bevara alla vargarna i Sverige när man nu har ett mål på 210 vargar... Sverige får väl ses som en stor nationalpark för rovdjur... den sista utposten...

Citera

80 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 13:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon